Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Steeds meer agressie . Wat is er mis met onze jongeren ?

Nederlandse jongeren zijn de laatste tijd wel heel slecht in het nieuws. 
De mishandelingen door Nederlanse jongeren op Mallorca . 
Mischandelingen aan het Gardameer en nu weer een reeks mishandelingen  door jongeren rondom het Zeeuwse Renesse  .
Wat is er toch aan de hand met onze jongeren ,  deze explosie van agressie .
Krijgen we steeds meer incidenten mee door sociale media of gaan vooral onze jongeren vaker dan vroeger zwaar over de schreef ? 

vecht.png




Ik denk drank en drugs.

Ik geloof daar niet zo in. Het is maar een heel beperkt groepje die zulke dingen doet. Stoerdoenerij, groepsdruk, verveling, ik weet niet wat het is.
Maar ik ben er van overtuigd dat dit vroeger ook gebeurde: grote knokpartijen op kermissen e.d. Of tussen jongeren van verschillende dorpen, soms zelfs om een meisje.
Door alle sociale media komt het uitgebreider onder de aandacht en door de honderden herhalingen langs alle kanalen lijkt het nóg meer.

Drugs spelen zeker ook een rol.

Herfstappeltaart schreef op 07-08-2021 om 12:56:

Ik geloof daar niet zo in. Het is maar een heel beperkt groepje die zulke dingen doet. Stoerdoenerij, groepsdruk, verveling, ik weet niet wat het is.
Maar ik ben er van overtuigd dat dit vroeger ook gebeurde: grote knokpartijen op kermissen e.d. Of tussen jongeren van verschillende dorpen, soms zelfs om een meisje.
Door alle sociale media komt het uitgebreider onder de aandacht en door de honderden herhalingen langs alle kanalen lijkt het nóg meer.

Drugs spelen zeker ook een rol.

Alcohol is de grootste boosdoener. 

Julali schreef op 07-08-2021 om 12:57:

[..]

Alcohol is de grootste boosdoener.

Dat is zeker een veroorzaker ja. Maar dat ging er vroeger ook ruim in hoor.

De jeugdcriminaliteit onder minderjarigen en jongvolwassenen is in de periode 2015 tot 2021 vergeleken met de vijftien jaren daarvoor afgenomen. Zo was het aantal veroordeelde minderjarigen in 2019 vergeleken met 2015 met een derde gedaald naar 5 700 (bron: Monitor Jeugdcriminaliteit, CBS). 

Herfstappeltaart schreef op 07-08-2021 om 12:59:

[..]

Dat is zeker een veroorzaker ja. Maar dat ging er vroeger ook ruim in hoor.

Klopt, vroeger was het ook nog erger met de gewelddelicten. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

07-08-2021 om 13:47

Julali schreef op 07-08-2021 om 13:01:

[..]

Klopt, vroeger was het ook nog erger met de gewelddelicten.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

07-08-2021 om 13:48

toen ik jong was waren er 11 miljoen mensen.
Waren de ouders strenger .
Was er minder drugs ghb 
Was er geen mobiele tel en internet 

Toen ik jong was waren er zéker wel drugs en alcohol. Werd ook ruimschoots ge(mis)bruik van gemaakt. Maar we hadden radio,  een paar tv zenders, een krant,  geen internet e.d.
Dus van het landelijke nieuws kwam veel minder binnen. Laat staan het nieuws wat Nederlanders in het buitenland uitspookten.

Ik denk dat het van alle tijden is. Zelf groeide ik op in de jaren '80. Ook toen moesten de meeste mensen niets van geweld hebben, maar weet iemand nog wie Kerwin Duinmeier was? En als je beelden ziet van de krakersrellen van destijds schrik je ook behoorlijk. Drank en drugs speelden toen ook mee, vooral drugs was een levensgroot probleem, al ging het om andere middelen. 
En verder terug, de jaren '60, vroege jaren '70. Die vredelievende hippies werden van de dam af geslagen door jongeren die daar anders over dachten. 
En ook daarvoor al werd er geknokt op kermissen, inderdaad tussen verschillende dorpen of stadsdelen, enz enz...  Meestal met een flinke slok op. 
Ik geloof niet dat het nu echt erger is dan vroeger. Nog steeds heb je mensen die grof geweld gebruiken, maar ook nog steeds wil het overgrote deel daar niets mee te maken hebben.

Fleece schreef op 07-08-2021 om 13:55:

Toen ik jong was waren er zéker wel drugs en alcohol. Werd ook ruimschoots ge(mis)bruik van gemaakt. Maar we hadden radio, een paar tv zenders, een krant, geen internet e.d.
Dus van het landelijke nieuws kwam veel minder binnen. Laat staan het nieuws wat Nederlanders in het buitenland uitspookten.

Precies.

Drank, drugs en ouders die hun kinderen niet meer baas kunnen: ideale formule voor de fenomenen die u aanhaalt.

In België is het niet anders hoor, voor zover mensen zouden denken dat ik dat insinueer.

clivia53 schreef op 07-08-2021 om 13:48:

toen ik jong was waren er 11 miljoen mensen.
Waren de ouders strenger .
Was er minder drugs ghb
Was er geen mobiele tel en internet

Nee hoor, toen werden er door jongeren meer andere middelen gebruikt. Veel meer jongeren rookten en ipv ghb werd er toen door een veel grotere groep heroïne gebruikt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.