Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
majorette2005
21-02-2025 om 16:24
..."omdat wij het hier te vol vinden" ... Het is ook vol hier, en het wordt alsmaar voller. En inderdaad voor mij persoonlijk staat mijn gezin op 1 en niet de gezinnen in Congo , hoe erg ik het ook vind voor al die mensen wereldwijd .
Miraval
21-02-2025 om 16:36
majorette2005 schreef op 21-02-2025 om 16:24:
..."omdat wij het hier te vol vinden" ... Het is ook vol hier, en het wordt alsmaar voller. En inderdaad voor mij persoonlijk staat mijn gezin op 1 en niet de gezinnen in Congo , hoe erg ik het ook vind voor al die mensen wereldwijd .
Nou dat vind ik wel wat kort door de bocht.
Ik ben voor opvangen van mensen in nood, al zou er wel wat meer op terugkeer ingespeeld mogen worden wat mij betreft.
Het punt is, als wij heel Afrika niet leeg zouden roven voor natuurlijke grondstoffen (gechargeerd) die mensen daar ook helemaal niet zouden hoeven vluchten. Maar omdat macht en geld corummpeerd, zitten daar miljoenen burgers aan de bedelstaf en lijden honger. Want zelfs hun eigen leiders hebben dikke schijt aan hun mensen, een gouden rolex is belangrijker dan eten voor een heel dorp.
Status, macht en geld. Dat gaat er fout in veel landen.
En wij hebben inmiddels alweer een aantal jaren een democratie met een goed sociaal vangnet waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, wat ook heel belangrijk is voor onze samenleving. Alleen soms vraag ik me weleens af in hoeverre wij de lasten van de "hele wereld" (wederom gechargeerd) kunnen dragen of verminderen door mensen hier op te vangen. Gaat dat niet ten koste van de kwaliteit van leven van onze eigen bevolking? (Op den duur dan misschien?)
Ik vind het een lastig vraagstuk, waarbij je moet kijken naar eigen belangen van eigen burgers tegenover mensen in andere landen waarbij de leiders dus totaal anders denken. Wiens verantwoordelijkheid is dat dan?
felija
21-02-2025 om 17:14
Miraval schreef op 21-02-2025 om 16:22:
Waar het mij vooral steekt is dat bijvoorbeeld een land als Congo superrijk zou kunnen zijn, wanneer ze een fatsoenlijke regering zouden hebben en hun grondstoffen niet tegen te lage prijzen verkopen. Zij hebben eigenlijk de machtspositie tov het Westen door hun natuurlijke rijkdom. Maat door foutief en corrupt beleid, het verkopen van die mijnen aan China en Canada bijvoorbeeld ipv in eigen beheer houden, dan zou de bevolking daar een goed bestaan kunnen hebben, en helemaal niet hoeven vluchten.
En tav ontwikkelingsgeld ben ik dus wel wat cynisch geworden, het geld komt te weinig op de plaatsen en bij de mensen die het daadwerkelijk nodig hebben. Dan zie ik beel meer in kleine projecten in de regio dan grote sommen geld overmaken wat weer aan een strijkstok blijft hangen.
En met onze hypocrisie bedoel ik idd onze vraag naar nieuwste produkten, zonder te kijken waar die nou vandaan komen en hoe ze geproduceerd worden. Als wij maar schoon rijden, een nieuwe telefoon en laptop hebben, dan maken die zware metalen in het grondwater van Congo ons kennelijk heel weinig uit. Anders zouden we wel bereid zijn meer te betalen voor alles.
Helemaal eens, dat schuurt aan alle kanten. De consumptiemaatschappij maakt meer kapot dan je lief is.
Het idiote vind ik, dat veel produkten worden gemaakt om niet te lang mee te gaan, anders kopen we niet snel genoeg een nieuwe. Absurd! Waarom iedere keer een nieuwere telefoon? Een grotere auto, meer kleding kopen bij dubieuze chinese online toko's als Shein en Temu?
Maar goed, is verder offtopic hier.
Nicole123
21-02-2025 om 17:31
Wat zouden wij en onze regering kunnen doen om het voor die mensen in Congo beter te maken denk je, Miraval?
Ik denk zelf dat we lang niet alles kunnen, we kunnen zo'n land niet veranderen helaas, al steekt het mij net zo als jou. Wat wel kan is denk ik:
- Minderen in materialisme/consumptie: hebben we echt al die nieuwe auto's, telefoon en gadgets wel zo nodig?
