Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Euphoria
29-11-2025 om 15:18
Nighttripper schreef op 29-11-2025 om 15:08:
[..]
Maar waarom zou je dan een feeststol gaan kopen als je uberhaupt niets met Kerst of die 2 feestdagen hebt dan? Welk feest zou je dan moeten gaan vieren? Of er zelf maar 1 gaan verzinnen om maar een stol te kunnen kopen😒?
De kerststol, de paasstol, de feeststol….het ding smaakt van geen meter.
Je mist er niks aan.
Miraval
29-11-2025 om 15:58
Stardust schreef op 29-11-2025 om 09:17:
[..]
Ach, “wij” beelden Jozef, Maria en Jezus vaak erg wit af, terwijl mensen in die regio in die tijd over het algemeen helemaal niet wit waren.
Daar hebben “we” dan weer onze cultuur overheen gelegd en de boel aangepast. Dus gezichtsloos… ach… het is geen grotere geschiedvervalsing dan die Europeanen in grote mate over andere Bijbelse taferelen heeft gelegd.
De enige constante is verandering. Ook als het om tradities gaat.
Verder… zolang artikel 23 nog mag clashen met artikel 1, hebben we grotere en fundementelere problemen dan 1 school die beslist een feestje niet meer te vieren of aan te passen.
Ik vind dit wel een dooddoener eerlijk gezegd. Ja, wij hebben Maria en Jozef en Jezus "wit" gemaakt, naar onze eigen kenmerken terwijl ze Joods waren en uit Egypte kwamen, dus idd eerder Arabisch.
En het gaat mij niet om geschiedsvervalsing, het gaat mij om het feit dat in het Christendom, de geboorte van Jezus een heel belangrijk onderdeel is. Met Maria als vrouw, Jozef als man, en de 3 koningen waren ook mannen. Hoezo moet dit gezichtsloos zijn? Want het is niet zomaar een aanpassing he? Het raakt hier de wezenlijke kern van het Christendom.
Dat is als een beeltenis van Allah wel een gezicht geven met Suikerfeest, wat voor de Islam ondenkbaar is. Of wel een beeltenis van God tonen tijdens Jom Kipoer wat in het Jodendom ook niet mag.
Met een "inclusieve" kerststal, bereik je gewoon helemaal niks. Want voor wie moet die dan inclusief zijn? Andere geloven hebben niks met of tegen een kerststal dus die boeit het helemaal niks, gaat het dan om mensen die non-binair zijn? Om de LGBTHI gemeenschap? Die hebben daar ook helemaal niet om gevraagd zover ik weet. Gewoon weer een beslisising van Brussel, waarschijnlijk witte mensen die menen dat zij weten hoe "anderen" toch betrokken kunnen zijn, daarbij voorbijgaand aan de Christenen in Brussel. Want aan hen is dan ook weer niks gevraagd.
PensioNada
29-11-2025 om 16:56
Alice12 schreef op 28-11-2025 om 17:48:
[..]
Nog een keer: dat deze school geen sinterklaas meer vieren komt van de ouders en dat zijn moslimouders. Het is namelijk een school waar voornamelijk moslims op zitten.
In het oorspronkelijke artikel in het Algemeen Dagblad stond ouders van Surinaamse afkomst (en ja daar kunnen ook moslims tussen zitten). Ondanks dat de meeste sinterklaasfeesten roetveeg pieten hebben, blijft er spanning rond bestaan. Wilders tweette ook al dat volgend jaar zwarte Piet weer terug komt. Dat gezeur maakt het zo langzamerhand geen leuk feest meer.
Nicole123
29-11-2025 om 18:12
Miraval schreef op 28-11-2025 om 21:36:
Ach, het is nog iets minder erg dan de "inclusieve" kerststal in Brussel, waar Maria en Jozef en de Koningen gezichtsloos zijn... dan verdraai je dus wel de Christelijke betekenis achter de kerststal om wat eigenlijk? Welke inclusiviteit? Volgens het Christendom is Jezus met kerst geboren in een stal. Vader was Jozef, Moeder was Maria. Hoezo gezichtsloos? Dit vind ik dan weer wel echt aan het Geloof komen, en er dus tekort aan doen. Ik vind dit echt bizar en een terechte reden voor ophef.
