Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Politie waarschuwt . Zijn jullie je bewust van wat je online zet ?

kinderen-overzeese-vakantie-meisjes-en-jongens-die-en-op-het-strand-spelen-zwemmen-73132238.jpg



Ik las deze waarschuwing vanmorgen .
Zodra je iets online deelt, verlies je de controle. Een foto van je kind bij het zwembad is niet seksueel, maar er kan altijd iemand zijn die de foto doorstuurt of kopieert en hergebruikt in een andere context .

Vakantiefoto's van kinderen zijn in trek bij pedoseksuelen blijkbaar , ook met zwemkleding aan.

Vandaar de vraag : Zetten jullie alles online ?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5324638/politie-waarschuwt-vakantiefotos-van-kinderen-trek-bij


Ik heb mijn facebook afgeschermd staan, ik deel zeker geen privéfoto's openbaar. 

Ja daar ben ik me heel erg van bewust. Voor mijn werk, werk ik nauw samen met de internetcrimes afdeling van de zedenpolitie. De eerste keer dat ik contact met ze had, hadden ze m'n social media helemaal doorgelicht en toch veel meer gevonden dan ik had verwacht.

nee natuurlijk niet! 
En ook wanneer ik dingen neer zet let ik op.
Vakantiefoto's altijd pas na de vakantie, wanneer ik ga zeg ik niet online, waar ook niet.
Personen nooit herkenbaar in beeld als ik al foto's van personen plaats. En ook altijd prive plaatsen. En ook heel selectief zijn welk medium je een foto plaatst. Voor mij geen instagram, tiktok ed. Ik denk dat ik 2 of 3 foto's per jaar plaats, en meestal zijn die dan al van een andere openbare plek.

En ook bij wat ik hier schrijf let ik op de herkenbaarheid. Voor je het weet zie je een quote van jezelf terug in de Volkskrant.

Ik zet nooit iets online. Voor de rest heb ik geen invloed op wat pedofielen denken over mijn kind. Als ik op het strand ben dan spelen ze de hele dag met zwembroek aan. Iedereen kan op zo'n moment een foto van ze nemen. Als iemand daar iets bij voelt, dan is dat zo. Ik ga niet mijn kinderen verborgen houden. Het is hun probleem, niet de mijne.

Ik doe in hoge mate aan zelfcensuur. Ik werk sinds jaar en dag met nieuwsgierige pubers en nou mogen die best mijn kind in bikini zien, maar ik heb daar niet zo’n zin in, dus mijn sociale media is expres te saai voor woorden. 

redbulletje schreef op 05-08-2022 om 09:12:

Ik heb mijn facebook afgeschermd staan, ik deel zeker geen privéfoto's openbaar.

Ja, dat sowieso. Mijn instagram is openbaar, maar daar post ik alleen maar saaie groene foto’s. 

PriceyRook54

PriceyRook54

05-08-2022 om 09:39

Vroeger zeker wel gedaan, maar inmiddels al jaren geen social media meer.

Ja natuurlijk. Ik ben niet naïef of zo erg gedreven om privédingen te delen dat ik mijn belangen daarvoor uit het oog verlies.

Ik heb ooit meegemaakt dat een man een foto van mijn kinderen nam terwijl ze poseerden bij zo’n animatiefiguur. Ik werd boos en zei dat hij die foto moest wissen. Hij stotterde dat ie ze zo mooi vond en frummelde wat op zijn telefoon. Ik kon niet zien of hij nu echt wiste en hij liep weg. Ik wist niet hoe of wat ik er verder mee moest, maar ik voelde me echt goor dat een wildvreemde foto’s van mijn kinderen ging maken en machteloos omdat ik geen idee had hoe ik daar nu op moest reageren.
Zelf plaats ik nooit foto’s online en bij de BSO en op school geven wij ook geen toestemming voor beeldmateriaal. maar toch heb je het nooit helemaal in de hand dus. 

Voordat foto's massaal online werden gezet deed ik veel aan straatfotografie en dus ook mensen/kinderen. In het huidige 'klimaat' zou ik bang zijn als fotograaf. En dan heb ik nog 't geluk dat ik vrouw ben, want mannen worden helemaal wantrouwt. 

Ik heb geen facebook of twitter. Deel wel foto's via whatsapp. Ik waarschuw soms wel mijn kinderen dat ze uit moeten kijken met het delen van foto's van de kleinkinderen maar zij beslissen, niet ik.

Ainne schreef op 05-08-2022 om 09:39:

Vroeger zeker wel gedaan, maar inmiddels al jaren geen social media meer.

Ik ook niet. Heerlijk rustig

Ik heb geen socials. Vroeger heb ik even FB gehad maar daar had ik een nepnaam en postte ik al nooit foto's van mezelf op omdat ik erg bewust ben van wat er mee gedaan kan worden. Als anderen een foto wilden nemen van mij zei ik er ook altijd bij dat ik NIET op social media wilde en deden ze het toch kon je wachten op een boze reactie van mij. Dat vond men altijd een hoop gezeik. Jammer joh. Mijn foto, mijn lijf, mijn beslissing.
Ik heb WA omdat het voor mijn werk handig is maar ik deel er vrijwel nooit iets van mezelf op. Als mensen een serieus gesprek willen hebben installeren ze maar Signal. Werkt precies hetzelfde maar is wel privacyvriendelijk en zonder achterdeurtjes end-to-end encryptie.

Ik heb alleen Facebook en die heb ik afgeschermd, dus alleen mensen in mijn vriendenlijst kunnen het zien.
Ik heb mijn voornaam en doopnaam als achternaam, geen achternaam. Profielfoto is een tekening. 
Foto's van peuter alleen van de achterkant, dus nooit gezicht. En geen badkleding foto's. 
Vriendenlijst heb ik onlangs opgeruimd, oud collega’s, ons klasgenoten en verre familie die ik nooit meer spreek heb ik verwijderd. 

Ik heb mezelf wel eens gegoogled met voor- en achternaam, alleen voornaam en woonplaats en plaats waar ik opgegroeid ben en mezelf niet gevonden. 

wild-flower

wild-flower

05-08-2022 om 13:18 Topicstarter

Ik kan me nog wel een geval herinneren op een vorig forum waarop ik ooit zat waar iemand een totaal andere identiteit had aangenomen met gepikte foto's van iemands facebook profiel
Sindsdien heb ik mijn profiel afgeschermd .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.