Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

mut

mut

21-04-2025 om 10:13

Paus overleden

Ik ben niet Rooms-Katholiek maar toch benieuwd wie de opvolger zal worden.

Schemerlampje schreef op 28-04-2025 om 10:44:

[..]

Je mist het punt. Het gaat erom dat je dit uit jezelf doet om de ander te dienen. Niet omdat je gedwongen of gevraagd wordt dit te doen.

Misschien heb je gemist dat ik schreef:

Ik weet wel waarom dat werd gedaan, maar toch ......

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2025 om 12:32:

[..]

Misschien heb je gemist dat ik schreef:

Ik weet wel waarom dat werd gedaan, maar toch ......

Waarom kom je dan met die YouTube video, waar het aan mensen gevraagd wordt? 

Ginevra schreef op 28-04-2025 om 11:56:

[..]

Dat. Het is geen dwang of symbool van slavernij of onderdrukking. Het is geen vernedering, het is nederigheid. Het is laten zien dat je er voor de ander bent, en dat je ondanks je hoge rang in de kerk er bent om de mensen te dienen, ook degenen die door de maatschappij worden uitgekotst.
deze paus ging overigens ook wel incognito de straat op om mensen te helpen, in een simpel priesterkleed.

Mooi. Maar voor velen werkt dit alleen als het in hun straatje past.

Is het een witte man met lange baard en zien we zijn donkergekleurde compagnon als zijn maat, dan is het 'boe en baa' want racisme en slavernij. Liedjes worden aangepast want het woord knecht is uit den boze.En het woord 'baas' nog meer.

Is het een donkere man die ongedwongen en vrijwillig de maat wil zijn van die witte man met lange baard dan staat er een andere donkere man op de planken te roepen dat hij die man in zijn gezicht zal trappen als hij die personage blijft spelen.

En nu gaat men mij vertellen dat het zo mooi en nobel is als die witte man ongedwongen de voeten gaat wassen van armen. Uit nederigheid. 

Moeten we niet allemaal even nederig zijn? Ik zou niet willen dat koning Willem-Alexander vrijwillig en ongedwongen mijn voeten zou willen wassen. Ik zou hem dan echt geen betere koning noemen als hij de voeten zou wassen. Als hij zou zorgen dat het personeel in een verpleeghuis genoeg tijd zouden krijgen om de voeten te wassen van mensen die het zelf niet kunnen, dan vind ik dat wel veel waard.

Schemerlampje schreef op 28-04-2025 om 12:38:

[..]

Waarom kom je dan met die YouTube video, waar het aan mensen gevraagd wordt?

Omdat ik had gehoopt dat het duidelijker zou zijn wat ik bedoelde. 

https://youtu.be/aERD5UTfZmk?si=rUk1Fxc5tWYFxWXZ White couple line up to kiss the feet of black men (ze doen dit vrijwillig en ongedwongen, maar dit moet je niet willen)

(NIET uit nederigheid, maar omdat de kinderen van blanke ouders iets goed te maken zouden hebben, zonder ook maar iets te weten over de blanke ouders, maar puur vanwege hun kleur)

Fleurtje_5 schreef op 25-04-2025 om 18:50:

[..]

Ook dat zie ik anders. Want door zijn leerlingen , als een slaaf, de voeten te wassen, geef je die leerlingen een slecht voorbeeld. Die verwachten dan altijd dat iemand hun voeten wast, dus ook als Jezus er zelf niet is, dan zal de slaaf weer moeten opdraven. Men had die leerlingen beter kunnen leren hoe ze hun voeten zelf kunnen wassen. In verband met zelfredzaamheid.

Jezus deed dit symbolisch om aan te tonen dat hij niets meer was dan zijn leerlingen. Natuurlijk konden die kerels hun eigen moddervoeten wassen. Hij deed het dan ook maar één keer. Zo ging dat in die tijd.

Het zou wat zijn zeg als het heel zooitje voor de maaltijd klaar ging zitten om zich de voeten te laten wassen door Jezus

Thora schreef op 28-04-2025 om 12:50:

[..]

Jezus deed dit symbolisch om aan te tonen dat hij niets meer was dan zijn leerlingen. Natuurlijk konden die kerels hun eigen moddervoeten wassen. Hij deed het dan ook maar één keer. Zo ging dat in die tijd.

Het zou wat zijn zeg als het heel zooitje voor de maaltijd klaar ging zitten om zich de voeten te laten wassen door Jezus

De paus stelde zich nederig op om elk jaar twaalf gevangen de voeten te wassen én te kussen. Zelfs toen hij in in 2024 in een rolstoel zat deed hij dit.

https://www.ad.nl/video/productie/paus-wast-voeten-van-gevangenen-op-witte-donderdag-297347-297347 15 april 2022 Paus Franciscus heeft op Witte Donderdag de voeten van twaalf gevangenen gewassen. Dat deed hij in een gevangenis net buiten de Italiaanse hoofdstad Rome.

https://www.tubantia.nl/video/productie/paus-kust-voeten-van-gevangenen-op-witte-donderdag-368191-368191?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 6 april 2023 Paus Franciscus heeft op Witte Donderdag een een jeugdgevangenis in Rome bezocht. Als teken van nederigheid heeft hij daar de voeten van twaalf gedetineerden gewassen en gekust.

https://www.nu.nl/307320/video/paus-wast-en-kust-voeten-van-twaalf-vrouwelijke-gevangenen.html 28 mrt 2024 Paus Franciscus heeft de voeten van twaalf vrouwelijke gevangenen gewassen en gekust. Dit doet hij vanwege de rooms-katholieke traditie op Witte Donderdag.