- Eerlijke producten kopen en initiatieven zoals Fairphone stimuleren.
- Een eerlijke-prijs-taks oid op producten waarvan nu de daadwerkelijke prijs door armeren elders betaald wordt. Het is bizar dat we door kinderhandjes in elkaar gezette plastic zooi die hierheen wordt verscheept voor een schijntje kunnen kopen via AliExpress.
- Europees verbod op het verhandelen van producten die niet oké zijn wat betreft milieuvervuiling en mensenrechten.
- Ontwikkelingssamenwerking zeker wel door laten gaan, naar kleinschalige lokale projecten die echt impact hebben en een blijvende doorgaande verandering beogen.
- Vervolgde en bedreigde mensen humaan opvangen in ons land.
- Zelf geld overmaken naar organisaties als Open Doors (vervolgens christenen), Stichting Congo (mensen daar een beter leven op laten bouwen), etc.
Miraval
21-02-2025 om 17:40
Nicole123 schreef op 21-02-2025 om 17:31:
Wat zouden wij en onze regering kunnen doen om het voor die mensen in Congo beter te maken denk je, Miraval?
Ik denk zelf dat we lang niet alles kunnen, we kunnen zo'n land niet veranderen helaas, al steekt het mij net zo als jou. Wat wel kan is denk ik:
- Minderen in materialisme/consumptie: hebben we echt al die nieuwe auto's, telefoon en gadgets wel zo nodig?
- Eerlijke producten kopen en initiatieven zoals Fairphone stimuleren.
- Een eerlijke-prijs-taks oid op producten waarvan nu de daadwerkelijke prijs door armeren elders betaald wordt. Het is bizar dat we door kinderhandjes in elkaar gezette plastic zooi die hierheen wordt verscheept voor een schijntje kunnen kopen via AliExpress.
- Europees verbod op het verhandelen van producten die niet oké zijn wat betreft milieuvervuiling en mensenrechten.
- Ontwikkelingssamenwerking zeker wel door laten gaan, naar kleinschalige lokale projecten die echt impact hebben en een blijvende doorgaande verandering beogen.
- Vervolgde en bedreigde mensen humaan opvangen in ons land.
- Zelf geld overmaken naar organisaties als Open Doors (vervolgens christenen), Stichting Congo (mensen daar een beter leven op laten bouwen), etc.
Nou ja precies wat je hierboven benoemt eigenlijk. En dan nog is het lastig omdat je vanuit Nederland geen tot weinig invloed uit kunt oefenen op de leiders van die landen natuurlijk.
Maar ik vind dat we als markt wel degelijk een eerlijke prijs moeten gaan betalen voor producten die gemaakt worden met grondstoffen uit die landen. Nu is er voor kobalt gelukkig al wel een ander alternatief in batterijen wat meer en meer gebruikt wordt, maar dan neem je daar het product dus niet meer af en verdienen ze helemaal niets meer. Van de meet af aan eerlijke prijzen betalen is hoe het zou moeten gaan.
Maar goed, er zitten zoveel belanghebbenden tussen. Van grote multinationals tot aan corrupte regeringsleiders. En die laatste groep is natuurlijk een groot probleem in zowat alle landen van Afrika. En ik vind dat echt heel erg, heb ik altijd ook zo gevonden, maar in hoeverre is dan de situatie van de burgers aldaar onze verantwoordelijkheid? Wanneer gaan die landen zelf eens opkomen voor hun eigen burgers?
Zo lang de hele keten zoals die nu is blijft bestaan, veranderd er voor niemand iets. Blijft migratie voor bijvoorbeeld Europa een groot probleem, blijft de armoede (kunstmatig soms door eigen leiders) in stand gehouden, en blijft ontwikkelingshulp en geld daarheen gaan waar het niet altijd goed terecht komt.
Ligt het hele probleem dan enkel en alleen aan het Westen en onze manier van consumeren? Nee dat vind ik ook weer niet. Ik vind dat die landen ook weleens eigen verantwoordelijkheid mogen gaan nemen. Maar nogmaals, de leiders daar zijn verblind door geld, macht en corruptie. Lijkt me ook zinloos om daar iedere keer vredesmachten heen te sturen terwijl er fundamenteel helemaal niets veranderd daar.