Waarom zou je je in vredesnaam druk maken over hoe een kerststal in Brussel er precies uitziet? Er zijn duizenden verschillende manieren waarop men tot nu toe kerststallen heeft uitgebeeld, in allerlei vormen en maten. Ook soms zonder gezicht. En allemaal vanuit een eigen interpretatie of een eigen manier van kunst maken. En vrijwel geen enkele klopt echt met de bijbelse teksten en werkelijke gang van zaken, ook of zelfs juist niet die kerststallen die in onze ogen traditioneel zijn.
Vind je het ook aan het geloof komen als er een os en een ezel in een kerststal staan? Die staan nergens genoemd in de bijbel. Het was waarschijnlijk ook helemaal geen stal zoals wij hem kennen en afbeelden. In de bijbel staat alleen dat Jezus in een voederbak gelegd werd omdat er geen plaats was in de herberg. Hoogstwaarschijnlijk waren Jozef en Maria in een soort dierenverblijf aan de herberg vast, waar de gasten hun paard of ezel konden stallen. En vind je het een probleem als de herders en wijzen samen in een kerststal staan? Die kwamen volgens de bijbel zeker niet tegelijk. De wijzen kwamen pas veel later dan de herders. Dat ze met 3 waren is ook niet bijbels, ze hadden 3 geschenken bij zich maar nergens staat met hoeveel ze waren. Het vieren van kerst op 25 december is overigens ook niet bijbels, dat is pas veel later bepaald.
Dus maak je je nou echt druk omdat het niet hebben van gezichten aan het geloof zou komen, of hecht je vooral aan je eigen traditionele plaatje - dat niet eens echt bijbels is - en laat je je meeslepen in een soort 'woke pakt ons ook alles af!' sentiment?
Ted68
29-11-2025 om 18:17
Sorry hoor, ik woon ook un het buitenland....Maar nisschien is het woord ; integreren langzaam gewoon het thema.....
Nicole123
29-11-2025 om 18:28
Als je echt niet aan het geloof wil komen dan zeg je trouwens ook niet dat Jozef de vader van Jezus was, maar God.
En dit begrijp ik dus echt niet: dat voor het gros van de mensen die valt over zo'n school of kerststal een volledige atheïstische versie van kerst helemaal prima is of dat ze zelf ook kerst vieren met eten en familie en niet meer wekelijks in een kerk zitten, maar oh wee als je die atheïstische versie geen kerst meer noemt. Dan moet opeens het geloof en onze christelijke cultuur verdedigd worden. Juist als christen vind ik dat nogal vreemd. Als je zo zegt te hechten aan het christelijke geloof en de bijbelse versie van kerst, ga dan vooral zelf naar de kerk (vaker dan enkel met kerst) en laat anderen de feesten die zij willen vieren met de naam en in de vorm waarop zij willen.
Euphoria
29-11-2025 om 18:47
en ook al begrijp jij het niet, laat die ander er zijn ding van vinden.
Miraval
29-11-2025 om 18:56
Nicole123 schreef op 29-11-2025 om 18:28:
Als je echt niet aan het geloof wil komen dan zeg je trouwens ook niet dat Jozef de vader van Jezus was, maar God.
En dit begrijp ik dus echt niet: dat voor het gros van de mensen die valt over zo'n school of kerststal een volledige atheïstische versie van kerst helemaal prima is of dat ze zelf ook kerst vieren met eten en familie en niet meer wekelijks in een kerk zitten, maar oh wee als je die atheïstische versie geen kerst meer noemt. Dan moet opeens het geloof en onze christelijke cultuur verdedigd worden. Juist als christen vind ik dat nogal vreemd. Als je zo zegt te hechten aan het christelijke geloof en de bijbelse versie van kerst, ga dan vooral zelf naar de kerk (vaker dan enkel met kerst) en laat anderen de feesten die zij willen vieren met de naam en in de vorm waarop zij willen.
