Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Miraval schreef op 29-11-2025 om 18:56:

[..]

Klopt, dit heb ik verkeerd verwoord. In principe was hij de pleegvader van Jezus, en Jezus de zoon van God. Excuus. Ik bedoelde er meer mee Jozef was een man, Maria een vrouw. De Wijzen/Koningen mannen, de os en de ezel stonden symbool voor de stal. En de ster van Bethlehem was hoogstwaarschijnlijk een supernova.

En ja, ik maak me daar dus wel druk om? Mag dat misschien? Of is alles waar men zich druk om maakt flauwekul en angst voor "niks meer mogen zeggen" of "woke"? (Wat ik beiden niet heb benoemd)

Zou je hetzelfde zeggen wanneer Moslims ophef maken om een beeltenis van Allah op verpakkingen van produkten voor het Suikerfeest? "Ze" moeten niet zeuren? Want dat is feitelijk wat je tegen mij nu zegt.

En het zijn helemaal niet "de anderen" die dit bepaald hebben, het is het stadsbestuur van Brussel wat de kerststal inclusief wilde maken. En dan vraag ik op mijn beurt inclusief voor wie precies? Want ik geloof niet dat er iemand is geweest van een andere cultuur of geloof die aanstoot neemt aan de gezichten van de kerststal? Dit is gewoon iets wat door het bestuur bedacht is om inclusief te zijn. En daar vind ik dus wel iets van.

Wat ik niet zo goed snap is dat jij overal voor open staat, andere culturen omarmt, andere visies kunt delen en begrijpen, maar zodra een witte (rechtse?) Nederlandse vrouw (en nu heb ik het over mezelf) dan iets ergens van vindt, vind jij dat ik me aanstel, dat ik niet Katholiek of Christen genoeg ben, dat ik generaliseer over migranten, dat ik zeur over het OV icm brandstofprijzen. Alles wat ik schrijf volgt tegenwoordig op een tegenreactie van jou die ik niet positief vind, maar eerder belerend overkomt op mij omdat ik een andere mening toegedaan ben. Als het jou niks uitmaakt, wil dat toch niet zeggen dat het dan maar zo voor iedereen moet zijn? Waarom kun je niet begrijpen dat er mensen zijn (waaronder ik) die zoiets dus wel onzin vinden?

En ik zou het ook onzin vinden wanneer iets wezenlijks van een ander geloof, aangepast zou worden zodat "iedereen zich erin kan herkennen". Want een Moslim boeit het helemaal 3x niks, een Jood ook niet, een Boedhist ook niet, maar een Christen wel. Omdat het gaat om het Christendom. Het is geen leuk plaatje voor de sfeer, want dan zou het een heel ander verhaal zijn.

Eens, goed verwoord, ik stoor mij er al tijden aan.

Euphoria schreef op 29-11-2025 om 18:47:

en ook al begrijp jij het niet, laat die ander er zijn ding van vinden.

En daar mag ik dan weer wat van vinden, toch? Of mag mijn mening dan weer niet? Ik zou jouw stelling ietsjes breder willen trekken dan dit forum: laat iedereen zijn kerstfeest invullen en noemen zoals hij zelf wil. Wie zijn jij of ik om daar wat van te vinden?

Miraval schreef op 29-11-2025 om 18:56:

[..]

Klopt, dit heb ik verkeerd verwoord. In principe was hij de pleegvader van Jezus, en Jezus de zoon van God. Excuus. Ik bedoelde er meer mee Jozef was een man, Maria een vrouw. De Wijzen/Koningen mannen, de os en de ezel stonden symbool voor de stal. En de ster van Bethlehem was hoogstwaarschijnlijk een supernova.

En ja, ik maak me daar dus wel druk om? Mag dat misschien? Of is alles waar men zich druk om maakt flauwekul en angst voor "niks meer mogen zeggen" of "woke"? (Wat ik beiden niet heb benoemd)

Zou je hetzelfde zeggen wanneer Moslims ophef maken om een beeltenis van Allah op verpakkingen van produkten voor het Suikerfeest? "Ze" moeten niet zeuren? Want dat is feitelijk wat je tegen mij nu zegt.

