Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

PensioNada schreef op 14-08-2026 om 13:41:

[..]

Ik ben voor inperking van het demonstratierecht. Geen illegale dingen doen en als je toch over de weg wil lopen (wat bij grote demonstraties geen rare wens is) in overleg met het bestuur (gemeente/provincie).

Als je spontaan wilt demonstreren moet je dat op een plek doen waar je niemand hindert.

Het demonstratierecht in deze vorm is vreselijk irritant, maar wel noodzakelijk in een functionerende democratie. 

Een overheid die op legale of illegale manier aan de rechtsstaat morrelt kan dan gewoon zijn gang gaan, want last van demonstraties hebben ze niet.

Daglichtlamp schreef op 14-08-2026 om 13:46:

[..]

Het maakt voor de kans op dit soort ongelukken echt uit hoe hard er wordt gereden. De maximale snelheid daar is maar 70 km/uur. Bovendien wordt daar juist altijd wel gehandhaafd.

Ook daar stond file, als je daarop rjjdt let je niet op, ongeacht wie de file veroorzaakt.

Handschoenvrouw schreef op 14-08-2026 om 13:52:

[..]

Het demonstratierecht in deze vorm is vreselijk irritant, maar wel noodzakelijk in een functionerende democratie.

Een overheid die op legale of illegale manier aan de rechtsstaat morrelt kan dan gewoon zijn gang gaan, want last van demonstraties hebben ze niet.

Het demonstratierecht is vaak al ingeperkt, juist voor mensen die geen vlieg kwaad doen met hun (tegen)demonstraties, zoals pro-AZC demonstranten, maar ook rode lijn demonstraties, demonstratie van Dolle Mina's, etc. Dat wordt allemaal keurig aangevraagd en dan krijgt men een vak waar men mag staan of een route die men mag lopen. Zeker met die vakken is dat best wel irritant. Bij AZC demonstraties, zie je nogal eens dat de anti-AZC mensen zich geen donder aantrekken van de vakken en andere afspraken, terwijl de pro-AZC mensen netjes in hun vak staan en daar soms ook nog bekogeld worden.

Nu is het zo dat de brutalen meer recht hebben dan de mensen die het "netjes" willen doen. 

PensioNada schreef op 14-08-2026 om 14:17:

[..]

Het demonstratierecht is vaak al ingeperkt, juist voor mensen die geen vlieg kwaad doen met hun (tegen)demonstraties, zoals pro-AZC demonstranten, maar ook rode lijn demonstraties, demonstratie van Dolle Mina's, etc. Dat wordt allemaal keurig aangevraagd en dan krijgt men een vak waar men mag staan of een route die men mag lopen. Zeker met die vakken is dat best wel irritant. Bij AZC demonstraties, zie je nogal eens dat de anti-AZC mensen zich geen donder aantrekken van de vakken en andere afspraken, terwijl de pro-AZC mensen netjes in hun vak staan en daar soms ook nog bekogeld worden.

Nu is het zo dat de brutalen meer recht hebben dan de mensen die het "netjes" willen doen.

En je denkt dat dat verandert als het demonstratierecht wordt ingeperkt?

Het moet me overigens van het hart: het is toch wel een mooi gezelschap dat met die boeren optrekt vandaag.

Boerenvoorman Mark van den Oever die in zijn speech even een vergelijking trekt met nazi-Duitsland, mensen die Davidsterren dragen, de jongens van Defend Den Bosch (bekend van de AZC-rellen) en Markuzower en Van der Plas.

https://www.bd.nl/den-bosch/live-boerenprotest-gedeputeerde-saskia-boelema-biedt-excuses-aan-pluimveehouders-aan-we-hadden-het-anders-moeten-doen~af71cec3/?slug_rd=1

Handschoenvrouw schreef op 14-08-2026 om 14:22:

[..]

En je denkt dat dat verandert als het demonstratierecht wordt ingeperkt?

Nee, maar je hebt misschien wel wat meer handvaten om de kwaadwillenden (preventief) aan te pakken. Boeren mogen demonstreren met trekkers, maar niet via snelwegen. Dus op het moment dat ze de snelweg op willen, tegen houden, etc. 

majorette2005 schreef op 14-08-2026 om 14:08:

[..]

Ook daar stond file, als je daarop rjjdt let je niet op, ongeacht wie de file veroorzaakt.

Eens. Ik vind het stom om te zeggen : boeren mogen niet meer demonstreren want zie je, daar komen ongelukken door.  Files kunnen overal en door van alles ontstaan. Je moet gewoon goed blijven opletten op de weg.

