Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
14-02-2025 om 16:33
krulliebollie schreef op 14-02-2025 om 14:41:
[..]
Ik denk juist dat we een organisatie als vluchtenlingewerk niet moeten korten omdat zij mensen helpen om beter mee te draaien in onze samenleving.
Dat doet Vluchtelingenwerk inderdaad ook, maar die wettelijke taak ligt bij gemeenten die daar soms wel en soms niet vluchtelingenwerk voor inhuren.
Waar Faber nu op kort is de taak die vluchtelingenwerk heeft in de asielprocedure om asielzoekers te ondersteunen. De ondersteuning moet verleend worden, dat is wettelijk vastgelegd. Dus Faber moet dat ergens beleggen (en kan dus niet zomaar zeggen dat vluchtelingenwerk dat niet meer hoeft te doen, zonder te regelen wie dat dan wel moet doen, en zonder de relatie met vluchtelingenwerk netjes af te bouwen).
Luchtpost
14-02-2025 om 17:26
Alice12 schreef op 14-02-2025 om 09:46:
[..]
Ik denk dat als we zien dat een asielzoeker naar school gaat en ook nog een baan heeft en de taal spreekt we vinden dat hij goed geïntegreerd is.
Het TV programma Radar liet in het kader van noodpakketten wat interviews op straat zien met de vraag: heeft u al een noodpakket ik huis? Eén van de antwoorden: "er komt geen oorlog, je moet je geen zorgen maken, als het echt op neerkomt..., ik ga gewoon terug naar mijn eigen land, haha, eerstvolgende vlucht Somalië". Zie je dat dan bijvoorbeeld als goed geïntegreerd?
Hier de uitzending (op 4.26 minuten) https://npo.nl/start/serie/radar/seizoen-21/radar_336/afspelen
Miraval
14-02-2025 om 17:42
Ik vind het integratiestuk wel een lastige merk ik. Want integratie moet ook van 2 kanten komen en zoals nu de politieke polarisatie werkt in Nederland, maar eigenlijk in heel Europa, dat helpt niet mee.
Wat ik veel lees is: teveel buitenlanders die overal en nergens de schuld van krijgen, zeker na zo'n aanslag in Duitsland gisteren is het weer volop: "zie je wel die open grenzen en migratie; allemaal kut en oprotten naar eigen land"
Tegenover: niet alle vluchtelingen/migranten moet je over 1 kam scheren, je moet de dader veroordelen niet de groep.
Tot aan; het is een vooropgezette aanslag in het kader van de verkiezingen kijk maar hoe snel zijn identiteit bekend was, de Zionisten zitten erachter en oh het is een Moslim dus automatisch terrorisme, maar als hij een witte man was geweest dan was hij gewooon verward.
Er zijn nu zo'n 3 groepen ontstaan even kort gezegd, met elk hun eigen versie van de waarheid. En het is eng om te lezen wat er allemaal door mensen gezegd wordt. Niet alleen door PVV stemmers, of racistische witte Nederlanders, maar ook door mensen met een migratieachtergrond. Ook daar komt een berg haat en racisme (kan dat?) uit hun toetsenbord waar ik van schrik.
Ik vraag me af hoe dit allemaal weer goed kan komen en hoe we weer dichter tot elkaar kunnen komen?
Poezie
14-02-2025 om 18:20
Miraval schreef op 14-02-2025 om 17:42:
Ik vind het integratiestuk wel een lastige merk ik. Want integratie moet ook van 2 kanten komen en zoals nu de politieke polarisatie werkt in Nederland, maar eigenlijk in heel Europa, dat helpt niet mee.
Wat ik veel lees is: teveel buitenlanders die overal en nergens de schuld van krijgen, zeker na zo'n aanslag in Duitsland gisteren is het weer volop: "zie je wel die open grenzen en migratie; allemaal kut en oprotten naar eigen land"
Tegenover: niet alle vluchtelingen/migranten moet je over 1 kam scheren, je moet de dader veroordelen niet de groep.
Tot aan; het is een vooropgezette aanslag in het kader van de verkiezingen kijk maar hoe snel zijn identiteit bekend was, de Zionisten zitten erachter en oh het is een Moslim dus automatisch terrorisme, maar als hij een witte man was geweest dan was hij gewooon verward.
Er zijn nu zo'n 3 groepen ontstaan even kort gezegd, met elk hun eigen versie van de waarheid. En het is eng om te lezen wat er allemaal door mensen gezegd wordt. Niet alleen door PVV stemmers, of racistische witte Nederlanders, maar ook door mensen met een migratieachtergrond. Ook daar komt een berg haat en racisme (kan dat?) uit hun toetsenbord waar ik van schrik.
Ik vraag me af hoe dit allemaal weer goed kan komen en hoe we weer dichter tot elkaar kunnen komen?
Waarom?
Miraval
14-02-2025 om 18:29
Poezie schreef op 14-02-2025 om 18:20:
[..]
Waarom?
