Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Netherfield schreef op 17-08-2026 om 16:15:

[..]

Echt waar? Daar schrik ik van. Waar moet het heen met de wereld. Misschien moeten mensen weer Brave new World gaan lezen.

Of 1984, of Dag der Dagen. We zijn er bijna hoor. Sterker nog. We zijn er al.

Hoe is het mogelijk dat iemand die in het ziekenhuis terecht komt, niet wordt gemist? Hij is bekend onder verschillende namen, maar niemand weet zijn echte naam waardoor familieleden niet op de hoogte kunnen worden gebracht. (Foto bij het artikel) 

Wie is 'Lucky'? Amsterdams Cold Case-team zoekt al drie jaar naar identiteit van deze man
Hij staat bekend als Lucky, Chris de Canadees, Lee, Louis en Sonny. Maar hoe de man die in 2023 op straat in Amsterdam in elkaar zakte werkelijk heet, weet niemand. Na een onderzoek dat inmiddels al drie jaar duurt, doet de politie nu een beroep op het publiek in de hoop het mysterie rond zijn identiteit op te lossen.

Wie is 'Lucky'? Op die vraag zoekt de Amsterdamse politie al drie jaar lang een antwoord. Want Lucky is niet de echte naam van een onbekende man die op 10 mei 2023 in Amsterdam op straat in elkaar is gezakt. Na behandeling in het ziekenhuis bleek dat hij afasie heeft overgehouden aan een hersenbloeding of herseninfarct.

Communiceren kan de man bijna niet meer en documenten die iets over zijn achtergrond zouden kunnen zeggen, heeft hij niet. Wel gebruikte hij de woorden 'nonsens' en 'definitely'.
Wie is 'Lucky'? Amsterdams Cold Case-team zoekt al drie jaar naar identiteit van deze man

Rogue schreef op 17-08-2026 om 13:10:

[..]

In Amerika kan dat al, wanneer je IVF ondergaat je kunt zelfs selecteren op geslacht,

In NL kan t ook, mits met goede reden (bv meisje kan slechts draagster zijn van erfelijke aandoening,  jongen kan de aandoening hebben)

https://www.gelderlander.nl/bernheze/vrouw-34-verdacht-van-het-veroorzaken-van-dodelijk-ongeluk-op-a59~a4fafee0/

Stukje eruit:  De politie heeft vrijdag een 34-jarige vrouw uit Nistelrode aangehouden na de kettingbotsing op de A59 bij Heesch. De vrouw wordt verdacht van het veroorzaken van een dodelijke aanrijding, zo meldt de politie desgevraagd op maandag. De vrouw is na verhoor naar huis gestuurd.

Bij het ongeluk op de A59 kwamen vrijdag een man (71) en vrouw (72) uit Oss om het leven. Zij stonden achteraan in een file ter hoogte van de rustplaats bij Brier59. Waarschijnlijk bestuurde de vrouw uit Nistelrode een BMW die met hoge snelheid op hen inreed.

Enzovoort...

BIj brier59 staat volgens het artikel in de ochrendspits vaak file. ( zonder trekkers)

Sportief poetje ontsnapt over het hek. 😄
Ze is veilig terug gevonden.

https://x.com/i/status/1674483984716144651

https://nos.nl/artikel/2627446-ondanks-onrust-in-wereld-is-omzet-nederlandse-industrie-fors-gegroeid

In bijna alle nieuwsmedia deze kop, forse groei van omzet in Nederland.(Industrie) Ik ben niet de allerslimste maar sinds wanneer is omzet gelijk aan winst?

Als je het onderzoek van het CBS leest dan zie je ook dat er dit kwartaal 79 bedrijven failliet zijn gegaan, 5 meer dan het jaar ervoor.

Als de omzet met 8% stijgt, en de afzetprijs met 5%, dan zit het grootste deel van de omzetstijging in prijsverhogingen en niet in het verzetten van meer werk. En die prijsverhogingen komen door gestegen prijzen zoals brandstof, personeelskosten en inkoop van andere produkten. 

Dus zo rooskleurig als men in de krantenkoppen suggereert, is het volgens mij niet. Ik vind dat opmerkelijk, omdat op deze manier veel mensen op het verkeerde been worden gezet. (Getuige ook de opmerkingen op socials onder deze berichten.)

Miraval schreef op 19-08-2026 om 23:09:

https://nos.nl/artikel/2627446-ondanks-onrust-in-wereld-is-omzet-nederlandse-industrie-fors-gegroeid

In bijna alle nieuwsmedia deze kop, forse groei van omzet in Nederland.(Industrie) Ik ben niet de allerslimste maar sinds wanneer is omzet gelijk aan winst?

Als je het onderzoek van het CBS leest dan zie je ook dat er dit kwartaal 79 bedrijven failliet zijn gegaan, 5 meer dan het jaar ervoor.

