Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Euphoria
30-11-2025 om 07:19
felija schreef op 29-11-2025 om 22:37:
[..]
Ik probeer ook oprecht te begrijpen waarom men zo'n weerstand voelt bij jouw posts. En waarom het als belerend wordt geïnterpreteerd.
Is het omdat men geen argumenten wil, maar gewoon zijn of haar gevoelens over een onderwerp wil uiten? Maar dan is het geen echte (inhoudelijke) discussie meer, maar meer een uitwisseling van meningen, waarbij je het eigenlijk wel met elkaar eens moet zijn. Toch?
Voor mij zijn de tientallen berichten die ze schrijft belerend en betweterig inderdaad.
Veelzeggend dat er meerdere mensen zijn die het zelfde ervaren in mijn optiek.
ik geloof niet dat Miraval enkel een mening wil spuien. Juist zij kan inhoudelijk prima duidelijk maken wat ze wil duidelijk maken. Is prima in staat om vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
kent dit forum een negeeroptie eigenlijk?
Jujubee
30-11-2025 om 07:42
Wat een vermoeiend, belachelijk gezeur weer. Lekker zo laten. Alle moslims in mijn omgeving boeit het trouwens niets dat wij kerst vieren, zij doen het gewoon niet. Ook prima. Ik heb er nog nooit een gehoord die het liever afgeschaft wil hebben. Al zullen ze er vast zijn. Maar dit soort voorstellen komen standaard vanuit de witte gemeenschap. Ik snap daar echt geen hout van, maar goed. Laat mijn neefje en alle andere kinderen gewoon lekker genieten van Sint. Wie doen ze er kwaad mee? Sint is al zo'n verpest gedoe geweest de afgelopen jaren met al die heisa om zwarte piet. Laten we het nou gewoon een fijn kinderfeest houden. Ik heb er niets mee en ik vier het niet maar ik gun de kinders ( en de volwassenen die het wel leuk vinden ) gewoon hun plezier hoor.
Zeespiegel
30-11-2025 om 07:55
Euphoria schreef op 30-11-2025 om 07:19:
[..]
Voor mij zijn de tientallen berichten die ze schrijft belerend en betweterig inderdaad.
Veelzeggend dat er meerdere mensen zijn die het zelfde ervaren in mijn optiek.
ik geloof niet dat Miraval enkel een mening wil spuien. Juist zij kan inhoudelijk prima duidelijk maken wat ze wil duidelijk maken. Is prima in staat om vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
kent dit forum een negeeroptie eigenlijk?
Ja hoor, je kan de naam aanklikken en dan klikken op gebruiker blokkeren. Mis je vermoedelijk soms wel delen van het gesprek.
Daglichtlamp
30-11-2025 om 09:11
Jujubee schreef op 30-11-2025 om 07:42:
Wat een vermoeiend, belachelijk gezeur weer. Lekker zo laten. Alle moslims in mijn omgeving boeit het trouwens niets dat wij kerst vieren, zij doen het gewoon niet. Ook prima. Ik heb er nog nooit een gehoord die het liever afgeschaft wil hebben. Al zullen ze er vast zijn. Maar dit soort voorstellen komen standaard vanuit de witte gemeenschap. Ik snap daar echt geen hout van, maar goed. Laat mijn neefje en alle andere kinderen gewoon lekker genieten van Sint. Wie doen ze er kwaad mee? Sint is al zo'n verpest gedoe geweest de afgelopen jaren met al die heisa om zwarte piet. Laten we het nou gewoon een fijn kinderfeest houden. Ik heb er niets mee en ik vier het niet maar ik gun de kinders ( en de volwassenen die het wel leuk vinden ) gewoon hun plezier hoor.
Maar dat is toch juist het punt? We hebben hier allemaal de vrijheid om de feesten te vieren die we willen vieren. Juist omdat we dat allemaal zelf mogen kiezen, zul je dus ook scholen hebben die sommige feesten niet vieren. Dat mag hier gelukkig allemaal.
Zelf heb ik goede herinneringen aan Sinterklaas op school, dus dat zou ik mijn kinderen ook gunnen. Maar de sinterklaastraditie doorgeven kan ook prima zonder dat het op school gevierd wordt gelukkig.
