Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Steeds meer agressie . Wat is er mis met onze jongeren ?


Eens, Diyer. 
Vroegah moesten wij gewoon zelf sparen, als we iets wilden hebben. Mijn neef die kreeg het van zijn vader. Maar denk wel, dat wij er voorzichtiger mee om gingen, omdat wij wisten hoeveel je er voor moest werken. 

Friezinnetje schreef op 08-08-2021 om 20:57:

Eens, Diyer.
Vroegah moesten wij gewoon zelf sparen, als we iets wilden hebben. Mijn neef die kreeg het van zijn vader. Maar denk wel, dat wij er voorzichtiger mee om gingen, omdat wij wisten hoeveel je er voor moest werken.

Klopt. Ik merk het ook bij mijn eigen kinderen, die ondanks mijn opvoedstijl nog steeds veel meer kado krijgen (denk opa en oma) en veeeel makkelijker denken over de waarde van spullen. Ook omdat ze het overal om hen heen zien bij leeftijdgenoten die lang thuis wonen, amper wat hoeven te doen en meer geld te besteden hebben dan hun ouders. Min kinderen willen het liefst mee in die stroming. Ik heb 1 kind thuis die meer dan de ander zich tekort gedaan kan voelen en het rupsje nooit genoeg gedrag moet ik constant corrigeren. Masr dat is wel een stuk lastiger als je om je heen constant voorbeelden ziet waar het meer dan normaal is om maar te wensen en het komt op een dienblaadje naar je toe gesneld.

Dat bedoel ik met dat ik ouderschap een flinke uitdaging vind (we wonen in een nogal rijke dorp/stad) met veel geld gezinnen waar weinig te gek is.

op viva zag je wel eens een topic, van: Help wat moet ik mijn kind van 6 jaar geven op zijn/haar verjaardag. 

Dan denk ik: Hoe kan dat? ? Je kind is nauwelijks op de wereld en je weet het nu al niet? 

Drietje schreef op 08-08-2021 om 21:04:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/09/steeds-meer-scholieren-hebben-een-bijbaan

Ja? 8% meer dan 5 jaar ervoor. Meer staat er niet. Er staat niks over hoeveel uur, het soort werk of waarvoor er gewerkt wordt. En al helemaal geen vergelijking met bijv. de jaren tachtig/negentig waar ik naar verwijs.

Friezinnetje schreef op 08-08-2021 om 21:10:

op viva zag je wel eens een topic, van: Help wat moet ik mijn kind van 6 jaar geven op zijn/haar verjaardag.

Dan denk ik: Hoe kan dat? ? Je kind is nauwelijks op de wereld en je weet het nu al niet?

Of topics met 'help, mijn puber van 17 is onaanspreekbaar, zit de hele dag te gamen en heeft een grote mond thuis en wil niet werken'. Wat moet ik doen.

70% vind dat je zo'n jong lekker met rust moet laten, want het leven is al zwaar genoeg. Dus stop met pushen en laat hem 

Diyer schreef op 08-08-2021 om 20:55:

[..]

Ik vind het bijzonder dat je het ziet als 'ik pak iets af als moeder zijnde'.

Iets afpakken doe je, als je deze reis ziet als wat al van hem is, als zijnde een automatisch recht. Hij heeft de reis, maar je pakt 'm af. Die gedachtegang vind ik vreemd.

Jouw kind heeft geen automatisch recht op een betaald schooljaar in Spanje, evenals het doorbetalen van huur. Dat was niet al automatisch een geboorterecht. Als hij de kosten zelf had moeten regelen en verzorgen, dan was de kans groter dat de blijvende waardering ervoor en het volwassen worden en zelfstandig zijn, sneller en steiler zou groeien. Daar zijn nl. genoeg onderzoeken voor die hebben uitgezocht hoe de (blijvende) waardering valt voor een product of dienst die

A: gekregen is of

B: zelf bij elkaar verdiend is.

Dat soort ervaringen (zonder je kind klein te houden en niks te gunnen, want dat is het andere uiterste) zijn goud waard voor iemands ontwikkeling. Voor iemands persoonlijke groei, veerkracht, zelfvertrouwen, zelfwaardering etc.

Genoeg ouders die hun kinderen dit soort groeikansen ontnemen onder het mom hun kind het beste te willen geven. Maar bedenk dan ook dat ergens voor moeten knokken wat je héél graag wilt, een hele zinvolle (!) bijdrage levert in een volwassen leven en bijdraagt aan veerkrachtige en tevreden mensen. Het is fijn om het gevoel te hebben ergens naar te willen streven en dat te bereiken op een groot deel inzet en eigen kracht. Aangemoedigd door de mensen die van je houden.

Ik heb jouw post nu 3 keer gelezen en ik snap er nog steeds geen hout van. 