En het zijn helemaal niet "de anderen" die dit bepaald hebben, het is het stadsbestuur van Brussel wat de kerststal inclusief wilde maken. En dan vraag ik op mijn beurt inclusief voor wie precies? Want ik geloof niet dat er iemand is geweest van een andere cultuur of geloof die aanstoot neemt aan de gezichten van de kerststal? Dit is gewoon iets wat door het bestuur bedacht is om inclusief te zijn. En daar vind ik dus wel iets van.

Wat ik niet zo goed snap is dat jij overal voor open staat, andere culturen omarmt, andere visies kunt delen en begrijpen, maar zodra een witte (rechtse?) Nederlandse vrouw (en nu heb ik het over mezelf) dan iets ergens van vindt, vind jij dat ik me aanstel, dat ik niet Katholiek of Christen genoeg ben, dat ik generaliseer over migranten, dat ik zeur over het OV icm brandstofprijzen. Alles wat ik schrijf volgt tegenwoordig op een tegenreactie van jou die ik niet positief vind, maar eerder belerend overkomt op mij omdat ik een andere mening toegedaan ben. Als het jou niks uitmaakt, wil dat toch niet zeggen dat het dan maar zo voor iedereen moet zijn? Waarom kun je niet begrijpen dat er mensen zijn (waaronder ik) die zoiets dus wel onzin vinden?

En ik zou het ook onzin vinden wanneer iets wezenlijks van een ander geloof, aangepast zou worden zodat "iedereen zich erin kan herkennen". Want een Moslim boeit het helemaal 3x niks, een Jood ook niet, een Boedhist ook niet, maar een Christen wel. Omdat het gaat om het Christendom. Het is geen leuk plaatje voor de sfeer, want dan zou het een heel ander verhaal zijn.

Jammer dat je helemaal niet ingaat op wat ik schrijf, namelijk dat juist die klassieke kerststal zoals jij hem voor ogen hebt geschiedvervalsing ten top is. Waarom dan met het ene zo enorm zitten en met het andere niet? De os, de ezel, de wijzen, daar hoor ik je niet over. En dan kun je doen alsof ik zo belerend ben, maar deze houding ten opzichte hoe een bepaalde school het kerstfeest wenst te noemen of hoe een bepaalde kerststal eruitziet, dat is wat ik belerend vind. En als mensen tegelijk stellen geloof graag achter de voordeur willen en geen religieuze scholen meer willen - als ik het goed onthouden heb vind je dat toch? - maar dan op dit punt opeens met 'kom niet aan het geloof' schermen dan begrijp ik dat niet goed. Mag een school dan nog wel echt christelijk zijn, móeten ze echt christelijk zijn, moeten ze een soort van 'in naam christelijk maar in daden atheistisch' zijn of wordt het geloof erbij gehaald wanneer het uitkomt?

Yumi schreef op 29-11-2025 om 19:31:

[..]

Herkenbaar, ik reageer er niet meer op het is de energie niet waard. Ook het gedraai en een ander woorden in de mond leggen, is hier al vaker aangekaart maar levert niks op.

Beetje jammer als je zegt iemand te negeren dat er dan wel regelmatig op de man sneren over mij van jouw kant komen en je er dan ook nog een 'ze doet dit altijd' kaart bij trekt waar ik me niet tegen kan verdedigen. Voer hier liever een inhoudelijke discussie in plaats van anderen tegen mij op te stoken. Ik leg hier niets anderen in de mond en ik draai ook niet, ik probeer een inhoudelijke discussie te voeren over in hoeverre je anderen wel of niet een bepaalde vorm of naam van kerst of sinterklaas op zou moeten leggen en wat hierin wel of niet echt tradities of geloof is.

Yumi schreef op 29-11-2025 om 19:17:

[..]

Je bent me net voor, ik dacht altijd dat een forum bedoeld was om onderwerpen te bespreken. Maar dat geldt hier niet voor bepaalde onderwerpen, daar mag je geen opmerking of mening over maken/hebben, of sommige springen uit hun panty.

Jij mag best je mening hebben, ik ook? Of probeer jij mij nou juist op deze manier de mond te snoeren? 

hopelijk zit dit niet achter een betaalmuur, maar de opinie van deze auteur/theatermaakster maakt volgens mij op een luchtige manier prima duidelijk waarom de school besluit het Sinterklaasfeest anders vorm te willen geven, en er in het vervolg een feest voor iedereen van te maken.   https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-sinterklaasje-kom-maar-niet-binnen~bef874f1/

absor schreef op 28-11-2025 om 12:09:

als alle ouders van die school dat willen moeten ze dat lekker doen

Mijn kinderen zaten vroeger op een algemene christelijke basisschool en die vierde toendertijd geen halloween. Vond ik zelf prettig want ik heb niets met dat feest.

