Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
28-10-2025 om 11:05
Miraval schreef op 27-10-2025 om 22:19:
Ik zou overigens 1000x eerder vallen over de opmerking van Wilders over "dan hebben ze misschien iets meer honger in Afrika, maar wij in Nederland niet".
Die was zo schokkend, dat kon je gewoon door de tv voelen vanuit de zaal daar. Vreselijke opmerking. Ik hoop dat dat hem zetels gaat kosten.
Wilders zou zich dood moeten schamen, en nog een beetje meer.
Inderdaad. Dat was ook heel ongepast.
Maar de uitleg die men onder andere bij Vandaag Inside gaf, klopt ook weer. Landen als bv China verdienen ontzettend veel geld in en aan Afrika, maar China zou dan ook eens wat terug kunnen doen voor Afrika. En het niet alleen aan deze stip overlaten.
Fleurtje_5
28-10-2025 om 11:06
Poezenmeisje schreef op 27-10-2025 om 22:32:
[..]
Het is geen 'slip of the tongue' als hij erover door blijft kwekken terwijl hij tot de orde geroepen wordt.
Dit dus.
Libertine
28-10-2025 om 11:36
Fleurtje_5 schreef op 28-10-2025 om 11:05:
[..]
Inderdaad. Dat was ook heel ongepast.
Maar de uitleg die men onder andere bij Vandaag Inside gaf, klopt ook weer. Landen als bv China verdienen ontzettend veel geld in en aan Afrika, maar China zou dan ook eens wat terug kunnen doen voor Afrika. En het niet alleen aan deze stip overlaten
dit soort informatie kan iedereen met een simpele vraag aan ChatGPT opzoeken. Misschien kunnen ze dat bij VI ook eens doen? Het gebrek aan kennis, de luiheid om eens wat op te zoeken en kennis te vergaren helpt zoveel onwaarheden de wereld in.
Long story short: Volgens sommige schattingen is China inmiddels de grootste bilaterale geldschieter van Afrika.
Long story:
China geeft inderdaad ontwikkelingshulp aan landen in Afrika, maar het doet dat op een andere manier dan veel westerse landen.
Hier is een overzicht van hoe dat werkt
Vormen van Chinese ontwikkelingshulp in Afrika
Leningen en kredieten
- China verstrekt vaak leningen tegen lage rente of rentevrije leningen aan Afrikaanse landen.
- Deze leningen worden meestal gebruikt voor infrastructuurprojecten, zoals wegen, spoorwegen, havens en energiecentrales.
Investeringen en handel
- In plaats van directe hulp (zoals subsidies), kiest China vaak voor investeringen via bedrijven.
- Zo worden Chinese bouw- en mijnbouwbedrijven actief in Afrika, vaak in ruil voor toegang tot natuurlijke hulpbronnen (olie, koper, enz.).
Technische en educatieve samenwerking
- China biedt scholarships aan Afrikaanse studenten om in China te studeren.
- Het zendt ook artsen, landbouwexperts en technici naar Afrikaanse landen.
Schuldkwijtschelding
- Regelmatig scheldt China oude schulden kwijt van armere Afrikaanse landen, vooral die welke aan het Belt and Road Initiative deelnemen.
Waarom China dit doet
- Economische belangen: toegang tot grondstoffen en nieuwe markten.
- Politieke invloed: steun winnen in internationale organisaties (zoals de VN).
- Soft power: een positief imago opbouwen als “vriend van Afrika
Voorbeeld
- In landen als Ethiopië, Kenia, Zambia en Angola heeft China grote projecten gefinancierd, zoals spoorlijnen, dammen en regeringsgebouwen.
- Volgens sommige schattingen is China inmiddels de grootste bilaterale geldschieter van Afrika.
de rol van Nederland wordt zo verschikkelijk overschat. We zijn die weldoeners helemaal niet. En al helemaal niet het braafste meisje van de klas
felija
28-10-2025 om 11:42
Inderdaad Libertine.
Die eeuwige slachtofferrol: alsof 'deze kleine stip' (ons land) het enige land is wat vluchtelingen opvangt, geld geeft aan ontwikkelingshulp.
Boeh! De rest doet niks en wij moeten alles opvangen.
Verstoken van enige kennis van hoe het echt zit, maar wel dit soort fabeltjes de wereld (Nederland) in helpen.
Alsof we zogenaamd héél liefdadig zijn, terwijl het juist alleen maar ikke, ikke is.
