Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Friezinnetje schreef op 10-06-2023 om 09:45:

[..]

Ik begreep dat het kinderen van een inheemse bevolking zijn en daardoor gewend om in de jungle te leven en goed te weten hoe ze eten kunnen verzamelen. Wel heel knap en verbazingwekkend natuurlijk. Ook nog een klein kindje erbij. Fijn dat ze gevonden zijn.

Wat een bijzonder verhaal hè! ‘Wij’ hebben soms de neiging te denken dat we veel meer kunnen en weten dan ‘primitieve’ volken en mensen. Maar ondertussen ontbreekt het ons aan de meest basale kennis en vaardigheden om in en van de natuur te overleven. Ik vraag me echt af hoe lang ik iets dergelijks zou overleven. Laat staan mijn kinderen toen ze nog veel jonger waren. Een van mijn kinderen doet nu wel wat aan survival en is heel erg geïnteresseerd in de natuur dus ik die geef ik nog de beste kansen.

Geweldig dat ze het allemaal hebben overleefd. Het zou afschuwelijk zijn geweest voor deze kinderen als ze zich er op de een of andere manier voor verantwoordelijk voor hadden moeten voelen dat ze hun sibling(s) niet in leven hadden kunnen houden. Ik hoop dat er nog een grote, warme familie is die ze omringt met zorg en liefde. 

Poezenmeisje schreef op 10-06-2023 om 14:33:

Er hangen in een straal van 400 meter zeker drie aed's bij huizen. Hoe worden die er eigenlijk uitgehaald als het nodig is?

Zit er een slotje op waarvan EHBO'ers de sleutel hebben of met een pincode?

Of zijn ze gewoon voor iedereen te pakken?

Ik heb dat even gegoogeld: als een AED is afgesloten heb je een sleutel of een code nodig. Die code kunnen krijgen als je 112 belt.

Er zijn ook regio’s die AED’s beveiligen door ze te ‘etsen’ (ik neem aan dat dat betekent graveren, zodat ze minder goed verkoopbaar zijn) en ze van SDNA te voorzien. Daarmee zou een dief altijd DNA achterlaten. Dat verhoogt de drempel behoorlijk om er je beroep van te maken. 

https://nos.nl/artikel/2478498-familie-over-colombiaans-wonder-kinderen-overleefden-op-cassavemeel-en-fruit

“Achteraf blijkt dat reddingsteams tijdens eerdere zoektochten al een paar keer heel dicht bij de kinderen waren geweest in de dichte jungle, maar zo'n 20 tot 50 meter van hen vandaan.”

En:
“De kinderen vertelden na hun redding dat ze na de crash enige tijd gezelschap hadden van een Mechelse herder. De hond, Wilson, was ingezet bij de reddingsoperatie en raakte vermist. Het leger is nog op zoek naar hem.”

Wat een pech en wat een geluk uiteindelijk! Ongelooflijk dat die 13-jarige alle vier de kinderen in leven heeft weten te houden! 


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/09/al-27-jaar-geen-salaris-maar-deze-docent-gaat-door-onder-de-trap-a4166676

Hier een link met een samenvatting die niet achter een betaalmuur zit:


https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/een-begenadigd-docent-die-wordt-gedumpt-en-moet-leven-van-12-euro-per-week-wat-is-er-mis-met-deze-wereld

Gert Regterschot, universitair docent, wordt in 1995 bij de TU Eindhoven ontslagen maar blijft al die jaren bijles geven in het universiteitsgebouw. Hij vindt zelf dat hij niet is ontslagen maar de rechter geeft hem tot twee keer toe ongelijk. De studenten weten hem inmiddels nog steeds te vinden: hij werkt al die jaren vijf dagen in de week. Inmiddels niet meer in het universiteitsgebouw (hij verspreidde nepnieuws over zijn vermeende aanstelling en veroorzaakte zo reuring) maar onderin een studentenflat. Niemand heeft in al die jaren kennelijk echt in de smiezen dat niemand hem betaalt voor zijn diensten: hij heeft al die tijd geen inkomen gehad en nu, na 27 jaar, is zijn spaargeld op. Hij werd vorige zomer bijna uit zijn huis gezet en dat is ternauwernood voorkomen. Nu zit hij financieel aan de grond. De studenten die aan het woord komen in het artikel zijn zonder uitzondering lyrisch over hem. Als je het verhaal leest, snap je ergens wel hoe het komt dat de universiteit er niet uitgekomen is met hem; het is vast een vreemde vogel. Maar tegelijkertijd heeft die man ontzettend veel goeds gedaan voor heel veel jonge studenten! Ik denk dat hij zijn verhaal maar moet verkopen aan een filmmaker: dat wordt een geweldige film/serie! 



