Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Yumi schreef op 13-06-2023 om 13:11:

Volgens het UWV moeten Nederlandse bedrijven wat vaker over de grens kijken om het personeelstekort op te lossen.

Van de 166 beroepen die in Nederland lijden onder personeelstekorten, is in 70 procent van deze beroepsgroepen juist een overschot aan personeel in andere Europese landen. Vooral voor de detailhandel en de bouwsector ligt die oplossing voor de hand, vindt het UWV. Zo telt de EU tien landen, waaronder Oostenrijk, België en Tsjechië, waar verkoopmedewerkers moeilijk aan werk komen. In de bouwsector zijn dat er zeven, waaronder Denemarken, Griekenland en Duitsland.
UWV: buitenlandse werknemers bieden oplossing voor personeelstekorten Nederlandse bedrijven - NRC

En waar moeten de buitenlandse werknemers dan wonen? Hebben ze daar ook een oplossing voor?

Gewoon elke dag weer naar huis toch.  

Schemerlampje schreef op 13-06-2023 om 13:29:

[..]

En waar moeten de buitenlandse werknemers dan wonen? Hebben ze daar ook een oplossing voor?

Tja als we voor elke oplossing een probleem hebben dan lukt het zeker niet.

Kijk naar Frankrijk die circulaire migratie toepast en dat heeft zijn voordelen, tijdelijke contracten en daarna weer naar het land van herkomst.

"Doordat het land van herkomst de uitvalsbasis blijft, biedt het voor Nederland een antwoord op zorgen over bevolkingsgroei en de gevolgen hiervan voor het Nederlandse woningentekort en het draagvermogen van de verzorgingsstaat."

Migranten die komen werken en weer gaan; 'circulaire migratie' in Frankrijk werkt (nos.nl)

Schemerlampje schreef op 13-06-2023 om 13:29:

[..]

En waar moeten de buitenlandse werknemers dan wonen? Hebben ze daar ook een oplossing voor?

Als werkgever er geld voor over heeft is dat natuurlijk ook te regelen. Er is vooral tekort aan betaalbare woningen.

Gr Angela 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-06-2023 om 19:00

Circulaire migratie. Is dat niet wat we hier in de jaren 60-70-80 hadden? Gastarbeiders noemden we het toen. Ook bedoeld als tijdelijk verblijf hier en daarna weer terug. Destijds met minder controles ingebouwd, en het bleek voor veel migranten uiteindelijk niet tijdelijk te zijn.

Ik ben benieuwd of dit Franse model beter werkt. En dan is de vraag nog: beter voor wie?

Angela1967 schreef op 13-06-2023 om 17:55:

[..]

Als werkgever er geld voor over heeft is dat natuurlijk ook te regelen. Er is vooral tekort aan betaalbare woningen.

Gr Angela

Het is niet per se makkelijk te regelen. Werkgevers nemen wel initiatieven voor woonprojecten voor arbeidsmigranten maar gemeentes moeten plekken aanwijzen waar ze die mogen vestigen/bouwen en dat stuit vaak op problemen en stagnatie. Het lukt gewoon niet om echt serieus meters te maken. Iedereen concurreert om de schaarse ruimte op het moment en voor arbeidsmigranten legt men de rode loper niet uit. We hebben nog niet in de gaten dat we ze niet meer kunnen missen. 

Coreopsis schreef op 13-06-2023 om 19:00:

Circulaire migratie. Is dat niet wat we hier in de jaren 60-70-80 hadden? Gastarbeiders noemden we het toen. Ook bedoeld als tijdelijk verblijf hier en daarna weer terug. Destijds met minder controles ingebouwd, en het bleek voor veel migranten uiteindelijk niet tijdelijk te zijn.

Ik ben benieuwd of dit Franse model beter werkt. En dan is de vraag nog: beter voor wie?

Nee, het is niet hetzelfde als gastarbeiders maar hoe ze het in Frankrijk aanpakken staat in het artikel en werkt het inmiddels zes jaar. 

Maar even praktisch, een Tsjechische verkoopmedewerker moet eerst Nederlands leren denk ik? 

Netherfield schreef op 13-06-2023 om 23:43:

Maar even praktisch, een Tsjechische verkoopmedewerker moet eerst Nederlands leren denk ik?