Zilver_gray
28-10-2025 om 12:00
Libertine schreef op 28-10-2025 om 11:36:
[..]
dit soort informatie kan iedereen met een simpele vraag aan ChatGPT opzoeken. Misschien kunnen ze dat bij VI ook eens doen? Het gebrek aan kennis, de luiheid om eens wat op te zoeken en kennis te vergaren helpt zoveel onwaarheden de wereld in.
Long story short: Volgens sommige schattingen is China inmiddels de grootste bilaterale geldschieter van Afrika.
Long story:
China geeft inderdaad ontwikkelingshulp aan landen in Afrika, maar het doet dat op een andere manier dan veel westerse landen.
Hier is een overzicht van hoe dat werkt
Vormen van Chinese ontwikkelingshulp in Afrika
Leningen en kredieten
- China verstrekt vaak leningen tegen lage rente of rentevrije leningen aan Afrikaanse landen.
- Deze leningen worden meestal gebruikt voor infrastructuurprojecten, zoals wegen, spoorwegen, havens en energiecentrales.
Investeringen en handel
- In plaats van directe hulp (zoals subsidies), kiest China vaak voor investeringen via bedrijven.
- Zo worden Chinese bouw- en mijnbouwbedrijven actief in Afrika, vaak in ruil voor toegang tot natuurlijke hulpbronnen (olie, koper, enz.).
Technische en educatieve samenwerking
- China biedt scholarships aan Afrikaanse studenten om in China te studeren.
- Het zendt ook artsen, landbouwexperts en technici naar Afrikaanse landen.
Schuldkwijtschelding
- Regelmatig scheldt China oude schulden kwijt van armere Afrikaanse landen, vooral die welke aan het Belt and Road Initiative deelnemen.
Waarom China dit doet
- Economische belangen: toegang tot grondstoffen en nieuwe markten.
- Politieke invloed: steun winnen in internationale organisaties (zoals de VN).
- Soft power: een positief imago opbouwen als “vriend van Afrika
Voorbeeld
- In landen als Ethiopië, Kenia, Zambia en Angola heeft China grote projecten gefinancierd, zoals spoorlijnen, dammen en regeringsgebouwen.
- Volgens sommige schattingen is China inmiddels de grootste bilaterale geldschieter van Afrika.
de rol van Nederland wordt zo verschikkelijk overschat. We zijn die weldoeners helemaal niet. En al helemaal niet het braafste meisje van de klas
Dank je wel Libertine voor dit inzicht. De verzinsels gaan alweer een eigen leven leiden zie ik.
rionyriony
28-10-2025 om 14:46
rionyriony schreef op 27-10-2025 om 13:30:
- knip - discussies van GeenStijl graag voeren op het desbestreffende forum. En als ik een stuk knip, graag niet gewoon nog een keer plaatsen. Bij een volgende keer zal een ban volgen.
Ik lees lang niet alles terug omdat ik beperkt tijd heb dus sorry als ik een comment heb gemist en iets nogmaals heb geplaatst (kan ik me niet herinneren trouwens).
Het wordt me nu toch wat onduidelijk welke artikelen je naar mag linken en welke niet.
rionyriony
28-10-2025 om 15:20
Fleurtje_5 schreef op 28-10-2025 om 10:59:
[..]
Dat was idd zeer ongepast.
Ik vond dat debat erg rommelig. De debatleidster had het niet onder controle. Heb het debat toen weggezapt. Schandalige vertoning met dat ordinair geschreeuw.
Vond het ook niet erg boeiend de manier waarop Bosman dat debat voerde. Ik denk dat ik het laatste debat ook niet meer ga kijken.
Het gaat niet echt over de wensen en problemen van de mensen maar hoe lijsttrekkers reclame maken voor hun partij zodat mensen gaan denken dat ze daarop moeten stemmen. Terwijl ze gewoon gaan uitvoeren wat ze al jarenlang weten. Meer immigratie, minder zeggenschap, steeds meer EU en minder NL nationaliteit.
Hoe beter de economie, hoe meer instroom, hoe minder beschikbare huizen (tenzij je nieuwkomer bent), minder identiteit, NLers trekken weg uit het land.
In twaalf jaar onder Rutte zijn er anderhalf miljoen immigranten binnengekomen en niemand kon er door zijn stem iets tegen doen. PvdA zat erbij, D'66, VVD, CDA. Die gaan echt niet plotseling veranderen.