Mick87
21-02-2025 om 21:35
felija schreef op 21-02-2025 om 17:14:
[..]
Helemaal eens, dat schuurt aan alle kanten. De consumptiemaatschappij maakt meer kapot dan je lief is.
Het idiote vind ik, dat veel produkten worden gemaakt om niet te lang mee te gaan, anders kopen we niet snel genoeg een nieuwe. Absurd! Waarom iedere keer een nieuwere telefoon? Een grotere auto, meer kleding kopen bij dubieuze chinese online toko's als Shein en Temu?
Maar goed, is verder offtopic hier.
Kijk maar eens naar de docu: Buy now! Op Netflix. We zitten in een soort fuik en moeten maar blijven kopen en kopen. Het kapitalisme maakt meer kapot dan je lief is.
felija
21-02-2025 om 22:26
Mick87 schreef op 21-02-2025 om 21:35:
[..]
Kijk maar eens naar de docu: Buy now! Op Netflix. We zitten in een soort fuik en moeten maar blijven kopen en kopen. Het kapitalisme maakt meer kapot dan je lief is.
Dank voor de tip!
Mick87
22-02-2025 om 18:15
Gisteren heeft een 19 jarige Syriër op meerdere mensen ingestoken bij het holocaustmuseum in Berlijn.
Zojuist weer nieuws uit frankrijk waar ook weer met een mes gezwaaid is. Waarschijnlijk een persoon die al op een lijst stond vanwege terreur.
Het wordt nu wel eng allemaal eerlijk gezegd. De incidenten zijn al erg. Maar ook de polarisatie die dit teweeg brengt.
Fleurtje_5
22-02-2025 om 18:26
Mick87 schreef op 22-02-2025 om 18:15:
Gisteren heeft een 19 jarige Syriër op meerdere mensen ingestoken bij het holocaustmuseum in Berlijn.
Zojuist weer nieuws uit frankrijk waar ook weer met een mes gezwaaid is. Waarschijnlijk een persoon die al op een lijst stond vanwege terreur.
Het wordt nu wel eng allemaal eerlijk gezegd. De incidenten zijn al erg. Maar ook de polarisatie die dit teweeg brengt.
Betekenis polarisatie: Polarisatie is het proces waarin mensen over elkaar steeds meer gaan denken in termen van 'wij' tegenover 'zij'. Bij polarisatie worden tegenstellingen tussen groepen gecreëerd, uitvergroot en verscherpt.
Je hebt gelijk, maar polarisatie is wel waar die daders helemaal midden in zitten. Mensen worden slachtoffer omdat een paar moordenaars alle westerlingen een zondaar noemen. Terwijl die westerlingen duizend maal onschuldiger zijn dan die extremistische mensen die menen dat ze dit mogen vanwege hun geloof.
Nicole123
22-02-2025 om 19:04
Ik vind de nieuwsberichten over geweldsdelicten in het buitenland hier off topic. Het zouden het hier hebben over Ter Apel toch? Die mensen in Ter Apel hebben niks te maken hiermee. Een Syriër die naar Nederland gevlucht is heeft net zoveel te maken met zo'n steekpartij als ik als Nederlander met de dubbele moord in Weiteveen.
Yumi
22-02-2025 om 19:20
Mick87 schreef op 22-02-2025 om 18:15:
Het is afschuwelijk en beangstigend en de middelen om deze terreur tegen te gaan is er niet. Mede omdat de dingen niet benoemd mogen worden, vergeet men de impact die de zoveelste aanslag, terreurdaad heeft op onze samenleving.
(Een incident is een onvoorziene gebeurtenis, in het rond steken met een mes, of met een auto op mensen inrijden is terreur.)
Dode bij mesaanval in Franse stad Mulhouse, Macron spreekt van terreurdaad
Bij een mesaanval in de oost-Franse stad Mulhouse is vanmiddag één persoon om het leven gekomen. Het gebeurde vlak bij een overdekte markt, melden Franse media.
Het slachtoffer zou een 69-jarige Portugees zijn die tussenbeide zou zijn gekomen. Ook zouden bij de steekpartij vijf mensen gewond zijn geraakt. Het Franse nieuwsmedium Le Figaro schrijft dat twee agenten ernstig gewond zijn en drie agenten lichtgewond.
