Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

https://www.ad.nl/video/productie/faber-woest-op-kamer-u-gooit-beren-op-de-weg-1143027 (in de context is het beter trouwens: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-02-12/migratie-en-integratie/plenaire-zaal/vreemdelingen-en-asielbeleid-10-15/onderwerp)
Faber schoffeert de Kamer nogmaals. Ze wil helemaal niet dat haar wetten aangenomen worden is mijn indruk. Dan zou ze toch in elk geval de uitgestoken had van o.a. JA21 en de SGP aangenomen hebben.
Ze gaat niets veranderen in haar wetten, maar ze gaat nog wel weken erover doen om dat op te schrijven.

felija schreef op 12-02-2025 om 13:56:

Mensen die beroepsmatig werken aan oplossingen voor Ter Apel gaan natuurlijk ook met de burgers van Ter Apel in gesprek en met de winkeliers, dat deden de bewindslieden van het vorige kabinet iig wel, juist dat is één van de belangrijkste dingen die je dan doet om de problemen in kaart te brengen. Horen van de mensen zelf wat er speelt.

Waarom denk je dat ze dat niet hebben gedaan? En alleen maar een officieel bezoekje brengen? Dat is een invulling van jouw kant. Hoe kom je daarbij?

Waarom denk je dat Van den Burg het te kwaad kreeg in een interview, omdat hij alleen van een afstandje in Den Haag in zijn eentje achter de tekentafel had gezeten, zonder echte notie van wat er echt in Ter Apel speelt of omdat de hele situatie hem daadwerkelijk aan het hart ging?

Daarom is er zeker destijds onderling een burgerwacht opgericht, omdat er NIETS gebeurde met de zorgen van de burgers.

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1210814/de-burgerwacht-in-ter-apel-voelt-zich-van-alle-kanten-in-de-g#closemodal

Misschien omdat het voor hemzelf makkelijker zou zijn als de problemen verspreid zouden worden?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/politie-en-om-noord-nederland-na-geweldsincidenten-met-burgerwacht-in-gezamenlijke-oproep-politiek-moet-verantwoordelijkheid-nemen-in-ter-apel/ 15-11-2023 Politie en OM Noord-Nederland na geweldsincidenten met burgerwacht in gezamenlijke oproep: politiek moet verantwoordelijkheid nemen in Ter Apel

..............

"Ik merk dat mijn politiemensen in Noord-Nederland met de scherven van het beleid blijven zitten en de rotzooi mogen opruimen", vertelt de politiechef, die zich door de incidenten in een 'moeilijke positie' geplaatst voelt. "In sommige gevallen komen we tegenover de samenleving te staan op het moment dat er sprake is van eigenrichting. Nou, hoe pijnlijk is dat voor ons?"

De burgerbetrokkenheid waardeert hij. "Prima om de oren en ogen te benutten van de samenleving", benadrukt hij. "Maar dat doen we wel binnen de geldende rechtsregels. Als mensen het recht in eigen hand nemen, wordt er voor ons wel echt een grens overschreden", zegt de politiechef, die vreest voor escalatie bij een burgerarrest.

..............

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2485942-burgerwacht-in-ter-apel-jaagt-op-criminelen-het-zal-misschien-niet-mogen-maar-zij-doen-het-ook 8 augustus 2023 Ter Apel heeft een eigen burgerwacht, opgericht om vermeende criminelen op te sporen en aan te houden.

Fleurtje_5 schreef op 12-02-2025 om 17:52:

[..]

Daarom is er zeker destijds onderling een burgerwacht opgericht, omdat er NIETS gebeurde met de zorgen van de burgers.

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1210814/de-burgerwacht-in-ter-apel-voelt-zich-van-alle-kanten-in-de-g#closemodal

Misschien omdat het voor hemzelf makkelijker zou zijn als de problemen verspreid zouden worden?

