Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

De Christenen hebben wat heidense gebruiken (versierde boom, lichtjes, feest in de donkere tijd van het jaar, witte man die straft en beloont, haas die gekleurde eieren komt brengen) overgenomen van de heidenen omdat de mensen hun feesten wilden blijven vieren. Die dingen zijn niet per se Christelijk. Ik vind het prima om het feest mee te laten bewegen met de tijd.

Het Sinterklaasfeest staat niet in het teken van de goede daden van de heilige Nicolaas van Myra, maar vooral lootjes trekken, het schrijven van gedichten, maken van surprises en een zak met veel cadeaus. Dat vind ik veel meer bij de Nederlandse traditie horen dan het Christelijke aspect.

yette schreef op 28-11-2025 om 12:00:

Ik ben juist voor méér traditionele feesten op school. Kerst, Divali, Suikerfeest, Chanoeka ... het lijkt me een mooie manier om andere culturen te leren kennen.

En wanneer geven we dan les in rekenen, taal en zaakvakken?

Rekenenisleuktaalook schreef op 28-11-2025 om 16:13:

[..]

Sarcasme modus aan:

N I E T !!!

sarcasmemodus uit.

We moeten eens ophouden alles op het bordje van scholen te leggen. 

Dat er bij een vak als levensbeschouwing/humanistisch vormingsonderwijs dingen over geloof worden besproken dat kan maar niet al die feesten vieren ten koste van lesuren. 

mijn dochter zat op een openbare basisschool met gemengde populatie. Kerst werd op school gevierd met ee viering waarbij alle klassen liedje zongen voor ouders. Geen gelovige liedjes maar over sneeuwdieren, de kerstman en vriendschap.

Daarnaast was er in de avond kerstdiner. Iedereen deed daaraan mee, de moeders met een niet-nederlandse achtergrond kunnen veel beter koken / bakken dan ik 😀 ik zorgde dan wel voor drinken of fruitspiesjes.

De Sint hoort er voor mij echt bij. Ik zou dus niet kiezen voor zo'n school.

Mugske schreef op 28-11-2025 om 16:50:

De Sint hoort er voor mij echt bij. Ik zou dus niet kiezen voor zo'n school.

Precies, en fijn dat we die keuze hebben.

Rekenenisleuktaalook schreef op 28-11-2025 om 16:13:

[..]

Oh daar maak ik me niet zoveel zorgen over hoor. Nederlandse kinderen hebben in vergelijking met veel andere Europese landen aanzienlijk minder vakantiedagen. En in die landen leren ze ook gewoon lezen en rekenen. 

Mijn kinderen hebben een jaar in de VS op scholen gezeten waar ze feesten uit alle windstreken vierden. Ze hadden er 37 schoolweken, dus 3 minder dan hier. Maar toen ze terugkwamen in Nederland, liepen ze allemaal voor. 

Sterker nog, ze hadden naast de vakken die we hier ook hebben, ook andere vakken. Zoals Spaans en vioolles op elementary school (je kreeg een viool te leen). Onze jongste was 5 en ging naar Kindergarden. Die had nog minder lesuren dan de anderen omdat het alleen 's ochtends was. Hij sprak nog amper Engels toen hij begon en las een jaar later de dunne boekjes die hij wekelijks cadeau kreeg. 

Ik vraag me overigens af of het in Nederland niet vooral lastiger is om meer vrij te geven omdat onze klassen zo idioot groot zijn. Dat kost vast een hoop tijd. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot klassen in bijv. België of Frankrijk zijn?  In de VS waren ze iig een stuk kleiner. 

yette schreef op 28-11-2025 om 17:00:

[..]

Oh daar maak ik me niet zoveel zorgen over hoor. Nederlandse kinderen hebben in vergelijking met veel andere Europese landen aanzienlijk minder vakantiedagen. En in die landen leren ze ook gewoon lezen en rekenen.

Mijn kinderen hebben een jaar in de VS op scholen gezeten waar ze feesten uit alle windstreken vierden. Ze hadden er 37 schoolweken, dus 3 minder dan hier. Maar toen ze terugkwamen in Nederland, liepen ze allemaal voor.

Sterker nog, ze hadden naast de vakken die we hier ook hebben, ook andere vakken. Zoals Spaans en vioolles op elementary school (je kreeg een viool te leen). Onze jongste was 5 en ging naar Kindergarden. Die had nog minder lesuren dan de anderen omdat het alleen 's ochtends was. Hij sprak nog amper Engels toen hij begon en las een jaar later de dunne boekjes die hij wekelijks cadeau kreeg.

Ik vraag me overigens af of het in Nederland niet vooral lastiger is om meer vrij te geven omdat onze klassen zo idioot groot zijn. Dat kost vast een hoop tijd. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot klassen in bijv. België of Frankrijk zijn? In de VS waren ze iig een stuk kleiner.

Huiswerk is hier niet gebruikelijk, door de grote klassen duren de wisselingen van lessen best lang. Gedrag vraagt hier in NL veel aandacht. Ik heb nu al moeite om alles te behandelen wat behandeld moet worden. Als ik zie wat er op een dag aan kostbare tijd door mijn/maar ook mijn collega's hun vingers glipt dan zie ik niet dat we ook nog extra feesten gaan vieren. Nog los van de tijd die nodig is om een zinvolle viering voor te bereiden. 

yette schreef op 28-11-2025 om 17:00:

[..]