Er is een verdachte gearresteerd. Volgens Le Figaro gaat het om een 37-jarige Algerijnse man die op een terreurbestrijdingslijst staat en een bevel had gekregen om het land te verlaten. De Franse president Macron spreekt van een "islamitische terreurdaad".
Dode bij mesaanval in Franse stad Mulhouse, Macron spreekt van terreurdaad
Verdachte van steekpartij in Berlijn is Syriër en had 'antisemitisch motief'
Het Duitse openbaar ministerie heeft zaterdag bevestigd dat een negentienjarige Syriër is opgepakt. Hij woont in een opvanglocatie in Leipzig. "Het plan om Joden te doden, speelde al langer in zijn hoofd", schrijft de gemeente Berlijn.
In zijn rugzak vonden agenten het vermoedelijke wapen, een gebedskleed, een koran en een uitgescheurde bladzijde uit de koran met daarop de datum van de steekpartij.
Verdachte van steekpartij in Berlijn is Syriër en had 'antisemitisch motief' | Buitenland | NU.nl
Daglichtlamp
22-02-2025 om 19:25
Yumi schreef op 22-02-2025 om 19:20:
[..]
Het is afschuwelijk en beangstigend en de middelen om deze terreur tegen te gaan is er niet. Mede omdat de dingen niet benoemd mogen worden, vergeet men de impact die de zoveelste aanslag, terreurdaad heeft op onze samenleving.
(Een incident is een onvoorziene gebeurtenis, in het rond steken met een mes, of met een auto op mensen inrijden is terreur.)
Ik zie niet dat het niet benoemd mag worden, het wordt toch juist voortdurend benoemd?
Yumi
22-02-2025 om 19:41
Daglichtlamp schreef op 22-02-2025 om 19:25:
[..]
Ik zie niet dat het niet benoemd mag worden, het wordt toch juist voortdurend benoemd?
In de nieuwsberichten die ik net heb geplaatst wel, maar zoals je weet wordt er heel vaak omheen gedraaid. Zoals bijvoorbeeld bij het CBS, die het woord migratieachtergrond niet meer gebruikt.
Het verbaast me dat je hier over "valt" ik plaats 2 berichten, over 2 doden, 5 gewonden, 2 ernstig gewonde agenten en 3 lichtgewonden....
Het CBS gaat in 2022 over op een andere manier van publiceren over wat tot nu toe de ‘bevolking met een westerse of niet-westerse migratieachtergrond’ werd genoemd. Voortaan is meer bepalend waar iemand zelf geboren is, en minder bepalend waar iemands ouders geboren zijn. Daarbij wordt het woord migratieachtergrond niet meer gebruikt. De hoofdindeling westers/niet-westers wordt vervangen door een indeling op basis van werelddelen en veelvoorkomende immigratielanden.
CBS introduceert nieuwe indeling bevolking naar herkomst | CBS
Koekie1980
22-02-2025 om 19:56
Lekker nieuws inderdaad in Venray, Limburg noord. Ik woon een paar straten verderop. Industrieterrein waar die opvang is, lopen dagelijks groepen mensen naar de supermarkt. Veel hangers op straat, voelt niet prettig, alleen maar mannen, je ziet geen vrouwen of kinderen.
Als ik alleen op de fiets moet dan vermijd ik die omgeving, zelfs overdag.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2861445/ruzie-in-noodopvang-leidt-tot-steekpartij-oostrum-bewoners-enorm-geschrokken
De steekpartij in Oostrum waarbij donderdagmiddag een 22-jarige man gewond raakte, is een uit de hand gelopen ruzie in de noodopvang voor asielzoekers in de evenementenhal. "Bewoners en medewerkers van de noodopvanglocatie zijn enorm geschrokken van deze gebeurtenis."
Dat meldt het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers COA.
Niet over één kam
"Het is belangrijk om niet alle asielzoekers over een kam te scheren. Maar ook niet om het te doen overkomen alsof een reguliere wijkbewoner uit Oostrum betrokken is. De verdachte is één individu", laat een woordvoerder van het COA weten. De politie omschrijft dader en verdachte als mannen uit Oostrum, omdat asielzoekers worden ingeschreven in de plaats waar ze worden opgevangen.
Poezenmeisje
22-02-2025 om 21:20
Misschien moet er dan toch maar collectief intern gestraft worden. Dan worden de 'het zijn er maar een paar' lastpakken misschien beter in de gaten gehouden en vroegtijdig gecorrigeerd door keurige medebewoners.