Ik vind dat een heel mooi gebaar. Hij laat op die manier zien dat ook deze mensen er toe doen en er mogen zijn.

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2025 om 13:08:

[..]

De paus stelde zich nederig op om elk jaar twaalf gevangen de voeten te wassen én te kussen. Zelfs toen hij in in 2024 in een rolstoel zat deed hij dit.

https://www.ad.nl/video/productie/paus-wast-voeten-van-gevangenen-op-witte-donderdag-297347-297347 15 april 2022 Paus Franciscus heeft op Witte Donderdag de voeten van twaalf gevangenen gewassen. Dat deed hij in een gevangenis net buiten de Italiaanse hoofdstad Rome.

https://www.tubantia.nl/video/productie/paus-kust-voeten-van-gevangenen-op-witte-donderdag-368191-368191?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 6 april 2023 Paus Franciscus heeft op Witte Donderdag een een jeugdgevangenis in Rome bezocht. Als teken van nederigheid heeft hij daar de voeten van twaalf gedetineerden gewassen en gekust.

https://www.nu.nl/307320/video/paus-wast-en-kust-voeten-van-twaalf-vrouwelijke-gevangenen.html 28 mrt 2024 Paus Franciscus heeft de voeten van twaalf vrouwelijke gevangenen gewassen en gekust. Dit doet hij vanwege de rooms-katholieke traditie op Witte Donderdag.

Ja het is een mooi gebaar vanuit de uitspraak van Christus: "wat u  uw minste deed, heeft u mij aangedaan". En die kerngedachte: er zijn voor de ander en met empathie de ander behandelen en respecteren mag iedereen tot drijfveer van zijn of haar handelen maken. Als je dat tegenwoordig doet, beginnen sommige te schreeuwen dat je woke bent in de veronderstelling dat dat een belediging is (het duidt eerder op het napapagaaien van op eigen winst uit zijnde politici). Als de paus het doet vind ik het mooi als symbool maar zie het ook een beetje als gewoon de traditie volgen (je weet wel: peer pressure from dead people) en er op uit zijn als nederig gezien te worden. En als mensen het doen terwijl ze gefilmd worden en het uitgebreid in de media komt, moet ik toch denken aan de uitspraak van Christus: "Matteus 6:3 - Als je iets uit barmhartigheid geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. Als je wat geeft, bazuin het niet rond, en wees er niet trots op. Jezus zegt, laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet. Loop er niet mee te koop maar geef in het verborgene." En dat mis ik dan weer ietwat in bovenstaand gebeuren. 

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2025 om 10:24:

[..]

Dit schrijf je naar aanleiding van dit bericht?:

Hierop aansluitend nog een stukje uit de overdenking:
Jezus zit niet te wachten tot wij met z’n allen uit plichtsbesef Hem na gaan doen en mensen de voeten gaan wassen. Hij wil dat ons hart vol is van liefde voor Hem. Hij heeft dit al in onze harten uitgestort door de Heilige Geest Die ons gegeven is (Romeinen 5:5), om van daaruit gehoorzaam te zijn en zijn liefde uit te delen.
God wil steeds meer van zijn liefde openbaren als wij hier voor openstaan. Zo zal onze keuze om te dienen geen verplichting zijn, maar simpelweg omdat we niet anders wíllen dan zijn liefde te tonen aan de ander.
En wat betreft Sinterklaas en zijn knechten, Jezus kiest er zelf voor om het werk van een knecht/slaaf te doen. Dat is wat anders dan door een ander knecht/slaaf gemaakt te worden.

Ik ben opgegroeid met Godsdienstles (later heette het Levensbeschouwing) op school. Uit wat (van bovenstaande tekst) zou ik niet meer verbaasd hoeven zijn dat jullie het gewoon vinden dat anno 2025 een paus bij armen de voeten gaat wassen? Ik weet wel waarom dat werd gedaan, maar toch ......

Ik zal een youtube-video moeten opzoeken waarop mannen met een donkere huidskleur aan 'witte' voorbijgangers vroegen om hun voeten te kussen. Als de voorbijgangers dat deden kregen de voorbijgangers ook applaus. Misschien zou je dat ook zo kunnen zien, maar ik vond het walgelijk, want wat je niet wil dat de een moet doen, moet je ook niet bij de andere willen.

Volgens mij zit de crux ergens in het woordje ‘moeten’. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.