Als de omzet met 8% stijgt, en de afzetprijs met 5%, dan zit het grootste deel van de omzetstijging in prijsverhogingen en niet in het verzetten van meer werk. En die prijsverhogingen komen door gestegen prijzen zoals brandstof, personeelskosten en inkoop van andere produkten.

Dus zo rooskleurig als men in de krantenkoppen suggereert, is het volgens mij niet. Ik vind dat opmerkelijk, omdat op deze manier veel mensen op het verkeerde been worden gezet.
(Getuige ook de opmerkingen op socials onder deze berichten.)

Dat staat toch ook in het artikel? 

Er staat dat een belangrijk deel van de omzetstijging komt door hoge prijzen in de olie- en chemische industrie, die weer het gevolg is van de sluiting van de Straat van Hormuz.

Omdat de cijfers aantonen dat de industrie doordraait, ondanks de Iran-oorlog en de tarievenoorlog, zijn ondernemers optimistischer. 

Consumenten zijn minder optimistisch staat er, dat zal die berichten op socials verklaren.

Mijn ervaring is dat ondernemers sowieso een positief volkje zijn, waar de bomen tot in de hemel groeien. Maar goed, positief nieuws over de economie is altijd goed. 

Handschoenvrouw schreef op 20-08-2026 om 09:56:

[..]

Dat staat toch ook in het artikel?

Er staat dat een belangrijk deel van de omzetstijging komt door hoge prijzen in de olie- en chemische industrie, die weer het gevolg is van de sluiting van de Straat van Hormuz.

Omdat de cijfers aantonen dat de industrie doordraait, ondanks de Iran-oorlog en de tarievenoorlog, zijn ondernemers optimistischer.

Consumenten zijn minder optimistisch staat er, dat zal die berichten op socials verklaren.

Het gaat mij om de suggestieve kopteksten van die artkelen, alsof gestegen omzet ook betekent gestegen winst dus het gaat goed met de economie, terwijl in hetzelfde onderzoek staat dat het aantal faillissementen in de industrie gestegen is tov vorig jaar.

Mensen die alleen een kop lezen, kunnen daardoor een verkeerd beeld krijgen. En dat zie je dan onder de berichten in opmerkingen als: ja maar er komt niks terug naar de werknemer, of ja maar voor ons wordt alles duurder. Het voedt de ontevredenheid. 

En de industrie zal voor grote bedrijven makkelijker door kunnen draaien omdat ze a; meer reserves hebben, b; een groter marktaandeel en c; omdat de industrie nog altijd onverminderd nodig is.

Voor kleinere ondernemers ziet het er, ondanks gestegen omzet, een heel stuk anders uit. 

Miraval schreef op 20-08-2026 om 13:24:

[..]

Het gaat mij om de suggestieve kopteksten van die artkelen, alsof gestegen omzet ook betekent gestegen winst dus het gaat goed met de economie, terwijl in hetzelfde onderzoek staat dat het aantal faillissementen in de industrie gestegen is tov vorig jaar.

Mensen die alleen een kop lezen, kunnen daardoor een verkeerd beeld krijgen. En dat zie je dan onder de berichten in opmerkingen als: ja maar er komt niks terug naar de werknemer, of ja maar voor ons wordt alles duurder. Het voedt de ontevredenheid.

En de industrie zal voor grote bedrijven makkelijker door kunnen draaien omdat ze a; meer reserves hebben, b; een groter marktaandeel en c; omdat de industrie nog altijd onverminderd nodig is.

Voor kleinere ondernemers ziet het er, ondanks gestegen omzet, een heel stuk anders uit.

Het is geen suggestieve koptekst: "Ondanks onrust in de wereld is onrust Nederlandse industrie forst gegroeid" staat er, dat klopt en in het artikel wordt de interpretatie nader uiteen gezet.

Het aantal faillissementen zegt maar heel weinig over de huidige staat van de economie en niets over de toekomst, maar juist wel over het verleden.

Een faillissement is het eindpunt van een langdurig, vaak jarenlang proces. Ondernemers proberen eerst verliezen op te vangen, krediet te verlengen, personeel of kosten aan te passen en betalingsachterstanden weg te werken. Daardoor reageren faillissementscijfers doorgaans veel later op een economische verslechtering.

Overigens zijn vooral de absolute getallen die je noemt hier misleidend (5 faillissementen meer dan in dezelfde periode vorig jaar). Het zegt namelijk niets over het aantal faillissementen per aantal ondernemingen. Het relatief aantal faillissementen per 100.000 ondernemingen is met meer dan 10% gedaald in juli 2026.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2026/33/in-juli-11-procent-minder-faillissementen-dan-een-jaar-eerder

Netherfield schreef op 20-08-2026 om 10:58:

Mijn ervaring is dat ondernemers sowieso een positief volkje zijn, waar de bomen tot in de hemel groeien. Maar goed, positief nieuws over de economie is altijd goed.