Maar goed, het was handiger geweest  als ze binnendoor waren gegaan. Of hun trekkers op het binnenhof hadden gezet.  XR rebellion  vind ik overigens  10x irritanter en hinderlijker. 

lientje69 schreef op 14-08-2026 om 14:47:

[..]

Eens. Ik vind het stom om te zeggen : boeren mogen niet meer demonstreren want zie je, daar komen ongelukken door. Files kunnen overal en door van alles ontstaan. Je moet gewoon goed blijven opletten op de weg.

Maar goed, het was handiger geweest als ze binnendoor waren gegaan. Of hun trekkers op het binnenhof hadden gezet. XR rebellion vind ik overigens 10x irritanter en hinderlijker.

Dat laatste is een kwestie van persoonlijke smaak. Bij mij is het precies andersom. XR demonstreert niet voor eigen gewin en dat doen die boeren wel. En ja, ik weet het dat het verdrietig is als je je bedrijf dreigt kwijt te raken, maar we moeten als Nederland verder met minder boeren.

Eens met Jetten, blokkeer snelweg niet, vrijbrief is geen goed signaal!

De premier meent dat wetsovertredingen altijd bestraft moeten worden, daarom wil Jetten deze kwestie ‘nabespreken’ met het lokaal gezag. „Steeds vaker kiezen mensen ervoor om de snelweg te blokkeren, en al jaren zeg ik exact hetzelfde. Doe het niet, het is levensgevaarlijk. Protesteren mag op allerlei plekken, maar niet waar je anderen in onveiligheid brengt.”
https://www.ad.nl/politiek/jetten-noemt-protest-boeren-volstrekt-onacceptabel-ik-zeg-al-lang-blokkeer-snelweg-niet~a491b1605/

PensioNada schreef op 14-08-2026 om 15:02:

[..]

Dat laatste is een kwestie van persoonlijke smaak. Bij mij is het precies andersom. XR demonstreert niet voor eigen gewin en dat doen die boeren wel. En ja, ik weet het dat het verdrietig is als je je bedrijf dreigt kwijt te raken, maar we moeten als Nederland verder met minder boeren.

Is wel veel meer dan verdrietig, voor diegene stort alles in, veel geinvesteerd , alles kwijt , inkomen weg, vaak nog schulden, relatie staat dan onder spanning enzo. Heel triest zeker als je hoort dat sommige voorstellen hebben ingestuurd met reductie vd stikstof en die vervolgens onbeantwoord maanden zijn blijven liggen en dat ze nu toch de vergunningen in willen trekken zonder bespreking.  

Ik vind het bloedirritant dat er zo met twee maten wordt gemeten: XR worden van de snelweg gehaald, boeren mogen met hun trekkers gewoon doorrijden. Gevolg? 2 doden. 

Gewoon geen demonstraties op de snelweg toelaten. Voor alle partijen. En daar dan ook op handhaven. Waarom is dit? Waarom wordt er wél gehandhaafd bij sommige partijen en niet bij anderen? 

PensioNada schreef op 14-08-2026 om 13:41:

[..]

Ik ben voor inperking van het demonstratierecht. Geen illegale dingen doen en als je toch over de weg wil lopen (wat bij grote demonstraties geen rare wens is) in overleg met het bestuur (gemeente/provincie).

Als je spontaan wilt demonstreren moet je dat op een plek doen waar je niemand hindert.

Spontaan demonstreren is op openbare plaatsen terecht verboden, een leek kan niet beoordelen waar het veilig is. Daarom moet een demonstratie worden aangemeld.

majorette2005 schreef op 14-08-2026 om 14:08:

[..]

Of de bestuurder in een van de auto's achter je let niet op, waardoor je zelf niet tijdig kunt remmen/stoppen. 

Yumi schreef op 14-08-2026 om 19:09:

[..]

Spontaan demonstreren is op openbare plaatsen terecht verboden, een leek kan niet beoordelen waar het veilig is. Daarom moet een demonstratie worden aangemeld.

Hoe kom je erbij? Natuurlijk is in een democratie spontaan demonstreren niet verboden.

Daglichtlamp schreef op 14-08-2026 om 19:14:

[..]

Hoe kom je erbij? Natuurlijk is in een democratie spontaan demonstreren niet verboden.

Op openbare plaatsen moet een demonstratie worden aangemeld.

Niet melden is niet verboden, maar de burgemeester kan (terecht) wel ingrijpen.... want zelfs in een democratie is het niet de bedoeling anderen in gevaar te brengen.

Moet een demonstratie van tevoren worden aangemeld? – Demonstratierecht.nl

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.