Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Jujubee
29-10-2025 om 22:11
Amber82 schreef op 29-10-2025 om 22:05:
Als ze slim zijn gaan ze nu ook niet kiezen voor Klaver, want die heeft het groenlinkslabel.
Als ze slim zijn, ook omdat ze voor een nieuwe naam gaan, gaan ze voor een vers en nieuw gezicht en ook wat jonger.
Super fijn dat hij weg is ja. Als ze slim zijn koppelen ze gewoon helemaal los van GL, dan krijgen ze misschien weer wat meer stemmers terug op het oude nest. En inderdaad, jonge frisse mensen aanstellen en met goede moed weer door. Ik vond de PVDA altijd een prima partij, tot die rare samensmelting met GL. Die heb ik nooit begrepen.
Amber82
29-10-2025 om 22:14
De fusie terugdraaien gaat niet gebeuren en als ze dat al zouden doen zou pvda ook niet snel de grootste worden.
Merendeel kiest rechts. Weer splitten zou betekenen dat beide partijen alleen maar kleiner worden denk ik en daardoor een nog kleinere rol spelen in mogelijk kabinetsdeelname.
Yumi
29-10-2025 om 22:14
Miraval schreef op 29-10-2025 om 22:05:
Zet de deur wel open voor een samenwerking met VVD.
Ze staan nu op 23 zetels dus ik mag aannemen van wel, bovendien noemde Jetten een voorkeur voor een samenwerking met o.a de VVD.
Nicole123
29-10-2025 om 22:17
Ik ben even aan het tellen, de Eerste Kamer gaat lastig worden, omdat BBB daar nog heel groot is.
D66-VVD-CDA-GL/PvdA heeft 35 van de 75 zetels, dus komt er 3 tekort.
D66-VVD-CDA-JA21 heeft 24 van de 75 zetels, dus komt er 14 tekort.
Dit zou pleiten voor de versie met GL/PvdA met bijv. CU (3 zetels) als gedoogpartner in de Eerste Kamer. De versie met JA21 komt heel veel tekort. Zij zouden dan BBB + CU of SGP nodig hebben als gedoogpartner in de Eerste Kamer en dan staat het wel heel ver af van de D66 idealen. Dus ik denk niet dat Yesilgoz dit erdoor gaat krijgen.
Miraval
29-10-2025 om 22:18
Ik plaats hem hier ook even;
VVD wil een centrum rechts kabinet, en als je kijkt naar de uitslagen dan is een samenwerking met JA21 veel logischer dan met GL/PvdA. Links heeft flink verloren in het algeheel.
Als ik Yesilgöz zou zijn zou ik daarop inzetten want een kabinet zonder VVD en PVV komt over links niet aan een meerderheid en dan kan Jetten ook niks. Eigenlijk zou je met deze uitslag kunnen zeggen dat VVD toch wel de sterkste stem zal hebben, zonder hun is er geen meerderheid. Zonder GL-PVDA wel.
Yumi
29-10-2025 om 22:19
Neweve schreef op 29-10-2025 om 22:09:
[..]
Ik vermoed dat dat al zijn plan was, de verkiezingen van 2023 dan de fusie begeleiden en stoppen voor de volgende verkiezingen. Alleen was de kabinetsperiode van 11 maanden wel erg kort, dus hadden we wel heel snel nieuwe verkiezingen
Ik hoorde vanmiddag dat hij al besloten had uit de politiek te vertrekken, indien de uitslagen vanavond tegen zouden vallen.
Jujubee
29-10-2025 om 22:28
Amber82 schreef op 29-10-2025 om 22:14:
De fusie terugdraaien gaat niet gebeuren en als ze dat al zouden doen zou pvda ook niet snel de grootste worden.
Merendeel kiest rechts. Weer splitten zou betekenen dat beide partijen alleen maar kleiner worden denk ik en daardoor een nog kleinere rol spelen in mogelijk kabinetsdeelname.
