Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Euphoria
26-10-2025 om 10:02
Libertine schreef op 26-10-2025 om 09:58:
[..]
Iedereen zonder spaargeld is aan de coke en ik zit te azen op iemand z’n erfenis.
Als je nou echt een inhoudelijk gesprek wil voeren, zoals je enkele dagen eerder schreef, dan moet je echt iets aan je forum hygiëne gaan doen fleurtje.
Ik vind dat ze juist heel netjes blijft.
Fleurtje_5
26-10-2025 om 10:04
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2025 om 09:29:
[..]
Waarom moeten mensen die niets gespaard hebben het ruimer krijgen door de erfenis van een ander? Misschien hebben zij altijd teveel gesnoven? Of er maar op los geleefd. Lang leve de lol. Misschien ook niet, maar ze kunnen gelukkig wel hulp krijgen.
Jij verwijt een kind dat het niks heeft hoeven te doen voor zijn erfenis. Maar wat heeft iemand die nooit gespaard heeft er dan voor moeten doen om een deel van de erfenis-van-een-ander te krijgen? Een erfenis waar mensen voor gewerkt en betaald hebben en dit aan hun kinderen willen doorgeven. Als het een bedrijf is wat kinderen willen overnemen, zouden kinderen het bedrijf moeten verkopen om de erfbelasting te kunnen betalen?
Dat is echt heel erg.
Waarom moet een politicus sinterklaas spelen van het geld waar ouders voor gewerkt hebben én altijd zelf voor hebben betaald?
Zullen we het jaarlijkse ontroerend goed-bedrag eens naast het bedrag leggen dat een huurder moet betalen voor ontroerend goed? Dat bedrag wat zij NIET hoefden te betalen hadden ze kunnen sparen. Net zoals het geld dat een nieuwe keuken, badkamer of dak kost.
Iemand die het niet breed heeft kan bij de gemeente een budget krijgen. Een huisbezitter kan dat niet, want hij heeft bezit, terwijl zijn bezit in steen zit.
Iedereen hoort gelijk behandeld te worden ivm erfbelasting. Je gaat toch ook niet aan nieuwelingen vragen wat zij er voor hebben moeten doen dat ze hier een uitkering en woning krijgen.
@Libertine, Wil je een inhoudelijk gesprek met Fleurtje? Dan kom op met je inhoudelijk gesprek.
Bovenstaande is wat ik schreef. Jij pikt er uit wat je kan gebruiken zodat je er weer een eigen overtuigend-verhaal van kan maken.
Fleurtje_5
26-10-2025 om 10:05
Libertine schreef op 26-10-2025 om 09:58:
[..]
Iedereen zonder spaargeld is aan de coke en ik zit te azen op iemand z’n erfenis.
Als je nou echt een inhoudelijk gesprek wil voeren, zoals je enkele dagen eerder schreef, dan moet je echt iets aan je forum hygiëne gaan doen fleurtje.
Forum hygiëne????? Is dat een inhoudelijk gesprek?
Mick87
26-10-2025 om 10:08
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2025 om 09:29:
[..]
Waarom moeten mensen die niets gespaard hebben het ruimer krijgen door de erfenis van een ander? Misschien hebben zij altijd teveel gesnoven? Of er maar op los geleefd. Lang leve de lol. Misschien ook niet, maar ze kunnen gelukkig wel hulp krijgen.
Jij verwijt een kind dat het niks heeft hoeven te doen voor zijn erfenis. Maar wat heeft iemand die nooit gespaard heeft er dan voor moeten doen om een deel van de erfenis-van-een-ander te krijgen? Een erfenis waar mensen voor gewerkt en betaald hebben en dit aan hun kinderen willen doorgeven. Als het een bedrijf is wat kinderen willen overnemen, zouden kinderen het bedrijf moeten verkopen om de erfbelasting te kunnen betalen?
Dat is echt heel erg.
Waarom moet een politicus sinterklaas spelen van het geld waar ouders voor gewerkt hebben én altijd zelf voor hebben betaald?
Zullen we het jaarlijkse ontroerend goed-bedrag eens naast het bedrag leggen dat een huurder moet betalen voor ontroerend goed? Dat bedrag wat zij NIET hoefden te betalen hadden ze kunnen sparen. Net zoals het geld dat een nieuwe keuken, badkamer of dak kost.
