Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

colalight

colalight

22-07-2021 om 14:38

Negativiteit, veroordeling, alles maar zeggen over anderen.

Wat informatie vooraf; overgekomen van Viva sinds hier de keuze werd gemaakt een nieuw forum aan te bieden. Zelf schreef ik er niet meer zoveel vanwege een soort vastgeroestheid. Een beetje teveel negativiteit en veroordelingen naar andere forummers. Ik hoopte, dat een nieuw forum, een nieuwe start, weer een beetje een positievere sfeer zou creëren. Nu wil ik niet zeggen, dat het niet zo is. Maar...

Ik verbaas me eigenlijk, dat het hier op bepaalde onderwerpen eigenlijk gewoon verder gaat. Het negatieve opzoeken in reacties, TO-ers of andere forummers de maat nemen zonder ook maar een enkele vraag te stellen, hier en daar een beetje belachelijk maken. Het komt gewoon regelmatig voor. Daarnaast moet alles maar gezegd kunnen worden volgens sommigen. En ik vind dat eigenlijk niet altijd kloppen. Laat ik vooropstellen, dat de vrijheid van meningsuiting een groot goed is, dat verschillende meningen prima zijn, discussies inzichten kunnen geven, etc.

Maar waarom gaat dit met regelmaat gepaard met reageren op de man, zonder inleving op een andere mening, met vooroordelen zonder vragen te stellen. Waarom is het nodig om op elk gedrag of bij elke keus die iemand maakt, jouw negatieve mening te typen? Kritiek leveren kan ook met normale bewoordingen, jouw mening ventileren kan ook zonder een ander te veroordelen, zonder lompheid of ik vind dat nu eenmaal. Iedereen heeft een mening over anonieme toetsenbordridders, moraal, pestgedrag of wat dan ook. Ik heb nog nooit iemand ronduit horen zeggen, ja klopt, doe ik, heerlijk. Waarom gebeurt het dan wel?

En als disclaimer alvast: nee, niet iedereen doet dat en nee, ik ben ook niet roomser dan de paus en zal me er ook wel eens schuldig aan maken en nee, verschillende meningen zijn nooit een probleem. Als ik gegeneraliseerd heb, bij voorbaat excuus, het gaat om wie de schoen past dan maar.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het beeld niet herken tot nu toe wat je schetst over dit forum. Heb je een paar concrete voorbeelden? 

Sophia_!

Sophia_!

22-07-2021 om 14:53

Rozi schreef op 22-07-2021 om 14:50:

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het beeld niet herken tot nu toe wat je schetst over dit forum. Heb je een paar concrete voorbeelden?

Ik eigenlijk ook niet, ik ben dat nog niet tegengekomen. 

Mij is het ook nog niet opgevallen.
Maar dat de sfeer soms net als op Viva kan zijn is natuurlijk wel beetje logisch. Er schrijven hier veel mensen die ook daar schreven/schrijven.

Ik ervaar dit forum heel positief. Discussie ja. Maar echt op de man heb ik nog niet meegemaakt. 

Ik herken het op dit forum juist niet

colalight

colalight

22-07-2021 om 15:03

Ik kan het zo snel niet vinden, maar er was van de week een topic over een moeder en haar 15-jarige dochter.

Verder de topics over Peter R. de Vries.

En ik bedoel ook niet alleen reacties van forummers op elkaar, maar ook forummers over anderen buiten het forum.

Sophia_!

Sophia_!

22-07-2021 om 15:07

Nou , ik ging even scannen maar je kunt zelf ook lekker uit de hoek komen 😏

colalight schreef op 22-07-2021 om 15:03:

Ik kan het zo snel niet vinden, maar er was van de week een topic over een moeder en haar 15-jarige dochter.

Verder de topics over Peter R. de Vries.

En ik bedoel ook niet alleen reacties van forummers op elkaar, maar ook forummers over anderen buiten het forum.

Ik heb beide topics gelezen. Hier en op viva. Ik vind het wel een wereld van verschil hoor, hoe er gereageerd wordt.

Ik ervaar ook dat er hier meer gesprek lijkt te zijn (in andere topics). Misschien omdat er nog geen echte via-coryfeeën zijn? Op viva ervaar ik dat weldoordachte posts genegeerd worden omdat bepaalde mensen het altijd met elkaar oneens horen te zijn ofzo. En dan gaat het alleen daarover, zonder dat er echt gesprek is. Het weerhield mij na een tijdje ervan om nog te posten. 

Ik vind het leuk om juist andere denkwijzen te zien en uitgedaagd te worden in wat ik denk en schrijf. Ik hoop dat dat hier blijft. 

majorette2005 schreef op 22-07-2021 om 14:59:

Ik herken het op dit forum juist niet

Laten we zo maar houden dan.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

22-07-2021 om 15:16

Sophia_! schreef op 22-07-2021 om 15:07:

Nou , ik ging even scannen maar je kunt zelf ook lekker uit de hoek komen 😏

Oef, ja. Niet zo netjes om anderen de maat te nemen en ondertussen zelf ook behoorlijk onaardig uit de hoek te komen.

Ik vind het best meevallen. Het valt te verwachten dat forummers die van het andere forum komen, hun mores daarvan meenemen. Die gaan niet ineens anders forummen natuurlijk.  

En wat betreft die mevrouw die van die ongeloofwaardige topics over haar kinderen opent, de reacties op haar vallen ontzettend mee.

ik vind een topic als dit ook niet sfeerverhogend. 

er zijn al best veel metacommunicatie-topics. Misschien handig om daarin verder te gaan in plaats van nieuwe te openen. Een nieuw forum oogt niet echt aantrekkelijk als er zoveel metacommunicatietopics zijn. 

Blijven dit soort topics nou echt komen?

LydiaDietz schreef op 22-07-2021 om 15:09:

[..]

Ik heb beide topics gelezen. Hier en op viva. Ik vind het wel een wereld van verschil hoor, hoe er gereageerd wordt.

Ik ervaar ook dat er hier meer gesprek lijkt te zijn (in andere topics). Misschien omdat er nog geen echte via-coryfeeën zijn? Op viva ervaar ik dat weldoordachte posts genegeerd worden omdat bepaalde mensen het altijd met elkaar oneens horen te zijn ofzo. En dan gaat het alleen daarover, zonder dat er echt gesprek is. Het weerhield mij na een tijdje ervan om nog te posten.

Ik vind het leuk om juist andere denkwijzen te zien en uitgedaagd te worden in wat ik denk en schrijf. Ik hoop dat dat hier blijft.

Zeker een wereld van verschil en inderdaad hier lijkt meer een gesprek te ontstaan ondanks de verschillende zienswijzen. Hopelijk blijft dat zo.Ik ervaar dit forum tot nu toe als zeer positief.

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

22-07-2021 om 15:37

Puss-in-Boots schreef op 22-07-2021 om 15:20:

ik vind een topic als dit ook niet sfeerverhogend.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Geef gewoon je ongenoegen aan in desbetreffende topic en forum er daarna omheen ipv het zo specifiek te benoemen door er (weer) speciaal een topic over te openen. En áls je al zo de behoefte hebt om een topic te openen over het waarom dat mensen soms reageren zoals ze reageren, dan benoem je óf geen andere fora óf allemaal ipv 1. 

Het is net zoals in real life, je hebt mensen die altijd zeuren en klagen én je hebt mensen die (meestal) positief zijn, waarom zou dat online anders zijn? Verander de wereld en begin bij jezelf al is dit een giga cliché……..

Hè ja, open nog een "wij tegen zij" topic.
Komt de gezelligheid en goede onderlinge sfeer echt ten goede. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.