Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?

Peiling

Vuurwerk definitief verbieden?
256 stemmen
75%
25%

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-01-2023 om 16:27

watertoren schreef op 10-01-2023 om 16:24:

Ik lees in de link dat vuurwerkhandelaren 110 miljoen euro aan omzet hadden dit jaar. Volgens mij is er nog voor veel meer geld de lucht in gegaan want hier is niet bij gerekend het vuurwerk wat mensen in het buitenland hebben gehaald. Hier in de grensstreek gaat men massaal naar Belgie.

Klopt. Dus er is veel meer afgestoken dan het vuurwerk dat hier gekocht is voor 110 miljoen. 

Epic88 schreef op 10-01-2023 om 15:13:

[..]

Dat is niet herkenbaar vanuit mijn leefomgeving.

Volgens een woordvoerder van BPN komt 10 procent van de gestegen omzet door inflatie en de hogere prijs van het vuurwerk. “De rest komt echt doordat er enorm veel meer is verkocht. Het enthousiasme voor vuurwerk is dit jaar heel groot.”

https://www.trouw.nl/binnenland/recordomzet-vuurwerkverkoop-110-miljoen-euro-ingekocht~b4862c70/

Jouw leefomgeving is niet de maatstaf hè? Anekdotisch bewijs hoort niet thuis in een discussie. Drogreden nummer zoveel uit jouw toetsenbord.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-01-2023 om 16:28

Cookielover schreef op 10-01-2023 om 16:27:

[..]

Jouw leefomgeving is niet de maatstaf hè? Anekdotisch bewijs hoort niet thuis in een discussie. Drogreden nummer zoveel uit jouw toetsenbord.

De cijfers zijn blijkbaar ook vertekend. Mensen zijn voor een verbod mits de gemeente een vuurwerkshow organiseert. Mensen zijn dus niet voor een totaalverbod. Ze willen waarschijnlijk gewoon af van het illegale spul. 

Coreopsis schreef op 10-01-2023 om 15:19:

[..]

Dat is dus wel terug te zien in de cijfers. Zie bericht van Daglichtlamp.

Je noemt vrijwel uitsluitend jouw mening als voordeel. Daartegenover kan ik mijn mening zetten: sociale onrust en overlast, het is niet gezellig maar eng en gevaarlijk, het is voor mij geen traditie.

Blijft over "het spekt de schatkist". Tja. Als je alleen naar de btw inkomsten kijkt lijkt dat misschien zo. Maar om een eerlijke vergelijking te kunnen maken moet je dan ook naar de kosten kijken: zorgkosten, uitkeringen (want arbeidsongeschikt), inzet van hulpverleners, schade. Ik vrees dat er een forse extra accijns op vuurwerk zou moeten komen als je op een positief resultaat wilt uitkomen. Dus ook dit "voordeel" blijkt in werkelijkheid niet te bestaan.

Scherp.


Epic88 schreef op 10-01-2023 om 15:20:

ik zie trouwens dat de cijfers nogal verrekend worden gebracht. Een grote groep is tegen zelfstandig afsteken van vuurwerk, maar wil wel een vuurwerk show in de gemeente. Ze zijn dus niet echt tegen vuurwerk zoals hier wordt gebracht.

Het gaat in dit topic létterlijk om een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren.

Epic88 schreef op 10-01-2023 om 16:28:

[..]

De cijfers zijn blijkbaar ook vertekend. Mensen zijn voor een verbod mits de gemeente een vuurwerkshow organiseert. Mensen zijn dus niet voor een totaalverbod. Ze willen waarschijnlijk gewoon af van het illegale spul.

Een vuurwerkshow zorgt voor veel minder overlast en veel minder ongelukken. Wat twee redenen zijn waarom mensen voor een verbod zijn voor het zelf afsteken van vuurwerk. Dus dat is zeker geen tegenstrijdigheid, al snap ik dat jij dat wel graag zo wilt zien.

Epic88 schreef op 10-01-2023 om 16:28:

[..]

De cijfers zijn blijkbaar ook vertekend. Mensen zijn voor een verbod mits de gemeente een vuurwerkshow organiseert. Mensen zijn dus niet voor een totaalverbod. Ze willen waarschijnlijk gewoon af van het illegale spul.

Ik gok maar zo dat de meesten die voor een verbod zijn op dit forum, het prima vinden als er een centrale vuurwerkshow is. 