Verder zijn tradities nooit statisch. Dat is wellicht ook gewoon goed. Zo is de vuurwerktraditie bij oud en nieuw nog helemaal niet zo oud (en is de gewoonte om vuurwerk af te steken natuurlijk ook gewoon vanuit het buitenland geïmporteerd).
https://npokennis.nl/longread/7482/sinds-wanneer-hoort-vuurwerk-bij-oud-en-nieuw
Zolang half Nederland nog praat over het sinterklaasjournaal, vrijwel elk stad of dorp een intocht organiseert en we het met zijn allen thuis vieren zal het niet verdwijnen.
Met kerst kan ik me helemaal niet voorstellen dat het geheel verdwijnt. De kerstviering lijkt de secularisering overleeft te hebben en gewoon opnieuw een andere invulling gekregen te hebben.
Moxxie
30-11-2025 om 09:59
Wat ik storend vind in dit gesprek is dat er met allerlei religieuze feitjes gestrooid wordt die helemaal niet terzake doen, waardoor de discussie afdwaalt. En dan opeens zijn de mensen die tegen het afschaffen van Sinterklaas en Kerst zijn hypocriete atheïsten, die eigenlijk eerst maar eens in opstand zouden moeten komen tegen de geschiedvervalsing van de kerststal voordat ze recht van spreken hebben.
Daar gaat het toch helemaal niet over? Deze schooldirecteur zegt "Wij vinden het belangrijk dat er een goed pedagogisch klimaat is waarin iedereen zich veilig voelt. En we merkten door de jaren heen dat dat op onze school niet meer het geval was met dit feest"
Ik vind het vrij logisch dat dit bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet. Wat een dramaqueen is die man.
Poezie
30-11-2025 om 10:09
Nicole123 schreef op 29-11-2025 om 20:46:
[..]
Jij mag best je mening hebben, ik ook? Of probeer jij mij nou juist op deze manier de mond te snoeren?
Je mening hebben? Jij probeert hier her Christelijke geloof en de christenen belachelijk te maken met je zogenaamde kennis van de bijbel. Qua interpretatie in ieder geval begrijp je er helemaal niets van.
CharlieB
30-11-2025 om 10:25
Moxxie schreef op 30-11-2025 om 09:59:
Wat ik storend vind in dit gesprek is dat er met allerlei religieuze feitjes gestrooid wordt die helemaal niet terzake doen, waardoor de discussie afdwaalt. En dan opeens zijn de mensen die tegen het afschaffen van Sinterklaas en Kerst zijn hypocriete atheïsten, die eigenlijk eerst maar eens in opstand zouden moeten komen tegen de geschiedvervalsing van de kerststal voordat ze recht van spreken hebben.
Daar gaat het toch helemaal niet over? Deze schooldirecteur zegt "Wij vinden het belangrijk dat er een goed pedagogisch klimaat is waarin iedereen zich veilig voelt. En we merkten door de jaren heen dat dat op onze school niet meer het geval was met dit feest"
Ik vind het vrij logisch dat dit bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet. Wat een dramaqueen is die man.
Nou dit inderdaad. Ik snap niet dat het blijkbaar zó verdraaid moeilijk is om te begrijpen dat mensen iets voelen bij 'Sinterklaas is onveilig, dus we zijn gestopt met Sinterklaas vieren'. En dan met feitjes komen over hoe het ooooooit vroeger was om een of ander vaag punten te maken en dat gevoel van mensen gaan proberen plat te stampen in een simpele, denigrerende en herhalende 'waar maak je je nou druk om?'. En ik geef werkelijk helemaal niets om Sinterklaas, dus ik maak me niet druk, maar ik begrijp het wel. En ik begrijp ook dat 'waar maak je je nou druk om' niet echt uitnodigt tot een inhoudelijk gesprek.
En ja waar maken we ons druk om? Het hele forum zit verdorrie vol met topics waar we ons druk over maken, waarom eigenlijk?
Poezie
30-11-2025 om 10:51
CharlieB schreef op 30-11-2025 om 10:25:
[..]