Yumi
28-10-2025 om 17:15
Grote verschuiving!
Een nek aan nek race tussen de PVV, GroenLinks-PvdA en D66 die alle 3 op 23 zetels staan. Het CDA staat op 19 en de VVD op 17 volgens de peiling van Ipsos
Volgens EenVandaag daalt de PVV 5 zetels, maar is in die peiling met 29 nog altijd de grootste. GroenLinks-PvdA blijft gelijk op 25 zetels en D66 stijgt naar 24 (+8). CDA (19 zetels) en VVD (16 zetels) volgen op enige afstand.
Het wordt een spannende woensdagavond!
De overige partijen bij Ipsos:
JA21 11 (-1), FVD 6 (+1), BBB 5 (+1), SP 4, DENK 3, Volt 2 (-1), SGP 3, CU 3, 50PLUS 3 (+1), NSC 1 (+1).
De overige partijen bij EenVandaag:
JA21 8 (-4), FVD 6 (+2), BBB 3 (+1), SP 5 (+1), DENK 3, Volt 2 (-1), SGP 3, CU (+1), 50PLUS 2 (+1), NSC 0.
Grote verschuiving in laatste peilingen: 'Het is onvoorstelbaar spannend'
felija
28-10-2025 om 17:24
Yumi schreef op 28-10-2025 om 17:15:
Grote verschuiving!
Een nek aan nek race tussen dePVV, GroenLinks-PvdA en D66 die alle 3 op 23 zetels staan. Het CDA staat op 19 en de VVD op 17 volgens de peiling van Ipsos
Volgens EenVandaag daalt de PVV 5 zetels, maar is in die peiling met 29 nog altijd de grootste. GroenLinks-PvdA blijft gelijk op 25 zetels en D66 stijgt naar 24 (+8). CDA (19 zetels) en VVD (16 zetels) volgen op enige afstand.
Het wordt een spannende woensdagavond!
De overige partijen bij Ipsos:JA21 11 (-1), FVD 6 (+1), BBB 5 (+1), SP 4, DENK 3, Volt 2 (-1), SGP 3, CU 3, 50PLUS 3 (+1), NSC 1 (+1).
De overige partijen bij EenVandaag:
JA21 8 (-4), FVD 6 (+2), BBB 3 (+1), SP 5 (+1), DENK 3, Volt 2 (-1), SGP 3, CU (+1), 50PLUS 2 (+1), NSC 0.
Grote verschuiving in laatste peilingen: 'Het is onvoorstelbaar spannend'
Nou, inderdaad spannend! Denk ook dat nog heel veel mensen tot het laatste moment 'zwevend zijn.'
Daglichtlamp
28-10-2025 om 17:33
In de IPSOS-peiling is ook goed te zien hoezeer de kiezers nog zweven. Mijn gok is dat D66 het grootste wordt.
https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-vijf-partijen-dicht-bij-elkaar/
Ten eerste is er veel twijfel onder links-progressieve kiezers. Ongeveer de helft (46%) van de kiezers van GL-PvdA overweegt nog altijd een stem op D66, terwijl D66 andersom in theorie nog 37 procent van de kiezers kan verliezen aan GL-PvdA. Als een van deze partijen erin slaagt de strategische progressieve stem naar zich toe te trekken is de kans groot dat deze partij extra zetels zal winnen.
-------------
D66 concurreert niet alleen in het links-progressieve cluster, maar ook in het midden. De partij kan ook nog winnen en verliezen aan CDA (29% van de D66-kiezers overweegt CDA, 37% van de CDA-kiezers overweegt D66) en VVD (14% van de D66-kiezers overweegt VVD, 15% van de VVD-kiezers overweegt D66). CDA-kiezers die een overstap naar D66 overwegen, maar (nog) niet maken, zeggen vaak dat de partij vooral hen toch ‘te groen en te links’ is om op te stemmen. Anderen zeggen meer vertrouwen te hebben in Bontenbal dan in Jetten.
Ook tussen CDA en VVD is nog veel verkeer mogelijk (27% van de CDA’ers overweegt VVD, 35% VVD’ers overweegt CDA). CDA-kiezers die VVD overwegen, zeggen bij de VVD vooral nog te twijfelen over het leiderschap van Yesilgöz.
