Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Daglichtlamp
02-12-2025 om 09:32
Ik kan me overigens goed voorstellen dat het standpunt over sinterklaas deze school leerlingen gaat kosten. Mijn kinderen hebben op een reformatorische school gezeten. Als deze school zo strikt geweest was dat ze geen Sinterklaas vierden, dan hadden we wellicht een andere keus gemaakt.
Libertine
02-12-2025 om 09:38
Miraval schreef op 02-12-2025 om 09:25:
Ik vind het dan weer wel vreemd dat je mensen die dus wel moeite hebben met het Sinterklaasfeest vanwege hun Surinaamse achtergrond, juist wel kunt begrijpen, tegenover mensen die Sinterklaas wel willen behouden (sommige ouders van die school). Want gelden voor die docenten dan niet dezelfde redenen als je die voor mij toepast? Want het gaat om volwassenen die zich mengen in de uitvoering van een kinderfeest. Waarom zouden hun gevoelens zwaarder tellen dan de gevoelens van degenen die het Sinterklaasfeest wel willen behouden met Sint en Pietjes?
Ik vermoed omdat mensen van kleur moeite hebben met deze traditie omdat het vanuit hen ervaren een racistisch en koloniaal feest is. Dus als docenten van kleur op een school Sinterklaas mee moeten vieren dwing je ze eigenlijk om een bijdrage te leveren aan iets dat henzelf achterstelt en pijn doet.
Witte mensen, docenten, kinderen worden met dit feest niet gediscrimineerd of racistisch bejegend. En natuurlijk vraagt het iets om de traditie iets aan te passen. Maar als je nou weet dat die traditie de ander pijn doet is dat toch niet teveel gevraagd?
Voor mij weegt het voorkomen dat mensen zich racistisch bejegent voelen door een kinderfeest wél zwaarder dan het vragen van een aanpassing (let wel, geen afschaffing) aan de mensen die niet racistisch bejegend worden. Want waarom zouden we iets behouden ten koste van een ander? Dat hebben hebben we in het verleden toch wel vaker gedaan met tradities, regels, gewoontes en wetten?
Miraval
02-12-2025 om 09:52
Libertine schreef op 02-12-2025 om 09:38:
[..]
Ik vermoed omdat mensen van kleur moeite hebben met deze traditie omdat het vanuit hen ervaren een racistisch en koloniaal feest is. Dus als docenten van kleur op een school Sinterklaas mee moeten vieren dwing je ze eigenlijk om een bijdrage te leveren aan iets dat henzelf achterstelt en pijn doet.
Witte mensen, docenten, kinderen worden met dit feest niet gediscrimineerd of racistisch bejegend. En natuurlijk vraagt het iets om de traditie iets aan te passen. Maar als je nou weet dat die traditie de ander pijn doet is dat toch niet teveel gevraagd?
Voor mij weegt het voorkomen dat mensen zich racistisch bejegent voelen door een kinderfeest wél zwaarder dan het vragen van een aanpassing (let wel, geen afschaffing) aan de mensen die niet racistisch bejegend worden. Want waarom zouden we iets behouden ten koste van een ander? Dat hebben hebben we in het verleden toch wel vaker gedaan met tradities, regels, gewoontes en wetten?
Maar die aanpassingen zijn toch gedaan? "We" hebben toch geluisterd naar mensen van kleur en hun gevoelens omtrent Zwarte Piet? Piet is niet meer zwart, en Sinterklaas was nooit een probleem. Dan kun je op onze beurt toch ook zeggen, we hebben rekening gehouden met jullie gevoelens, nu is het verder aan de kinderen voor het kinderfeest, en volwassenen kunnen het ook achter zich laten? Waarom is het dan nog steeds zo'n probleem? Het zal vast komen omdat ik wit ben ofzo, maar het is niet zo dat Nederland niet heeft geluisterd. Het heeft wellicht lang geduurd, maar zoals Sinterklaas nu gevierd wordt, zou het voor iedereen dus acceptabel moeten zijn toch? (Op de grootste meerderheid van de plaatsen dan toch)
Waarom wordt dat niet "verwacht" van volwassenen, wordt het begrepen ook door velen, maar gevoelens over de invulling van een kerststal worden weer helemaal niet begrepen? Terwijl op internet toch genoeg reacties hierover zijn geweest, genoeg zelfs dat het bestuur zich genoodzaakt voelde zich te verantwoorden over hun keuze. Want waarom is dat laatste onbegrijpelijk en dat eerste niet? Gaat dit alleen om het verleden van Surinaamse ouders/docenten? Die ondanks de aanpassingen nog steeds moeite met het feest hebben? Zou je daar misschien ook niet mee in gesprek kunnen gaan?