Nou dit inderdaad. Ik snap niet dat het blijkbaar zó verdraaid moeilijk is om te begrijpen dat mensen iets voelen bij 'Sinterklaas is onveilig, dus we zijn gestopt met Sinterklaas vieren'. En dan met feitjes komen over hoe het ooooooit vroeger was om een of ander vaag punten te maken en dat gevoel van mensen gaan proberen plat te stampen in een simpele, denigrerende en herhalende 'waar maak je je nou druk om?'. En ik geef werkelijk helemaal niets om Sinterklaas, dus ik maak me niet druk, maar ik begrijp het wel. En ik begrijp ook dat 'waar maak je je nou druk om' niet echt uitnodigt tot een inhoudelijk gesprek.
En ja waar maken we ons druk om? Het hele forum zit verdorrie vol met topics waar we ons druk over maken, waarom eigenlijk?
Wat is er zo onveilig aan sinterklaas?
Poezenmeisje
30-11-2025 om 10:57
Is een "winterfeest" niet kwetsend voor mensen die rond de evenaar wonen en geen seizoenen kennen?
Euphoria
30-11-2025 om 11:04
Poezenmeisje schreef op 30-11-2025 om 10:57:
Is een "winterfeest" niet kwetsend voor mensen die rond de evenaar wonen en geen seizoenen kennen?
Hartstikke kwetsend. Net zoals schoenmaat 40 aanbieden terwijl er mensen zijn die niet verder dan maat 39 komen.
Agen
30-11-2025 om 11:06
PensioNada schreef op 29-11-2025 om 16:56:
[..]
In het oorspronkelijke artikel in het Algemeen Dagblad stond ouders van Surinaamse afkomst (en ja daar kunnen ook moslims tussen zitten). Ondanks dat de meeste sinterklaasfeesten roetveeg pieten hebben, blijft er spanning rond bestaan. Wilders tweette ook al dat volgend jaar zwarte Piet weer terug komt. Dat gezeur maakt het zo langzamerhand geen leuk feest meer.
Niet ouders, maar leerkrachten op de school, volgens rtv Utrecht.
In dit topic gaan een boel schrijvers ervsnuut dat Sinterklaas op die school een andere vorm krijgt omdat de school invult voor moslims dat ze bezwaar hebben tegen Sinterklaas, maar volgens de schooldirecteur is dat niet waar het om gaat.
CharlieB
30-11-2025 om 11:16
Poezie schreef op 30-11-2025 om 10:51:
[..]
Wat is er zo onveilig aan sinterklaas?
Ja werkelijk geen idee? Maar ik lees: geen sinterklaas maar kinderfeest want "we willen dat iedereen zich op school veilig en gewenst voelt". En "wij vinden het belangrijk dat er een goed pedagogisch klimaat is waarin iedereen zich veilig voelt. En we merkten door de jaren heen dat dat op onze school niet meer het geval was met dit feest".
Dus daar wordt Sinterklaas gekoppeld aan veilig/onveilig. En dat gevoel mag er natuurlijk zijn, maar ik kan me ook goed voorstellen dat dat weer iets oproept bij anderen. Het "onveilig maken" van Sinterklaas.
Beterlaat2021!
30-11-2025 om 11:43
Ik heb niet alle reaties gelezen. Maar mijn antwoord op de titel van dit topic is :
ABSOLUUT NIET!!
Jammer trouwens dat je geen poll hebt toegevoegd.
felija
30-11-2025 om 11:44
Agen schreef op 30-11-2025 om 11:06:
[..]
Niet ouders, maar leerkrachten op de school, volgens rtv Utrecht.
In dit topic gaan een boel schrijvers ervsnuut dat Sinterklaas op die school een andere vorm krijgt omdat de school invult voor moslims dat ze bezwaar hebben tegen Sinterklaas, maar volgens de schooldirecteur is dat niet waar het om gaat.
De moslims worden er weer ten onrechte aan hun haren bijgesleept als veroorzaker van 'het kwaad'.
Poezie
30-11-2025 om 12:11
felija schreef op 30-11-2025 om 11:44:
[..]
De moslims worden er weer ten onrechte aan hun haren bijgesleept als veroorzaker van 'het kwaad'.
De bevolking van de Utrechtse wijk overvecht bestaat grotendeels uit mensen die het islamitische geloof aanhangen.