Aannames, aannames, gebaseerd op.....Misschien is niet zo"n sterk argument.

Van den Burg kreeg de kans niet, zijn wetsvoorstel werd teruggedraaid waardoor er nu nog steeds niets is opgelost en Faber na een half jaar (!!) voor het eerst een kijkje neemt in Ter Apel. 

Wat gebeurt er nu trouwens met de zorgen van de burgers daar? Het huidige kabinet zou het toch even oplossen, het is notabene speerpunt nummer 1 van de PVV. 

felija schreef op 12-02-2025 om 17:59:

[..]

Aannames, aannames, gebaseerd op.....Misschien is niet zo"n sterk argument.

Van den Burg kreeg de kans niet, hij werd tegengehouden, waardoor er nu nog steeds niets is opgelost en Faber na een half jaar (!!) voor het eerst een kijkje neemt in Ter Apel

Wat gebeurt er nu trouwens met de zorgen van de burgers daar? Het huidige kabinet zou het toch even oplossen?

Fijn dat jij je afvraagt wat er met de zorgen van de burgers gebeurt. De burgers hadden alle hoop gevestigd op Wilders, maar hij word tegen gewerkt vanaf dag 1.

Even een andere gemeente dan Ter Apel. Het Cranendonck, gemeente Maarheeze, uitgezonden op een Belgische publieke omroep:

https://youtu.be/guVNySABE_E?si=jSlCvkuWwYRzLM1f Op patrouille met Nederlandse burgerwacht in buurt van asielcentrum 21 nov 2023
Terzake ging mee op patrouille met de Nederlandse burgerwacht in de Brabantse gemeente, Cranendonck.

De politiek had toen geen flauw idee wat er speelde. 

De politiek ? "Ze zijn hier nooit geweest" word hier gezegd.

Wilders werd tegengewerkt? Hoe dan? Welke betrouwbare bronnen heb je daarvoor?

Het gaat nu over Ter Apel, hoe wordt er onder het huidige kabinet volgens jou wel geluisterd naar de inwoners Ter Apel en worden er haalbare oplossingen aangedragen? Dat is waar dit topic over gaat.

felija schreef op 12-02-2025 om 18:35:

Wilders werd tegengewerkt? Hoe dan?

Het gaat nu over Ter Apel, hoe wordt er onder het huidige kabinet volgens jou wel geluisterd naar de inwoners Ter Apel en worden er haalbare oplossingen aangedragen? Dat is waar dit topic over gaat.

Jij prijst de spreidingswet. Kun je meteen zien dat het niet alleen Ter Apel is waar het mis gaat.

Fleurtje_5 schreef op 12-02-2025 om 18:39:

[..]

Jij prijst de spreidingswet. Kun je meteen zien dat het niet alleen Ter Apel is waar het mis gaat.

Omdat de spreidingswet nog helemaal niet is in gegaan, en gemeentes juist van plan waren mee te werken aan een eerlijkere verdeling, waardoor er meerdere kleinere azc's konden komen, met extra beveiliging vwb de kleine groep raddraaiers, maar ja...toen lag het stil. Je bewijst hiernee juist weer precies waarom de spreidingswet noodzakelijk is.

Hier trouwens een artikel over Wilders bezoek aan Ter Apel, bijna twee jaar geleden:

https://www.rtvnoord.nl/amp/nieuws/1026986/wilders-bezoekt-ter-apel-maar-schieten-de-inwoners-er-iets-mee-op

felija schreef op 12-02-2025 om 18:46:

Hier trouwens een artikel over Wilders bezoek aan Ter Apel, bijna twee jaar geleden:

https://www.rtvnoord.nl/amp/nieuws/1026986/wilders-bezoekt-ter-apel-maar-schieten-de-inwoners-er-iets-mee-op

Dank voor deze link. Ik heb het artikel gelezen. Ik wil wel wat opmerken aan dat wat ik heb gelezen. In de link staat oa:

