Nieuws en actueel
Regendrup.
19-07-2021 om 15:42
Opmerkelijk maar waar nieuws
In het kader van "neeeeee, echt waar?!" nieuws, dat dan ook nog echt waar blijkt te zijn.
https://www.nu.nl/tech/6145002/spelcassette-super-mario-64-brengt-156-miljoen-dollar-op-bij-veiling.html
Hoe dan? Net als dat nieuws laatst, dat bepaalde Pokémon kaarten opeens veel geld waar zijn nu.
Kom maar op met al dat gekke, maar toch écht waar nieuws.
BlairW
09-02-2025 om 11:16
Poezie schreef op 09-02-2025 om 10:30:
[..]
Eh wauw! Jij gunt kankerpatiënten geen langer leven omdat 'de wereld toch al vol genoeg is'?? Niet alleen ouderen krijgen kanker hè, jonge mensen en kinderen krijgen het ook.
Je kan mensen niet maar continu in leven houden. Je moet ergens aan dood gaan. En zeker gezien de overbevolking en het effect op de aarde van die overbevolking is het geen goed idee, lijkt me.
FaithfulDuck87
09-02-2025 om 11:19
BlairW schreef op 09-02-2025 om 11:16:
[..]
Je kan mensen niet maar continu in leven houden. Je moet ergens aan dood gaan. En zeker gezien de overbevolking en het effect op de aarde van die overbevolking is het geen goed idee, lijkt me.
dat is precies wat ik bedoel, dank je.
Fleurtje_5
09-02-2025 om 11:23
BlairW schreef op 09-02-2025 om 11:16:
[..]
Dan zouden er geen coronavaccinaties en boosters nodig zijn??????
Fleurtje_5
09-02-2025 om 11:27
Netherfield schreef op 09-02-2025 om 08:16:
https://www.parool.nl/nederland/stofje-liet-muizen-spectaculair-langer-leven-binnenkort-testen-op-kankerpatienten~b0ab158ef/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Blijkbaar kan dit stofje ervoor zorgen dat mensen langer leven. Eerste vraag die bij mij opkomt: moeten we dit willen?
Mijn eerste vraag was "wel met gezond verstand jonger worden?", want als men langer wil leven terwijl men al dementerend is lijkt me dat niet wenselijk. Maar dit staat er in de link:
In de ijskast van het UMC Utrecht ligt een stofje waar je jonger van wordt. Klinkt als science fiction, maar in de kern is het waar. Sterker: “Je mag natuurlijk niet zomaar gezonde bejaarden injecteren, maar volgend jaar willen we gaan beginnen met kankerpatiënten,” zegt wetenschapper Peter de Keizer. Dit is het verhaal van de opwindende zoektocht naar de strijd tegen ouderdom.
Strijd tegen ouderdom of strijd tegen kanker? Of worden kankerpatiënten proefkonijn?
lientje69
09-02-2025 om 12:11
[..]
Eh wauw! Jij gunt kankerpatiënten geen langer leven omdat 'de wereld toch al vol genoeg is'?? Niet alleen ouderen krijgen kanker hè, jonge mensen en kinderen krijgen het ook.
Dat dus. Ik had mijn vader toch echt nog wat mooie jaren gegund. Hij was al voor zijn pensioen overleden. En ook bijvoorbeeld Millie hier ooit op het topic. Dat zij haar kleintje had kunnen zien opgroeien.
lientje69
09-02-2025 om 12:13
Ouderdom vind ik een ander verhaal. Je moet idd ergens aan doodgaan. Maar als je jong bent en kanker hebt en je kunt dat proces afremmen in redelijke leefbaarheid, ja, dan ben ik erg voor!
Netherfield
09-02-2025 om 12:31
Als ze het voor kanker gebruiken, prima. Maar tegen ouderdom en dat mensen dan 120+ worden, vind ik een slecht idee. De wereld is al overbevolkt genoeg. En dan ook doorwerken tot je 80e? Nog 40 jaar Trump en Poetin? Nee dankje.
Yumi
09-02-2025 om 12:44
lientje69 schreef op 09-02-2025 om 12:11:
[..]
Dat dus. Ik had mijn vader toch echt nog wat mooie jaren gegund. Hij was al voor zijn pensioen overleden. En ook bijvoorbeeld Millie hier ooit op het topic. Dat zij haar kleintje had kunnen zien opgroeien.
![]()
Dit
FaithfulDuck87
09-02-2025 om 13:10
[..]
ik kan alleen het eerste stuk lezen van het artikel, maar daar staat dit:
Stofje liet muizen spectaculair langer leven, binnenkort testen op kankerpatiënten
In de ijskast van het UMC Utrecht ligt een stofje waar je jonger van wordt. Klinkt als science fiction, maar in de kern is het waar. Sterker: “Je mag natuurlijk niet zomaar gezonde bejaarden injecteren, maar volgend jaar willen we gaan beginnen met kankerpatiënten,” zegt wetenschapper Peter de Keizer. Dit is het verhaal van de opwindende zoektocht naar de strijd tegen ouderdom.
Ze gaan testen op kankerpatiënten, maar het gaat om een stofje waar je jonger van wordt. Ik lees dat niet als iets is waar kankerpatiënten beter van worden, maar als een soort proefkonijnen.
Tuurlijk gun ik mensen met kanker een medicijn waar ze beter van worden of een kwalitatief langer leven. Maar om mensen nog langer te laten leven, door een verjonging te krijgen is voor mij geen goed plan.
