Nieuws en actueel
Regendrup.
19-07-2021 om 15:42
Opmerkelijk maar waar nieuws
In het kader van "neeeeee, echt waar?!" nieuws, dat dan ook nog echt waar blijkt te zijn.
https://www.nu.nl/tech/6145002/spelcassette-super-mario-64-brengt-156-miljoen-dollar-op-bij-veiling.html
Hoe dan? Net als dat nieuws laatst, dat bepaalde Pokémon kaarten opeens veel geld waar zijn nu.
Kom maar op met al dat gekke, maar toch écht waar nieuws.
Poezie
26-02-2025 om 11:40
Fleurtje_5 schreef op 26-02-2025 om 09:51:
Hebben ze anders geen zeep? En hebben de anders-gelovige gedetineerden geen zeep in de gevangenis?
https://www.rd.nl/artikel/1097238-cmo-maakt-5500-ramadanpakketten-voor-gedetineerden
Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) maakt dit jaar zo’n 5500 zogenoemde ‘ramadanpakketten’ voor gedetineerden tijdens de vastenmaand. Volgens voorzitter Muhsin Köktaş zijn dat er duizend meer dan vorig jaar. In de pakketten, die geestelijk verzorgers in de gevangenissen uitdelen, zit onder meer eten en zeep.
ANP
25 februari 2025
Kent de islam geen 'tien geboden'? Nogal hypocriet om aan de ramadan mee te doen als je in de gevangenis zit voor bijeenkomsten stelen of moord.
Fleurtje_5
26-02-2025 om 11:42
Poezie schreef op 26-02-2025 om 11:40:
[..]
Kent de islam geen 'tien geboden'? Nogal hypocriet om aan de ramadan mee te doen als je in de gevangenis zit voor bijeenkomsten stelen of moord.
Bezinning?
Poezie
26-02-2025 om 12:05
Fleurtje_5 schreef op 26-02-2025 om 11:42:
[..]
Bezinning?
Bezint eer ge begint.
Poezenmeisje
26-02-2025 om 12:08
De door de kinderopvangtoeslagaffaire gedupeerde vrouw had een schuld van 10.800 euro aan haar ouders, die spullen kochten voor de vrouw. Ze had deze schuld onder meer vastgelegd in haar testament. Hierin stond dat zij het bedrag zou terugbetalen en dat, als dat niet gebeurde, haar erfgenamen de schuld na haar overlijden moesten voldoen.
Hiermee werd volgens het ministerie van Financiën niet voldaan aan het wettelijk vereiste dat de schuld voor genoemde datum opeisbaar moest zijn. Daarom werd de overname van de schuld in 2022 geweigerd door toenmalig minister van Financiën Sigrid Kaag, omdat de schuld niet vóór 1 juni 2021 opeisbaar was. Maar de minister heeft, aldus de rechtbank in Stad, ten onrechte geen toepassing had gegeven aan een zogenaamde ‘hardheidsclausule’ in de regeling. Daarin staat dat er, in uitzonderlijke gevallen, kan worden afgeweken van een strikte regel als deze in een specifieke situatie oneerlijk of onredelijk uitpakt.
En de regeling pakt in dit geval zo uit, vindt de rechter. De Tweede Kamer gaf de minister destijds mee dat ze geschillen zoveel mogelijk ‘definitief moet beslechten’. “De schuldenaanpak voor toeslagenouders is juist gericht op het realiseren van een nieuwe start”, schrijft de rechtbank in haar oordeel. “Mede gezien de feiten en omstandigheden in deze zaak, zag de rechtbank aanleiding om zelf te beslissen en een definitief einde aan de onzekerheid te maken.”
Schemerlampje
26-02-2025 om 13:07
Poezie schreef op 26-02-2025 om 11:40:
[..]
Mensen kunnen tot inkeer komen. En mag er dan van jou ook geen kerst, Pasen, Chanoeka of wat voor religieus feest dan ook in de gevangenis gevierd worden?
Poezie
26-02-2025 om 13:13
Schemerlampje schreef op 26-02-2025 om 13:07:
[..]
Mensen kunnen tot inkeer komen. En mag er dan van jou ook geen kerst, Pasen, Chanoeka of wat voor religieus feest dan ook in de gevangenis gevierd worden?
Alles mag. Ik vind het alleen hypocriet.
Wieder
26-02-2025 om 15:13
Fleurtje_5 schreef op 26-02-2025 om 11:27:
[..]
Als ze normaal allemaal zeep hebben, hoop van wel, dan is zeep toch overbodig in een voedselpakket. Toch?
Eten zullen ze hopelijk ook allemaal krijgen. Iedereen gelijk. Voor diegenen die overdag niet eten, zal het eten bewaard worden voor ná zonsondergang. Dat hoort zo. Voor iemand met een allergie voor bv aardbeien, zal er vanuit de gevangenis ook rekening gehouden worden, dat hoort zo, dan hoeft er niet van buitenaf een comité opgericht te worden om aardbeivrije-voedselproducten aan te bieden. Ramadan is eigenlijk gewoon de maaltijden verplaatsen naar zonsondergang. Overdag doen ze rustig aan want moe en honger.
Wat ik vaak hoor en lees is dat er na zonsondergang een soort feest is. Dan is het druk in één huis en tuin.
Als dat pakket bedoeld is voor 'de extraatjes' (zoals de moslims thuis 's avonds doen) dan vind ik dit oneerlijk tegenover andere gedetineerden, want zij zijn overdag wakker, werken en eten zoals altijd, en gaan slapen zoals altijd.
Bij de echte katholiek word er veertig dagen aan vasten gedaan, en op vrijdag geen vlees, (en niet 's nachts wel vlees eten) pas ná die veertig dagen is de vasten voorbij. Niet elke avond in die veertig dagen.
