Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
23-02-2025 om 23:09
Gewonde na steekpartij gevonden in de buurt van azc Ter Apel, verdachte aangehouden
TER APEL - Aan de Ter Apelervenen in Ter Apel is zondagmiddag een gewonde aangetroffen. Het slachtoffer raakte gewond bij een steekpartij, meldt de politie. Aan de Ter Apelervenen ligt ook het aanmeldcentrum voor asielzoekers.
De hulpdiensten werden rond 14.00 uur gewaarschuwd over een gewond persoon aan de Ter Apelervenen. Het steekincident vond volgens een politiewoordvoerder elders plaats, en niet aan de Ter Apelervenen. Een verdachte is aangehouden voor mogelijke betrokkenheid. De woordvoerder liet zich niet uit over de vraag of het slachtoffer of de dader een bewoner is van het aanmeldcentrum.
Het slachtoffer is naar een ziekenhuis gebracht. De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd en wie erbij betrokken waren. Over de achtergrond van de steekpartij kon de woordvoerder nog niks zeggen.
Gewonde na steekpartij gevonden in de buurt van azc Ter Apel, verdachte aangehouden | Binnenland | Telegraaf.nl
felija
24-02-2025 om 17:58
Goed nieuws: niet alleen groeit het aantal arbeidsmigranten, ook het aantal asielzoekers op de arbeidsmarkt, stijgt hard, dankzij de nieuwe regeling! Nu ze meer dan 24 weken per jaar mogen werken, zijn ze wel interessant voor werkgevers.
Aantal arbeidsmigranten van buiten de EU opnieuw flink gestegen https://www.nu.nl/economie/6346738/aantal-arbeidsmigranten-van-buiten-de-eu-opnieuw-flink-gestegen.html
Een stuk uit het artikel:
"Door de krappe arbeidsmarkt nemen bedrijven ook steeds vaker asielzoekers in dienst. Het UWV verleende voor deze groep vorig jaar 9.281 werkvergunningen. Dat is ruim vier keer zoveel als het jaar ervoor. Vergeleken met eerdere jaren is het verschil nog groter.
Die groei komt vooral doordat regels voor asielzoekers zijn veranderd. In het verleden mochten ze slechts 24 weken per jaar werken, wat voor werkgevers niet aantrekkelijk is. Maar eind 2023 haalde de rechter daar een streep door. Dit zorgde voor veel interesse bij vooral uitzendbureaus, horecazaken, schoonmaakbedrijven en in de landbouw.
Het gaat hierbij om mensen van wie de asielprocedure nog loopt. Of ze definitief in Nederland mogen blijven, is dus onduidelijk. Toch schrikt dat werkgevers niet af. Naast de gewijzigde regels spelen volgens het UWV ook hier de personeelstekorten een rol.
Daarnaast probeert de instantie samen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) asielzoekers duurzaam aan het werk te helpen. "Werk geeft perspectief en bevordert de integratie", stelt een woordvoerder."
Zilver_gray
24-02-2025 om 18:41
felija schreef op 24-02-2025 om 17:58:
Goed nieuws: niet alleen groeit het aantal arbeidsmigranten, ook het aantal asielzoekers op de arbeidsmarkt, stijgt hard, dankzij de nieuwe regeling! Nu ze meer dan 24 weken per jaar mogen werken, zijn ze wel interessant voor werkgevers.
Aantal arbeidsmigranten van buiten de EU opnieuw flink gestegen https://www.nu.nl/economie/6346738/aantal-arbeidsmigranten-van-buiten-de-eu-opnieuw-flink-gestegen.htmlEen stuk uit het artikel:
"Door de krappe arbeidsmarkt nemen bedrijven ook steeds vaker asielzoekers in dienst. Het UWV verleende voor deze groep vorig jaar 9.281 werkvergunningen. Dat is ruim vier keer zoveel als het jaar ervoor. Vergeleken met eerdere jaren is het verschil nog groter.
Die groei komt vooral doordat regels voor asielzoekers zijn veranderd. In het verleden mochten ze slechts 24 weken per jaar werken, wat voor werkgevers niet aantrekkelijk is. Maar eind 2023 haalde de rechter daar een streep door. Dit zorgde voor veel interesse bij vooral uitzendbureaus, horecazaken, schoonmaakbedrijven en in de landbouw.
Het gaat hierbij om mensen van wie de asielprocedure nog loopt. Of ze definitief in Nederland mogen blijven, is dus onduidelijk. Toch schrikt dat werkgevers niet af. Naast de gewijzigde regels spelen volgens het UWV ook hier de personeelstekorten een rol.