Ik vermoed zo dat ze op een ander soort school weer uitgebreid divali of suikerfeest vieren

Wat mij betreft hoef je van niemand te eisen dat ze een specifiek feest vieren.

Wat moeten we met Halloween? Geïmporteerd uit Amerika. Leuk voor oudere jeugd, studenten.

In delen van Nederland vieren ze op 11 november Sintmaarten. Daar doen alle basisscholen aan mee. 

Vrijwel alle huishoudens doen de deur open als er aangebeld wordt, er zijn maar weinig 'juffrouw kikkerbillen'.

majorette2005 schreef op 28-11-2025 om 12:58:

Eerst moest zwarte piet weg, daarna was roetveeg piet niet goed, inmiddels zijn er ook mensen die het paard niet meer vinden kunnen, maar eigenlijk is de bedoeling hele Sinterklaas feest weg, dat is wat er aan de hand is. Het sluipt stapje voor stapje erin , de grens wordt steeds verder opgerekt. Alleen wel maar 1 kant op. Ik denk als dit ging over het suikerfeest of keta koti dat dan de verontwaardiging veel groter zou zijn.

Screenshot-20251123-185704-Photos.jpg

Daglichtlamp schreef op 29-11-2025 om 07:54:

Tja voor protestanten heeft het natuurlijk ook nooit kerstmis geheten. Dus ik weet niet hoeveel je daaruit kunt opmaken.

Mijn man stamt af van de zwartekousen commune. Een zware versie ervan. Er is mij verteld dat ik een doorn in het oog van God ben omdat ik ongehuwd samenwoon. (Meer dan 35 jaar, inmiddels).

Noordnederland, dus SINTmaarten en SINTerklaas hebben ze bij man zijn gemeenschap altijd gevierd, ondanks de katholieke benaming. Die feesten heetten nu eenmaal zo. 

Zoon is naar een protestantse basisschool gegaan. Sinterklaas werd hier hysterisch enthousiast gevierd en Kerst met een kerstonbijt op school en een schoolkerkdienst.

Nighttripper schreef op 29-11-2025 om 15:08:

[..]

Maar waarom zou je dan een feeststol gaan kopen als je uberhaupt niets met Kerst of die 2 feestdagen hebt dan? Welk feest zou je dan moeten gaan vieren? Of er zelf maar 1 gaan verzinnen om maar een stol te kunnen kopen😒?

Ze zijn alweer weken te koop, net als de pepernoten in augustus.

Nicole123 schreef op 29-11-2025 om 20:28:

[..]

Beetje jammer als je zegt iemand te negeren dat er dan wel regelmatig op de man sneren over mij van jouw kant komen en je er dan ook nog een 'ze doet dit altijd' kaart bij trekt waar ik me niet tegen kan verdedigen. Voer hier liever een inhoudelijke discussie in plaats van anderen tegen mij op te stoken. Ik leg hier niets anderen in de mond en ik draai ook niet, ik probeer een inhoudelijke discussie te voeren over in hoeverre je anderen wel of niet een bepaalde vorm of naam van kerst of sinterklaas op zou moeten leggen en wat hierin wel of niet echt tradities of geloof is.

Ik probeer ook oprecht te begrijpen waarom men zo'n weerstand voelt bij jouw posts. En waarom het als belerend wordt geïnterpreteerd. 

Is het omdat men geen argumenten wil, maar gewoon zijn of haar gevoelens over een onderwerp wil uiten? Maar dan is het geen echte (inhoudelijke) discussie meer, maar meer een uitwisseling van meningen, waarbij je het eigenlijk wel met elkaar eens moet zijn. Toch?

felija schreef op 29-11-2025 om 22:37:

[..]

Ik probeer ook oprecht te begrijpen waarom men zo'n weerstand voelt bij jouw posts. En waarom het als belerend wordt geïnterpreteerd.

Is het omdat men geen argumenten wil, maar gewoon zijn of haar gevoelens over een onderwerp wil uiten? Maar dan is het geen echte (inhoudelijke) discussie meer, maar meer een uitwisseling van meningen, waarbij je het eigenlijk toch wel met elkaar eens moet zijn. Toch?

Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Als je je tekort gedaan voelt is het niet leuk als de feiten het tegendeel bewijzen. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 29-11-2025 om 22:45:

[..]

Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Als je je tekort gedaan voelt is het niet leuk als de feiten het tegendeel bewijzen.

Precies

Nicole123 schreef op 29-11-2025 om 20:21:

[..]

Jammer dat je helemaal niet ingaat op wat ik schrijf, namelijk dat juist die klassieke kerststal zoals jij hem voor ogen hebt geschiedvervalsing ten top is. Waarom dan met het ene zo enorm zitten en met het andere niet? De os, de ezel, de wijzen, daar hoor ik je niet over. En dan kun je doen alsof ik zo belerend ben, maar deze houding ten opzichte hoe een bepaalde school het kerstfeest wenst te noemen of hoe een bepaalde kerststal eruitziet, dat is wat ik belerend vind. En als mensen tegelijk stellen geloof graag achter de voordeur willen en geen religieuze scholen meer willen - als ik het goed onthouden heb vind je dat toch? - maar dan op dit punt opeens met 'kom niet aan het geloof' schermen dan begrijp ik dat niet goed. Mag een school dan nog wel echt christelijk zijn, móeten ze echt christelijk zijn, moeten ze een soort van 'in naam christelijk maar in daden atheistisch' zijn of wordt het geloof erbij gehaald wanneer het uitkomt?

Uhm nee want je hebt mij ooit linkser dan jou genoemd, omdat ik ervoor pleitte dat feestdagen van alle grote religies geintegreerd zouden moeten worden in de maatschappij en op scholen. Vrije dagen met Jom Kippoer en Suikerfeest bijvoorbeeld, en Keti Koti. Dat er wat mij betreft meer oog komt voor mensen met een ander cultuur en/of religie. En dat we als maatschappij deze belangrijke feestdagen "samen" vieren. En, dat klopt, als men dan problemen heeft met verschillende religies, dat men beter alleen maar openbare scholen kan hebben. 

Ik heb gezegd dat de os en ezel symbool staan voor de stal, de wijzen volgden de ster van Bethlehem, en kwamen zo uit bij Jezus met giften. En de ster van Betlehem zou een supernova geweest kunnen zijn. Daarnaast stamt de kerststal (uitbeelding daarvan) uit de Middeleeuwen, iets van 1200 NC om het verhaal beeldend te vertellen. Door een bisschop uit Italie, dus vanuit dat tijdpunt en die tijdsgeest werd het uitgebeeld. Voor die tijd werd de kerststal niet uitgebeeld, dus dan is het gelijk geschiedsvervalsing? Sorry maar dat vind ik echt onzin. Alsof Mozes echt in een mandje over een rivier heeft gedreven, of Noa echt een ark heeft gebouwd met alle diersoorten, of Adam en Eva echt bestaan hebben. Als je de bijbel niet letterlijk interpreteert is het gelijk geschiedsvervalsing? Geldt dat ook voor de Tora of de Koran? Al die geschriften zijn met meer interpretaties te verklaren. Dus wat is geschiedsvervalsing? Het ontstaan van de aarde is door de wetenschap ook verklaard, dan hebben alle geloven toch dezelfde mate van geschiedsvervalsing? Maar ga dat maar eens zeggen tegen de gemiddelde Christen, Moslim of Jood. En daar stoor ik me dus aan, die mensen die geloven, laat die gewoon in hun waarde. Zonder gezeik over inclusiviteit en iedereen moet zich erin herkennen. Want een Jood of Moslim boeit die kerststal niks, maar een Christen wel. Waarom worden die niet gewoon in hun "waarde" gelaten betreffende hun versie van de kerststal? Waarom moet die inclusiviteit uitstralen en voor wie? Daar ga jij ook niet op in. 

En dit gaat helemaal niet over een school maar over het gemeentebestuur van Brussel. En nogmaals, jij gaat ook helemaal niet in op wat ik zeg, namelijk wat zou jij ervan vinden wanneer produkten rondom het Suikerfeest voorzien zouden zijn met beeltenissen van Allah, en als Moslims daar aanstoot aan zouden nemen? Of een afbeelding van de Joodse God op een verpakking met kaarsen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.