Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Stardust schreef op 03-11-2025 om 14:41:

pssstttt… in feite zijn dit ook meta discussies… 🤫🤐😉

😅

PensioNada schreef op 03-11-2025 om 13:26:

[..]

Wilders is weer aan het twitteren:

"Aangenomen PVV-amendement: illegaliteit misdrijf!
Raad van State: maak er een overtreding van.
Ze willen illegalen nog net geen beloning geven.
Met de zwakkelingen van de RvS wordt Nederland één groot illegalennest.

Hij doet alsof Raad van State meer dan advies geeft. Ik heb het advies nog niet opgezocht, maar het zal keurig beargumenteerd zijn. De minister kan het advies naast zich neerleggen en dat twittert hij nou weer niet.

Ik las het stuk daarover op nu.nl. En ik beken dat ik daar ook echt wel een vervelend gevoel over heb.

Hetzelfde met het advies over de versterkte gebedsoproepen.

Euphoria schreef op 03-11-2025 om 16:26:

[..]

Ik las het stuk daarover op nu.nl. En ik beken dat ik daar ook echt wel een vervelend gevoel over heb.

Hetzelfde met het advies over de versterkte gebedsoproepen.

Van de versterkte gebedsoproepen heeft de Raad van State gezegd dat je dit niet altijd mag verbieden, maar dat regels wel zijn toegestaan. Het is een beetje hetzelfde als het verbieden van voorrang bij  het toewijzen van huizen aan statushouders. Een absoluut verbod mag niet, maar er mogen wel door de gemeente regels gemaakt worden.

Over die strafbaarstelling van illegaliteit schrijven ze een heel verhaal. In feite komt het er op neer dat ze het nog steeds prutswerk vinden: De Afdeling heeft hiervoor opgemerkt dat deze strafbaarstelling wezenlijke vragen oproept over nut en noodzaak, uitvoerbaarheid en samenhang met bestaande wettelijke bepalingen.

De Raad van State adviseert. Als een minister dan toch zonder wijzigingen de wet doorzet, kan het zijn dat er vervolgens heel veel rechtszaken gevoerd gaan worden. Dan is het contraproductief. Daar kijkt de Raad ook naar.

PensioNada schreef op 03-11-2025 om 17:01:

[..]

Van de versterkte gebedsoproepen heeft de Raad van State gezegd dat je dit niet altijd mag verbieden, maar dat regels wel zijn toegestaan. Het is een beetje hetzelfde als het verbieden van voorrang bij het toewijzen van huizen aan statushouders. Een absoluut verbod mag niet, maar er mogen wel door de gemeente regels gemaakt worden.

Over die strafbaarstelling van illegaliteit schrijven ze een heel verhaal. In feite komt het er op neer dat ze het nog steeds prutswerk vinden: De Afdeling heeft hiervoor opgemerkt dat deze strafbaarstelling wezenlijke vragen oproept over nut en noodzaak, uitvoerbaarheid en samenhang met bestaande wettelijke bepalingen.

De Raad van State adviseert. Als een minister dan toch zonder wijzigingen de wet doorzet, kan het zijn dat er vervolgens heel veel rechtszaken gevoerd gaan worden. Dan is het contraproductief. Daar kijkt de Raad ook naar.

Zeker wel. Gewoon een woordje toevoegen en klaar is kees. Bidden prima, maar niet door mijn tuin, ik heb ook godsdienstvrijheid. En ongelovigen hebben ook vrijheid van Godsdienst. 

Fleurtje_5 schreef op 03-11-2025 om 19:18:

[..]

Zeker wel. Gewoon een woordje toevoegen en klaar is kees. Bidden prima, maar niet door mijn tuin, ik heb ook godsdienstvrijheid. En ongelovigen hebben ook vrijheid van Godsdienst.

Dan wil ik als ongelovige ook gen kerkklokken meer horen. 

Loeki72 schreef op 03-11-2025 om 19:23:

[..]

Wat mij betreft prima.

Ik lach hard om alle instagrammers die zeggen dat nu D66 de grootste is ze gaan emigreren. In 1 klap de wooncrisis opgelost toch! Of niet omdat D66 zogenaamd immigranten aantrekt... Terwijl volgens mij met VVD en PVV en juist toen meer migranten dan ooit zijn gekomen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-11-2025 om 20:24 Topicstarter

Ik heb een draadje gemaakt om verder te praten over de formatie: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/formatie

@Loeki72, Misschien heb je het nog niet gemerkt dat veel kerken in ons landje nu een andere functie hebben. En sommige kerken zijn het zwijgen allang opgelegd. De Nederlandse kerk is bijna failliet. Straks moeten we op excursie naar de Big Ben als we nog een klok willen horen. Dan vernietig je horloge ook maar alvast want ook dat is een klok. Precies dat wat een kerkklok ook is. Er zit geen enkele letter gebed in. In tegenstelling tot de dwangmatige manier van die door luidsprekers versterkte Arabische gebeden in een mooi westers landje. 