Iemand die het niet breed heeft kan bij de gemeente een budget krijgen. Een huisbezitter kan dat niet, want hij heeft bezit, terwijl zijn bezit in steen zit.
Iedereen hoort gelijk behandeld te worden ivm erfbelasting. Je gaat toch ook niet aan nieuwelingen vragen wat zij er voor hebben moeten doen dat ze hier een uitkering en woning krijgen.
De ongenuanceerdheid druipt er weer van af. En het gaat helemaal niet om sinterklaas spelen van andermans geld. Het gaat er om dat basisvoorzieningen zoals zorg en onderwijs toegankelijk blijven. En door belastingen iets te verhogen zou het al iets schelen. Zodat bijvoorbeeld iemand met een ziekte een medicijn vergoed blijft houden, dat de kwaliteit onderwijs gewaarbord blijft etc. Maar goed. Zoals gewoonlijk wordt het allemaal weer een erg zwart wit verhaal. Want als je geen spaargeld hebt zuip en rook je en ben je lui etc. En die huizenbezitters hebben allemaal zo hard gewerkt. En indirect klinkt hier eigenlijk in door dat het leven maakbaar is. Maar guess what ? Dat is het niet. Iedereen kan morgen pech hebben onder een auto lopen en arbeidsongeschikt worden, kanker krijgen en zware behandelingen moeten ondergaan, een dementerende ouder krijgen of wat dan ook.
Fleurtje_5
26-10-2025 om 10:08
Euphoria schreef op 26-10-2025 om 10:02:
[..]
Ik vind dat ze juist heel netjes blijft.
Mick87
26-10-2025 om 10:11
ik raad een ieder trouwens het boek Misschien moet je iets lager mikken van Milio van de Kamp.
Muurbloem1985
26-10-2025 om 10:13
Mick87 schreef op 26-10-2025 om 10:08:
[..]
De ongenuanceerdheid druipt er weer van af. En het gaat helemaal niet om sinterklaas spelen van andermans geld. Het gaat er om dat basisvoorzieningen zoals zorg en onderwijs toegankelijk blijven. En door belastingen iets te verhogen zou het al iets schelen. Zodat bijvoorbeeld iemand met een ziekte een medicijn vergoed blijft houden, dat de kwaliteit onderwijs gewaarbord blijft etc. Maar goed. Zoals gewoonlijk wordt het allemaal weer een erg zwart wit verhaal. Want als je geen spaargeld hebt zuip en rook je en ben je lui etc. En die huizenbezitters hebben allemaal zo hard gewerkt. En indirect klinkt hier eigenlijk in door dat het leven maakbaar is. Maar guess what ? Dat is het niet. Iedereen kan morgen pech hebben onder een auto lopen en arbeidsongeschikt worden, kanker krijgen en zware behandelingen moeten ondergaan, een dementerende ouder krijgen of wat dan ook.
Maar we betalen toch al zorgkosten met z'n allen? Wat wil je nog meer? Nog meer belastingen verhogen zodat niemand het meer kan betalen? Het belastinggeld dat wij betalen gaat natuurlijk niet alleen naar de zorg. Ik vind dat er in Nederland al genoeg belasting betalen, schenkbelasting, belasting op vlees, inkomstenbelasting, erfbelasting maar het is blijkbaar nooit goed genoeg, iedereen met een beetje spaargeld moet maar uitgekleed worden.
Libertine
26-10-2025 om 10:16
ik ben op dit forum om ook mensen te horen die ver buiten m’n eigen bubbel leven. Om beter te snappen waarom mensen stemmen op een bepaalde partij. Het kost me alleen steeds meer moeite om er naar te luisteren en me ertoe te verhouden. Ik schrik enorm van de dingen die hier worden gezegd. Van de hardheid. Mijn land lijkt niet meer op het land dat ik ken. Met inwoners die omkijken naar anderen en solidair zijn.
Triest vind ik het.