Klopt, dit heb ik verkeerd verwoord. In principe was hij de pleegvader van Jezus, en Jezus de zoon van God. Excuus. Ik bedoelde er meer mee Jozef was een man, Maria een vrouw. De Wijzen/Koningen mannen, de os en de ezel stonden symbool voor de stal. En de ster van Bethlehem was hoogstwaarschijnlijk een supernova.
En ja, ik maak me daar dus wel druk om? Mag dat misschien? Of is alles waar men zich druk om maakt flauwekul en angst voor "niks meer mogen zeggen" of "woke"? (Wat ik beiden niet heb benoemd)
Zou je hetzelfde zeggen wanneer Moslims ophef maken om een beeltenis van Allah op verpakkingen van produkten voor het Suikerfeest? "Ze" moeten niet zeuren? Want dat is feitelijk wat je tegen mij nu zegt.
En het zijn helemaal niet "de anderen" die dit bepaald hebben, het is het stadsbestuur van Brussel wat de kerststal inclusief wilde maken. En dan vraag ik op mijn beurt inclusief voor wie precies? Want ik geloof niet dat er iemand is geweest van een andere cultuur of geloof die aanstoot neemt aan de gezichten van de kerststal? Dit is gewoon iets wat door het bestuur bedacht is om inclusief te zijn. En daar vind ik dus wel iets van.
Wat ik niet zo goed snap is dat jij overal voor open staat, andere culturen omarmt, andere visies kunt delen en begrijpen, maar zodra een witte (rechtse?) Nederlandse vrouw (en nu heb ik het over mezelf) dan iets ergens van vindt, vind jij dat ik me aanstel, dat ik niet Katholiek of Christen genoeg ben, dat ik generaliseer over migranten, dat ik zeur over het OV icm brandstofprijzen. Alles wat ik schrijf volgt tegenwoordig op een tegenreactie van jou die ik niet positief vind, maar eerder belerend overkomt op mij omdat ik een andere mening toegedaan ben. Als het jou niks uitmaakt, wil dat toch niet zeggen dat het dan maar zo voor iedereen moet zijn? Waarom kun je niet begrijpen dat er mensen zijn (waaronder ik) die zoiets dus wel onzin vinden?
En ik zou het ook onzin vinden wanneer iets wezenlijks van een ander geloof, aangepast zou worden zodat "iedereen zich erin kan herkennen". Want een Moslim boeit het helemaal 3x niks, een Jood ook niet, een Boedhist ook niet, maar een Christen wel. Omdat het gaat om het Christendom. Het is geen leuk plaatje voor de sfeer, want dan zou het een heel ander verhaal zijn.
Euphoria
29-11-2025 om 19:17
Miraval schreef op 29-11-2025 om 18:56:
[..]
Klopt, dit heb ik verkeerd verwoord. In principe was hij de pleegvader van Jezus, en Jezus de zoon van God. Excuus. Ik bedoelde er meer mee Jozef was een man, Maria een vrouw. De Wijzen/Koningen mannen, de os en de ezel stonden symbool voor de stal. En de ster van Bethlehem was hoogstwaarschijnlijk een supernova.
En ja, ik maak me daar dus wel druk om? Mag dat misschien? Of is alles waar men zich druk om maakt flauwekul en angst voor "niks meer mogen zeggen" of "woke"? (Wat ik beiden niet heb benoemd)
Zou je hetzelfde zeggen wanneer Moslims ophef maken om een beeltenis van Allah op verpakkingen van produkten voor het Suikerfeest? "Ze" moeten niet zeuren? Want dat is feitelijk wat je tegen mij nu zegt.
En het zijn helemaal niet "de anderen" die dit bepaald hebben, het is het stadsbestuur van Brussel wat de kerststal inclusief wilde maken. En dan vraag ik op mijn beurt inclusief voor wie precies? Want ik geloof niet dat er iemand is geweest van een andere cultuur of geloof die aanstoot neemt aan de gezichten van de kerststal? Dit is gewoon iets wat door het bestuur bedacht is om inclusief te zijn. En daar vind ik dus wel iets van.