Ik denk juist dat je dan eerder weer groter gaat worden. Zoveel mensen die juist niet op PVDA/GL willen stemmen door dat radicale tintje van GL. Dat stoot veel mensen af. Die hele fusie was toch Timmermans zijn idee? Ik zou lekker eruit stappen en weer lekker gescheiden door. Ik denk echt dat ze daar meer stemmers bij gaan krijgen. Maar goed, ze moeten het zelf weten, ik stem toch nooit links dus mij kan het weinig schelen.
Nicole123
29-10-2025 om 22:38
Miraval schreef op 29-10-2025 om 22:18:
Ik plaats hem hier ook even;
VVD wil een centrum rechts kabinet, en als je kijkt naar de uitslagen dan is een samenwerking met JA21 veel logischer dan met GL/PvdA. Links heeft flink verloren in het algeheel.
Als ik Yesilgöz zou zijn zou ik daarop inzetten want een kabinet zonder VVD en PVV komt over links niet aan een meerderheid en dan kan Jetten ook niks. Eigenlijk zou je met deze uitslag kunnen zeggen dat VVD toch wel de sterkste stem zal hebben, zonder hun is er geen meerderheid. Zonder GL-PVDA wel.
Nee hoor, dat lijkt me meer wishful thinking van jouw kant. Yesilgoz zal het proberen hoor, maar zowel qua zetelaantallen (20 versus 9) als zeteltekort in de Eerste Kamer (3 versus 14) is GL/PvdA veel logischer. En VVD heeft niet de sterkste stem, maar D66. Die staan echt niet te springen om met 3 rechtse partijen in een coalitie te gaan.
Loeki72
29-10-2025 om 22:42
Yumi schreef op 29-10-2025 om 22:06:
[..]
Dan denk ik dat je nu wel een feestje gaat geven... Ik ben hier blij mee, en wat mij betreft is het goed dat hij opstapt.Timmermans stapt op: 'Neem volledige verantwoordelijkheid voor teleurstellend resultaat'
Frans Timmermans doet een stap terug als partijleider van GroenLinks-PvdA.
Een zichtbaar aangeslagen Timmermans bedankt zijn aanhangers voor het harde werken. "Maar we zijn er niet in geslaagd - ik ben er niet in geslaagd - om voldoende mensen te overtuigen ons een stem te geven. Daarvoor neem ik de volledige verantwoordelijkheid."
Live verkiezingen | Gejuich bij D66 na exitpoll, Wilders had andere uitslag gehoopt - NU.nl
Jammer dat Wilders niet opstapt na het grotere verlies van zetels.
Miraval
29-10-2025 om 22:45
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 22:38:
[..]
Nee hoor, dat lijkt me meer wishful thinking van jouw kant. Yesilgoz zal het proberen hoor, maar zowel qua zetelaantallen (20 versus 9) als zeteltekort in de Eerste Kamer (3 versus 14) is GL/PvdA veel logischer. En VVD heeft niet de sterkste stem, maar D66. Die staan echt niet te springen om met 3 rechtse partijen in een coalitie te gaan.
Maar dan vergeet je ook de nummer 2, PVV, die dan met 25 zetels in de oppositie natuurlijk ook een signaal is geweest.
De gemiddelde uitslag is gewoon dat links ontzettend in heeft moeten leveren op de gehele breedte.
En vgm heeft Brekelmans gezegd dat de VVD absoluut niet met GL/PvdA wil, en zonder VVD (en PVV) komt er geen meerderheidskabinet.
Dat is geen wishful thinking vanuit mij, dik kijk naar de gehele uitslag, en die laat zien dat (centrum)rechts gewoon oververtegenwoordigd is in de uitslag.
Ik denk eerder dat het wishful thinking is vanuit jou. 😉 (no offence trouwens, mij zou het niet veel uitmaken, gezien de uitslag vind ik GL/PvdA een logische keuze, maar het standpunt van de VVD ik weet niet hoe sterk ze zich daaraan willen houden.)