Intussen is er een crowdfunding gestart voor hem. 
https://www.ad.nl/eindhoven/doneeractie-voor-docent-gert-die-al-die-al-27-jaar-lesgeeft-op-het-tu-e-terrein-maar-geen-salaris-krijgt~ae415a0a/

"Na publicatie van het verhaal van Regterschot is student Sumya Mobder een doneeractie gestart om geld in te zamelen. ‘Omdat deze man naast mij nog honderden studenten over de jaren heen heeft geholpen, ben ik een doneeractie begonnen’, schrijft ze. ‘Als studenten hebben wij hem altijd gesteund en financieel geprobeerd bij te staan. Geheel op eigen initiatief. Nu het nieuws landelijk bekend is, willen we hem graag op grotere schaal helpen.’

Geen betaalmuur:

https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2023/juni/week-2/doneeractie-voor-topdocent-regterschot-zeer-succesvol/

Ik heb wat gedoneerd. Er is geen enkele juridische basis voor een rechtszaak tegen de TU, lijkt mij, maar het mag toch niet zo zijn dat iemand die zich zo standvastig en langdurig heeft ingezet voor mensen door het financiële ijs zakt op zijn ouwe dag!

Mija schreef op 12-06-2023 om 17:12:


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/09/al-27-jaar-geen-salaris-maar-deze-docent-gaat-door-onder-de-trap-a4166676

Hier een link met een samenvatting die niet achter een betaalmuur zit:


https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/een-begenadigd-docent-die-wordt-gedumpt-en-moet-leven-van-12-euro-per-week-wat-is-er-mis-met-deze-wereld

Gert Regterschot, universitair docent, wordt in 1995 bij de TU Eindhoven ontslagen maar blijft al die jaren bijles geven in het universiteitsgebouw. Hij vindt zelf dat hij niet is ontslagen maar de rechter geeft hem tot twee keer toe ongelijk. De studenten weten hem inmiddels nog steeds te vinden: hij werkt al die jaren vijf dagen in de week. Inmiddels niet meer in het universiteitsgebouw (hij verspreidde nepnieuws over zijn vermeende aanstelling en veroorzaakte zo reuring) maar onderin een studentenflat. Niemand heeft in al die jaren kennelijk echt in de smiezen dat niemand hem betaalt voor zijn diensten: hij heeft al die tijd geen inkomen gehad en nu, na 27 jaar, is zijn spaargeld op. Hij werd vorige zomer bijna uit zijn huis gezet en dat is ternauwernood voorkomen. Nu zit hij financieel aan de grond. De studenten die aan het woord komen in het artikel zijn zonder uitzondering lyrisch over hem. Als je het verhaal leest, snap je ergens wel hoe het komt dat de universiteit er niet uitgekomen is met hem; het is vast een vreemde vogel. Maar tegelijkertijd heeft die man ontzettend veel goeds gedaan voor heel veel jonge studenten! Ik denk dat hij zijn verhaal maar moet verkopen aan een filmmaker: dat wordt een geweldige film/serie!



