Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Yumi schreef op 22-01-2026 om 09:54:

De universiteit Utrecht en het Radboud hebben in een onderzoek vastgesteld waar in NL Parkinson het meest voorkomt. Dat meer hoogopgeleiden en mannen vaker de ziekte krijgen. Daarnaast laat een Amerikaans onderzoek zien dat rokers 40 % minder kans hebben om parkinson te krijgen, bizar je zou er bijna van gaan roken.

Mannen krijgen vaker parkinson dan vrouwen, zien de onderzoekers. Mogelijke verklaringen daarvoor zijn dat mannen via hun werk vaker worden blootgesteld aan schadelijke stoffen en dat vrouwelijke hormonen de hersenen deels beschermen.

Ook mensen met een hogere sociaaleconomische positie krijgen vaker parkinson. Volgens de onderzoekers kan het zijn dat leefstijl, zoals het rookgedrag, hierbij een rol speelt, want mensen die niet roken hebben een hoger risico op parkinson.

Parkinson komt vaker voor bij mannen, hoogopgeleiden en in het noorden

Achter het rookgordijn - Parkinson Vereniging

Ja, roken blijft iets bijzonders. Het verlaagt ook risico op en symptomen bij colitis ulcerosa.

Verkrachter en moordenaar van Kerkraadse wil vrijlating. 

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3079180/dader-campermoord-op-kerkraads-echtpaar-wil-vrijlating Dader campermoord op Kerkraads echtpaar wil vrijlating

Lubor Masar, de Slowaakse man die in 1990 samen met een handlanger een Kerkraads echtpaar aanviel in Oostenrijk, wil vrijkomen. Hij zit een levenslange gevangenisstraf uit voor de moord op Gabrielle Widdershoven en vraagt om herziening van zijn zaak.

............etc.etc.etc.............

Meesje schreef op 22-01-2026 om 10:46:

[..]

Ja, roken blijft iets bijzonders. Het verlaagt ook risico op en symptomen bij colitis ulcerosa.

Ik las dat, roken de darmflora veranderd, dat zal de reden zijn...

De belangrijkste reden is dat roken ook invloed heeft op de samenstelling van onze darmflora (microbioom). Hoe precies is onbekend, maar mogelijk laat een darmwand met door roken gewijzigde darmbacteriën minder giftige stoffen door.

Net op het nieuws. De voedselindustrie gaat de reclame voor voedsel en snoep voor kinderen aan banden leggen. Voor de "oudere jongeren" gelden dan weer andere regels. 

Ik heb dus de leeftijd dat ik heel veel van Koot en Bie op TV gezien heb. Een van de typetjes die ze hadden waren dus de Oudere Jongeren!!! Mannen die nog niet echt oud maar ook niet echt jong waren. Samen hebben zij de Stichting Morekop opgericht. Met Morekop bedoelden ze dat ze meer hersens hadden dan de echte jongeren. Ze jatten een reuzenmoorkop die bij een bakker voor de winkel stond en gingen hiermee het land rond om de Stichting Morekop te promoten. 50+ zal dit zeker herkennen maar daaronder ook denk ik.

Ik wist even niet waar ik het anders kwijt kon. Dus heb ik het hier maar neergezet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.