Omdat hoe meer je een bepaalde groep de schuld van iets blijft geven en het gevoel blijft geven dat die groep niet welkom is, die groep ook geen moeite gaat doen om mee te doen in de samenleving en zichzelf dus niet echt een Nederlander voelt.
En andersom wanneer een bepaalde groep zich vast blijft houden aan de nationaliteit en alle gebruiken van het land van herkomst, die ene groep zichzelf ook niet toestaat zich Nederlander te voelen.
Je hoeft helemaal niet je eigen nationaliteit en cultuur compleet te verwerpen maar je mag je wel verdiepen in tradities en gebruiken van je nieuwe thuisland.
En Nederlanders mogen zich andersom ook wel verdiepen in wat belangrijk is voor andere culturen. Als een vrouw een man geen hand wil geven vanwege haar geloof, moet dat ook gewoon geaccepteerd worden zonder morren.
Integratie is ook een wisselwerking natuurlijk. Maar ik zie dat het wel iets complex is. En vooral door de polarisatie lijkt de integratie achteruit te gaan. Daarvan kun je niet 1 groep de schuld geven vind ik.
Fleurtje_5
14-02-2025 om 19:33
Luchtpost schreef op 14-02-2025 om 17:26:
[..]
Het TV programma Radar liet in het kader van noodpakketten wat interviews op straat zien met de vraag: heeft u al een noodpakket ik huis? Eén van de antwoorden: "er komt geen oorlog, je moet je geen zorgen maken, als het echt op neerkomt..., ik ga gewoon terug naar mijn eigen land, haha, eerstvolgende vlucht Somalië". Zie je dat dan bijvoorbeeld als goed geïntegreerd?
Hier de uitzending (op 4.26 minuten) https://npo.nl/start/serie/radar/seizoen-21/radar_336/afspelen
Klopt, ik zag en hoorde het ook.
Fleurtje_5
14-02-2025 om 19:38
Miraval schreef op 14-02-2025 om 18:29:
[..]
Omdat hoe meer je een bepaalde groep de schuld van iets blijft geven en het gevoel blijft geven dat die groep niet welkom is, die groep ook geen moeite gaat doen om mee te doen in de samenleving en zichzelf dus niet echt een Nederlander voelt.
En andersom wanneer een bepaalde groep zich vast blijft houden aan de nationaliteit en alle gebruiken van het land van herkomst, die ene groep zichzelf ook niet toestaat zich Nederlander te voelen.
Je hoeft helemaal niet je eigen nationaliteit en cultuur compleet te verwerpen maar je mag je wel verdiepen in tradities en gebruiken van je nieuwe thuisland.
En Nederlanders mogen zich andersom ook wel verdiepen in wat belangrijk is voor andere culturen. Als een vrouw een man geen hand wil geven vanwege haar geloof, moet dat ook gewoon geaccepteerd worden zonder morren.
Integratie is ook een wisselwerking natuurlijk. Maar ik zie dat het wel iets complex is. En vooral door de polarisatie lijkt de integratie achteruit te gaan. Daarvan kun je niet 1 groep de schuld geven vind ik.
Dat ervaar ik niet zo. Het is juist de andere kant, bijna altijd vrouwen, die doen alsof ik niet besta. Zeggen ook nooit gedag. Tja ik heb 'blote haren'. Ook weet ik van iemand anders dat een buurvrouw niet met haar mocht afspreken van haar echtgenoot.
Jaren geleden troffen we een collega (Tunesier) van mijn man, zijn echtgenote bleef achter hem staan. En ik kreeg geen hand, maar ook geen knik. Toen heb ik me omgedraaid. Als iemand het fatsoen niet heeft om een vrouw gelijk te behandelen (boeit me niet om welke reden hij vind dat hij dat kan) wil ik er niet eens een hand of knik van.
Als ik naar een land ga waar een heilige berg staat, hou ik er rekening mee dat ik daar vooral geen plantje pluk, ook niet achter een struik een piesje doe, ook al is de nood hoog, ook al is het voor mij een gewone berg. Ik pas me dan aan. Dat is niet complex, en daar is geen wisselwerking voor nodig, maar wel empathie en fatsoen.
felija
14-02-2025 om 19:47
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2025 om 19:38:
[..]
Dat ervaar ik niet zo. Het is juist de andere kant, bijna altijd vrouwen, die doen alsof ik niet besta. Zeggen ook nooit gedag. Tja ik heb 'blote haren'. Ook weet ik van iemand anders dat een buurvrouw niet met haar mocht afspreken van haar echtgenoot.
Jaren geleden troffen we een collega (Tunesier) van mijn man, zijn echtgenote bleef achter hem staan. En ik kreeg geen hand, maar ook geen knik. Toen heb ik me omgedraaid. Als iemand het fatsoen niet heeft om een vrouw gelijk te behandelen (boeit me niet om welke reden hij vind dat hij dat kan) wil ik er niet eens een hand of knik van.
Totaal niet herkenbaar, ik vind het juist zo gênant hoe aangenaam verrast moslimvrouwen kijken als ik ze vriendelijk groet, kennelijk lopen er veel botte horken met gigantische vooroordelen rond, die hen straal negeren.
