Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Naast de overheid die al tig jaar de boeren met een kluitje in het riet stuurt en de verantwoordelijkheid niet neemt en daarmee geen duidelijkheid geeft. Wijs ik ook heel sterk naar de agrolobby en de daarmee gepaard gaande BBB, die gewoon een uithangbord is van die agrolobby en als partij juist helemaal niet het beste met de boeren voor heeft. 
Jaren geleden had de hele landbouw en veeteelt al op de schop gemoeten, omdat het systeem niet langer houdbaar is in ons kleine landje. Maar niemand heeft de juiste verantwoordelijkheid genomen, de diverse regeringen niet en de agrolobby gaat het alleen maar om geld, waardoor de boeren het nakijken hebben en er nu niets anders meer op zit dan de pleister er in een keer af te trekken en ja, dat doet pijn, maar is noodzakelijk.

Lisabette schreef op 15-08-2026 om 17:48:

Kan deze discussie niet ergens anders worden voortgezet? Ik kom in dit topic om opmerkelijk nieuws te lezen. Niet om hele debatten over boeren en uitkoopregelingen..

Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb dat opgegeven. Ik heb ettelijke malen in het verleden hierom gevraagd, maar inmiddels besloten om maar gewoon mee te discussiëren. 

Als je een bericht over een sterk politiek onderwerp post waarover de meningen nogal sterk uiteenlopen, weet je van tevoren dat mensen daar een politieke reactie op geven, en dat lokt weer verdere reactie uit.

En straks kunnen we dus alleen nog sperziebonen uit Kenia vreten omdat alle boeren hier weggepest zijn.

Zelfs voor de  vegans wordt dat lastig te verkopen.

Een bordje vreet dat tienduizenden kilometers heeft afgelegd, elke dag opnieuw.

Ik kan mijn groente, eieren, vlees en zuivel nu binnen één kilometer van mijn huis kopen, rechtstreeks van de producent.

Poezenmeisje schreef op 15-08-2026 om 20:38:

En straks kunnen we dus alleen nog sperziebonen uit Kenia vreten omdat alle boeren hier weggepest zijn.

Zelfs voor de vegans wordt dat lastig te verkopen.

Ik kan mijn groente, eieren, vlees en zuivel nu binnen één kilometer van mijn huis kopen, rechtstreeks van de producent.

Niet alle boeren hoeven weg. En zuivel is sowieso in de huidige tijd een minder product gezien vanuit het dierenwelzijn. 

Kom aan mijn heerlijke, vers van de boer, volwaardige melk, eieren en biologische groenten en je krijgt problemen met me. 

Ik geef mijn geld graag rechtstreeks aan de producenten, niet aan de tussenhandel en supermarkten.

"Verse vis", ingevlogen vanuit Vietnam, wie gelooft die sprookjes? Liever rechtstreeks vanaf de kotter.

Poezenmeisje schreef op 15-08-2026 om 20:59:

Kom aan mijn heerlijke, vers van de boer, volwaardige melk, eieren en biologische groenten en je krijgt problemen met me.

Ik geef mijn geld graag rechtstreeks aan de producenten, niet aan de tussenhandel en supermarkten.

"Verse vis", ingevlogen vanuit Vietnam, wie gelooft die sprookjes? Liever rechtstreeks vanaf de kotter.

Huh? Het is toch niet alles of niets? Het is je inmiddels toch hopelijk duidelijk dat het niet om alle boeren gaat? De intensieve veeteelt moet sowieso aan banden worden gelegd, of liefst nog helemaal weg. Het moet veel minder en anders en dat komt niet bepaald uit de lucht vallen. Dat weten alle belanghebbenden in die sector al jaren. Maar ja, geld hè? 

Poezenmeisje schreef op 15-08-2026 om 20:38:

Zelfs voor de vegans wordt dat lastig te verkopen.

Herinner jij je de tijd van de boterbergen en de melkplassen nog? Die zijn met héél veel subsidie, verstrekt door diezelfde overheid waar boeren nu zo op kotsen, gedumpt op de wereldmarkt. Boeren in het buitenland konden daardoor hun producten niet meer kwijt en moesten noodgedwongen stoppen. Dus ik ben wel blij dat die boeren uit Kenia ook een kans krijgen. 