Maar het staat een ieder toch vrij om pakketjes te maken voor een door henzelf uitgekozen doelgroep, wat is daar oneerlijk aan?
Poison
26-02-2025 om 15:16
er wordt gesproken van ramadanpakket en niet voedselpakket dus is zeep toch niet gek. Los van t feit of meedoen in gevangenis een hypocriet iets is of niet
Meesje
26-02-2025 om 16:36
Ik stel het me voor als een soort kerstpakket. En dan voor gedetineerden. Het is bij een kerstpakket ook niet zo dat mensen niks te eten, drinken hebben en geen verzorgingsproducten oid hebben. Het is een extraatje. En deze organisatie wil misdadige Moslims kennelijk een extraatje geven. Dat vind ik niet oneerlijk. Als een organisatie Joodse of Protestantse misdadigers kadootjes willen sturen mag dat toch ook.
Ik neem aan dat de gevangenis zelf geen feestjes gaat organiseren in de nacht. Wel dat mensen hun maaltijd later mogen nuttigen. Het pakket komt ook niet vanuit de gevangenis hè. Dat zou ik wel oneerlijk vindem
Poezenmeisje
26-02-2025 om 17:54
Misschien zitten er fijne blokken Aleppozeep in?
Dat heb ik nog nooit in een kerstpakket gehad, maar zou ik wel waarderen.
In sommige culturen kan het een belediging zijn als je zeep cadeau geeft. Je geeft daarmee aan dat iemand stinkt.
Neweve
26-02-2025 om 18:07
[..]
Bij de echte katholiek word er veertig dagen aan vasten gedaan, en op vrijdag geen vlees, (en niet 's nachts wel vlees eten) pas ná die veertig dagen is de vasten voorbij. Niet elke avond in die veertig dagen.
Katholieken vasten dan weer niet door helemaal niks te eten (dat houdt je geen 40 dagen vol), maar door bepaalde producten te laten staan.
Beide periodes geven een moment voor bezinning en zelfreflectie.
Een deel van de zeep is niet halal en ik lees online dat zeep vaak wordt gegeven als cadeau aan het eind van de Ramadan.
Daglichtlamp
26-02-2025 om 19:17
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/26/rotterdam-vecht-tegen-de-schadelijke-mythe-dat-werken-niet-loont-a4884543
Werken loont, en levert meestal meer op de de bijstand, en Rotterdam rekent dat nu ook uit voor de bijstandsgerechtigden.
Versnel vroeg ambtenaren om berekeningen te maken, en die lieten zien: bijna altijd ga je er met een baan op vooruit. „Je hoeft er niet eens voltijds voor te werken”, zegt Versnel. „Ook bij een werkweek van 26 uur gaat het vaak om honderden euro’s extra per maand. Dat is toch waanzinnig? Het is belangrijk dat iedereen dat weet.”
Daarom krijgen Rotterdammers in de bijstand nu voorgerekend hoe hun inkomen verandert als zij aan het werk gaan. Een complete, persoonlijke berekening, waarin ook alle effecten van het salaris op bijvoorbeeld toeslagen, gemeentelijke regelingen en alimentatie worden meegenomen.
Dat werkt motiverend, zegt ook ambtenaar Ikram Benabdelouahhab, die als ‘werkcoach’ Rotterdammers in de bijstand begeleidt. Mensen hebben vaak meerdere redenen om geen baan te zoeken, vertelt Benabdelouahhab in een gemeentekantoor in de wijk Feijenoord. „Maar ook dan helpt het voor mensen als ze zien dat werken méér loont dan zij dachten.”
Poezenmeisje
26-02-2025 om 21:29
Wat zit er in vredesnaam in het drinkwater in Rotterdam? Nu is een hele groep kinderen gearresteerd na een schietpartij.
https://nos.nl/artikel/2557429-zes-tieners-aangehouden-na-vondst-zwaargewonde-jongen-11-in-rotterdam
De politie heeft zes tieners aangehouden nadat een zwaargewonde 11-jarige jongen werd gevonden in een huis in Rotterdam.
...
De verdachten zijn deze week aangehouden. Het gaat om jongens van 12, 13 en 15 uit Rotterdam, een 14-jarig meisje uit Rotterdam, een 14-jarige jongen uit Maarsbergen en een 16-jarige jongen uit Enschede.
....
Martje80
26-02-2025 om 22:14
[..]
Als ze normaal allemaal zeep hebben, hoop van wel, dan is zeep toch overbodig in een voedselpakket. Toch?
Eten zullen ze hopelijk ook allemaal krijgen. Iedereen gelijk. Voor diegenen die overdag niet eten, zal het eten bewaard worden voor ná zonsondergang. Dat hoort zo. Voor iemand met een allergie voor bv aardbeien, zal er vanuit de gevangenis ook rekening gehouden worden, dat hoort zo, dan hoeft er niet van buitenaf een comité opgericht te worden om aardbeivrije-voedselproducten aan te bieden. Ramadan is eigenlijk gewoon de maaltijden verplaatsen naar zonsondergang. Overdag doen ze rustig aan want moe en honger.
Wat ik vaak hoor en lees is dat er na zonsondergang een soort feest is. Dan is het druk in één huis en tuin.
Als dat pakket bedoeld is voor 'de extraatjes' (zoals de moslims thuis 's avonds doen) dan vind ik dit oneerlijk tegenover andere gedetineerden, want zij zijn overdag wakker, werken en eten zoals altijd, en gaan slapen zoals altijd.
Ik kan me voorstellen dat dit ongeveer gelijk is aan een kerstpakket. Net even wat extra vlak voor de feestdagen.