Meesje
02-12-2025 om 10:03
En natuurlijk vraagt het iets om de traditie iets aan te passen. Maar als je nou weet dat die traditie de ander pijn doet is dat toch niet teveel gevraagd?
Helemaal mee eens. En dat is dan ook gebeurd. We hebben geen zwarte Pieten meer. We hebben de traditie iets aangepast zoals jij zegt. Met het doel dat jij noemt. Helemaal prima toch?
Maar kennelijk niet genoeg voor sommigen.
De hele invulling en naam veranderen omdat je nog weet hoe het vroeger gevierd werd is iets anders dan 'ietsjes aanpassen'.
En eerlijk gezegd heb ik dan inderdaad liever dat deze mensen het maar niet vieren. Laat die paar docenten die zich onveilig voelen lekker thuisblijven op 5 december. Laat mensen die geen Sint willen vieren geen Sint vieren. Zoals dat al op zo veel plekken gaat. Maar ga niet het feest overschrijven en veranderen.
En als je dan toch iets wil aanpassen doe dat dan omdat de aanpassing een verbetering inhoudt voor de doelgroep. Een aanpassing van Sint die het leuker maakt voor de kinderen. Een aanpassing van een kerststal die het leuker maakt voor Katholieken. Een aanpassing van Suikerfeest die het leuker maakt voor Moslims. Maar niet aanpassingen omdat die zo leuk ruimdenkend afstralen op bestuur, directie en managers.
Herfstappeltaart
02-12-2025 om 10:06
Miraval schreef op 02-12-2025 om 09:52:
[..]
Maar die aanpassingen zijn toch gedaan? "We" hebben toch geluisterd naar mensen van kleur en hun gevoelens omtrent Zwarte Piet? Piet is niet meer zwart, en Sinterklaas was nooit een probleem. Dan kun je op onze beurt toch ook zeggen, we hebben rekening gehouden met jullie gevoelens, nu is het verder aan de kinderen voor het kinderfeest, en volwassenen kunnen het ook achter zich laten? Waarom is het dan nog steeds zo'n probleem? Het zal vast komen omdat ik wit ben ofzo, maar het is niet zo dat Nederland niet heeft geluisterd. Het heeft wellicht lang geduurd, maar zoals Sinterklaas nu gevierd wordt, zou het voor iedereen dus acceptabel moeten zijn toch? (Op de grootste meerderheid van de plaatsen dan toch)
Waarom wordt dat niet "verwacht" van volwassenen, wordt het begrepen ook door velen, maar gevoelens over de invulling van een kerststal worden weer helemaal niet begrepen? Terwijl op internet toch genoeg reacties hierover zijn geweest, genoeg zelfs dat het bestuur zich genoodzaakt voelde zich te verantwoorden over hun keuze. Want waarom is dat laatste onbegrijpelijk en dat eerste niet? Gaat dit alleen om het verleden van Surinaamse ouders/docenten? Die ondanks de aanpassingen nog steeds moeite met het feest hebben? Zou je daar misschien ook niet mee in gesprek kunnen gaan?
Ik ben het niet heel vaak met jou eens, maar nu wel. Aanpassingen zijn gedaan dus ik zie nu het probleem niet meer.
Wat te denken trouwens van de kerstman met zijn hulpelfen. Die worden in films vaak gespeeld door kleine mensen. Ook niet zo leuk voor ze.