Beterhier
29-10-2025 om 22:46
Loeki72 schreef op 29-10-2025 om 22:42:
[..]
Jammer dat Wilders niet opstapt na het grotere verlies van zetels.
Dan is er toch geen PVV meer?
Helpdesk
29-10-2025 om 22:49
[..]
Jetten heeft zijn voorkeuren, zie liveblog nu.nl
‘Het is voor D66-leider Rob Jetten "heel logisch" om te gaan regeren met GroenLinks-PvdA. Die partij verloor volgens de laatste exitpoll van Ipsos I&O vijf zetels en haalt er nog twintig. Jetten zegt verder dat de VVD en het CDA het ook "heel goed" hebben gedaan. Die partijen krijgen volgens de laatste exitpoll respectievelijk 23 en 19 zetels. De vier partijen krijgen samen 89 zetels.
Neweve
29-10-2025 om 22:51
[..]
Daarbij heeft ook bontebal aangegeven weinig te voelen voor regeren met ja21.
D66,vvd,pvv komt trouwens op 75 maar die combi acht ik best onwaarschijnlijk. Dan moet d66 wel veel opgeven, ondanks dat ze een van de grootse zijn.
Zelfde voor vvd, pvv, cda, Ja21 (76), dan moet de cda wel veel water bij de wijn doen.
Yumi
29-10-2025 om 23:00
SP op 3 zetels, ik vind dat Jimmy Dijk ook de kuierlatten moet nemen, misschien kan hij als imitator voor clown Bassie terecht in het circus. Die gênante vertoning maakte hem volstrekt belachelijk en daar is de partij voor afgestraft.
Ook Jimmy Dijk kon de trend niet keren: dit is de tiende verkiezing in tien jaar tijd waarbij de SP kiezers verliest. De partij houdt in de exitpolls drie van haar vijf zetels over, terwijl SP’ers dachten dat het behoud van vijf zetels goed mogelijk was.
SP verliest ook met Jimmy Dijk voor tiende keer in tien jaar - NRC
Nicole123
29-10-2025 om 23:02
Miraval schreef op 29-10-2025 om 22:45:
[..]
Maar dan vergeet je ook de nummer 2, PVV, die dan met 25 zetels in de oppositie natuurlijk ook een signaal is geweest.
De gemiddelde uitslag is gewoon dat links ontzettend in heeft moeten leveren op de gehele breedte.
En vgm heeft Brekelmans gezegd dat de VVD absoluut niet met GL/PvdA wil, en zonder VVD (en PVV) komt er geen meerderheidskabinet.
Dat is geen wishful thinking vanuit mij, dik kijk naar de gehele uitslag, en die laat zien dat (centrum)rechts gewoon oververtegenwoordigd is in de uitslag.
Ik denk eerder dat het wishful thinking is vanuit jou. 😉 (no offence trouwens, mij zou het niet veel uitmaken, gezien de uitslag vind ik GL/PvdA een logische keuze, maar het standpunt van de VVD ik weet niet hoe sterk ze zich daaraan willen houden.)
Het gaat om zetels, niet om signalen. 75+1 zetels, dat is waar het om gaat. De PVV heeft zichzelf onmogelijk gemaakt, dus het is straks aan de andere partijen. D66 gaat echt niet zeggen: 'o goh, er hebben veel mensen op PVV gestemd, laten we er verder maar een heel rechts kabinet + wij zelf van maken, inclusief een ver-rechtse afsplitsing van FvD!' En D66 heeft als grootste partij de grootste stem. Jammer van VVD dat ze absoluut niet met GL/PvdA zouden willen, maar als ze zowel aan de linker- als aan de rechterkant de boel uitsluiten dan stellen ze zich wel heel erg als een soort dreinende kleuter op vind ik. Verder is de Eerste Kamer echt wel een dingetje, gaan regeren met 14 zetels tekort in de Eerste Kamer is echt vragen om problemen.