Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/3959056/annabel-nanninga-verdeelt-amsterdam-met-omstreden-uitspraken

Jij wel met droger ogen beweren dat Nanninga geen rascist is?  Dobbernegers was haar uitspraak hè voor als je het even was vergeten. 

Bakblik schreef op 03-11-2025 om 08:07:

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/3959056/annabel-nanninga-verdeelt-amsterdam-met-omstreden-uitspraken

Jij wel met droger ogen beweren dat Nanninga geen rascist is? Dobbernegers was haar uitspraak hè voor als je het even was vergeten.

Ze was jaren geleden cru in haar woorden, dat klopt. Zeker. Maar voor haar was het enkel als harde humor bedoeld, hoe smakeloos, dom en ongepast wij dat ook vinden. Door meer over haar te lezen en zien, ben ik wel van mening dat zij van harte een goed en eerlijk mens is en géén racist. Als Lubach wat doms zegt over de gelovigen, over katholieken en de paus, dan is het satire, en krijg ik te lezen dat Fleurtje niet weet wat satire is bla bla bla.

Ik vind haar ondanks die zes erg ongepaste citaten geen racist. In de tijd dat BN-ers (zoals bv Angela Groothuizen) een vluchteling voor één nacht in huis haalden, had Annabel al maanden lang een asielzoeker dag en nacht in huis omdat die asielzoeker niet veilig was in het AZC omdat hij homo was.

Annabel deed dit zonder poehaa, zonder camera's of media-aandacht (zoals Angela Groothuizen deed met die ene nacht met ontbijt) Annabel deed dit stil, en alleen in het belang van die asielzoeker. En dat zes maanden lang.

Die actie waar Angela aan mee deed vond ik zelfs ongepast, wie deed men daar een gunst mee? Was het een voorbeeld in de hoop dat burgers dat voorbeeld deden opvolgen? Of was dat voor de schijnwerpers laten zien 'kijk mij eens goed doen'. De asielzoeker kon één nacht (met ontbijt) ervaren hoe luxe Angela woonde en daarna kon ze weer hopsaflops terug naar het AZC.

Over Annabel:

https://niw.nl/ik-ben-het-probleem-niet/

...............

Ook over de tweet uit mei 2015 waarin zij over Hitlers Mein Kampf zegt ‘Je leest zes bladzijden en je hebt meteen zin Joden te vergassen’, is Nanninga kort: “Dat zijn niet mijn woorden maar een citaat van komiek Hans Teeuwen over het verbod op de verkoop van dat boek. Waar ik overigens tegen ben.”

Diezelfde kwestie vormt de context van een tweet uit november 2014: ‘Nu even wat Mein Kampfen kopen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de kerstcadeaux. Sti-hille nacht, siegheilige nacht.’ Het is een tekst waar ze nu minder gelukkig mee is.

.......................

Maar als Nanninga haar woorden nu, jaren later leest, heeft zij er dan spijt van? “Spijt is een groot woord. Ik begrijp wel dat mensen er nu in een andere context of zelfs zonder enige context van schrikken of boos om worden. Maar ik weet met welke intentie ik dat destijds heb gezegd.”

...........etc.etc.etc............

Nanninga publiceerde de zes tweets tussen december 2009 en oktober 2016. In deze periode werkte zij als journalist bij ‘shockblog’ GeenStijl, berucht om harde satire, en bij opiniesites Jalta en The Post Online. Nanninga maakte vooral bij GeenStijl naam als keihard satiricus, met name als het gaat om de vrijheid van meningsuiting. 

Bakblik schreef op 03-11-2025 om 08:07:

Jij wel met droger ogen beweren dat Nanninga geen rascist is? Dobbernegers was haar uitspraak hè voor als je het even was vergeten.

En heel haar X staat vol met moslimhaat/Marokkanenhaat. Je mag van mij best wat vinden van extreem conservatieve moslims, maar doe niet alsof de hele groep zo is en dat doet ze wel.