Fleurtje_5
14-02-2025 om 19:49
felija schreef op 14-02-2025 om 19:47:
[..]
Totaal niet herkenbaar, ik vind het juist zo gênant hoe aangenaam verrast moslimvrouwen kijken als ik ze vriendelijk groet, kennelijk lopen er veel botte herkenbaar met gigantische vooroordelen rond.
Misschien zien ze in jou een van hun 'zusters'?
Jij hebt nogal wat vooroordelen over vrouwen die zeggen dat ze niet gegroet worden. En geloof me maar dat ik echt niet uitdagend gekleed ga.
felija
14-02-2025 om 19:50
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2025 om 19:49:
[..]
? Ik ben een lange oerhollandse vrouw, zonder enige hoofdbedekking, of bedoel je dat niet?
Ik bejegen mensen zo vriendelijk mogelijk, of ze nu pimpelpaars of pikzwart zijn of zo wit als sneeuw, iets op hun hoofd hebben of niet, één overeenkomst hebben ze: het zijn allemaal mensen net zoals ik.
felija
14-02-2025 om 19:56
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2025 om 19:49:
[..]
Jij hebt nogal wat vooroordelen over vrouwen die zeggen dat ze niet gegroet worden. En geloof me maar dat ik echt niet uitdagend gekleed ga.
Huh? Hoe kom je daar nu weer bij, blijkbaar zijn er veel mensen die hen bewust of onbewust negeren, anders zouden ze niet zo verbaasd zijn als ze vriendelijk worden begroet. Ze groeten dan overigens heel vriendelijk terug.
Fleurtje_5
14-02-2025 om 20:00
felija schreef op 14-02-2025 om 19:50:
[..]
? Ik ben een lange oerhollandse vrouw, zonder enige hoofdbedekking, of bedoel je dat niet?
Ik bejegen mensen zo vriendelijk mogelijk, of ze nu pimpelpaars of pikzwart zijn of zo wit als sneeuw, iets op hun hoofd hebben of niet, één overeenkomst hebben ze: het zijn allemaal mensen net zoals ik.
Ook dit is een vooroordeel. Alsof je mij nog een les zou moeten leren over 'mensen net als jij en ik'. Je vertelt me echt niets nieuws.
Alsof ik niet probeer vriendelijk gedag te zeggen....'nee joh, Fleurtje zal wel een botte zijn met vooroordelen'.
felija
14-02-2025 om 20:01
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2025 om 20:00:
[..]
Ook dit is een vooroordeel. Alsof je mij nog een les zou moeten leren over 'mensen net als jij en ik'. Je vertelt me echt niets nieuws.
Alsof ik niet probeer vriendelijk gedag te zeggen....'nee joh, Fleurtje zal wel een botte zijn met vooroordelen'.
Je trekt het zoals gewoonlijk weer helemaal uit zijn verband. Je betrekt het helemaal op jezelf.
Miraval
14-02-2025 om 20:03
Ik ga hier niet beweren dat iemands ervaringen niet waar zijn. Ik heb ook beide kanten ervaren. Van zowel Nederlanders als mensen met een migratieachtergrond.
Maar wat ik wel meemaak is dat de integratie niet loopt zoals die zou moeten lopen. En misschien zelfs de afgelopen jaren achteruit gegaan is. En ik stel gewoon vast dat het van 2 kanten moet komen.
"Wij" moeten mensen niet het idee geven dat ze niet welkom zijn of hier niet thuishoren, en "zij" moeten zich inlezen in de gebruiken en cultuur van hun nieuwe thuisland. Even gechargeerd.
En als er dan allerlei mogelijkheden bestaan om allemaal op je eigen eilandje te verblijven dan krijg je dus niet 1 samenleving maar aparte sub-samenlevingen. En dat is wat ik zie gebeuren.
Ik zie Arabische rijscholen, Turkse en Poolse supermarkten, Syrische kapsalons, waar het gros van de klanten bestaat uit mensen uit eigen cultuur. En dat is op zich natuurlijk prima, maar aan de andere kant sluit je jezelf zo wel enigszins buiten van de andere culturen die er zijn in Nederland, inclusief de Nederlandse cultuur, waar men op scholen wel in "vermengd" maar s'avonds op straat zie ik toch heel erg weinig diversiteit in groepen jongeren buiten.
En wanneer je als bedrijf inzet op klanten van een bepaalde cultuur, dan wordt het nog individueler. Dat soort bedrijven zouden ontmoedigd moeten worden. Het komt de integratie niet ten goede. Is mijn mening dan toch.
Fleurtje_5
14-02-2025 om 20:04
(gewist) Laat ook maar.
Ik heb het mee gemaakt dat een gesluierde vrouw NIET geholpen wilde worden door een vrouw omdat die vrouw geen hoofddoek droeg. Ik ga iig geval NOOIT gekleed alsof ik er niet mag wezen. Ik respecteer het als iemand een hoofddoek wil dragen, maar ik respecteer het niet dat een hoofddoekloze vrouw niet gerespecteerd word.