Ik ben blij dat ik mijn zoon die ervaring heb kunnen geven om een half jaar in Spanje te wonen en die ervaring vergeet hij van zijn leven niet meer en hij is mij daar echt dankbaar voor. Die dankbaarheid laat hij ook weer blijken door mij te trakteren om naar de echt Eagles te gaan in Ziggo Dome voor mijn verjaardag. 

--- schreef op 08-08-2021 om 00:33:

[..]

Veel meesters zijn homo. Die hebben het ook moeilijk voor klassen waar jij nu juist die mannen wil hebben. Lost niks op. We hebben góede leerkrachten nodig. Niet perse m of v. En kleinere klassen.

Dochter had in de kleuterklas een meester die homo was. Beste docent van de school 🥰. 

watertoren schreef op 08-08-2021 om 21:19:

[..]

Ik heb jouw post nu 3 keer gelezen en ik snap er nog steeds geen hout van.

Ik schrijf best begrijpend Nederlands. Samengevat: waarvoor gewerkt moet worden, wordt vaak beter gewaardeerd. Bovendien draagt het bij aan groei (zelfbeeld, zelfwaardering, veerkracht, omgaan met teleurstelling etc). Dus wat je in je schoot geworpen krijgt, draagt minder bij aan die groei en waardering. 

Zo duidelijker? Stond laatst ook een best groot artikel van in de krant en het probleem dat de jeugd van tegenwoordig heeft. Namelijk redelijk ruggegraatloze jong volwassenen die te beroerd zijn om voor een kleiner salaris of niet ideale baan nog hun bed uit te komen of ergens moeite voor te doen. Omdat het gepamperde leven van pa en ma veel sneller voor bevrediging zorgde.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

08-08-2021 om 22:50

Mlah! schreef op 08-08-2021 om 21:36:

[..]

Dochter had in de kleuterklas een meester die homo was. Beste docent van de school 🥰.

Ik neem aan dat dit niet in een grote stad was? Ik heb veel respect voor een leraar die homo is, zeker in bepaalde steden/wijken waar er nogal homohaat heerst.(en dat begint al jong jammer genoeg).

Een vriendin van mij heeft om die reden het middelbare onderwijs verlaten, ze werd zelfs thuis bedreigt. 

Ik vind het vooral heftig dat de kwaliteit van iemands werk wordt afgezet tegen die persoon zijn seksuele geaardheid  

Yolo schreef op 08-08-2021 om 22:50:

[..]

Ik neem aan dat dit niet in een grote stad was? Ik heb veel respect voor een leraar die homo is, zeker in bepaalde steden/wijken waar er nogal homohaat heerst.(en dat begint al jong jammer genoeg).

Een vriendin van mij heeft om die reden het middelbare onderwijs verlaten, ze werd zelfs thuis bedreigt.

Meer dan 150.000 inwoners 😉. Kinderen 2/3 wit, 1/3 andere kleuren.

Diyer schreef op 08-08-2021 om 22:46:

[..]

Ik schrijf best begrijpend Nederlands. Samengevat: waarvoor gewerkt moet worden, wordt vaak beter gewaardeerd. Bovendien draagt het bij aan groei (zelfbeeld, zelfwaardering, veerkracht, omgaan met teleurstelling etc). Dus wat je in je schoot geworpen krijgt, draagt minder bij aan die groei en waardering.

Zo duidelijker? Stond laatst ook een best groot artikel van in de krant en het probleem dat de jeugd van tegenwoordig heeft. Namelijk redelijk ruggegraatloze jong volwassenen die te beroerd zijn om voor een kleiner salaris of niet ideale baan nog hun bed uit te komen of ergens moeite voor te doen. Omdat het gepamperde leven van pa en ma veel sneller voor bevrediging zorgde.

Wat n naar beeld heb jij van jongeren zeg. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-08-2021 om 07:06

Inderdaad! En het is van alle generaties hé! Dat de 'jeugd van tegenwoordig' slappe hap is. Dat zeiden ze vroeger ook over ons. Elke generatie trapt opnieuw in die val. Dat neemt niet weg dat sommige kinderen echt wel problemen hebben. Maar ook dat is iets van alle generaties. Geweld wordt niet alleen ernstiger onder jongeren, maar onder alle leeftijdsgroepen. Maar ik hoor niemand praten over 'ruggengraatloze boomers' of over 'verwende veertigers'. Terwijl onze generatie (de puberouders) het veel beter heeft dan onze kinderen het ooit kunnen krijgen. 

Ik vind het respectloos om zo te praten over een hele groep. Discriminatie is uit den boze, behalve als het om jongeren gaat. Dan mogen we een hele generatie gerust naar beneden halen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.