Nieuws en actueel
Regendrup.
19-07-2021 om 15:42
Opmerkelijk maar waar nieuws
In het kader van "neeeeee, echt waar?!" nieuws, dat dan ook nog echt waar blijkt te zijn.
https://www.nu.nl/tech/6145002/spelcassette-super-mario-64-brengt-156-miljoen-dollar-op-bij-veiling.html
Hoe dan? Net als dat nieuws laatst, dat bepaalde Pokémon kaarten opeens veel geld waar zijn nu.
Kom maar op met al dat gekke, maar toch écht waar nieuws.
Poezenmeisje
23-02-2025 om 08:42
Ik ben er inderdaad verbijsterd over geweest, maar sorry dat ik ergens een vraagteken neerzet
Hopelijk gaat alles goed met moeder en kind.
Malibu2
23-02-2025 om 09:38
Poezenmeisje schreef op 23-02-2025 om 08:42:
Ik ben er inderdaad verbijsterd over geweest, maar sorry dat ik ergens een vraagteken neerzet
Hopelijk gaat alles goed met moeder en kind.
Ik was ook verbijsterd toen ik het las en vroeg me hetzelfde af.
Neemt niet weg dat ik het afschuwelijk vind dat een meisje al zo jong zwanger blijkt te zijn. Maar beide kunnen: het afschuwelijk vinden dat zo'n jong meisje zwanger is en je afvragen hoe niemand heeft gemerkt dat ze zwanger is.
Fleurtje_5
24-02-2025 om 09:34
Lieke Martens is bevallen van zoontje Lowen.
https://www.nu.nl/entertainment/6346822/lieke-martens-en-man-benjamin-van-leer-ouders-geworden-van-eerste-kind.html
Lieke Martens en haar man Benjamin van Leer zijn ouders geworden van hun eerste kind. De voetbalster is afgelopen dinsdag bevallen van zoon Lowen
Zusterclivia
24-02-2025 om 11:03
Malibu2 schreef op 23-02-2025 om 09:38:
[..]
Ik was ook verbijsterd toen ik het las en vroeg me hetzelfde af.
Neemt niet weg dat ik het afschuwelijk vind dat een meisje al zo jong zwanger blijkt te zijn. Maar beide kunnen: het afschuwelijk vinden dat zo'n jong meisje zwanger is en je afvragen hoe niemand heeft gemerkt dat ze zwanger is.
Ik herinner mij een verhaal van school. Dat het een gymdocent was opgevallen dat een van de leerlingen (denk 6 VWO of zo, dus echt wel iets ouder) een buik aan het krijgen was. En hij wilde vragen of ze zwanger was, maar een collega gaf aan dat hij dit niet moest doen, want niet gepast en zo. Heeft hij dus niet gedaan. Bleek dat ze een flinke tumor in haar buik had zitten. Ze is pas naar het ziekenhuis gegaan toen ze echt klachten had.
Maar ze had net zo goed wel zwanger zijn geweest, maar niemand die iets gezegd heeft. En als ze zelf nog in de ontkenningsfase zat.
Poezenmeisje
24-02-2025 om 11:49
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17254100/advocaat-wil-friestalige-psychiater-voor-verdachte-in-leeuwarder-moordzaak
lettergrootte aan of deel dit artikel.ThuisNieuwsSportCultuurTVRadioPodcastsDossiersLuisterenAdvocaat wil Friestalige psychiater voor verdachte in Leeuwarder moordzaak
Gisteren, 18:13•3 minuten leestijd
Fries spreken in de rechtbank is al jaren een recht, maar psychiatrisch onderzoek verloopt moeizaam© Omrop Fryslân, Joris Kalma
De verdachte van de moord op Jurjen Koopmans wil dat een Friestalige psychiater hem onderzoekt. Het Fries is zijn moedertaal en daarin kan hij zich het beste uiten, zegt hij.Fries gebruiken in de rechtbank is al jaren een recht. Maar zo'n verzoek om een psychiater die Fries spreekt, is voor het eerst, zegt advocaat Carmen Veenstra."Mijn cliënt heeft de voorkeur voor de Friese taal. Het is erg belangrijk dat zijn verhaal over zijn jeugd en zijn emoties goed op papier komen. En dat een psychiater bepaalde Friese uitdrukkingen begrijpt."
Hij zoekt vaak naar woorden in het Nederlands, maar in het Fries rolt het er zo uit.
Advocaat Carmen Veenstra
De meeste verdachten van zware misdrijven worden onderzocht door een psycholoog en vaak ook nog een psychiater.Het doel hiervan is om te kijken of er sprake is van een stoornis en of die ook een verband heeft met het delict. De uitkomst bepaalt of de rechter tbs kan opleggen.Zo'n uitgebreid persoonlijkheidsonderzoek krijgt ook de 54-jarige Leeuwarder die ervan wordt verdacht dat hij zijn buurman Jurjen Koopmans door verdrinking om het leven heeft gebracht.Vorige week, op de pro-formazitting, vroeg advocaat Veenstra om een Friestalige psychiater.Fries "rolt er zo uit"
De verdachte is opgegroeid in het Fries. "Hij zoekt vaak naar woorden in het Nederlands, maar in het Fries rolt het er zo uit."Volgens Veenstra wordt het onderzoek beter als de verdachte Fries kan praten met een psychiater die hem begrijpt.