------------
VVD kan in sterkere mate verliezen aan JA21 (23%) dan aan de PVV (14%). JA21-kiezers kijken naar beide partijen in sterke mate (50% overweegt PVV, 34% overweegt VVD).
PVV’ers zijn relatief zeker van hun stem. Een vijfde (20%) denkt nog na over JA21 en dertien procent over de VVD. Kiezers die afgelopen weekend overstapten van PVV naar JA21, hebben daar vaak strategische redenen voor omdat de PVV waarschijnlijk niet mee mag regeren.
Yumi
28-10-2025 om 17:53
Neweve schreef op 28-10-2025 om 10:17:
Ik vind de debatten ook weinig opleveren. Het is vooral roepen wat de ander niet goed doet ipv laten zien waar je zelf voor staat. Dat laatste komt af en toe terug in een ingestudeerd antwoord op een vraag.
https://youtu.be/YKh0lPGRock?si=x2j_H0nrAdkO95ha
Ik vond gisteren wilders niet zo sterk als dat hij meestal is, hij oogte ook moe. Ben benieuwd of hij "binnenkort" opstapt, maar dat hangt vast af van de verkiezingsuitslag.
Ik vond bontebal best prettig in het debat, hij focuste op samenwerken. Wel vond ik het jammer dat hij daardoor meer mediator was dan iemand met een standpunt/visie.
Ik heb hem al eerder gedeeld maar de nos op 3 over de politieke partijen vond ik erg mooi. Dan leer je wat meer over de basis & visie van waaruit ze werken. En de aanpassingen tov vorige verkiezingen.
Dat zei ik ook, vlak na de laatste dreiging toen hij niet naar de debatten kwam. Opeens knapt er iets waardoor de deur dichtgaat. Jammer genoeg betekent stoppen niet dat hij dan veilig is....
Neweve
28-10-2025 om 18:54
Yumi schreef op 28-10-2025 om 17:53:
[..]
Dat zei ik ook, vlak na de laatste dreiging toen hij niet naar de debatten kwam. Opeens knapt er iets waardoor de deur dichtgaat. Jammer genoeg betekent stoppen niet dat hij dan veilig is....
Ik kreeg toen ik hem gisteren zag dus echt dat gevoel, dat er iets geknapt is. En hoewel er vast ook een tactische component zat aan wel/niet deelnemen aan de debatten, denk ik dat de emotie een grotere rol heeft gespeeld dan initieel gedacht.
Stiekem hoop ik dat stoppen wel een stukje rust geeft. 100% veilig zal hij wel niet meer zijn, maar minder de spotlight geeft hopelijk wel iets vrijheid terug.
Koko67
28-10-2025 om 18:58
Zilver_gray schreef op 28-10-2025 om 12:00:
[..]
Dank je wel Libertine voor dit inzicht. De verzinsels gaan alweer een eigen leven leiden zie ik.
Nou, inzicht is niet het woord dat ik zou gebruiken. China is vooral heel slim bezig in Afrika, met ontwikkelingshulp heeft het niet heel veel te maken. Kobalt, goud, olie, zomaar een paar redenen van de enorme interesse van China voor Afrika. En de leningen die Afrika aangaat worden veel afbetaald met nog meer grond of bv. havenrechten. En dan steunen in ruil voor geld de Afrikaanse landen China ook nog eens in allerlei organisaties, zoals de VN.
Yumi
28-10-2025 om 19:05
Neweve schreef op 28-10-2025 om 18:54:
[..]
Ik kreeg toen ik hem gisteren zag dus echt dat gevoel, dat er iets geknapt is. En hoewel er vast ook een tactische component zat aan wel/niet deelnemen aan de debatten, denk ik dat de emotie een grotere rol heeft gespeeld dan initieel gedacht.
Stiekem hoop ik dat stoppen wel een stukje rust geeft. 100% veilig zal hij wel niet meer zijn, maar minder de spotlight geeft hopelijk wel iets vrijheid terug.
Ik heb gisteren het debat gemist, dus dat weet ik niet. Maar dat die emotie een grote rol heeft gespeeld, dat weet ik bijna zeker. Angst maakt je op den duur helemaal stuk, je denkt eraan te wennen, maar dan gebeurt er wéér iets waardoor de rek eruit is. Ik zie het als een elastiek dat wordt opgerekt...
Volgens hem zal de dreiging niet stoppen, vertelde hij een tijdje geleden in een interview. De rest van je leven in een save house, te triest voor woorden.