Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Roken verbieden voor nieuwe generaties?

https://nos.nl/artikel/2408769-nieuw-zeeland-wil-vergaand-sigarettenverbod-in-hoop-op-rookvrije-generatie
Nieuw Zeeland wil de verkoop van sigaretten voorgoed verbieden voor de komende generaties. Kinderen die nu onder de 14 zijn zullen nooit sigaretten mogen kopen. Zo ontzie je de huidige verslaafden, en voorkom je zoveel mogelijk nieuwe. (al zal er vast een illegale tabaksmarkt ontstaan).
Ik zou dat voor Nederland ook een goed idee vinden.

Peiling

Roken verbieden voor nieuwe generaties?
66 stemmen
82%
18%

Zolang rookwaar niet illegaal is, lijkt mij dat nogal onmogelijk. 

Als het niet meer verkocht mag worden, is het (legaal) niet meer te krijgen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2021 om 09:57 Topicstarter

bieb1963 schreef op 09-12-2021 om 09:51:

Zolang rookwaar niet illegaal is, lijkt mij dat nogal onmogelijk.

Je hebt nu natuurlijk ook al een leeftijdsgrens. Wat je dan doet is die leeftijdsgrens telkens opschuiven, totdat alleen honderdjarigen nog legaal tabak kunnen kopen.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-12-2021 om 09:59

Van mij zou het mogen, roken moet  eens afgelopen zijn. 

PriceyRook54

PriceyRook54

09-12-2021 om 10:05

Het lijkt me geweldig en op een eiland als NZ is dat waarschijnlijk ook redelijk goed te doen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2021 om 10:08 Topicstarter

Ainne schreef op 09-12-2021 om 10:05:

Het lijkt me geweldig en op een eiland als NZ is dat waarschijnlijk ook redelijk goed te doen.

Hier zou het misschien kunnen in EU verband?

PriceyRook54

PriceyRook54

09-12-2021 om 10:09

Daglichtlamp schreef op 09-12-2021 om 10:08:

[..]

Hier zou het misschien kunnen in EU verband?

Dat zou denk ik de enige manier zijn, als individueel land in Europa zou dat vrijwel niet te doen zijn denk ik, vooral aan de grensgebieden.

Dan moet je 't helemaal verbieden, want dit gaat niet werken natuurlijk, want dan kopen ouderen 't wel voor hen tegen een percentage. Of ze gaan vanalles zelf kweken om te roken. Lachgas is niet voor niks populair geworden, omdat het een goedkoop alternatief was voor dure genotsproducten. 

Het is net als met alcohol. De jeugd laat het iemand kopen die ouder is. Ik zie hier op het sportpark zat pubers van een jaar of 15 a 16 met een sigaret en zelfs met een joint die schijnbaar steeds populairder wordt.

ik ben voor. Ik denk dat het bijdraagt aan de tendens van de afgelopen jaren en op lange termijn roken uitbant. 

Het liefst zie ik dat alle rookwaar (ook wiet) gelijk verboden wordt. 

bieb1963 schreef op 09-12-2021 om 09:51:

Zolang rookwaar niet illegaal is, lijkt mij dat nogal onmogelijk.

Juist wel lijkt mij. Als het legaal is, kun je leeftijdscontrole uitvoeren bij de aankoop, net als bij alcohol. En zelfs bij het gebruik maar dat is wel lastig handhaven. 

Het zou mooi zijn, maar zie het nog niet zo snel gebeuren. 

Ik zou graag zien dat mijn kinderen zonder roken opgroeien. Overigens liefst ook zonder meeroken

Tja, of het gaat gebeuren?? De rooklobby is sterk en als de EU zoiets niet gezamenlijk aanpakt, wordt het niks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.