Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


citroentje schreef op 29-04-2024 om 17:22:

[..]

Er staat niet bij hoe ver de parkeergarage van het centrum is. Ik vond vooral bijzonder dat de familie toegeeft dat het korte termijngeheugen van pa achteruit gaat, maar dat ze het gaan oplossen met een tracker in de auto. Het lijkt me verstandiger dat pa niet meer in zijn eentje met de auto op pad gaat.

De auto stond op P+R Uithof, zo’n 6km buiten het centrum. Dus zijn omschrijving klopte wel redelijk qua afstand en “buiten het centrum”. Maar inderdaad, lijkt me niet heel verstandig meer om in de auto te stappen. 

Wij zetten tegenwoordig op vakantie een vlaggetje in Maps waar de auto staat geparkeerd...

Yumi schreef op 29-04-2024 om 17:42:

[..]

Bij mij in de straat, oudere vrouw van 92 die mij trots vertelde dat ze nog steeds auto reed. Ik wist niet wat te antwoorden, ze trilt helemaal en haar manier van bewegen...
Ik begrijp dat het is moeilijk om aan iemand duidelijk te maken dat het tijd is om te stoppen, maar dit is onverantwoord.
Om de 5 jaar een rijbewijskeuring voor 75+ is veel te weinig.

Oh ik ben het er helemaal mee eens. Ik zeg alleen dat het voor de mensen om wie het gaat een beetje grote stap achteruit is wat betreft zelfstandigheid. Ik heb er echter echt geen twijfel over dat veiligheid voorop staat. 

https://www.nu.nl/dieren/6310883/kat-die-per-ongeluk-per-post-naar-californie-werd-gestuurd-gezond-aangetroffen.html

Mocht je een pakket hebben wat terug gestuurd moet worden en een kat. Let even op voor je het pakket dicht plakt. 

Hij dacht een mooie carrière bij de brandweer tegemoet te gaan, maar zijn eerste oproep was meteen zijn laatste.

Met zijn medeweten staken zijn vrienden een woning in de fik, zodat hij meteen aan de slag kon gaan. 
Wat een sukkel!
Eerste oproep wordt voor brandweerman (26) direct zijn laatste door bizarre actie: dit is zijn straf | Binnenland | gelderlander.nl

Tissooknooitgoed...

We zijn genderneutraal, joepiedepoepie!!!

Oh, maar toch maar weer een aantal damestoiletbordjes terugplaatsen.

https://www.erasmusmagazine.nl/2024/04/30/universiteitsraad-wil-het-aantal-all-gendertoiletten-halveren/
...
De meerderheid van de leden heeft besloten om het voorstel aan te nemen, maar het ging niet zonder slag of stoot binnen de raad, vertelt raadslid Cagla Altin (Erasmus Alliance). Zij stemde tegen het voorstel. “Het heeft maanden geduurd voordat het voorstel op tafel lag”, zegt ze. “Ik vind dat we het aantal van all-gendertoiletten niet moeten verminderen. Dat besluit zou de non-binaire en trans studenten en medewerkers kunnen kwetsen. Ik vind dat je goed moet nadenken wat het voorstel met deze gemeenschap doet.”
...

Poezenmeisje schreef op 30-04-2024 om 21:44:

Tissooknooitgoed...

We zijn genderneutraal, joepiedepoepie!!!

Oh, maar toch maar weer een aantal damestoiletbordjes terugplaatsen.

https://www.erasmusmagazine.nl/2024/04/30/universiteitsraad-wil-het-aantal-all-gendertoiletten-halveren/
...
De meerderheid van de leden heeft besloten om het voorstel aan te nemen, maar het ging niet zonder slag of stoot binnen de raad, vertelt raadslid Cagla Altin (Erasmus Alliance). Zij stemde tegen het voorstel. “Het heeft maanden geduurd voordat het voorstel op tafel lag”, zegt ze. “Ik vind dat we het aantal van all-gendertoiletten niet moeten verminderen. Dat besluit zou de non-binaire en trans studenten en medewerkers kunnen kwetsen. Ik vind dat je goed moet nadenken wat het voorstel met deze gemeenschap doet.”
...

Ik las in je link:

Voornamelijk vrouwelijke studenten hebben moeite met de genderneutrale toiletten. “Moslima’s met hoofddoek, bijvoorbeeld, voelen zich niet veilig in de toiletten omdat ze er misschien mannen tegenkomen”, vertelt Ayinla.

Ik ben geen moslima, maar wil ook dat er óók damestoiletten blijven. Niet eens vanwege geloof of veiligheid. Op een damestoilet voel ik me privé beter. Zo vind ik gemengde ziekenhuiskamers ook not-done.

Het Nederlands is een moeilijke taal maar gaat het lidwoord het verdwijnen? Ik hoop van niet.... de paard of de meisje wat mij betreft, niet doen!