Wat ik niet zo goed snap is dat jij overal voor open staat, andere culturen omarmt, andere visies kunt delen en begrijpen, maar zodra een witte (rechtse?) Nederlandse vrouw (en nu heb ik het over mezelf) dan iets ergens van vindt, vind jij dat ik me aanstel, dat ik niet Katholiek of Christen genoeg ben, dat ik generaliseer over migranten, dat ik zeur over het OV icm brandstofprijzen. Alles wat ik schrijf volgt tegenwoordig op een tegenreactie van jou die ik niet positief vind, maar eerder belerend overkomt op mij omdat ik een andere mening toegedaan ben. Als het jou niks uitmaakt, wil dat toch niet zeggen dat het dan maar zo voor iedereen moet zijn? Waarom kun je niet begrijpen dat er mensen zijn (waaronder ik) die zoiets dus wel onzin vinden?
En ik zou het ook onzin vinden wanneer iets wezenlijks van een ander geloof, aangepast zou worden zodat "iedereen zich erin kan herkennen". Want een Moslim boeit het helemaal 3x niks, een Jood ook niet, een Boedhist ook niet, maar een Christen wel. Omdat het gaat om het Christendom. Het is geen leuk plaatje voor de sfeer, want dan zou het een heel ander verhaal zijn.
Je hebt volkomen gelijk!
Yumi
29-11-2025 om 19:17
Euphoria schreef op 29-11-2025 om 18:47:
en ook al begrijp jij het niet, laat die ander er zijn ding van vinden. Jezus, of mag ik die niet meer gebruiken uit ergernis. Moet ik Allah roepen?
Je bent me net voor, ik dacht altijd dat een forum bedoeld was om onderwerpen te bespreken. Maar dat geldt hier niet voor bepaalde onderwerpen, daar mag je geen opmerking of mening over maken/hebben, of sommige springen uit hun panty.
Euphoria
29-11-2025 om 19:22
Yumi schreef op 29-11-2025 om 19:17:
[..]
Je bent me net voor, ik dacht altijd dat een forum bedoeld was om onderwerpen te bespreken. Maar dat geldt hier niet voor bepaalde onderwerpen, daar mag je geen opmerking of mening over maken/hebben, of sommige springen uit hun panty.
Het forum is daarvoor bedoeld. En ik erger mij al een tijd, en spreek het sinds gisteren ook letterlijk uit, dat iemand steevast elk bericht ontleed en het met niets eens is en alles maar Koekkoek vindt wat een ander denkt/voelt/ervaart.
Yumi
29-11-2025 om 19:24
[..]
Eens
Respect over de manier waarop je dit verwoord en het geduld dat je hier nog steeds voor op kunt brengen. Mijn emmer loopt voor minder over.....
Yumi
29-11-2025 om 19:31
Euphoria schreef op 29-11-2025 om 19:22:
[..]
Het forum is daarvoor bedoeld. En ik erger mij al een tijd, en spreek het sinds gisteren ook letterlijk uit, dat iemand steevast elk bericht ontleed en het met niets eens is en alles maar Koekkoek vindt wat een ander denkt/voelt/ervaart.
Herkenbaar, ik reageer er niet meer op het is de energie niet waard. Ook het gedraai en een ander woorden in de mond leggen, is hier al vaker aangekaart maar levert niks op.
Alice12
29-11-2025 om 19:38
[..]
Dit dus helemaal. Het is enorm mode in bepaalde bubbels om overal excuses voor te zoeken en overal de biblebelt of voetbalhooligans erbij te halen . En dan heel hoog op een moreel paard zittend met een vingertje in de lucht te vertellen hoe iedereen moet denken.
“ wie zijn die mensen”, zoiets ongeveer.
felija
29-11-2025 om 19:41
Euphoria schreef op 29-11-2025 om 15:18:
[..]
De kerststol, de paasstol, de feeststol….het ding smaakt van geen meter.
Je mist er niks aan.
Inderdaad, bah, vooral dat spijs wat erin zit. Idem wat mij betreft voor die banketstaven, waar met een beetje pech zo'n gifgroene kers op zit.
Edit: oh, zie dat de discussie ondertussen alweer verder is gegaan.