Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Daglichtlamp
29-11-2025 om 07:54
Tja voor protestanten heeft het natuurlijk ook nooit kerstmis geheten. Dus ik weet niet hoeveel je daaruit kunt opmaken.
Euphoria
29-11-2025 om 07:58
yette schreef op 29-11-2025 om 07:27:
Mooi woord trouwens in deze context: ontkerstening.
En grappig dat je die ontkerstening met betrekking tot de naamgeving van dit feest ook in dit topic ziet. Vroeger heette het Kerstmis. Dat kwam van 'Christus' en 'mis'. Nu heeft iedereen het simpelweg over kerst. Zelfs de mensen die zich druk maken om het behoud van die 'oorspronkelijke' naam, hebben het woord Kerstmis in dit hele topic nog niet gebruikt. Ik ben de eerste. Het woordje 'mis', dat notabene staat voor de religieuze viering, kunnen we blijkbaar wèl missen
Joh, wat een dijenkletser. Inderdaad, lach me suf.
yette
29-11-2025 om 08:33
Daglichtlamp schreef op 29-11-2025 om 07:54:
Tja voor protestanten heeft het natuurlijk ook nooit kerstmis geheten. Dus ik weet niet hoeveel je daaruit kunt opmaken.
Deels eens. Maar ik heb dat nooit zo strikt ervaren. Ik ben gereformeerd opgevoed en ging naar een bijzondere protestants-christelijke basisschool in katholiek Limburg. Een deel van de klas was katholiek. De termen Kerstmis en Kerstfeest werden vaak door elkaar gebruikt. Maar inderdaad, onze kerk en mijn grootouders hadden bezwaar tegen de term 'mis'.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 08:37
Die ontkerstening is deels ook ingegeven door de commercie natuurlijk. Een kerststol wordt gegeten door mensen die kerst vieren. Gekocht of heidens maakt daarbij niet uit. Door het kreng feeststol te noemen kun je hem aan iedereen verkopen.
Zeespiegel
29-11-2025 om 08:46
gezien dit topic gaat over een openbare school, is het denk ik best logisch de feestdagen religie neutraal te benoemen.
Maar dan kan je je wel afvragen waarom dat dan nog een officiële vrije dag moet zijn, op een openbare school.
Daglichtlamp
29-11-2025 om 08:52
Iedereen mag in Nederland zelf weten welke feesten ze vieren en hoe ze dat doen. De enige manier waarop kerst en sinterklaas niet meer gevierd zouden worden is als we met zijn allen het niet meer zouden vieren.
Van bovenop opleggen welke feesten we vieren hoort niet bij Nederland.
Ik weet ook niet zo goed wat mensen met zo'n draadje willen, willen we echt dat de overheid gaat voorschrijven dat en hoe we traditionele feesten vieren? Of moeten we dat vooral aan iedereen zelf overlaten?
Schoondochter
29-11-2025 om 09:07
Daglichtlamp schreef op 29-11-2025 om 08:52:
Iedereen mag in Nederland zelf weten welke feesten ze vieren en hoe ze dat doen. De enige manier waarop kerst en sinterklaas niet meer gevierd zouden worden is als we met zijn allen het niet meer zouden vieren.
Van bovenop opleggen welke feesten we vieren hoort niet bij Nederland.Ik weet ook niet zo goed wat mensen met zo'n draadje willen, willen we echt dat de overheid gaat voorschrijven dat en hoe we traditionele feesten vieren? Of moeten we dat vooral aan iedereen zelf overlaten?
Zeuren over anderen die alles van ons afpakken.
Stardust
29-11-2025 om 09:17
Miraval schreef op 28-11-2025 om 21:36:
Ach, het is nog iets minder erg dan de "inclusieve" kerststal in Brussel, waar Maria en Jozef en de Koningen gezichtsloos zijn... dan verdraai je dus wel de Christelijke betekenis achter de kerststal om wat eigenlijk? Welke inclusiviteit? Volgens het Christendom is Jezus met kerst geboren in een stal. Vader was Jozef, Moeder was Maria. Hoezo gezichtsloos? Dit vind ik dan weer wel echt aan het Geloof komen, en er dus tekort aan doen. Ik vind dit echt bizar en een terechte reden voor ophef.
Ach, “wij” beelden Jozef, Maria en Jezus vaak erg wit af, terwijl mensen in die regio in die tijd over het algemeen helemaal niet wit waren.
