Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


In België is het mogelijk om als niet-werkend gezin tot 7000 euro / maand aan uitkeringen te ontvangen. 
Dit schreef de krant "Het laatste Nieuws":

4.712,82 euro, 5.816,20 euro, 6.243,73 euro. Of nog meer: 7.602,31 euro. Het zijn de maandelijkse inkomens van vier Dendermondse gezinnen die steun ontvangen via het leefloon en andere sociale uitkeringen. Veel te veel geld, vindt Tomas Roggeman (N-VA), oud-jongerenvoorzitter van de partij en naast parlementslid ook schepen van Sociale Zaken in de stad. Nadat zijn partij eerder in deze kiescampagne al voorstelde om leeflonen en werkloosheidsuitkeringen tijdelijk te bevriezen, richt hij zich nu op wat hij de ‘constructiefouten’ van de sociale zekerheid noemt.

De (anonieme) voorbeelden zijn uitzonderingen, erkent Roggeman, maar wel échte gezinnen uit zijn stad. Ze ontvangen maandelijks vele duizenden euro’s van de overheid. Dat komt veelal doordat ze verschillende (sociale) inkomens combineren, ook van volwassen, inwonende kinderen. Een eerste case is een koppel met drie meerderjarige kinderen. Via de verschillende sociale stelsels voor zowel de ouders als de volwassen kinderen ontvangt het gezin maandelijks 5.816,20 euro. In het tweede voorbeeld ontvangt een echtpaar met twee meerderjarige en twee minderjarige kinderen drie leeflonen: één gezamenlijk voor het echtpaar en twee voor de volwassen kinderen. Aangevuld met onder meer het Groeipakket - het vroegere kindergeld - zit het gezin aan een maandelijks inkomen van 4.712,82 euro.

In de twee laatste praktijkvoorbeelden die Roggeman aanhaalt, verdienen sommige van de gezinsleden wel een loon doordat ze werken, maar wordt het gezinsinkomen aangevuld door leeflonen, een werkloosheidsvergoeding of een halftijdse ziekte-uitkering voor de inwonende, volwassen kinderen. In totaal ontvangt gezin 3  6.782,58 euro en het vierde gezin 3.467,63 euro via de verschillende uitkeringen. Het brengt hun maandelijkse inkomens in totaal op respectievelijk 7.602,31 euro en 6.243,73 euro.

Het zorgt er volgens Roggeman voor dat de gezinnen in kwestie “overgecompenseerd” worden. “De kernopdracht van een leefloon is om een menswaardig bestaan te garanderen. Dat staat buiten kijf. Maar in deze gevallen geeft het huidige systeem disproportioneel veel steun. Dat komt doordat de berekeningswijze van leeflonen wettelijk bepaald is. Het OCMW moet die bedragen toekennen, of dat nu gepast is of niet. Door de combinatie van uitkeringen en aanvullende inkomsten zijn we niet alléén meer in levensonderhoud aan het voorzien, maar veel meer dan dat. En dat is luxe. Het probleem is: wie zet in die situatie nog de stap naar de arbeidsmarkt? Sommige gezinnen houden meer over door niet te werken. Dat is de omgekeerde wereld.”


@Zwaankip:
Persoonlijk vind ik het artikel wat kort door de bocht omdat het telkens gaat over gezinnen met meerderjarige kinderen. 
Een van de gevallen gaat bijvoorbeeld over een gezin met twee meerderjarige kinderen en twee minderjarige waardoor ze in totaal 4700 euro aan inkomsten hebben, wat mij niet echt ruim lijkt voor zo'n gezinssamenstelling. 

Leefloon bedraagt: 
Samenwonend: 842.12 euro/maand
Alleenstaand: 1263.17 euro/maand
Gezinslast: 1707.11 euro/maand

Dat is echt niet ruim.
Vergeet niet dat het in België een verkiezingsjaar is met Europese, federale, regionale en lokale verkiezingen allemaal dit jaar.

Moirmel schreef op 28-04-2024 om 07:44:

@Zwaankip:
Persoonlijk vind ik het artikel wat kort door de bocht omdat het telkens gaat over gezinnen met meerderjarige kinderen.
Een van de gevallen gaat bijvoorbeeld over een gezin met twee meerderjarige kinderen en twee minderjarige waardoor ze in totaal 4700 euro aan inkomsten hebben, wat mij niet echt ruim lijkt voor zo'n gezinssamenstelling.

Leefloon bedraagt:
Samenwonend: 842.12 euro/maand
Alleenstaand: 1263.17 euro/maand
Gezinslast: 1707.11 euro/maand

Dat is echt niet ruim.
Vergeet niet dat het in België een verkiezingsjaar is met Europese, federale, regionale en lokale verkiezingen allemaal dit jaar.