Intussen is er een crowdfunding gestart voor hem.
https://www.ad.nl/eindhoven/doneeractie-voor-docent-gert-die-al-die-al-27-jaar-lesgeeft-op-het-tu-e-terrein-maar-geen-salaris-krijgt~ae415a0a/

"Na publicatie van het verhaal van Regterschot is student Sumya Mobder een doneeractie gestart om geld in te zamelen. ‘Omdat deze man naast mij nog honderden studenten over de jaren heen heeft geholpen, ben ik een doneeractie begonnen’, schrijft ze. ‘Als studenten hebben wij hem altijd gesteund en financieel geprobeerd bij te staan. Geheel op eigen initiatief. Nu het nieuws landelijk bekend is, willen we hem graag op grotere schaal helpen.’

Geen betaalmuur:

https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2023/juni/week-2/doneeractie-voor-topdocent-regterschot-zeer-succesvol/

Ik heb wat gedoneerd. Er is geen enkele juridische basis voor een rechtszaak tegen de TU, lijkt mij, maar het mag toch niet zo zijn dat iemand die zich zo standvastig en langdurig heeft ingezet voor mensen door het financiële ijs zakt op zijn ouwe dag!

Wat goed dat het zoveel teweeg heeft gebracht. Ik las het van a tot z toen het in de krant stond en het bleef me bij. Dit is de directe link naar de doneeractie https://www.doneeractie.nl/geldinzameling-voor-gert-regterschot/-78188

Gr Angela 

Wat een bizar verhaal 

ik zie dat er al ruim 12000 euro opgehaald is. Het verhaal is bizar. Lijkt me een bijzondere man

tja, sorry, maar als je 2  keer van de rechter niet gelijk krijgt, dan ben je zelf ook wat dom. Hij had meteen aan de studenten geld moeten vragen voor de bijles, had ie inkomen gehad. 

Regendrup.

Regendrup.

13-06-2023 om 07:22 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 13-06-2023 om 06:45:

tja, sorry, maar als je 2 keer van de rechter niet gelijk krijgt, dan ben je zelf ook wat dom. Hij had meteen aan de studenten geld moeten vragen voor de bijles, had ie inkomen gehad.

Ja dat is ook zo natuurlijk. 

Friezinnetje schreef op 13-06-2023 om 06:45:

tja, sorry, maar als je 2 keer van de rechter niet gelijk krijgt, dan ben je zelf ook wat dom. Hij had meteen aan de studenten geld moeten vragen voor de bijles, had ie inkomen gehad.

Met deze man is ‘iets’ aan de hand natuurlijk, laten we als werkhypothese autisme nemen. Natuurlijk wordt in onze maatschappij verwacht dat hij dat heel anders, slimmer, ondernemender, coöperatiever, sociaal handiger en flexibeler had aangepakt. Maar dat is dus niet gelukt. En intussen heeft hij al die jaren zijn billen onder zijn kont uitgelopen voor zijn studenten, juist degenen die wat extra hulp nodig hadden, en heeft zo grote maatschappelijke en menselijke waarde. Ik vind het pijnlijk dat er geen plek is geweest voor zo’n man aan zo’n universiteit en in onze samenleving. Hij deed en doet nog altijd zijn werk uitstekend! 

lientje69 schreef op 13-06-2023 om 12:08:

[..]

Wat een nachtmerrie lijkt me dat zeg

Ik heb claustrofobie. Dit lijkt me echt de horror.

alhambra schreef op 13-06-2023 om 12:18:

[..]

Ik heb claustrofobie. Dit lijkt me echt de horror.

Moet er ook niet aan denken, ooit de film Buried gezien en zat al naar adem te happen op de bank. 

Volgens het UWV moeten Nederlandse bedrijven wat vaker over de grens kijken om het personeelstekort op te lossen.

Van de 166 beroepen die in Nederland lijden onder personeelstekorten, is in 70 procent van deze beroepsgroepen juist een overschot aan personeel in andere Europese landen. Vooral voor de detailhandel en de bouwsector ligt die oplossing voor de hand, vindt het UWV. Zo telt de EU tien landen, waaronder Oostenrijk, België en Tsjechië, waar verkoopmedewerkers moeilijk aan werk komen. In de bouwsector zijn dat er zeven, waaronder Denemarken, Griekenland en Duitsland.
UWV: buitenlandse werknemers bieden oplossing voor personeelstekorten Nederlandse bedrijven - NRC

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.