Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Alice12
28-11-2025 om 11:34
Ik vind het belachelijk. Kerst en de Sint horen bij Nederland. Er wonen ongeveer 300.000 christenen in Turkije. Kun je je voorstellen dat ze daar het suikerfeest een andere naam gaan geven zodat iedereen feest kan vieren waar ze achter kunnen staan.
Miraval
28-11-2025 om 11:45
Ik vind dit wel te ver gaan. Het is een Nederlandse traditie die hoort bij Nederlanders. Ook voor nieuwkomers is het belangrijk dat ze kennis nemen aan Nederlandse tradities naast die van hun eigen cultuur. Waarom zouden Marokkaanse, Surinaamse of Turkse kinderen geen Sinterklaas willen vieren? Een kinderfeest wordt door volwassenen gekaapt op deze manier. Wat is er mis met Sinterklaas?
Nou ja, ik vind dit een belachelijk besluit. Gelukkig gaat het maar om 1 school tot nu toe. Ik hoop niet dat meer scholen volgen. Nogmaals, Sinterklaas hoort bij Nederland en Nederlanders. Wat is het nou voor moeite als nieuwkomer om deze traditie te zien zoals die is, een kinderfeest.
Bakblik
28-11-2025 om 11:47
10 kade geleden zaten mijn kinderen op een school waar Pasen werd omgedoopt tot Lentefeest en Kerst Midwinterfeest. Dit werd vooral gedaan om de grote populatie Jehova's getuigen die dagen op school te krijgen. Alsnog waren zij vanwege bezwaar op religieuze getuigen afwezig hoewel er niets religieus werd gedaan op die twee dagen. Met Sint waren ze er ook niet en dat was gewoon het Sint feest.
De, tevens grote groep, Moslims was er gewoon wel. Met het motto: als jullie dit vieren als feest dan vieren wij met jullie mee, we zijn 1 groep. Heb me nog even sterk gemaakt om ook iets van aandacht te geven aan het suikerfeest, geen idee of dat gelukt is mijn kind ging naar de middelbare dus ik had weinig meer te zeggen op die school.
yette
28-11-2025 om 12:00
Ik ben juist voor méér traditionele feesten op school. Kerst, Divali, Suikerfeest, Chanoeka ... het lijkt me een mooie manier om andere culturen te leren kennen.
absor
28-11-2025 om 12:09
als alle ouders van die school dat willen moeten ze dat lekker doen
Mijn kinderen zaten vroeger op een algemene christelijke basisschool en die vierde toendertijd geen halloween. Vond ik zelf prettig want ik heb niets met dat feest.
Ik vermoed zo dat ze op een ander soort school weer uitgebreid divali of suikerfeest vieren
Wat mij betreft hoef je van niemand te eisen dat ze een specifiek feest vieren.
Nicole123
28-11-2025 om 12:12
Ik zou zelf gewoon graag Sinterklaas en kerst vieren, maar ik begrijp tegelijk niet waar mensen zich in vredesnaam druk over maken als ergens een school in Nederland het wel graag anders wil noemen. Die school legt mij niet op hoe ik het wel of niet mag noemen of vieren, waarom zou ik me dan wel druk maken over hoe zij het noemen of vieren? Laat ze lekker. Geen enkele school is verplicht om Sinterklaas of kerst te vieren, toch? En als ze dat wel doen dan mogen ze toch zelf de vorm en naam wel bepalen? Kortom: belachelijk dat dit überhaupt een nieuwsbericht is.
Schoondochter
28-11-2025 om 12:14
Ik denk dat deze discussie alleen maar oproept om uiterste standpunten in te nemen, en het is wat sensatie zoeken om hier veel aandacht aan te geven.
Voor die mensen werkt het. Laat ze.
Ginevra
28-11-2025 om 12:16
Het ergert me wel, dit soort dingen. Waar ik lesgeef is aandacht voor de Ramadan en Eid al Fitr, maar de benamingen Kerst en Pasen worden uit het jaarrooster geschrapt. Dat heet nu "feestdag".
Terwijl ik nooit een moslim bezwaar heb horen maken tegen het bestaan of het vieren van kerst. Rekening houden met andere culturen is prima, dat betekent dat je ook ruimte maakt voor andere feesten, niet dat je je eigen feesten afschaft.
Alice12
28-11-2025 om 12:21
Ginevra schreef op 28-11-2025 om 12:16:
Het ergert me wel, dit soort dingen. Waar ik lesgeef is aandacht voor de Ramadan en Eid al Fitr, maar de benamingen Kerst en Pasen worden uit het jaarrooster geschrapt. Dat heet nu "feestdag".
Terwijl ik nooit een moslim bezwaar heb horen maken tegen het bestaan of het vieren van kerst. Rekening houden met andere culturen is prima, dat betekent dat je ook ruimte maakt voor andere feesten, niet dat je je eigen feesten afschaft.
Toch een boel moslims die wel bezwaar hebben gemaakt vanuit deze school. Dit komt vanuit de ouders.
watertoren
28-11-2025 om 12:23
Ik vind het ook belachelijk. Deze feesten horen bij de Nederlandse cultuur.
DeOnbekende
28-11-2025 om 12:23
Wat belachelijk. Ik zou het echt heel jammer vinden als dit de school van mijn kind betrof
Bakblik
28-11-2025 om 12:33
Ginevra schreef op 28-11-2025 om 12:16:
Inderdaad eigen feesten afschaffen hoeft niet. We hadden een keer Kerstfeest met samenzang en toen hadden alle kinderen een zelf geknutselde lantaarn in de handen. We hebben toen de lantaarn en kleine aanpassing gegeven, het kruisje dat er op stond is een bel geworden, omdat er moslimouders bezwaar hadden dat hun kind een kruis in handen hadden. Het was een openbare school dus ik snapte die kruisvorm ook niet zo tussen en kerstboom en een kerstbal.
Tuinfluiter
28-11-2025 om 12:35
Ik vind het goed dat een school dit gewoon zelf mag beslissen en dat ze hierbij naar de leerling populatie kijken. Als het merendeel van de kinderen thuis al geen Sinterklaas viert waarom op school dan wel. Af en toe met zijn alle feestvieren is leuk, dat wordt alleen door deze school op een andere manier ingevuld.
Er is trouwens niets nieuws onder de zon. In mijn jeugd werd op streng christelijke scholen ook geen Sinterklaas geviert en er stond ook geen versierde boom in de klas. Ben benieuwd hoe dat tegenwoordig op reformatorische scholen gaat.
Nicole123
28-11-2025 om 12:40
watertoren schreef op 28-11-2025 om 12:23:
Ik vind het ook belachelijk. Deze feesten horen bij de Nederlandse cultuur.
Er zijn zoveel mensen die geen Sinterklaas vieren, dat is toch hun goed recht? Moet een school van jou deze feesten verplicht vieren en zo noemen? Of ben je bang dat deze school jou je Sinterklaas- en kerstfeest afpakt? Laat ze gewoon lekker en maak je er niet druk om.
Daglichtlamp
28-11-2025 om 12:41
Wat volgens mij typisch Nederlands is, is dat we niet van boven op opleggen welke feesten we op school vieren. Onderwijsvrijheid, en dan ook de vrijheid om dat zo in te vullen binnen de grenzen van de wet, is een groot goed wat mij betreft.
Dit is een school in een grote stad. Dus niemand hoeft zijn kind verplicht daar naar toe te sturen, Utrecht zal meer dan voldoende keus hebben.