In Nederland zouden er nu al meer dan 500 moskeeën zijn, waarvan er tot nu toe 50 aan versterkte Arabisch doen, vijf keer per dag, zeven dagen per week. Als dat in mijn tuin gaat galmen, hoop ik dat iedereen vijf keer per dag, zeven dagen per week, een luidspreker aan zet met het Onze Vader of de rozenkransgebeden, daarnaast hoop ik dat ook Jehova's op minimaal 70 decibel de Wachttoren zullen voorlezen. En ongelovigen mogen dan vijf keer per dag Housemuziek of andere muziek draaien zolang ze er maar in geloven. Het Vliegende Spaghettimonster mag ook iets doen namens zijn geloof.

Zoek het artikel van 30 dec. 2024 met titel: Ron van den Hout, de nieuwe bisschop van Roermond: ‘Het is een wonder dat de kerk nog bestaat’

@Daglichtlamp, ik ga niet mee naar dat topic en probeer dit onderwerp (en enkele forummers) voorlopig te vermijden.
Speciaal voor je 'nieuwe topic' een kort fragment uit Vandaag Inside zodat je niet de hele aflevering hoeft te horen. Onderstaande titel in de link aanklikken en luisteren maar. Door de titel lijkt het alsof er maar eentje zo denkt, maar dat is het niet. Luister maar:

https://tvblik.nl/vandaag-inside/3-november-2025 René van der Gijp: Rob Jetten heeft ons in de maling genomen

70% kiezers heeft rechts gestemd en krijgt een links kabinet

gewist, ik had per ongeluk dubbel gepost
Fleurtje_5 schreef op 04-11-2025 om 04:07:

@Loeki72, Misschien heb je het nog niet gemerkt dat veel kerken in ons landje nu een andere functie hebben. En sommige kerken zijn het zwijgen allang opgelegd. De Nederlandse kerk is bijna failliet. Straks moeten we op excursie naar de Big Ben als we nog een klok willen horen. Dan vernietig je horloge ook maar alvast want ook dat is een klok. Precies dat wat een kerkklok ook is. Er zit geen enkele letter gebed in. In tegenstelling tot de dwangmatige manier van die door luidsprekers versterkte Arabische gebeden in een mooi westers landje.

In Nederland zouden er nu al meer dan 500 moskeeën zijn, waarvan er tot nu toe 50 aan versterkte Arabisch doen, vijf keer per dag, zeven dagen per week. Als dat in mijn tuin gaat galmen, hoop ik dat iedereen vijf keer per dag, zeven dagen per week, een luidspreker aan zet met het Onze Vader of de rozenkransgebeden, daarnaast hoop ik dat ook Jehova's op minimaal 70 decibel de Wachttoren zullen voorlezen. En ongelovigen mogen dan vijf keer per dag Housemuziek of andere muziek draaien zolang ze er maar in geloven. Het Vliegende Spaghettimonster mag ook iets doen namens zijn geloof.

Ik ben het niet vaak met jou eebs, maar deze keer dus wel. 

Mensen moeten qua geluid meer rekening met elkaar houden. 

Versterkte oproep is niet nodig. Dat was er vroeger ook niet. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-11-2025 om 08:02 Topicstarter

Gelukkig  dan maar dat er geen enkele moskee in Nederland dagelijks vijf keer per dag dag versterkte gebedsoproepen doet.
De huidige regels zorgen ervoor dat je dat ook vrij gemakkelijk kunt verbieden.

Loeki72 schreef op 03-11-2025 om 19:23:

[..]

Kerkklokken vergeljjken met de oproepen tot gebed, dan weet je duidelijk niet waar je over praat.

Mila-E schreef op 03-11-2025 om 20:15:

Ik lach hard om alle instagrammers die zeggen dat nu D66 de grootste is ze gaan emigreren. In 1 klap de wooncrisis opgelost toch! Of niet omdat D66 zogenaamd immigranten aantrekt... Terwijl volgens mij met VVD en PVV en juist toen meer migranten dan ooit zijn gekomen.

Vorige keer zouden ze emigreren als de PVV zou winnen. Ik heb niets gehoord over een grote uitstroom toen dus die zal nu ook niet komen. Inderdaad had dit een hoop gescheeld wat de woningnood aangaat.

En als ik nou een geloof begin wat rustiek heet ?n ik wil zoveel mogelijk stilte en rust. En dat is mijn geloof want ik denk dat ik dan naar de hemel ga als mijn omgeving rustig is zonder herrie. 
Kan ik op basis van die godsdienst dan herrie van anderen weer verbieden ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.