Enkele honderden belangstellenden van binnen en buiten Ter Apel kwamen zaterdag af op een bezoek van PVV-voorman Geert Wilders aan Ter Apel.
Hij was er naar eigen zeggen om 'de inwoners te steunen die last hebben van dit schorriemorrie', doelend op asielzoekers uit het aanmeldcentrum die zorgen voor overlast in Ter Apel.
[Bekijk hier beelden van het bezoek van Geert Wilders:]

Kleine maar lawaaiige tegendemonstratie
De politie was zichtbaar aanwezig in Ter Apel, net als de ME en de marechaussee, maar aanhoudingen zijn niet verricht.

In een daarvoor aangewezen vak stond een man of twintig voor een tegendemonstratie van de Vrije Bond Groningen. 'Geef haat geen stem,' scandeerden de demonstranten en met veel lawaai probeerden ze de speech van Wilders onverstaanbaar te maken. Dat lukt; voor iedereen die niet pal voor de PVV'er stond was niets van zijn woorden te verstaan.

Geert Wilders: 'Ik denk dat heel veel mensen mijn boodschap wel hebben gehoord of kennen. Nederland is een democratisch land dus tegen demonstreren mag altijd. Ik denk dat die mensen precies weten waarom ik hier ben en daar heel blij mee zijn.'

Blij met Wilders

Sandra Frieling is met haar moeder aanwezig. Ze heeft posters aan haar fiets hangen met: zijn onze kinderen nog wel veilig? 'Het is verschrikkelijk: alleen maar jatten, jatten, jatten en vrouwen lastig vallen.'
Even verderop zit Johan Boers, ook met posters op zijn wagen: Wij zijn het zat, azc sluiten, Ter Apel is van ons. Boers: 'Ja, wat bepaalde groepen hier allemaal aanrichten is meer dan triest. De groep die hier niet thuishoort verpest het voor alles.'

Beiden zij blij met het bezoek van Wilders. Boers: 'Geert komt hier wel! Hij is de enige die hier durft te komen, hij luistert naar de bevolking. Daar koop je misschien niks voor, want hij wordt monddood gemaakt in de Tweede Kamer, maar hij komt hier wel.'
Zo denkt Adri Kortlever er ook over. 'De andere politici zie je niet. Ik hoop dat we er wat aan hebben. Er zitten hier in Ter Apel heel erg veel PVV-stemmers.'

Heeft zo'n bezoek wel zin?
Toch geldt dat niet voor iedereen. Yljo Van Donselaar uit Ter Apel, die vorige zomer tentjes uitdeelde voor de asielzoekers die buiten voor het asielcentrum moesten bivakkeren, ziet de sfeer in zijn dorp steeds grimmiger worden.

'Ter Apel is verscheurd. Mensen zijn ontzettend kwaad, maar er zijn ook veel inwoners die zich schamen dat Geert Wilders hier nu staat en gebruik maakt van het ongenoegen in het dorp.'

'Wat brengt het eigenlijk?'
Vooraf spraken enkele Ter Apelers zich ook al uit tegen de komst van de PVV-politicus, zoals Marco Visscher van Gemeentebelangen, de grootste partij in de gemeenteraad van Westerwolde. 'Ik vind het dikke flauwekul', zegt Visscher. 'Hij komt hier alleen maar voor de show, het helpt ons niet naar een oplossing. Hij hitst de boel alleen maar op. Wat mij betreft mag-ie wegblijven.'
Ronald Hut van camping Moekesgat in Ter Apel is de overlast van asielzoekers ook meer dan zat, maar vraagt zich af of de komst van Wilders de problemen van Ter Apel op gaat lossen.
'Dat Wilders komt, dat is prima. Maar ook hij kan alleen gaan blèren dat dat ding dicht moet. Hij kan wel roepen, maar hij kan het probleem volgende week echt niet oplossen. Al die gesprekken die hier gevoerd worden: het levert allemaal niets op.'