BlairW
09-02-2025 om 13:11
lientje69 schreef op 09-02-2025 om 12:13:
Ouderdom vind ik een ander verhaal. Je moet idd ergens aan doodgaan. Maar als je jong bent en kanker hebt en je kunt dat proces afremmen in redelijke leefbaarheid, ja, dan ben ik erg voor!
Maar dan krijg je dus de discussie wie wel en wie niet? Waar leg je die grens? Iedereen wil zijn/haar/hens geliefde bij zich houden natuurlijk.
Poezie
09-02-2025 om 13:12
Friezinnetje schreef op 09-02-2025 om 13:10:
[..]
Stofje liet muizen spectaculair langer leven, binnenkort testen op kankerpatiëntenIn de ijskast van het UMC Utrecht ligt een stofje waar je jonger van wordt. Klinkt als science fiction, maar in de kern is het waar. Sterker: “Je mag natuurlijk niet zomaar gezonde bejaarden injecteren, maar volgend jaar willen we gaan beginnen met kankerpatiënten,” zegt wetenschapper Peter de Keizer. Dit is het verhaal van de opwindende zoektocht naar de strijd tegen ouderdom.
Ze gaan testen op kankerpatiënten, maar het gaat om een stofje waar je jonger van wordt. Ik lees dat niet als iets is waar kankerpatiënten beter van worden, maar als een soort proefkonijnen.
Tuurlijk gun ik mensen met kanker een medicijn waar ze beter van worden of een kwalitatief langer leven. Maar om mensen nog langer te laten leven, door een verjonging te krijgen is voor mij geen goed plan.
Totdat het je eigen naasten betreft zeker.
BlairW
09-02-2025 om 13:14
Friezinnetje schreef op 09-02-2025 om 13:10:
[..]
Stofje liet muizen spectaculair langer leven, binnenkort testen op kankerpatiëntenIn de ijskast van het UMC Utrecht ligt een stofje waar je jonger van wordt. Klinkt als science fiction, maar in de kern is het waar. Sterker: “Je mag natuurlijk niet zomaar gezonde bejaarden injecteren, maar volgend jaar willen we gaan beginnen met kankerpatiënten,” zegt wetenschapper Peter de Keizer. Dit is het verhaal van de opwindende zoektocht naar de strijd tegen ouderdom.
Dit, het is niet iets wat tegen kanker werkt. Ze gaan het alleen op die mensen testen, maar het is iets waar je inderdaad jonger van wordt. Waarom ze het dan gaan testen op mensen met kanker, is mij niet helemaal duidelijk. Klinkt voor mij als “die worden niet meer beter, kunnen we dit net zo goed op hem testen”. Bijzonder verhaal in ieder geval, maar ik ben er geen voorstander van om mensen te verjongen zodat ze langer leven.
FaithfulDuck87
09-02-2025 om 13:14
Poezie schreef op 09-02-2025 om 13:12:
[..]
Totdat het je eigen naasten betreft zeker.
het gaat niet om genezing van kanker he. Ze willen dus mensen nog langer laten leven. Hoeft van mij niet, en ik weet dat ouderen om mij heen dat zeker ook niet allemaal willen.
Wil jij dan mensen die 85 jaar zijn inspuiten met een 1 of ander middel, waardoor ze 120 kunnen worden?
Yumi
09-02-2025 om 13:26
Friezinnetje schreef op 09-02-2025 om 13:14:
[..]
het gaat niet om genezing van kanker he. Ze willen dus mensen nog langer laten leven. Hoeft van mij niet, en ik weet dat ouderen om mij heen dat zeker ook niet allemaal willen.
Wil jij dan mensen die 85 jaar zijn inspuiten met een 1 of ander middel, waardoor ze 120 kunnen worden?
Mensen met kanker een middel inspuiten waarvan ze misschien wel nare bijwerkingen krijgen, dan kan toch niet!
Mensen van 85, liever niet, of ze moeten gezond zijn. Sinds 'n paar jaar woon ik in een levensloopbestendige woning, teveel mensen die zorg nodig hebben, die is er niet.
Auwereel
09-02-2025 om 13:56
BlairW schreef op 09-02-2025 om 13:14:
[..]
Dit, het is niet iets wat tegen kanker werkt. Ze gaan het alleen op die mensen testen, maar het is iets waar je inderdaad jonger van wordt. Waarom ze het dan gaan testen op mensen met kanker, is mij niet helemaal duidelijk. Klinkt voor mij als “die worden niet meer beter, kunnen we dit net zo goed op hem testen”. Bijzonder verhaal in ieder geval, maar ik ben er geen voorstander van om mensen te verjongen zodat ze langer leven.
Het staat er alsof kankerpatiënten proefkonijn zijn, maar het zou me niets verwonderen dat deze testen gedaan wordt vanwege de werking van deze stof op celniveau. Ouderdom en kanker zijn allebei gerelateerd aan beschadiging van celstructuren. Als je iets vindt dat beschadigd DNA kan repareren, kan je daarmee zowel kankerpatiënten als ouderen ermee helpen.
Deze maatschappij heeft trouwens geen behoefte aan mensen die nog ouder worden, maar heeft behoefte aan gezonde oude mensen, die zo min mogelijk zorg nodig hebben. En daar kan het omkeren van het verouderingsproces bij helpen. Maar, wat het dan moeilijk maakt, is de acceptatie van je sterfelijkheid. Wie wil gaan als-ie nog gezond en vrolijk rondloopt?