Meesje
02-12-2025 om 10:11
Maar weet je. Als ik zeg; ik ben een zwarte vrouw en ik heb moeite met Sinterklaas, zouden we de Pieten verder kunnen veranderen, het raakt mij in mijn zwarte wezen. Dan denk ik dat een aantal hier daar alle begrip voor zouden hebben. Zouden roepen: doen we! Wat erg dat je je zo voelt. We gaan het regelen. Ze moeten niet zo moeilijk doen en gewoon mee veranderen.
Maar als ik zou zeggen: ik ben een witte Katholieke vrouw en ik heb moeite met een gezichtsloze kerststal als zijnde dé kerststal van de hoofdstad van de EU. Dan zou daar door die zelfde mensen niet op gereageerd worden met begrip. Dan zou niet worden gezegd; wat vervelend dat dit je raakt. Nee, dan wordt gezegd; je moet niet zo moeilijk doen. Je mag hier pas iets bij voelen als je minstens 2x/maand naar de kerk gaat en als álle andere kerststallen geschiedkundig perfect zijn. Zo niet, dan telt jouw gevoel niet.
En volgens mij gaat daar iets scheef.
Thora
02-12-2025 om 11:04
Het gaat behoorlijk scheef Meesje. Positieve discriminatie noemen ze dat. Alsof discriminatie postitief kan zijn. Als blanke moet je sowieso je mond dicht houden. Behalve als je tegen Zwarte Piet bent of bij stichting de Grauwe Eeuw zit ofzo. Bij Sint krijg ik soms het gevoel dat de gekwetstheid aangepraat wordt. Zeker bij hele jonge kinderen voor wie Sint een feest zou moeten zijn van kadootjes krijgen en lekker snoepen (wat tegenwoordig ook niet meer mag). En nog geen idee hebben van de geschiedenis. Natuurlijk is het kwalijk als donkere mensen wordt uitgescholden n.a.v. het Sintfeest. Met andere soorten Pieten komen ze hier in mijn ogen aan tegemoet. Het wordt ons alleen wel weer door de strot geduwd.
Die Kerststal in Brussel is natuurlijk helemaal uit den boze. Niet de stal, ik heb in mijn leven al vaker een abstracte Kerststal gezien. Maar de reden waarom. Ik vraag mij ook serieus af of mensen met een andere religie zich serieus storen aan een Kerststal. Volgens mij is het vooral een probleem van blanke deugers die even voor anderen bepalen dat ze gekwetst zijn of zich afgewezen voelen. Betutteling ten top.
Libertine
02-12-2025 om 11:08
maar als je én docenten van kleur hebt én veel kinderen van kleur op je school -die hier niet mee zijn opgegroeid en ook thuis vaak niets aan doen- is er toch ook genoeg aanleiding om deze traditie nog iets meer aan te passen dan alleen die pieten?
Agen
02-12-2025 om 11:09
Nicole123 schreef op 02-12-2025 om 08:57:
[..]
En ook dan weet de directeur en weten de leerkrachten beter dan wij mensen op een forum hoe het voor de leerlingen zal zijn. We kennen hier die leerlingen helemaal niet, zij wel. Dus misschien moeten we gewoon het die directeur en leerkrachten zelf laten bepalen, in plaats van hier van alles te vinden over hoe een bepaalde school in Utrecht haar feestdagen in zou moeten vullen. Ik ga toch ook niet bepalen hoe jij kerst, Sint-Maarten, carnaval of Koningsdag moet vieren omdat het anders zielig zou zijn voor je kinderen (als je die hebt)?
Flauwe reactie. Ik quote nota bene de directeur zelf. Daar is weinig invullen aan.
Euphoria
02-12-2025 om 11:14
Libertine schreef op 02-12-2025 om 11:08:
maar als je én docenten van kleur hebt én veel kinderen van kleur op je school -die hier niet mee zijn opgegroeid en ook thuis vaak niets aan doen- is er toch ook genoeg aanleiding om deze traditie nog iets meer aan te passen dan alleen die pieten?
Maar….afschaffing is toch niet iets -nog meer- aanpassen?