Daar hebben “we” dan weer onze cultuur overheen gelegd en de boel aangepast. Dus gezichtsloos… ach… het is geen grotere geschiedvervalsing dan die Europeanen in grote mate over andere Bijbelse taferelen heeft gelegd.
De enige constante is verandering. Ook als het om tradities gaat.
Verder… zolang artikel 23 nog mag clashen met artikel 1, hebben we grotere en fundementelere problemen dan 1 school die beslist een feestje niet meer te vieren of aan te passen.
Tuinfluiter
29-11-2025 om 09:31
Zeespiegel schreef op 29-11-2025 om 08:46:
gezien dit topic gaat over een openbare school, is het denk ik best logisch de feestdagen religie neutraal te benoemen.
Maar dan kan je je wel afvragen waarom dat dan nog een officiële vrije dag moet zijn, op een openbare school.
De school waar dit speelt is helemaal geen openbare school maar een christelijke.
Zeespiegel
29-11-2025 om 09:48
Tuinfluiter schreef op 29-11-2025 om 09:31:
[..]
De school waar dit speelt is helemaal geen openbare school maar een christelijke.
Waarom wordt de vereniging van openbaar schoolonderwijs dan aangehaald?
Bij een christelijke school vind ik het van de zotte. Pas dan eerst de denominatie aan, voor je zulke dingen doet.
Stardust
29-11-2025 om 10:04
Zeespiegel schreef op 29-11-2025 om 09:48:
[..]
Bij een christelijke school vind ik het van de zotte. Pas dan eerst de denominatie aan, voor je zulke dingen doet.
Waarom? Het was jarenlang de mores op christelijke scholen.
Zilver_gray
29-11-2025 om 10:32
Stardust schreef op 29-11-2025 om 10:04:
[..]
Waarom? Het was jarenlang de mores op christelijke scholen.
Wat een interessant artikel, nooit geweten!
“Vooral in reformatorische hoek bestond een fanatiek bedreven afkeer van Sinterklaas. De Sint was in de ogen van conservatieve gereformeerden ongeveer alles waarvan ze gruwden: een rooms-katholieke heilige (vertaling: Paapse afgod), een toneelspeler en een uithangbord van het materialisme. Kesteren was ook zeker niet de enige plaats waar Sinterklaas niet werd gevierd op school. Volgens Het Vrije Volk was de goedheiligman ook in Opheusden en Veenendaal, beide op fietsafstand voor Wageningse studenten, niet welkom. Een kleuterjuf in Harskamp op de Veluwe zou zijn berispt omdat ze de kinderen Sinterklaasliedjes had geleerd.
In Staphorst, waar vorig jaar gewelddadige tegendemonstranten actievoerders van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) belaagden, was de Sint jarenlang niet welkom. ‘Sinterklaasliedjes zingen in de klas? Nee, dat is verboden. Het is een rooms feest’, zei een plaatselijk schoolhoofd in 1983 tegen Trouw.”
Tuinfluiter
29-11-2025 om 10:34
[..]
Denk dat rtl ook niet door had dat het een christelijke school was toen ze commentaar vroegen aan de openbare vereniging.
Misschien had de christelijke koepel wel anders geantwoord want op reformatorische scholen vieren ze ook geen Sinterklaas.
Nicole123
29-11-2025 om 10:35
[..]
Dan zou de meerderheid van de christelijke scholen al lang haar denominatie aan moeten passen. Want dit is geneuzel om enkel de naamgeving, maar de inhoud was al veel langer veranderd. In de praktijk viert de meerderheid van de christelijke scholen kerst al jaren met een kerstdiner of iets dergelijks in plaats van een dienst waar liederen over de geboorte van Jezus worden gezongen. Vind je dat ook van de zotte?
Nighttripper
29-11-2025 om 15:08
Rekenenisleuktaalook schreef op 29-11-2025 om 08:37:
Die ontkerstening is deels ook ingegeven door de commercie natuurlijk. Een kerststol wordt gegeten door mensen die kerst vieren. Gekocht of heidens maakt daarbij niet uit. Door het kreng feeststol te noemen kun je hem aan iedereen verkopen.
Maar waarom zou je dan een feeststol gaan kopen als je uberhaupt niets met Kerst of die 2 feestdagen hebt dan? Welk feest zou je dan moeten gaan vieren? Of er zelf maar 1 gaan verzinnen om maar een stol te kunnen kopen😒?