Mwah, misschien de grotere bedrijven, maar vooral eenmanszaken met personeel hebben weinig vertrouwen. Dat komt vooral door het ondernemersklimaat in Nederland, wijzigende regelgeving en hogere kosten door energie en personeel wat niet 1 op 1 door te berekenen is. 

Mijn omzet is, zeker in vergelijking met 15 jaar geleden, enorm gestegen. Toch is mijn besteedbaar inkomen juist gedaald. De consumenten prijzen zijn bijna verdubbeld in 15 jaar (van 35 euro naar 65 euro per uur), maar alle andere kosten zijn ook enorm gestegen, dus de winst blijft achter, zeker met inflatie erbij genomen. Neem dan nog de afbouw van de zelfstandigenaftrek, het verkleinen van de MKB winstvrijstelling, de plannen rondom Box 3 aanwasbelasting, dan lever je als kleine ondernemer behoorlijk in. 

Ik ben positief ingesteld omdat de vraag onverminderd hoog is nog, maar ik zie het wel wat negatiever in omdat het salaris wat ik zelf overhoud gewoon achter blijft, en de concurrentiepositie van kleine bedrijven is onzeker doordat grote bedrijven meer achter de hand hebben om verzuim of gestegen kosten op te vangen. Een zieke werknemer op een bedrijf met 50 werknemers drukt minder hard op de cijfers dan een zieke medewerker op een bedrijf met 5 medewerkers. En kleine bedrijven zijn door die onzekerheid geneigd dan liever niet door te groeien en meer personeel aan te trekken dan grotere bedrijven. En de overheid maakt het ook niet makkelijker met die verscherpte regels voor schijnzelfstandigheid. Plus zoals ik eerder zei de plannen rondom Box 3 en het afbouwen van de fiscale regels, die drukken behoorlijk op de uiteindelijke winst.

Nogmaals, dat de economie vooralsnog groeit, door gestegen omzet, is positief natuurlijk, maar het is niet zo dat het ondernemersvertrouwen algeheel positief is. Wel gestegen in een paar sectoren zelfs positief, dat is goed, maar de meeste sectoren nog altijd negatief. 

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2026/conjunctuurenquete-nederland-derde-kwartaal-2026/2-ondernemersvertrouwen

Handschoenvrouw schreef op 20-08-2026 om 13:41:

[..]

Het is geen suggestieve koptekst: "Ondanks onrust in de wereld is onrust Nederlandse industrie forst gegroeid" staat er, dat klopt en in het artikel wordt de interpretatie nader uiteen gezet.

Het aantal faillissementen zegt maar heel weinig over de huidige staat van de economie en niets over de toekomst, maar juist wel over het verleden.

Een faillissement is het eindpunt van een langdurig, vaak jarenlang proces. Ondernemers proberen eerst verliezen op te vangen, krediet te verlengen, personeel of kosten aan te passen en betalingsachterstanden weg te werken. Daardoor reageren faillissementscijfers doorgaans veel later op een economische verslechtering.

Overigens zijn vooral de absolute getallen die je noemt hier misleidend (5 faillissementen meer dan in dezelfde periode vorig jaar). Het zegt namelijk niets over het aantal faillissementen per aantal ondernemingen. Het relatief aantal faillissementen per 100.000 ondernemingen is met meer dan 10% gedaald in juli 2026.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2026/33/in-juli-11-procent-minder-faillissementen-dan-een-jaar-eerder

De koptekst had beter geweest met "ondanks onrust in de wereld blijft Nederlandse economie stabiel" want dat is wat je zo'n beetje kunt halen uit de gepubliceerde cijfers van het CBS.

Door nadrukkelijk een forse omzetsstijging te vermelden in de kop, en veel mensen lezen alleen de kop, wek je de indruk dat bedrijven veel meer winst maken omdat de omzet is gestegen. Ook al wordt dat later in het artikel weerlegt, dat is niet wat mensen onthouden.

En dan krijg je dus reacties als: het komt niet terug bij de werknemers, ik merk er niks van in mijn portomonnee, allemaal zakkenvullers die directeuren en ondernemers, enz. enz. Kortom, meer onvrede over hun eigen portomonnee en besteedbaar inkomen. Want consumenten zien alleen gestegen prijzen overal. (Wat ook zo is.)

En dat is waar ik over val, ja de omzetcijfers zijn gestegen maar dat zegt niks over de winsten. Wel dat de economie ondanks de onrust in de wereld stabiel blijft of een lichte groei laat zien. Wat natuurlijk wel iets positiefs is, maar toch minder positief dan "omzet stijgt fors". 

Maakt verder niks uit, wij denken er niet hetzelfde over, maar ik vind zo'n kop misleidend, en dat vind ik opmerkelijk, als je ook kunt kiezen voor een kop die dichterbij de werkelijkheid komt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.