Daarnaast probeert de instantie samen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) asielzoekers duurzaam aan het werk te helpen. "Werk geeft perspectief en bevordert de integratie", stelt een woordvoerder."
Dit is positief inderdaad!
Maar lijkt me toch wel een risico voor de werkgevers; niet duidelijk of ze überhaupt mogen blijven..
Nicole123
24-02-2025 om 19:08
felija schreef op 24-02-2025 om 17:58:
Aantal arbeidsmigranten van buiten de EU opnieuw flink gestegen https://www.nu.nl/economie/6346738/aantal-arbeidsmigranten-van-buiten-de-eu-opnieuw-flink-gestegen.htmlEen stuk uit het artikel:
Mooie win-win lijkt me. Of win-win-win-win eigenlijk. Voor de asielzoeker zelf, tegen de personeelstekorten, voor minder gehang en overlast op en rond AZCs, voor ontwikkeling en integratie en daarmee ook in de toekomst meer profijt van deze mensen, hetzij in Nederland of in hun land van herkomst. Hier kan niemand tegen zijn (tenzij mensen het wel fijn vinden als asielzoekers de paria's van Nederland blijven).
Volgende stap lijkt me asielzoekers direct toestaan te werken en een BSN geven, niet pas na een half jaar of nog veel langer. En ze niet steeds van het ene AZC of noodlocatie naar het andere verplaatsen, want een werknemer die elk moment opeens weer weg verhuisd kan zijn is natuurlijk verre van aantrekkelijk.
Broadway
25-02-2025 om 08:44
Yumi schreef op 23-02-2025 om 11:54:
[..]
Dat roept bij mij de vraag op, kunnen vluchtelingen uit tegen elkaar strijdende landen naast elkaar wonen? Maar dat past niet in dit topic.
Vroeger wel. in de straat waar ik opgroeide kwam een huis vrij en daar kwamen 5 jongemannen in te wonen. uit irak, iran en koeweit. geen grap.
Zij waren hier heel duidelijk in: alles kan besproken worden, behalve politiek. En dat ging heel goed. Voetbalden met de kinderen uit de straat, hadden contact en deden hun best met de taal etc. waren de eerste buitenlanders die veel van ons leerden kennen (klein dorp naast Nijmegen) buiten de geadopteerde kinderen die we kenden en ze werden echt opgenomen door de wijk.
Yumi
25-02-2025 om 09:50
Broadway schreef op 25-02-2025 om 08:44:
[..]
Vroeger wel. in de straat waar ik opgroeide kwam een huis vrij en daar kwamen 5 jongemannen in te wonen. uit irak, iran en koeweit. geen grap.
Zij waren hier heel duidelijk in: alles kan besproken worden, behalve politiek. En dat ging heel goed. Voetbalden met de kinderen uit de straat, hadden contact en deden hun best met de taal etc. waren de eerste buitenlanders die veel van ons leerden kennen (klein dorp naast Nijmegen) buiten de geadopteerde kinderen die we kenden en ze werden echt opgenomen door de wijk.
Mooi voorbeeld hoe het wel kan. Hoe was die afspraak tot stand gekomen, door begeleiding, of zijn die mannen zelf tot de conclusie gekomen, en hebben onderlinge afspraken gemaakt?
Ik heb zelf ook ervaren dat de eerste groep buitenlanders, zich openstelden om ons en de taal te kennen/leren.
Broadway
25-02-2025 om 10:22
ik heb geen idee hoe die afspraak tot stand gekomen is, ze stonden er wel helemaal achter. ik was 10/11 en enorm geïnteresseerd in wereldnieuws en dit was dus machtig interessant daarom kan ik het mij zo goed herinneren.
Daglichtlamp
26-02-2025 om 17:39
Raad van State: opvang asielzoeker in detentiecentrum Schiphol was rechtmatig - https://nos.nl/l/2557358
Eens een keer goed nieuws voor Faber.
Koekie1980
01-03-2025 om 20:06
ik ben benieuwd hoeveel van deze nieuwe bijstandgerechtigden die veelal man zijn, een migratie achtergrond hebben?
https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2025/02/meer-mensen-in-bijstand-vooral-mannen-dit-bedrag/
majorette2005
01-03-2025 om 20:47
Koekie1980 schreef op 01-03-2025 om 20:06:
ik ben benieuwd hoeveel van deze nieuwe bijstandgerechtigden die veelal man zijn, een migratie achtergrond hebben?
https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2025/02/meer-mensen-in-bijstand-vooral-mannen-dit-bedrag/
(6000 meer mensen waarvan 5000 mannen)
Stukje eruit:
Marjolijn Jaarsma is deskundige bij het CBS en kan geen duidelijke verklaring geven voor het feit dat vooral meer mannen bijstand ontvangen. In voorgaande kwartalen was het wel zo dat de groep mensen in de bijstand die buiten Nederland zijn geboren, groeide. Dat kan de stijging van voornamelijk jonge mannen met een bijstandsuitkering verklaren.