Vind jij het normaal dat de 2 meerderjarige 'kinderen' elk een leefloon ontvangen? Ik ben zelf een Belgische, mijn 3 kinderen hebben ook tot hun 23-24j thuisgewoond maar nooit heb ik er zelfs maar over nagedacht om een leefloon voor mijn kinderen aan te vragen! Mijn kinderen hebben 2 handen gekregen en die werkten gewoon. Nu nog steeds trouwens. Alledrie fulltime.

Verder; dat jij het niet echt ruim vindt (47OO euro) per maand voor een gezin waarin niemand werkt ; hoeveel zou dat gezin volgens jou dan moeten verdienen (krijgen)?

                                            

Hier in Nederland zie je dat meerderjarige kinderen gedwongen zijn om uit huis te gaan (en zo zelf eigen woonruimte nodig hebben) omdat anders hun ouders met bijstand niet langer rond kunnen komen zodra hun kinderen 18 zijn. Dan is het Belgisch systeem wellicht beter. Maar ik ken onvoldoende van de voorwaarden bij jullie om dat echt in te kunnen schatten.

Neen, voor een gezin van 4 volwassenen en twee minderjarigen vind ik een inkomen van 4700 euro niet ruim.
Daarnaast weet je te weinig over de gezinssituatie om je hierover uit te spreken. Aangezien ze hier spreken over 3 leeflonen (1gemeenschappelijk, en 2 voor elk volwassen kind), en ze schrijven dat dit enkel aangevuld wordt met het groeipakket voor de twee minderjarige kinderen, zou dit betekenen dat het groeipakket rond de 1300 euro moet bedragen. 
Ik weet niet hoeveel jij ontvangt, maar zulk bedrag krijg je niet voor twee kinderen tenzij je spreekt over extra zorg/handicaps. 
Wat de volwassen kinderen doen, staat er ook niet bij, evengoed studeren zij en is het leefloon nodig om hun studies te bekostigen (voor de Nederlanders, hier lenen we niet om te gaan studeren), of zijn ze nodig om het huishouden draaiende te houden.

Dus voor mij, veel te weinig info over het gezin om daarover te oordelen. 
Dat een partij probeert te scoren door wat hij zelf uitzonderingen noemt, aan te halen om de volledige sociale zekerheid aan te vallen, is voor mij degoutant.

zwaankip schreef op 28-04-2024 om 15:25:

[..]

Vind jij het normaal dat de 2 meerderjarige 'kinderen' elk een leefloon ontvangen? Ik ben zelf een Belgische, mijn 3 kinderen hebben ook tot hun 23-24j thuisgewoond maar nooit heb ik er zelfs maar over nagedacht om een leefloon voor mijn kinderen aan te vragen! Mijn kinderen hebben 2 handen gekregen en die werkten gewoon. Nu nog steeds trouwens. Alledrie fulltime.

Verder; dat jij het niet echt ruim vindt (47OO euro) per maand voor een gezin waarin niemand werkt ; hoeveel zou dat gezin volgens jou dan moeten verdienen (krijgen)?

Nou, als je een korte berekening maakt, beide ouders verdienen 2.500,- euro. Beide kinderen verdienen 1.500,- euro. Dan kom ik voor een 'normaal' gezin op 8.000,- euro. Exclusief toeslagen voor de minderjarige kinderen.

Als iemand in Utrecht nog een wandelingetje in het gearceerde gebied maakt binnenkort, ogen open houden voor deze auto:

Brabantse familie zoekt al anderhalve week naar geparkeerde auto in Utrecht (nos.nl)

Wat een ontevreden ouders en kinderen, het woord "nee" kennen ze niet meer

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1417104164/bedreigingen-dwingen-stichting-tot-stoppen-met-gratis-verjaardagspakketten-boos-omdat-ze-geen-i-phone-of-laptop-kregen

Mensen konden een verjaardagspakket op onze website aanvragen. Zij vroegen een iPhone, een laptop en een televisie. Maar dat soort spullen gaven wij niet en dan werd men boos en ging men ons bedreigen”, vertelt Van der Neut. „Ik ben zelfs om deze reden een keer bedreigd door een 12-jarig kind in het Nassaupark in Bovenkarspel, waar we die dag een spooktocht hadden georganiseerd. Verjaardagspakketten werden uit onze handen gerukt als wij deze kwamen bezorgen. En gingen daardoor stuk. Voor ons was de maat vol.

majorette2005 schreef op 29-04-2024 om 14:47:

Wat een ontevreden ouders en kinderen, het woord "nee" kennen ze niet meer

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1417104164/bedreigingen-dwingen-stichting-tot-stoppen-met-gratis-verjaardagspakketten-boos-omdat-ze-geen-i-phone-of-laptop-kregen

Mensen konden een verjaardagspakket op onze website aanvragen. Zij vroegen een iPhone, een laptop en een televisie. Maar dat soort spullen gaven wij niet en dan werd men boos en ging men ons bedreigen”, vertelt Van der Neut. „Ik ben zelfs om deze reden een keer bedreigd door een 12-jarig kind in het Nassaupark in Bovenkarspel, waar we die dag een spooktocht hadden georganiseerd. Verjaardagspakketten werden uit onze handen gerukt als wij deze kwamen bezorgen. En gingen daardoor stuk. Voor ons was de maat vol.

Las het ook. Te bizar voor woorden.  Dan heb je je kind toch ook niet goed opgevoed? Wij hebben  ook een bijzonder  arme periode  gehad. Mijn kinderen  waren al gelukkig als ze een schatkisten ijsje kregen. Want daar zat een cadeautje  in! Was  gewoon een sticker  of zo, maar blij dat ze dan waren...

Auwereel schreef op 29-04-2024 om 13:46:

Als iemand in Utrecht nog een wandelingetje in het gearceerde gebied maakt binnenkort, ogen open houden voor deze auto:

Brabantse familie zoekt al anderhalve week naar geparkeerde auto in Utrecht (nos.nl)

De auto is gevonden, in een parkeergarage. En de man maar volhouden dat hij hem buiten de stad had gezet, en 7 km gefietst. Wordt een rekening van zo'n 200 euro

nlies schreef op 29-04-2024 om 17:13:

[..]

De auto is gevonden, in een parkeergarage. En de man maar volhouden dat hij hem buiten de stad had gezet, en 7 km gefietst. Wordt een rekening van zo'n 200 euro

Och wat sneu dat de man zo verward is. Ik vraag me wel af hoe verstandig het is dat deze man alleen met de auto op pad gaat. Maar misschien was dit ook wel het laatste ritje. Wel heel lastig als dat niet meer mag, er wordt zoveel vrijheid afgenomen dan. 

majorette2005 schreef op 29-04-2024 om 14:47:

Wat een ontevreden ouders en kinderen, het woord "nee" kennen ze niet meer

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1417104164/bedreigingen-dwingen-stichting-tot-stoppen-met-gratis-verjaardagspakketten-boos-omdat-ze-geen-i-phone-of-laptop-kregen

Mensen konden een verjaardagspakket op onze website aanvragen. Zij vroegen een iPhone, een laptop en een televisie. Maar dat soort spullen gaven wij niet en dan werd men boos en ging men ons bedreigen”, vertelt Van der Neut. „Ik ben zelfs om deze reden een keer bedreigd door een 12-jarig kind in het Nassaupark in Bovenkarspel, waar we die dag een spooktocht hadden georganiseerd. Verjaardagspakketten werden uit onze handen gerukt als wij deze kwamen bezorgen. En gingen daardoor stuk. Voor ons was de maat vol.

Bizar, ik zou ook stoppen. Wel erg dat het voor de kinderen die het wel waarderen nu ook voorbij is. 

nlies schreef op 29-04-2024 om 17:13:

[..]

De auto is gevonden, in een parkeergarage. En de man maar volhouden dat hij hem buiten de stad had gezet, en 7 km gefietst. Wordt een rekening van zo'n 200 euro

Er staat niet bij hoe ver de parkeergarage van het centrum is. Ik vond vooral bijzonder dat de familie toegeeft dat het korte termijngeheugen van pa achteruit gaat, maar dat ze het gaan oplossen met een tracker in de auto. Het lijkt me verstandiger dat pa niet meer in zijn eentje met de auto op pad gaat.

duizel schreef op 29-04-2024 om 17:21:

[..]

Och wat sneu dat de man zo verward is. Ik vraag me wel af hoe verstandig het is dat deze man alleen met de auto op pad gaat. Maar misschien was dit ook wel het laatste ritje. Wel heel lastig als dat niet meer mag, er wordt zoveel vrijheid afgenomen dan.

Bij mij in de straat, oudere vrouw van 92 die mij trots vertelde dat ze nog steeds auto reed. Ik wist niet wat te antwoorden, ze trilt helemaal en haar manier van bewegen... 
Ik begrijp dat het is moeilijk om aan iemand duidelijk te maken dat het tijd is om te stoppen, maar dit is onverantwoord.
Om de 5 jaar een rijbewijskeuring voor 75+ is veel te weinig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.