Dat is eigenlijk ook een vorm van “radicalisering”. Radicaal afschaffen van de Sint, asjemenou.
Libertine
02-12-2025 om 12:32
Euphoria schreef op 02-12-2025 om 11:14:
[..]
Maar….afschaffing is toch niet iets -nog meer- aanpassen?
Dat is eigenlijk ook een vorm van “radicalisering”. Radicaal afschaffen van de Sint, asjemenou.
Het wordt toch niet afgeschaft. Het blijft een feest voor kinderen. Dat is volgens mij voorliggend aan beide feesten, dat het voor kinderen is. De manier waarop je een feest voor kinderen viert wordt anders. Maar zeker niet afgeschaft.
Of, om eindelijk ook eens populistisch iets te kunnen zeggen, wil je Sinterklaas door mensen hun strot douwen?
(Grapje he, dat laatste. Geen paniek!)
yette
02-12-2025 om 12:40
Daglichtlamp schreef op 02-12-2025 om 09:32:
Ik kan me overigens goed voorstellen dat het standpunt over sinterklaas deze school leerlingen gaat kosten. Mijn kinderen hebben op een reformatorische school gezeten. Als deze school zo strikt geweest was dat ze geen Sinterklaas vierden, dan hadden we wellicht een andere keus gemaakt.
Je weet het niet. Er zullen ook ouders zijn die het juist een pluspunt vinden.
Buiten dat ... als het verder een goede school is, maakt het dan heel veel uit of ze kiezen voor een kinderfeest met spelletjes, schmink en stroopwafels ipv voor een bezoekje van de goedheiligman?
Als je Sinterklaas graag irl wil zien, kan dat ook op de sportclub, bij de intocht, in het tuincentrum ...
Meesje
02-12-2025 om 12:43
Libertine schreef op 02-12-2025 om 12:32:
[..]
Het wordt toch afgeschaft. Het blijft een feest voor kinderen. Dat is volgens mij voorliggend aan beide feesten, dat het voor kinderen is. De manier waarop je een feest voor kinderen viert wordt anders. Maar zeker niet afgeschaft.
Of, om eindelijk ook eens populistisch iets te kunnen zeggen, wil je Sinterklaas door mensen hun strot douwen?
(Grapje he, dat laatste. Geen paniek!)
Maar als dat het enige is dat relevant is. Dat het voor kinderen is. En de manier waarop en invulling ervan doet er niet toe. Dan zijn we er toch? Dan hoeft er verder niks veranderd, want voor kinderen is het in de huidige vorm ook al.
Nicole123
02-12-2025 om 12:53
Miraval schreef op 02-12-2025 om 09:25:
@Nicole123 ik hou het er maar op dat wij elkaar hierin niet vinden. Jij begrijpt mijn standpunten niet en ik begrijp niet waarom jij zo'n moeite hebt met mensen (algemeen) die dan weer wel moeite hebben met zulke veranderingen.
Of dat nou om deze kerststal gaat, om een Sinterklaasfeest, om kerst om te toveren in winterfeest, jij hebt daar geen moeite mee. Nou prima, anderen wel.
Ik vind het dan weer wel vreemd dat je mensen die dus wel moeite hebben met het Sinterklaasfeest vanwege hun Surinaamse achtergrond, juist wel kunt begrijpen, tegenover mensen die Sinterklaas wel willen behouden (sommige ouders van die school). Want gelden voor die docenten dan niet dezelfde redenen als je die voor mij toepast? Want het gaat om volwassenen die zich mengen in de uitvoering van een kinderfeest. Waarom zouden hun gevoelens zwaarder tellen dan de gevoelens van degenen die het Sinterklaasfeest wel willen behouden met Sint en Pietjes?
