Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


BlairW schreef op 27-03-2024 om 13:24:

Hij wilde toch juist van het andere slachtoffer foto’s maken? Zo lees ik het. Bij degene van wie er gezegd werd dat er geen foto’s gemaakt mochten worden, heeft hij dat ook niet meer gedaan.

Klopt hoor, zoals het in het artikel staat. Die vrouw en de gewonde die ze wilde beschermen zaten al in hun auto. De journalist was met iets anders bezig. 

Je kunt wat vinden van (112-)journalisten, maar wat hier gebeurde was wel raar. Goed dat hij aangifte heeft gedaan. 

Een familielid van een van de betrokkenen zag me staan met mijn camera en kwam direct naar me toe met de mededeling dat ik geen beelden mocht maken en mijn beelden moest wissen. Gelukkig werd dat snel gesust door een agente."

Een paar minuten later sloeg de vlam alsnog in de pan toen Olav beelden probeerde te maken van het andere slachtoffer van het ongeluk. "De dame die eerder zo hysterisch naar mij was toegekomen, zat al in haar auto met haar familielid dat verwondingen had aan het gezicht. De politie maande haar om te vertrekken, maar op het moment dat ik nog een foto wilde maken, stapte ze uit en viel ze me aan."


Dan heb ik het niet goed gelezen. Maar ik blijf er wel bij dat je geen foto’s hoeft te maken van een slachtoffer van een ongeval.

er.is.maar.1.Pino schreef op 27-03-2024 om 19:28:

Dan heb ik het niet goed gelezen. Maar ik blijf er wel bij dat je geen foto’s hoeft te maken van een slachtoffer van een ongeval.

Dat sentiment deel ik wel. Daarom ben ik eens gaan zoeken of er een soort journalistieke code of gewoonte is voor 112-journalisten. En die is er, volgens dit blog:

(Beschrijft vervolgens dat het vaak misgaat met particulieren die met mobieltjes fotograferen).

https://blog.zoomacademy.nl/het-werk-van-de-112-fotograaf-ramptoerist-of-journalist/

De 112-fotograaf krijgt vaak veel kritiek. Men vindt het ongepast dat er foto’s gemaakt worden van het leed van anderen. Mensen die al vanaf het eerste moment aanwezig zijn, zien een fotograaf aan komen snellen die direct begint met fotograferen. Wat men vervolgens niet meekrijgt, zijn de afwegingen die de fotograaf moet maken. Heel bewust wordt er nagedacht over wat men wel en niet in beeld kan brengen en ook vooral hoe die dingen vervolgens in beeld worden gebracht. Zo is het slachtoffer in de meeste gevallen nauwelijks, of onherkenbaar in beeld en focussen de meeste fotografen zich op de omvang van het ongeluk, in plaats van nare details. De politie en brandweer weten dat deze fotografen vakmensen zijn en respectvol omgaan met de situatie. Soms vragen zij om te wachten met publicatie, tot de familie van het slachtoffer is ingelicht. Een fotograaf hoeft maar één keer die grens te overschrijden en de volgende keer krijgt hij/zij geen toegang meer tot het persvak.

Of het ook altijd zo werkt, weet ik eigenlijk niet. Ik kijk nooit naar dat soort berichten. 

Wie bedenkt zoiets: Boetes voor daklozen ‘beschamend’, maar op sommige plaatsen worden het er meer - https://nos.nl/l/2514733

Poezie schreef op 30-03-2024 om 12:08:

Wie bedenkt zoiets: Boetes voor daklozen ‘beschamend’, maar op sommige plaatsen worden het er meer - https://nos.nl/l/2514733

Er zouden geen mensen op straat hoeven te slapen, zo triest .

Fijn dat deze man er zich blijkbaar goed bij voelt, en dit doet om aandacht te vragen voor de mentale gezondheid van mannen. ....Maar echt, dit lijkt me helemaal niet gezond.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240329_96957701

Anton (37) loopt op blote voeten van Los Angeles naar New York: ‘Ons lichaam en onze geest kunnen zoveel meer aan’

[foto]

De Zeeuwse Anton Nootenboom, ook wel bekend als ‘The Barefoot Dutchman’, wandelt in de Verenigde Staten op blote voeten van Los Angeles naar New York. Een reis van maar liefst vijfduizend kilometer . Met de voettocht wil Nootenboom aandacht vragen voor de mentale gezondheid van mannen.