De paard of de meisje? 'Lidwoord 'het' gaat verdwijnen'
Het Nederlands is écht een moeilijke taal. Dat komt doordat Europese talen sowieso ingewikkeld in elkaar zitten, maar ook doordat we veel regels hebben die niet logisch of helder zijn. Zoals onze lidwoorden 'de' en 'het', en onze sterke werkwoorden (loop, liep, gelopen). Maar wees blij dat je nu leeft en niet vroeger, want toen was het Nederlands nog ingewikkelder. Je ziet het allemaal in deze nieuwe aflevering van Universiteit van Nederland Legt Uit.

De paard of de meisje? 'Lidwoord 'het' gaat verdwijnen' | NU.nl

Yumi schreef op 01-05-2024 om 09:24:

Het Nederlands is een moeilijke taal maar gaat het lidwoord het verdwijnen? Ik hoop van niet.... de paard of de meisje wat mij betreft, niet doen!

De paard of de meisje? 'Lidwoord 'het' gaat verdwijnen'
Het Nederlands is écht een moeilijke taal. Dat komt doordat Europese talen sowieso ingewikkeld in elkaar zitten, maar ook doordat we veel regels hebben die niet logisch of helder zijn. Zoals onze lidwoorden 'de' en 'het', en onze sterke werkwoorden (loop, liep, gelopen). Maar wees blij dat je nu leeft en niet vroeger, want toen was het Nederlands nog ingewikkelder. Je ziet het allemaal in deze nieuwe aflevering van Universiteit van Nederland Legt Uit.

De paard of de meisje? 'Lidwoord 'het' gaat verdwijnen' | NU.nl

Leuk filmpje. Ze zegt dat het verdwijnen van iets als een lidwoord nog wel tientallen of zelfs honderden jaren gaat duren. Dus zo'n vaart loopt het  niet. 

Ik bedenk me gelijk dat dit type gebruik van het woord 'het' sowieso lastig te vervangen zal zijn. 'Zo'n vaart loopt de niet'? Nee.. 

Zorroo schreef op 01-05-2024 om 09:36:

[..]

Leuk filmpje. Ze zegt dat het verdwijnen van iets als een lidwoord nog wel tientallen of zelfs honderden jaren gaat duren. Dus zo'n vaart loopt het niet.

Ik bedenk me gelijk dat dit type gebruik van het woord 'het' sowieso lastig te vervangen zal zijn. 'Zo'n vaart loopt de niet'? Nee..

het gaat om lidwoorden, .in het geval van zo'n vaart loopt het niet, is het geen lidwoord, maar ik gok iets van zelfstandig naamwoord (lang geleden dat ik zinnen moest ontleden)

En dan hebben wij nog maar 2 bepaalde lidwoorden: "de" en "het". We maken nog niet eens onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk zoals in Duitsland. 

Malibu2 schreef op 01-05-2024 om 12:21:

En dan hebben wij nog maar 2 bepaalde lidwoorden: "de" en "het". We maken nog niet eens onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk zoals in Duitsland.

Ik heb 5 jaar Duits gehad op school, en ik snap nog steeds niets van hun lidwoorden.

nlies schreef op 01-05-2024 om 11:05:

[..]

het gaat om lidwoorden, .in het geval van zo'n vaart loopt het niet, is het geen lidwoord, maar ik gok iets van zelfstandig naamwoord (lang geleden dat ik zinnen moest ontleden)

O ja, je hebt gelijk. Hoe de benaming dan precies moet luiden weet ik niet. Maar je kan het in zo'n zin vervangen door 'dit' of 'dat'. Denk een soort onderwerp dus.

Fleurtje_5 schreef op 01-05-2024 om 09:09:

[..]

Ik las in je link:

Voornamelijk vrouwelijke studenten hebben moeite met de genderneutrale toiletten. “Moslima’s met hoofddoek, bijvoorbeeld, voelen zich niet veilig in de toiletten omdat ze er misschien mannen tegenkomen”, vertelt Ayinla.

Ik ben geen moslima, maar wil ook dat er óók damestoiletten blijven. Niet eens vanwege geloof of veiligheid. Op een damestoilet voel ik me privé beter. Zo vind ik gemengde ziekenhuiskamers ook not-done.

In Coronatijd heb ik drie weken in het ziekenhuis gelegen. Een vier-persoons kamer met drie mannen. Echt, dat wens je je ergste vijand niet toe. Drie weken met het gordijn dicht gelegen. Wat kunnen die mannen zeiken 

dafaq 

Marktplaats verwijdert advertenties met tickets voor Herdenking op de Dam https://www.nu.nl/economie/6311318/marktplaats-verwijdert-advertenties-met-tickets-voor-herdenking-op-de-dam.html


Verschillende gebruikers boden de tickets aan, terwijl ze die eerder deze week nog gratis hadden gekregen door zich in te schrijven voor de Nationale Herdenking op de Dam.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.