Ik vind het jammer dat je niet ingaat op mijn vraag wat nou het punt is van deze kerststal als er al duizenden verschillende kersstallen zijn, waarvan vele zonder gezicht en vele heel wat heftiger en ingrijpender verschillend van de traditionele versie dan die in Brussel. Ik kan het best begrijpen als anderen moeite hebben met veranderingen, ik begrijp alleen niet zo goed als dat in mijn ogen nogal selectief is. En ik begrijp het ook niet goed als het gaat om iets wat jou persoonlijk totaal niet raakt. Mijn buren vieren misschien ook geen Sinterklaas, so what? Leven en laten leven, zou ik zeggen, en niet anderen opleggen of en hoe ze bepaalde tradities moeten vormgeven.
Als een groot deel van de ouders van die school juist wel graag Sinterklaas zou willen houden dan zou ik daar zeker wel begrip voor hebben. Maar ik ga er door de ervaringen die ik heb met de school van mijn kinderen vanuit dat er door directie, leerkrachten en ouders (bijv. de MR) ook gewoon hierover gesproken is en alle belangen zijn meegenomen in het daaruitvolgende besluit. Ik vind het eigen invulling dat er nu alleen naar een paar leerkrachten zou worden geluisterd en dat het voor die kinderen zo sneu zou zijn. De leerkrachten en directie kennen hun leerlingenpopulatie beter dan wij hier op het forum. Misschien zijn er wel maar een handjevol tegenstanders (en tegenstanders roepen altijd het hardst en worden graag gehoord door de media, dus dat vertekent altijd) en is 95% van de ouders er juist blij mee. Er wordt hier enorm ingevuld op grond van een kort nieuwsbericht.
Verder vind ik de hoofdtaak van een school om kinderen te leren rekenen, lezen en schrijven en daarnaast zaken als Engels en burgerschap te behandelen. Het vieren van feesten is leuk, maar daar mag een school haar eigen beslissingen in nemen vind ik. Een school hoeft van mij niet verplicht Sinterklaas, kerst, carnaval of Koningsdag te vieren, dat kun je ook thuis doen als je dat graag wil voor je kinderen. Wat een specifieke school hierin doet daar hebben zowel jij als ik niets over te zeggen vind ik. Wel vind ik het belangrijk dat scholen in dit soort beslissingen de ouders en de belangen van de kinderen meenemen. Dus als het inderdaad zo zou zijn dat het gros van de kinderen op die school nu heel verdrietig is dat ze op school geen Sinterklaas vieren dan ben ik het helemaal met je eens. Maar die informatie heb je helemaal niet, dus dan vind ik de verontwaardiging erover voorbarig.
Nicole123
02-12-2025 om 13:05
yette schreef op 02-12-2025 om 12:40:
[..]
Als je Sinterklaas graag irl wil zien, kan dat ook op de sportclub, bij de intocht, in het tuincentrum ...
Dat dus. Er wordt commotie gemaakt alsof het verboden zou worden om nog Sinterklaas te vieren ofzo. Maar het staat alle ouders, ook van die school, geheel vrij om thuis Sinterklaas te vieren (met wat voor soort Pieten dan ook). En Sinterklaas te ontmoeten in het winkelcentrum, op hun werk, bij de intocht, etc etc. Het enige is dat de man niet óók nog een kwartiertje in de klas verschijnt. Als ouders of media daar geen stennis over schoppen dan is dat voor kinderen ook helemaal niet zo'n punt, die weten niet beter dan hoe het gaat. Op de kinderopvang van mijn kinderen hebben ze bijvoorbeeld ook Sinterklaas en Pieten op een gegeven moment niet meer laten komen, omdat ze hadden gemerkt dat er meer kinderen bang en gestresst van raakten dan kinderen die het erg leuk vonden. Op sommige Vrije Scholen en reformatorische scholen vieren ze het ook niet. Koninginnnedag werd vroeger op scholen gevierd met een aubade en optocht op 30 april in het dorp, sinds de meivakantie niet meer op Koninginnedag zelf en sinds Willem-Alexander met Koningsspelen. En niet alle scholen doen die Koningsspelen, dat is ook aan henzelf. Zolang je dat gewoon als gegeven brengt dan doen kinderen zelf daar niet moeilijk over. Het zijn jammer genoeg de volwassenen die over dit soort zaken in de gordijnen klimmen.