Lopend langs een snelweg ten noorden van Las Vegas, met zijn lange haarlokken dansend in de wind, neemt Anton Nootenboom even pauze van zijn gebruikelijke metgezellen (muziek en luisterboeken) om zijn verhaal te vertellen. „Dit wordt het grootste en moeilijkste stuk. Ik loop richting Denver en dat is een flink stuk door de woestijn”, zegt de 37-jarige oud-militair terwijl de auto’s langs hem razen. „Daarna wil ik ook de bergen in, dat vind ik een leuke uitdaging in plaats van alleen rechtdoor. Maar fysiek zal het zwaar worden en de omstandigheden zijn niet ideaal. In de Rocky Mountains worden overigens nu de beren en bergleeuwen wakker, die kan ik tegen­komen.”

Mount Everest

Waar sommigen bij de gedachte aan een stap op een LEGO-blokje al kronkelen van de pijn, is dat voor Nootenboom kinderspel. In 2019 bereikte hij het basiskamp van de Mount Everest op 5364 meter hoogte. Alsof de tocht niet zwaar genoeg is, trotseerde hij de hoogste berg toen ook op blote voeten. Twee jaar later was het weer raak. Hij wandelde ruim drieduizend kilometer door Australië en heeft sindsdien het wereldrecord ‘lopen zonder schoeisel’ op zijn naam.


[foto]

„Het begon eigenlijk als een middel om iets unieks te doen zodat ik mijn verhaal kon overbrengen. Maar gaandeweg besefte ik dat het mijn boodschap krachtiger maakt. Ons lichaam en onze geest kunnen zoveel meer aan dan wij onszelf doen geloven. We zijn zo gewend aan comfort dat we direct in een peuterhouding rollen als iets een klein beetje lastig is.” Nootenboom maakt zich hard voor de mentale gezondheid van mannen, nadat hij jaren geleden zelf uit een diep dal is geklommen. Na tien jaar bij Defensie en drie uitzendingen naar Afghanistan stopte hij als militair en kreeg hij om meerdere redenen te maken met mentale problemen. „Het was een pittig hoofdstuk dat me tot het randje heeft gedreven. Het dieptepunt was een moment dat ik op een klif stond in Sydney en wilde dat de pijn en uitzichtloosheid zouden stoppen. Maar ik wilde niet uit het leven stappen. Dat moment was uiteindelijk juist de start van mijn helingsproces, waarin ik ontzettend veel heb geleerd over mentale gezondheid en de impact.”

In een land vol met ‘stoere kerels’ breekt de veteraan een lans voor specifiek mannen die hiermee worstelen. „Wij mannen lopen eigenlijk nog een beetje achter. Veel mannen denken nog: het is zwak om emotie te tonen. Maar het tegenovergestelde is waar.”


Vriendin

Terwijl Nootenboom onvermoeibaar doorloopt, sukkelen zijn vriendin, een video-editor en een cameraman achter hem aan in twee knusse busjes. Zij ondersteunen hem waar nodig én maken video’s voor de ruim 25.000 volgers op Instagram. „Het bed in het busje is al een upgrade want in Australië had ik alleen een tent”, lacht hij.

Hoe zien de voeten van The Barefoot Dutchman er ondertussen uit? „Ik heb veel wonden, maar die desinfecteer ik allemaal aan het einde van de dag, meer kun je niet echt doen.” Hij ervaart meer stress vanwege het trieste aanbod van eten. Zuchtend: „Er is hier alleen maar fastfood.” (De Telegraaf)

Blotepoters zijn knettergek.

En erg gesteld op aandacht, als je ze geen aandacht geeft op de dansvloer trappen ze je op je enkels. 
Aso's...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1366061858/busmaatschappij-geeft-overleden-passagiers-de-schuld-van-eigen-dood-na-ongeval-met-flixbus-nabij-leipzig

Het is een ongelooflijke tragedie, ik ben er kapot van. We hadden een ervaren man aan het stuur, de bus was de modernste die er is en was in januari nog gekeurd, en toch vielen er vier doden”, zegt Steiner, die kritisch is op de slachtoffers. „Het is erg, maar ik moet het zeggen: als mensen hun gordel hadden gedragen, zou iedereen nog leven.”

En ook vandaag gelezen
Abortus gedaan bij de verkeerde vrouw .
Buitenland

Een waterbassin in de achtertuin waarin o.a. een kinderdagverblijf zit. 4 jarig kind aan de aandacht ontsnapt en is gereanimeerd. Het is met de traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht en gelukkig stabiel.

Vraag me wel af, wie het bedacht heeft om deze speelgelegenheid te bedenken.

rosmalen.jpg?itok=32QGJ2cI&width=2048&height=1152&impolicy=semi_dynamic

Kind (4) gereanimeerd na val in water bij basisschool Rosmalen | RTL Nieuws

Ik begrijp het ook niet, zet er minstens een hek of stiekelstruiken omheen...

Poezenmeisje schreef op 03-04-2024 om 06:50:

Ik begrijp het ook niet, zet er minstens een hek of stiekelstruiken omheen...

Of van dat stevige gaas er overheen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.