Engels lijkt in de stad waar ik woon de voertaal in de horeca.... Dus wie weet dat dat ook opschuift bij andere sectoren gaat gebeuren?

Gr Angela

Yumi schreef op 13-06-2023 om 15:26:

[..]

Tja als we voor elke oplossing een probleem hebben dan lukt het zeker niet.

Kijk naar Frankrijk die circulaire migratie toepast en dat heeft zijn voordelen, tijdelijke contracten en daarna weer naar het land van herkomst.

"Doordat het land van herkomst de uitvalsbasis blijft, biedt het voor Nederland een antwoord op zorgen over bevolkingsgroei en de gevolgen hiervan voor het Nederlandse woningentekort en het draagvermogen van de verzorgingsstaat."

Migranten die komen werken en weer gaan; 'circulaire migratie' in Frankrijk werkt (nos.nl)

Interessant, het lijkt echt te werken. Alleen de zin "er is weinig controle op de leefomstandigheden terwijl de arbeiders in Frankrijk zijn" voelt nogal schimmig. 

Angela1967 schreef op 14-06-2023 om 07:15:

[..]

Engels lijkt in de stad waar ik woon de voertaal in de horeca.... Dus wie weet dat dat ook opschuift bij andere sectoren gaat gebeuren?

Gr Angela

Mag toch hopen van niet zeg. We wonen hier in Nederland, niet in een Engels sprekend land. Geen enkel probleem als af en toe een medewerker Engels spreekt omdat hij/zij nog Nederlands moet leren maar laten we het niet normaal gaan maken. Genoeg Nederlanders die niet eens Engels spreken, die kunnen zich dan niet eens meer uiten in hun eigen land. 

PinkFlower schreef op 14-06-2023 om 11:31:

[..]

Mag toch hopen van niet zeg. We wonen hier in Nederland, niet in een Engels sprekend land. Geen enkel probleem als af en toe een medewerker Engels spreekt omdat hij/zij nog Nederlands moet leren maar laten we het niet normaal gaan maken. Genoeg Nederlanders die niet eens Engels spreken, die kunnen zich dan niet eens meer uiten in hun eigen land.

Dat zou inderdaad heel vervelend zijn, maar als de keuze is tussen geen/te weinig personeel of Engels sprekend personeel, dan gaat mijn keuze toch naar het tweede. Beter iets dan niets.

Lollypopje schreef op 14-06-2023 om 12:31:

[..]

Dat zou inderdaad heel vervelend zijn, maar als de keuze is tussen geen/te weinig personeel of Engels sprekend personeel, dan gaat mijn keuze toch naar het tweede. Beter iets dan niets.

Als nood en tijdelijk tot dit personeel Nederlands heeft geleerd helemaal prima oplossing maar het moet zo zijn dat we het normaal gaan vinden dat je we alles in het Engels gaan doen. Mijn ouders, oude generatie en spreken geen Engels konden in Amsterdam,in Nederland dus, niet eens bestellen bij een restaurant omdat er niemand Nederlands kon. Persoonlijk vindt ik dat triest. Uiteindelijk zijn ze er met handen en voeten wel uitgekomen net als op vakantie maar Amsterdam is geen buitenland.

PinkFlower schreef op 14-06-2023 om 12:47:

[..]

Als nood en tijdelijk tot dit personeel Nederlands heeft geleerd helemaal prima oplossing maar het moet zo zijn dat we het normaal gaan vinden dat je we alles in het Engels gaan doen. Mijn ouders, oude generatie en spreken geen Engels konden in Amsterdam,in Nederland dus, niet eens bestellen bij een restaurant omdat er niemand Nederlands kon. Persoonlijk vindt ik dat triest. Uiteindelijk zijn ze er met handen en voeten wel uitgekomen net als op vakantie maar Amsterdam is geen buitenland.

Dit gaat dan ook om situaties van nood met als doel tijdelijk te zijn en niet om de situatie die je daarna schetst. Ik vermoed namelijk dat vrijwel iedereen het met je eens is dat dat niet wenselijk is, als het inderdaad anders kan. 

Zoveel Nederlands heb je niet nodig voor het werken in de HoReCa dus het zou wel fijn zijn als men het probeert te leren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.