'Ter Apel is niet bij hem gebaat'
Rijschoolhouder Bert Scholtens: 'Ik denk dat Ter Apel er niet bij gebaat is dat hij komt, dit moet de politiek gewoon oplossen met elkaar. Er moet doorgepakt worden. En we moeten positief zijn over Ter Apel. Daar hebben we geen sensatiezoekers bij nodig.'

'Hart onder de riem'
Wilders zelf is tevreden met zijn bezoek. 'Ik denk dat het goed is dat een Haagse politicus uit de Tweede Kamer komt om naar ze te luisteren, om het voor ze op te nemen en ze een hart onder de riem te steken, want het is verschrikkelijk wat die mensen hier allemaal meemaken. Ik heb ook een oplossing, alleen ik zit niet in het kabinet. Maar dat wil niet zeggen dat je als lid van de oppositie altijd in Den Haag moet blijven.'
Yljo Van Donselaar, van de blauwe tentjes, kijkt inmiddels moedeloos uit zijn ogen: 'Je wordt er wel een beetje verdrietig van. Er zijn zoveel mensen zo ontzettend agressief. Er valt niet meer te praten onderling.
Het is twee delen en zo komt er sowieso geen oplossing hier.'

Wat mij opvalt en wat ik zou willen zeggen:

Ter Apel heeft ontzettend veel problemen met overlastgevende asielzoekers, met name de veilige landers. Stelen, aanrandingen, met geslachtsdeel voor autoraam zwaaien, spugen, schelden etc. Als ze worden opgepakt worden ze nog dezelfde dag met het politiebusje netjes terug gebracht. Niemand doet iets, geen ene demonstrant te zien. Dan komt één Wilders en staat er een groep demonstranten te schreeuwen "Geef haat geen stem". Als die demonstranten nou met z'n allen voor dat asielzoekerscentrum gaan staan met hun spandoeken en toeters en bellen en daar schreeuwen "wij pikken geen wantoestanden en anders opzouten", dan hadden de burgers en politie pas echt steun. Dan zou haat geen stem krijgen.

Dus demonstranten: "GEBRUIK je stem en je spandoek, toeters en bellen als het er echt op aan komt". Neem je familie en vriendenclub mee. Kom op voor de bevolking van Ter Apel als ze radeloos dreigen te worden, en niet pas als één politicus komt.

Tja Wilders had toen grote woorden, maar levert nu al meer dan een half jaar de minister die erover gaat. Voor Ter Apel is nog helemaal niets gedaan.

Daglichtlamp schreef op 13-02-2025 om 10:49:

Tja Wilders had toen grote woorden, maar levert nu al meer dan een half jaar de minister die erover gaat. Voor Ter Apel is nog helemaal niets gedaan.

Omdat hij niet mag wat hij zou willen.

Fleurtje_5 schreef op 13-02-2025 om 11:06:

[..]

Voor het aanpakken van overlastgevende asielzoekers is er een grote meerderheid in beide Kamers.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

13-02-2025 om 11:23 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1267840/sp-wil-mes-zetten-in-aanmeldcentrum-ter-apel-dit-is-onverantwoord

...
De vraag is wel waar de nieuwe asielzoekers die in ons land aankomen zich dan moeten gaan melden. De partij komt met een voorstel aan minister Marjolein Faber van Asiel en Migratie: 'Laten we kleinere aanmeldcentra openen. Bijvoorbeeld in rijkere gemeenten, die nog nooit hun verantwoordelijkheid hebben genomen en niets hebben bijgedragen aan de opvang.'
...

Fleurtje_5 schreef op 13-02-2025 om 11:06:

[..]

Van wie niet? 

En als hij de toestand in Ter Apel zo belangrijk vindt, zoals hij beweert, welke alternatieve stappen kan hij dan wel zetten, die realistisch en haalbaar zijn? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.