Thora schreef op 02-11-2025 om 22:25:

Even een algemene opmerking over Via Fora en iedereen die hier meepraat. Ik heb nog steeds een profiel op het Vivaforum. Toen dit opgedoekt zou worden ben ik hier terecht gekomen. Maar goed, op het Vivaforum valt gewoon totaal niet te discussiëren over links en rechts of midden. Alles wat naar rechts neigt wordt gelijk als extreem betiteld en is bij voorbaat al slecht en gevaarlijk. Bijna besmettelijk. Er valt totaal niet over te praten.

Natuurlijk zijn wij het hier ook vaak niet met elkaar eens en het kan wel eens hoog oplopen. Maar toch blijven we met elkaar in gesprek. Ook de moderators zijn (voor zover ik meegemaakt heb) neutraal en letten vooral op onregelmatigheden en op de persoon spelen. Kortom, ik ben heel blij met Via Fora en met jullie allemaal ♥️

Ik ben het zeer met je eens. Op Viva heb ik een permanente ban gekregen. Ik snapte er helemaal niks van. Hier voel ik mij prima. 

Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van Wilders kijken, maar ik denk dat die het eigenlijk wel prima vindt om niet de meeste stemmen te krijgen, scheelt hem een hoop gezeik en kan die lekker in de oppositie zitten wat die ook geweldig kan.

Muurbloem1985 schreef op 03-11-2025 om 09:38:

Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van Wilders kijken, maar ik denk dat die het eigenlijk wel prima vindt om niet de meeste stemmen te krijgen, scheelt hem een hoop gezeik en kan die lekker in de oppositie zitten wat die ook geweldig kan.

Ja, eens. Hij zei het al op de verkiezingsavond zelf, dat de rol in de oppositie hem beter past.

Muurbloem1985 schreef op 03-11-2025 om 09:38:

Dat zou mij ook niets verbazen.

Thora schreef op 02-11-2025 om 22:25:

Even een algemene opmerking over Via Fora en iedereen die hier meepraat. Ik heb nog steeds een profiel op het Vivaforum. Toen dit opgedoekt zou worden ben ik hier terecht gekomen. Maar goed, op het Vivaforum valt gewoon totaal niet te discussiëren over links en rechts of midden. Alles wat naar rechts neigt wordt gelijk als extreem betiteld en is bij voorbaat al slecht en gevaarlijk. Bijna besmettelijk. Er valt totaal niet over te praten.

Natuurlijk zijn wij het hier ook vaak niet met elkaar eens en het kan wel eens hoog oplopen. Maar toch blijven we met elkaar in gesprek. Ook de moderators zijn (voor zover ik meegemaakt heb) neutraal en letten vooral op onregelmatigheden en op de persoon spelen. Kortom, ik ben heel blij met Via Fora en met jullie allemaal ♥️

Mooi Thora. Ik ervaar net zo. Mijn meningsverschil is regelmatig anders dan die van anderen hier, maar ik voel me hier prima. Geen gekat, geen gemiauw.

Zo lang het niet op de man wordt mag het er zijn.

En ik leer er ook van hoor. Ik lees andermans visie en soms stel ik die van mij dus ook bij.

Fleurtje_5 schreef op 03-11-2025 om 08:01:

[..]

Ik ben het evengoed helemaal oneens met de actie én de woorden van Uğur.

Ze maakt Joost Eerdmans en Annabel Nanninga verdacht van racisme, terwijl beide gewoon een stevige aanpak van de migratiestroom willen. Annabel deed in het verleden aan harde satire, (ze had ook woorden van Hans Teeuwen geciteerd over het boek Mein Kampf, daarna werd gedaan alsof het woorden van Annabel waren) maar zij is zeker geen racist.

Die vrouw had maandenlang een asielzoeker in huis genomen omdat die man homo is en in het AZC niet veilig was. Dat deed Annabel zonder media-aandacht. In tegenstelling tot bv Angela Groothuizen die voor 24 uur een asielzoeker in huis nam voor grote media-aandacht.

Ik weet het dat ik dit al eerder heb genoemd, maar blijkbaar kan ik het niet vaak genoeg herhalen omdat men telkens weer zo naar praat over Annabel.

En nu liggen ze vast onder vuur omdat partijen zoals oa JA21 tegen de versterkte gebedsoproepen zijn.