De meeste Nederlandse boeren willen niet veranderen, dat verrekken ze gewoon.

En zo zielig zijn boereb niet, lees De Graanrepubliek van Frank Westerman maar.

Importheffing op Oekraïense eieren tegen oneerlijke concurrentie

Ook zo fijn, komt er een beetje concurrentie, uit Oekraïne nota bene, komen we meteen met importheffingen want de Nederlandse pluimveesector moet wel overeind blijven hoor! En dan lullen de kippenboeren een beetje slap dat in Oekraïne de kippen zo'n slecht leven hebben. Alsof het hier allemaal zo prima is. Echt, de meeste boeren hebben niet een beetje boter maar een hele boterberg op hun hoofd.

https://www.trouw.nl/wetenschap/hypo-allergene-hond-bailey-uit-het-lab-roept-ethische-vragen-op~ba76a30b/
Dat gaat toch veel te ver? Een hond als huisdier is niet bepaald een noodzaak. 

Ja, ten tijde van de boterbergen hadden we heerlijke Braderije, roomboter waaruit een groot deel van het water was verdampt.

Die melkplassen zijn behoorlijk opgedroogd en eieren uit Oekraïne zal ik nooit kopen. 

Ik geniet van de kipjes op 2 kilometer van mijn huis, die zo vaak als onze regering het toelaat (vogelpest) door het weiland rennen en koop met plezier hun eieren. 
Vaak dubbeldooiers en veel goedkoper dan in de supermarkt.

Denksport schreef op 16-08-2026 om 18:36:

[..

En zo zielig zijn boereb niet, lees De Graanrepubliek van Frank Westerman maar.

"De Stikstoffuik" van Arnout Jaspers is ook interessant.

Poezenmeisje schreef op 16-08-2026 om 20:10:

Ja, ten tijde van de boterbergen hadden we heerlijke Braderije, roomboter waaruit een groot deel van het water was verdampt.

Die melkplassen zijn behoorlijk opgedroogd en eieren uit Oekraïne zal ik nooit kopen.

Ik geniet van de kipjes op 2 kilometer van mijn huis, die zo vaak als onze regering het toelaat (vogelpest) door het weiland rennen en koop met plezier hun eieren.
Vaak dubbeldooiers en veel goedkoper dan in de supermarkt.

Nu hebben ze geen kippen meer hoor maar wij kregen altijd eieren van de kippen van mijn schoonzus en zwager. Ze waren een stuk kleiner dan eieren uit de supermarkt maar mijn zoon en ik vonden ze echt niet lekker. Mijn man vond ze wel lekker. Ik proef echt veel verschil tussen eieren uit de supermarkt dan van de eieren van iemand thuis. Supermarkteieren vind ik veel lekkerder en ik koop ook altijd megalarge.

Daglichtlamp schreef op 16-08-2026 om 20:04:

https://www.trouw.nl/wetenschap/hypo-allergene-hond-bailey-uit-het-lab-roept-ethische-vragen-op~ba76a30b/
Dat gaat toch veel te ver? Een hond als huisdier is niet bepaald een noodzaak.

Belachelijk dit. Een dier hebben is geen recht waar dierenwelzijn voor moet wijken. 

Poezenmeisje schreef op 16-08-2026 om 20:13:

[..]

"De Stikstoffuik" van Arnout Jaspers is ook interessant.

Nou.....nee. de auteur is nogal van het padje af.

Over de auteur:

"Hij schreef ook voor De Andere Krant, een gratis uitgave die grossiert in complottheorieën en desinformatie. Zo zou het Nederlandse onderzoek naar de toedracht van het neerhalen van vlucht MH17 niet kloppen, volgens die krant, en zou het coronavirus de opmaat zijn geweest voor ‘een totale omvorming van de samenleving’ en kunnen de aanslagen van 9/11 onmogelijk alleen het werk zijn geweest van moslimfanatici (‘er is meer aan de hand’).

NRC onthulde in september 2020 dat Rusland via De Andere Krant desinformatie verspreidde."

https://www.ftm.nl/artikelen/stikstofboekje-wetenschapsjournalist

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.