Het is niet erg hoor, om tot een minderheid te horen. Zeker niet als het om zoiets pietluttigs gaat als een mening over een vuurwerkverbod. Daar heb je in het dagdagelijkse leven niet zo’n last van. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-01-2023 om 16:37

Lollypopje schreef op 10-01-2023 om 16:33:

[..]

Een vuurwerkshow zorgt voor veel minder overlast en veel minder ongelukken. Wat twee redenen zijn waarom mensen voor een verbod zijn voor het zelf afsteken van vuurwerk. Dus dat is zeker geen tegenstrijdigheid, al snap ik dat jij dat wel graag zo wilt zien.

Mensen zijn dus niet massaal voor een vuurwerk verbod, want vuurwerk vinden ze oké als het op een veilige manier gebeurd. Dat is zeker wat anders dan alleen zeggen dat de meeste mensen voor een verbod zijn. Ik zou het namelijk ook prima vinden als er 1 centrale show is per gemeente / dorp. Ik ben niet voor een totaalverbod. 

Epic88 schreef op 10-01-2023 om 16:37:

[..]

Mensen zijn dus niet massaal voor een vuurwerk verbod, want vuurwerk vinden ze oké als het op een veilige manier gebeurd. Dat is zeker wat anders dan alleen zeggen dat de meeste mensen voor een verbod zijn. Ik zou het namelijk ook prima vinden als er 1 centrale show is per gemeente / dorp. Ik ben niet voor een totaalverbod.

Wat heb jij een ongelofelijk groot bord voor je kop zeg..

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-01-2023 om 16:53

noas_1993 schreef op 10-01-2023 om 16:46:

[..]

Wat heb jij een ongelofelijk groot bord voor je kop zeg..

Want?

Epic88 schreef op 10-01-2023 om 15:07:

[..]


Het voordeel. Sociale cohesie, het is gezellig, het is een traditie. Het spekt de schatkist.

Heb je het wel eens gevraagd aan mensen die jij niet ziet op dat 'gezellige moment'?

Misschien is het je dankzij al deze postings duidelijk dat jouw inschattingen volledig N=1 zijn. De mensen die je niet ziet die schaar je dan maar onder degenen die het vast met je eens zijn? Anders zouden ze het wel tegen je zeggen? 

gr Angela

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-01-2023 om 17:03

Angela1967 schreef op 10-01-2023 om 16:59:

[..]

Heb je het wel eens gevraagd aan mensen die jij niet ziet op dat 'gezellige moment'?

Misschien is het je dankzij al deze postings duidelijk dat jouw inschattingen volledig N=1 zijn. De mensen die je niet ziet die schaar je dan maar onder degenen die het vast met je eens zijn? Anders zouden ze het wel tegen je zeggen?

gr Angela

Ik zie buiten mijn familie niemand met oud en nieuw. Ik kijk altijd vanuit mijn eigen tuin.

Vervolgens spreek ik in de loop van de week veel mensen en dan heeft iedereen het er altijd over dat het weer zo mooi was en het zicht zo goed. Alleen over de harde knallen zijn ze niet te spreken. 

https://nos.nl/artikel/2459437-duitse-politie-begonnen-met-ontruiming-bruinkooldorp-lutzerath

Klimaatactivisten die met vuurwerk gooien.



En komende zomer vast ook nog eens vliegend naar hun vakantiebestemming.

Blomke82 schreef op 11-01-2023 om 12:58:

https://nos.nl/artikel/2459437-duitse-politie-begonnen-met-ontruiming-bruinkooldorp-lutzerath

Klimaatactivisten die met vuurwerk gooien.



En komende zomer vast ook nog eens vliegend naar hun vakantiebestemming.

Wat heeft dit met een vuurwerkverbod in Nederland te maken?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

11-01-2023 om 13:02

Blomke82 schreef op 11-01-2023 om 12:58:

https://nos.nl/artikel/2459437-duitse-politie-begonnen-met-ontruiming-bruinkooldorp-lutzerath

Klimaatactivisten die met vuurwerk gooien.



En komende zomer vast ook nog eens vliegend naar hun vakantiebestemming.

Ja , ik las het 

Net als Katja Herbers. Ze blijft vliegen naar Amerika, want zo zo sneu als mensen hun baan verliezen in de productie waar ze werk. Maar het is blijkbaar wel oké als mensen die ze niet kent hun baan verliezen. Schiet mij maar lek hoor. 

vorige keer was er ook al z’n artikel. Klimaatactivisten waren boos dat een bedrijf snachts het licht en de verwarming had uitgedaan 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.