Wat ik ook al eerder schreef is dit:

Dat zijn nog steeds heeeeeeeel veel burgers die zonder pardon aan de kant geschoven worden omdat drie mensen geen zin hebben om er mee in zee te gaan.

Op 29 okt om 16:33 schreef ik: Hopelijk voelt die stem straks ook nog goed voor je als Jetten de grootste word en niet kan waarmaken wat jij ervan verwacht.

Ik weet niet wat DDS voor site is. Is dat een Belgische nieuwssite? Ook ik heb gedacht aan dat wat DDS schreef. Ik denk dat we over het hoofd hebben gezien dat we met omweggetjes toch een links kabinet krijgen, terwijl men juist een rechts kabinet wou:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8054838#8054838

Helemaal mee eens. Kritisch op migratie en bepaalde elementen van de Islam staat wat mij betreft niet gelijk aan racisme. 

Schoondochter schreef op 03-11-2025 om 09:48:

[..]

Ja, eens. Hij zei het al op de verkiezingsavond zelf, dat de rol in de oppositie hem beter past.

Ik vind de toon van wilders echt niet kunnen en een schande. Helemaal prima als hij in de oppositie zit. En rechtse partijen zijn gegroeid wat wat mij betreft prima is. Prima als een deel van de kamer kritisch op migratie blijft en de EU niet als heilige graal ziet. Zelf heb ik overigens niet rechts gestemd.

Mick87 schreef op 03-11-2025 om 12:05:

[..]

Helemaal mee eens. Kritisch op migratie en bepaalde elementen van de Islam staat wat mij betreft niet gelijk aan racisme.

Dat ben ik met je eens, Mick. Alleen als je haar tweets leest, lijkt ze heel de islam over één kam te scheren. Mijn islamitische kennissen zijn heel verschillend. De ene gaat wat losser met het geloof om dan de andere, maar ze lijken anderzijds ook heel veel op autochtone Nederlanders: beide ouders werken, huis, boompje, beestje, twee of drie kinderen. Vrijwilliger op de voetbal. Dat soort dingen. Ik heb zelf het idee dat juist die fundamentalistische moslims zich aan de randen van de maatschappij bevinden. Uitkering, veel kinderen, boos op alles wat niet voldoet aan hoe zij hun geloof zien. Dat is ook de reden dat ik zeg dat je wel kritisch mag zijn, maar je moet niet een hele groep over één kam scheren.

Mick87 schreef op 03-11-2025 om 12:07:

[..]

Ik vind de toon van wilders echt niet kunnen en een schande. Helemaal prima als hij in de oppositie zit. En rechtse partijen zijn gegroeid wat wat mij betreft prima is. Prima als een deel van de kamer kritisch op migratie blijft en de EU niet als heilige graal ziet. Zelf heb ik overigens niet rechts gestemd.

Wilders is weer aan het twitteren:

"Aangenomen PVV-amendement: illegaliteit misdrijf!
Raad van State: maak er een overtreding van.
Ze willen illegalen nog net geen beloning geven.
Met de zwakkelingen van de RvS wordt Nederland één groot illegalennest.

Hij doet alsof Raad van State meer dan advies geeft. Ik heb het advies nog niet opgezocht, maar het zal keurig beargumenteerd zijn. De minister kan het advies naast zich neerleggen en dat twittert hij nou weer niet.

Euphoria schreef op 03-11-2025 om 10:58:

[..]

Mooi Thora. Ik ervaar net zo. Mijn meningsverschil is regelmatig anders dan die van anderen hier, maar ik voel me hier prima. Geen gekat, geen gemiauw.

Zo lang het niet op de man wordt mag het er zijn.

En ik leer er ook van hoor. Ik lees andermans visie en soms stel ik die van mij dus ook bij.

Precies. En daar is hier ruimte voor. 

Thora schreef op 03-11-2025 om 14:03:

[..]

Precies. En daar is hier ruimte voor.

Ik lees hier meningen die ik in mijn eigen bubbel nooit hoor. Soms gaat het me wel te ver, zoals soms in het Israël draadje, ik reageer ook weleens bewust niet.

pssstttt… in feite zijn dit ook meta discussies… 🤫🤐😉

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.