Muurbloem1985
26-10-2025 om 10:18
Libertine schreef op 26-10-2025 om 10:16:
ik ben op dit forum om ook mensen te horen die ver buiten m’n eigen bubbel leven. Om beter te snappen waarom mensen stemmen op een bepaalde partij. Het kost me alleen steeds meer moeite om er naar te luisteren en me ertoe te verhouden. Ik schrik enorm van de dingen die hier worden gezegd. Van de hardheid. Mijn land lijkt niet meer op het land dat ik ken. Met inwoners die omkijken naar anderen en solidair zijn.
Triest vind ik het.
Ach wat een krokodillentranen, omdat mensen het niet met je eens zijn schrik je?
Fleurtje_5
26-10-2025 om 10:20
Mick87 schreef op 26-10-2025 om 10:08:
[..]
Ik zit al sinds 2013 te klagen dat de zorg afgebroken word. Dat er geld in zwarte gaten verdwijnt daar waar het niet moet verdwijnen.
Men dacht dat ze geld overhielden door 800 verzorgingshuizen te sluiten, ouderen moeten in hun eentje in het te grote huis blijven wonen en vereenzamen. Dan ontstaat er een woningnood. Verzorgingstehuizen terug draaien is veel duurder dan wat het bezuinigen had moeten opleveren.
Men dacht geld over te houden door ongeveer 26 gevangenissen (6100 cellen) te sluiten en 2600 fultime gevangenispersoneel te ontslaan. Nu klaagt men van een groot cellentekort en even werd overwogen om in het buitenland cellen te huren voor een giga bedrag. Gevangenissen heropenen? Niet genoeg personeel is het excuus. Dat hebben ze zelf de laan uit gestuurd, net zoals het zorgpersoneel. En straks is er ook een tekort aan boeren.
Men is druk bezig om boeren uit te kopen want stikstof. Die politica die de mond vol heeft over het klimaat en zelf graag het vliegtuig neemt, wil 10 nieuwe steden bouwen. Waar? En hoe zit het dan met dat stikstofprobleem?
En nu kom jij met je Engelse woordjes "guess what?' en haal je er ernstige ziektes bij om mij even terecht te wijzen en te vertellen hoe het in elkaar zit?
Het zou niet goed zijn voor die 'forum-hygiëne' als ik nu hardop zou schrijven wat ik denk.
Mick87
26-10-2025 om 10:28
Muurbloem1985 schreef op 26-10-2025 om 10:13:
[..]
Maar we betalen toch al zorgkosten met z'n allen? Wat wil je nog meer? Nog meer belastingen verhogen zodat niemand het meer kan betalen? Het belastinggeld dat wij betalen gaat natuurlijk niet alleen naar de zorg. Ik vind dat er in Nederland al genoeg belasting betalen, schenkbelasting, belasting op vlees, inkomstenbelasting, erfbelasting maar het is blijkbaar nooit goed genoeg, iedereen met een beetje spaargeld moet maar uitgekleed worden.
Klopt
Maar door demografische en geopolitieke ontwikkelingen is er geldgebrek en komen basisvoorzieningen in de knel. Dat is onvermijdelijk. Maar om de schade ietswat te beperken moet er ergens geld vandaan komen helaas. We krijgen vooral door stijgende zorgkosten komende decennia de begroting niet meer sluitend. Een pijn die we uiteindelijk allemaal dragen. Zorgpremies zullen omhoog gaan, meer uit basispakket, kritischer kijken naar toeslagen etc. En dus ook wellicht een klein beetje meer erfbelasting. Nu bèta je over een ton aan erfenis slechts 8000 euro belasting. Dus met een klein beetje omhoog kan de schatkist iets beter gevuld worden en wordt het leven voor bijvoorbeeld chronisch zieken, dementerenden en kinderen die onderwijs nodig hebben iets beter. En de mensen die geluk hebben met een erfenis houden nog steeds een lekker bedrag over. Nogmaals ik ben geen voorstander voor 50% erfbelasting of zo.
Spaarkas ben ik ook geen voorstander van.
Nogmaals komende 10 jaar komt er 230 miljard aan erfenissen vrij. 60 tot 70% van dit bedrag komt door overwaarde. En 25.000 euro erfenis is trouwens belastingvrij. Dus als hardwerkende ouder kan je nog steeds je kinderen iets nalaten.
Fleurtje_5
26-10-2025 om 10:32
Libertine schreef op 26-10-2025 om 10:16:
Triest vind ik het.
