Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Strategisch gestemd of niet?

Nee. 
Nooit gedaan ook. 

Ook kleinere partijen kunnen meedoen in een coalitie als ze nog wat zetels nodig hebben. 

Bloem1970 schreef op 31-10-2025 om 17:34:

Ja, ik meld me. Eigenlijk ben ik wat linkser, maar D66 gestemd. In de hoop dat zij tegenwicht kunnen bieden en dat lijkt te zijn gelukt. Hoewel die ene stem van mij toch niet helemaal het verschil zal hebben gemaakt. Ik vraag me nu wel hoe dat zal gaan als Jetten bij Trump op bezoek zal gaan…

Ik hoop liever dat hij bij bijvoorbeeld Carney op bezoek gaat. Minder afhankelijkheid van de VS graag. 

Van alle landen in de wereld heeft de VS bovendien de voor hen meest gunstige handelsbalans met....🥁🥁🥁

Nederland. Dit helpt hen daar ook aan veel banen. 

https://www.netherlandsandyou.nl/web/united-states/about-us/economic-ties

Laat hem maar hier komen als hij graag wil dat we zoveel Amerikaans blijven kopen 😀

Ik heb niet strategisch gestemd maar op de partij van mijn voorkeur.

strategisch gestemd binnen de partij van mijn keuze. Op een vrouw die net buiten het verwachte aantal zetels valt in de hoop dat die met voorkeurstemmen er in komt ipv een man.

Ysenda schreef op 31-10-2025 om 19:26:

strategisch gestemd binnen de partij van mijn keuze. Op een vrouw die net buiten het verwachte aantal zetels valt in de hoop dat die met voorkeurstemmen er in komt ipv een man.

Dat is toch geen strategisch stemmen?

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2025 om 19:28:

[..]

Dat is toch geen strategisch stemmen?

Zeker wel, je kunt ook op de eerste of 2e vrouw stemmen, of alleen op de lijsttrekker. Dit is echt even puzzelen, er zijn meer vrouwen in de kamer nodig, dan maar met voorkeurstemmen.

Ysenda schreef op 31-10-2025 om 19:30:

[..]

Zeker wel, je kunt ook op de eerste of 2e vrouw stemmen, of alleen op de lijsttrekker. Dit is echt even puzzelen, er zijn meer vrouwen in de kamer nodig, dan maar met voorkeurstemmen.

Dat begrijp ik, maar ik dacht dat strategisch stemmen was: op een partij stemmen die niet jouw eerste keus is, met de bedoeling voor die partij een hoog aantal zetels te bereiken zodat een andere partij niet de grootste wordt.

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2025 om 19:32:

[..]

Dat begrijp ik, maar ik dacht dat strategisch stemmen was: op een partij stemmen die niet jouw eerste keus is, met de bedoeling voor die partij een hoog aantal zetels te bereiken zodat een andere partij niet de grootste wordt.

Strategisch stemmen kun je verschillende uitleggen.

In dat opzicht heb ik wel strategisch gestemd, want ik heb niet op de lijsttrekster (raar woord) gestemd, omdat ik denk dat een groot deel van de onrust en dat de afsplitsing voorkomen had kunnen worden met veel betere communicatie. Of je dat strategisch kunt noemen weet ik niet, maar het is wel een vorm van onvrede uiten. 
Daarom pleit ik ook zo voor lid worden van een partij die dicht bij je ligt, zodat je ook je onvrede intern kunt uiten.
Dus hoe groot mijn aversie ook is tegen Ja21, je kunt in ieder geval lid worden en de 'baas' bij sturen.

Disclaimer: geen haar op mijn hoofd die Ja 21 overweegt. 

Kampeerder schreef op 31-10-2025 om 18:14:

Ik stem eigenlijk al jaren strategisch. Ik kijk welke partijen aansluiten bij mijn ideeën over thema's die ik belangrijk vind. Meestal met meerdere stemwijzers.

Van dat lijstje vallen dan de christelijke partijen af. En dan steen ik altijd op een grotere partij, nooit op een kleintje omdat die alleen in de marge mee mogen doen.

Ik vind dat er te veel kleine partijen zijn. En om tegenwicht tegen Wilders te hebben was het dit jaar voor mij nog belangrijker om op een grote te stemmen.

IK stem niet altijd strategisch. Maar deze keer heb ik het aangepakt zoals jij deed. Ik kwam op een kleinere partij en op D66 uit. Heb voor D66 gekozen omdat die overeenkomen met mijn ideeën, maar ook omdat ze goed stonden in de peilingen en ik niet meer pvv als grootste partij wilde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.