Oh daar maak ik me niet zoveel zorgen over hoor. Nederlandse kinderen hebben in vergelijking met veel andere Europese landen aanzienlijk minder vakantiedagen. En in die landen leren ze ook gewoon lezen en rekenen.

Ik vraag me overigens af of het in Nederland niet vooral lastiger is om meer vrij te geven omdat onze klassen zo idioot groot zijn. Dat kost vast een hoop tijd. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot klassen in bijv. België of Frankrijk zijn? In de VS waren ze iig een stuk kleiner.

Ik denk dat er in een aantal andere landen veel efficiënter les wordt gegeven. Hier moet het allemaal leuk zijn en het kind moet zelf dingen ontdekken als het er aan toe is. Aan al die leukigheid wordt een hoop tijd verspild.

Heb van de week op de isk geholpen bij een rekenles volgens de methode van de basisschool. Rare manier van optellen bij sommen boven de honderd beginnen bij de honderdtallen, opschrijven, dan de tientallen optellen en opschrijven en dan de eenhedenoptellen een opschrijven en dan dat geheel nog een keer optellen. Kostte enorm veel tijd in 20 sommetjesv te maken. Gewoon rechts beginnen zoals ik het leerde in de jaren 70 is veel efficiënter. 

Doodmoe word ik van dit soort ideeën. Mijn Marokkaanse vriendin en m'n moslim BFF op het werk ook.

Moxxie schreef op 28-11-2025 om 17:21:

Doodmoe word ik van dit soort ideeën. Mijn Marokkaanse vriendin en m'n moslim BFF op het werk ook.

Dat soort ideeën komt vaak van geboren en getogen Nederlanders die het allemaal heel goed willen doen en de moslims niet voor het hoofd willen stoten. 

Mijn moslim collega's houden gewoon pauze in de kantine en vinden het prima als wij tijdens de ramadan wel eten en zij niet. 

Op de uni van mijn dochter was het een paar jaar geleden ineens verboden om drinken en een kleine snack mee te nemen in de tentamenzaal. Reden: Het was ramadan en dan moest iedereen gelijk zijn. Eerder mocht er wel iets gedronken en gegeten worden tijdens tentamens die langer duren dan 2 uur en 30 minuten. Moslims hadden er bij navraag geen problemen mee. Het is hun ramadan daar hoeft en niet moslim niet onder te lijden. 

Bakblik schreef op 28-11-2025 om 17:12:

[..]

Ik denk dat er in een aantal andere landen veel efficiënter les wordt gegeven. Hier moet het allemaal leuk zijn en het kind moet zelf dingen ontdekken als het er aan toe is. Aan al die leukigheid wordt een hoop tijd verspild.

Heb van de week op de isk geholpen bij een rekenles volgens de methode van de basisschool. Rare manier van optellen bij sommen boven de honderd beginnen bij de honderdtallen, opschrijven, dan de tientallen optellen en opschrijven en dan de eenhedenoptellen een opschrijven en dan dat geheel nog een keer optellen. Kostte enorm veel tijd in 20 sommetjesv te maken. Gewoon rechts beginnen zoals ik het leerde in de jaren 70 is veel efficiënter.

Het besef dat je honderdtallen bij honderdtallen optelt, tientallen bij tientallen en eenheden bij eenheden is dus heel belangrijk om cijferend te leren optellen. Een nog belangrijker als je cijferend wil aftrekken, met lenen. 

Ook in de jaren zeventig werd dit aan kinderen geleerd, waarna ze inderdaad doorgingen naar cijferend. Zelf onthoud je alleen de laatste stap omdat het de eindstap was en je die dus de rest van je leven gebruikt. 

Heb dit gesprekje ook wel eens met ouders gevoerd. Cijferend optellen is gewoon niet aan te leren bij kinderen in groep vier/vijf en soms ook nog niet in zes. 

Bakblik schreef op 28-11-2025 om 17:36:

[..]

Dat soort ideeën komt vaak van geboren en getogen Nederlanders die het allemaal heel goed willen doen en de moslims niet voor het hoofd willen stoten.

Nog een keer: dat deze school geen sinterklaas meer vieren komt van de ouders en dat zijn moslimouders. Het is namelijk een school waar voornamelijk moslims op zitten.

Hoe zouden de reacties zijn geweest als deze school had gezegd: veel kinderen zijn in deze periode compleet overprikkeld, ze hebben spanning over Sinterklaas, zijn hier helemaal mee bezig. Op school is de concentratie ver te zoeken. Dus stoppen we met aandacht besteden aan Sinterklaas en gaan we gewoon lesgeven zoals we dat in oktober of februari ook doen.  Zouden er dan nog steeds zoveel mensen klagen?

Joszy schreef op 28-11-2025 om 18:02:

Hoe zouden de reacties zijn geweest als deze school had gezegd: veel kinderen zijn in deze periode compleet overprikkeld, ze hebben spanning over Sinterklaas, zijn hier helemaal mee bezig. Op school is de concentratie ver te zoeken. Dus stoppen we met aandacht besteden aan Sinterklaas en gaan we gewoon lesgeven zoals we dat in oktober of februari ook doen. Zouden er dan nog steeds zoveel mensen klagen?

Ik heb geen idee wat je met deze post bedoelt.

Alice12 schreef op 28-11-2025 om 18:13:

[..]

Ik heb geen idee wat je met deze post bedoelt.

Dat mensen nu miepen dat het 'door die moslim ouders' komt, en ik vraag me af of het probleem nu is dat er geen Sinterklaas wordt gevierd, of dat er iets anders onder zit

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.