Advocaat Carmen Veenstra© Omrop Fryslân
Psychiaters en psychologen die onderzoek doen naar de geestelijke gezondheid van de verdachte worden geregeld door het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP).Een woordvoerder van het NIFP zegt dat ze nooit eerder een verzoek hebben gekregen om een Friestalige deskundige."We houden geen registratie bij van de Friestaligheid van de rapporteurs."Verder laat het NIFP weten dat "de Nederlandse taal de voertaal is. Indien een verdachte de Nederlandse taal niet machtig is, wordt een tolk ingeschakeld."
Naminokurashi
24-02-2025 om 12:49
Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 09:34:
Lieke Martens is bevallen van zoontje Lowen.
https://www.nu.nl/entertainment/6346822/lieke-martens-en-man-benjamin-van-leer-ouders-geworden-van-eerste-kind.html
Lieke Martens en haar man Benjamin van Leer zijn ouders geworden van hun eerste kind. De voetbalster is afgelopen dinsdag bevallen van zoon Lowen
Ik snap deze niet
Herfstappeltaart
24-02-2025 om 14:30
Naminokurashi schreef op 24-02-2025 om 12:49:
[..]
Ik snap deze niet
Ik ook niet. Hoezo is dat "opmerkelijk maar waar" ?
Schemerlampje
24-02-2025 om 15:16
Herfstappeltaart schreef op 24-02-2025 om 14:30:
[..]
Ik ook niet. Hoezo is dat "opmerkelijk maar waar" ?
![]()
Misschien werd er verwacht dat er een voetbal uitkwam in plaats van een kind? 🤪
Herfstappeltaart
24-02-2025 om 15:25
Schemerlampje schreef op 24-02-2025 om 15:16:
[..]
Neweve
24-02-2025 om 16:19
[..]
Martje80
24-02-2025 om 16:31
Poezenmeisje schreef op 24-02-2025 om 11:49:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17254100/advocaat-wil-friestalige-psychiater-voor-verdachte-in-leeuwarder-moordzaak
lettergrootte aan of deel dit artikel.ThuisNieuwsSportCultuurTVRadioPodcastsDossiersLuisterenAdvocaat wil Friestalige psychiater voor verdachte in Leeuwarder moordzaakGisteren, 18:13•3 minuten leestijd
Fries spreken in de rechtbank is al jaren een recht, maar psychiatrisch onderzoek verloopt moeizaam© Omrop Fryslân, Joris Kalma De verdachte van de moord op Jurjen Koopmans wil dat een Friestalige psychiater hem onderzoekt. Het Fries is zijn moedertaal en daarin kan hij zich het beste uiten, zegt hij.Fries gebruiken in de rechtbank is al jaren een recht. Maar zo'n verzoek om een psychiater die Fries spreekt, is voor het eerst, zegt advocaat Carmen Veenstra."Mijn cliënt heeft de voorkeur voor de Friese taal. Het is erg belangrijk dat zijn verhaal over zijn jeugd en zijn emoties goed op papier komen. En dat een psychiater bepaalde Friese uitdrukkingen begrijpt."
[..]
Advocaat Carmen Veenstra De meeste verdachten van zware misdrijven worden onderzocht door een psycholoog en vaak ook nog een psychiater.Het doel hiervan is om te kijken of er sprake is van een stoornis en of die ook een verband heeft met het delict. De uitkomst bepaalt of de rechter tbs kan opleggen.Zo'n uitgebreid persoonlijkheidsonderzoek krijgt ook de 54-jarige Leeuwarder die ervan wordt verdacht dat hij zijn buurman Jurjen Koopmans door verdrinking om het leven heeft gebracht.Vorige week, op de pro-formazitting, vroeg advocaat Veenstra om een Friestalige psychiater.Fries "rolt er zo uit" De verdachte is opgegroeid in het Fries. "Hij zoekt vaak naar woorden in het Nederlands, maar in het Fries rolt het er zo uit."Volgens Veenstra wordt het onderzoek beter als de verdachte Fries kan praten met een psychiater die hem begrijpt.
Advocaat Carmen Veenstra© Omrop Fryslân Psychiaters en psychologen die onderzoek doen naar de geestelijke gezondheid van de verdachte worden geregeld door het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP).Een woordvoerder van het NIFP zegt dat ze nooit eerder een verzoek hebben gekregen om een Friestalige deskundige."We houden geen registratie bij van de Friestaligheid van de rapporteurs."Verder laat het NIFP weten dat "de Nederlandse taal de voertaal is. Indien een verdachte de Nederlandse taal niet machtig is, wordt een tolk ingeschakeld."
Die laatste zin dat dacht ik ook. Dan gaat er toch een Friese tolk bij zitten.
Fleurtje_5
24-02-2025 om 19:40
Naminokurashi schreef op 24-02-2025 om 12:49:
[..]
Ik snap deze niet
Excuses, ik dacht dat het hier óók over leuke en/of onverwachte nieuwtjes ging.
Fleurtje_5
24-02-2025 om 19:41
Schemerlampje schreef op 22-02-2025 om 11:49:
[..]
Helemaal mee eens. Ik lees dit draadje voor grappig, onverwacht nieuws. Niet om weer allemaal politieke sh*t te lezen.
Dit dus.
Fleurtje_5
24-02-2025 om 19:42
[..]
Dit bericht snap ik dan weer niet.
SombraOnline
24-02-2025 om 19:44
Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 19:42:
[..]
Dit bericht snap ik dan weer niet.