Triest is het zeker. Weet je dat ik juist schrik van jouw harde berichten?
Mijn twee oudste broers hebben hun hele leven gewerkt vanaf zeer jonge leeftijd (destijds mocht men kinderen zo van school halen om voor de kost te werken) want we waren een groot gezin. Mijn ouders woonden in een oud boerderijtje dat met hard werken van mijn ouders maar ook met hulp van de kinderen overeind kon blijven staan. Mijn oudste broers werden ziek, ze hebben hun pensioenleeftijd net niet gehaald, wel altijd aan betaald.
Als zij iets hadden kunnen erven was het een groffe belediging geweest dat je zou zeggen dat zij er niks voor hadden gedaan of 'dat het geld was komen aanwaaien'.
En nu ga je mij een lesje willen leren over omkijken naar anderen en solidariteit ivm met erfbelasting verhogen? En moet ik Timmermans aanhoren dat hij de erfbelasting wil verhogen omdat hij dat eerlijker vind? Ik snap werkelijk niet dat uitgerekend Timmermans het over eerlijkheid heeft, dat hij nog kandidaat mag zijn om premier te kunnen worden.
ps Bij het kruidv*t zijn de tissues op de aanbieding.
Nicole123
26-10-2025 om 10:32
Bizar dat sommigen hier 'jij zit op andermans erfenis te azen' maar normaal vinden. Dat ze van mensen die arm zijn roepen dat ze wel aan de coke zullen zitten (tot zover dus het zogenaamd begaan zijn met daklozen of mensen die bij de voedselbank lopen, totaal niet dus). En als iemand zegt dat ze van dit soort retoriek schrikt nul empathie maar een aanval over krokodillentranen. Als iemand dit soort dingen 'netjes blijven' vindt dan is 'netjes' behoorlijk gedegradeerd.
Triest inderdaad.
Mick87
26-10-2025 om 10:33
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2025 om 10:20:
[..]
Ik zit al sinds 2013 te klagen dat de zorg afgebroken word. Dat er geld in zwarte gaten verdwijnt daar waar het niet moet verdwijnen.
Men dacht dat ze geld overhielden door 800 verzorgingshuizen te sluiten, ouderen moeten in hun eentje in het te grote huis blijven wonen en vereenzamen, Dan ontstaat er een woningnood. Verzorgingstehuizen terug draaien is veel duurder dan wat het bezuinigen zou moeten opleveren.
Men dacht geld over te houden door ongeveer 26 gevangenissen (6100 cellen) te sluiten en 2600 fultime gevangenispersoneel te ontslaan. Nu klaagt men van een groot cellentekort en even werd overwogen om in het buitenland cellen te huren voor een giga bedrag. Gevangenissen openen? Niet genoeg personeel is het excuus.
Men is druk bezig om boeren uit te kopen want stikstof. Die politica die de mond vol heeft over het klimaat, wil 10 nieuwe steden bouwen. Waar? En hoe zit het dan met dat stikstofprobleem?
En nu kom je met jij met je Engelse woordjes "guess what?' en haal je er ernstige ziektes bij om mij even terecht te wijzen en te vertellen hoe het in elkaar zit?
Het zou niet goed zijn voor die 'forum-hygiëne' als ik nu hardop zou schrijven wat ik denk.
Ja dat doe ik.
Maar zal er nog een Engelse uitdrukking uitgooien. Want wij gaan het niet eens worden en een genuanceerde discussie zit er niet in. Dus: Agree to disagree dan maar.
Euphoria
26-10-2025 om 10:36
Nicole123 schreef op 26-10-2025 om 10:32:
Bizar dat sommigen hier 'jij zit op andermans erfenis te azen' maar normaal vinden. Dat ze van mensen die arm zijn roepen dat ze wel aan de coke zullen zitten (tot zover dus het zogenaamd begaan zijn met daklozen of mensen die bij de voedselbank lopen, totaal niet dus). En als iemand zegt dat ze van dit soort retoriek schrikt nul empathie maar een aanval over krokodillentranen. Als iemand dit soort dingen 'netjes blijven' vindt dan is 'netjes' behoorlijk gedegradeerd.
Triest inderdaad.
Dat mag jij vinden Nicole.
ik vind ook vanalles van onder andere jouw berichten.