Ook opvallend: het aantal mensen dat in Nederland geboren is en een bijstandsuitkering ontvangt, kromp juist.
Luchtpost
01-03-2025 om 23:45
Ik heb het er even bij gezocht: aantal inwoner is per 1 januari 2024, aantal bijstandsuitkeringen is per juli 2024. Voorbeeld mannen van 35-45 jaar naar herkomst (Nederlandse herkomst betekent: zowel de inwoner zelf als diens beide ouders zijn in NL geboren).
mannen, totaal 35-45 jaar - 1.110.228.
Bijstand - 34.420 = 3.10 % van de bevolking
Nederlandse herkomst 709.473 mannen - bijstand 9.750 = 1.37 %
Westerse herkomst 128.298 mannen - bijstand 1.600 = 1.25 %
Niet westerse herk. 272.457 mannen - bijstand 23.070 = 8.47 %
Bevolking mannen in % - 63.90 - 11.56 - 24.54 %
Bijstand mannen in % - 28.33 - 4.65 - 67.02 %
vrouwen 35-45 jaar: NL 1.85 - We 2.35 - Niet-w. 11.72 % bevolking met bijstand.
Daglichtlamp
02-03-2025 om 06:33
Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 15:25:
Laten we dan ook eindelijk werk maken van werkende asielzoekers. Geef ze zo snel mogelijk het recht en de verplichting om werk te zoeken. Stop met omslachtige werkvergunningen die voor elke baan die ze vinden opnieuw moet worden aangevraagd. Huisvest asielzoekers op een vaste plek, zodat werkgevers ook zeker weten dat hun werknemer ook volgende week nog in de buurt woont, en niet opeens aan de andere kant van het land. Gelukkig heeft de rechter al een einde gemaakt aan de regel dat asielzoekers maar 24 weken per jaar mochten werken.
Ik wil het nog wel een keer herhalen. We maken het jarenlang vrijwel onmogelijk voor asielzoekers om te werken, en zijn dan vervolgens verbaasd dat ze niet direct een baan hebben als ze statushouder zijn? We moeten anders omgaan met asielzoekers als we dit willen veranderen. Of willen we er alleen over klagen en niets veranderen?
Fleurtje_5
02-03-2025 om 09:21
Daglichtlamp schreef op 02-03-2025 om 06:33:
[..]
Ik wil het nog wel een keer herhalen. We maken het jarenlang vrijwel onmogelijk voor asielzoekers om te werken, en zijn dan vervolgens verbaasd dat ze niet direct een baan hebben als ze statushouder zijn? We moeten anders omgaan met asielzoekers als we dit willen veranderen. Of willen we er alleen over klagen en niets veranderen?
Er is nogal een verschil als men asielzoeker is of statushouder. Een werkgever zal niet graag iemand in dienst nemen die volgende week alweer gevlogen kan zijn of die de taal NIET machtig zijn.
Daarbij zijn er volgens mij wel veel statushouders aan het werk. Zelfs als arts. Maar een enkeling wil niet werken voor een baas.
Ik wil een NOS-bericht uit 2022 nog wel een keer herhalen.
https://nos.nl/artikel/2447942-minister-statushouders-moeten-baan-niet-opzeggen-bij-krijgen-woning
Daglichtlamp
02-03-2025 om 12:56
Ik denk dat je een iets te ideaal beeld hebt over de asielprocedure Fleurtje. Die is nu zo ingericht dat het zomaar jaren kan duren voordat een asielzoeker statushouder is geworden en vervolgens woont buiten het AZC. Lang genoeg om interessant te zijn voor een werkgever ( Als we tenminste die asielzoeker niet elke paar weken of maanden gedwongen laten verhuizen).
Verder is taal blijkbaar geen probleem voor arbeidsmigranten, waarom zou taal dan wel een probleem zijn voor asielzoekers?
Als ik voor mezelf kijk ben ik nog steeds heel blij met mijn hulp in de huishouding toen ik het na mijn operatie niet zelf kon. Dat communicatie alleen via een vertaalapp ging was voor mij toen echt niet het belangrijkste.