Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

@Fleurtje ik kan je echte aanraden om het boek te lezen of te luisteren. Via dit linkje kan je dat gratis

https://www.storytel.com/signup/campaign/invitefriend?consumable=12624448

Yumi schreef op 23-10-2025 om 12:31:

[..]

Jij schrijft dat de toename vd cijfers de afgelopen jaren gering lijkt te zijn, jammer dat je geen linkjes plaatst.

Aangezien 2 op de 3 vrouwen worden lastig gevallen, geeft dat niet bepaald een gevoel van veiligheid.

Ik kan helaas geen recente cijfers op de website vd Veiligheidsmonitor vinden ze gaan t/m 2023.

Het afgelopen jaar heb ik de vragenlijst ingevuld voor de veiligheidsmonitor en mijn Gemeente, die tevens is aangesloten bij het programma Veilige steden.

Volgens de website van Veilige steden;
Die zich binnen het programma Veilige Steden extra inzetten voor veiligheid van vrouwen en meiden. Binnen dit programma ligt de nadruk daarbij op veiligheid in de openbare ruimte en met het uitgaan.

22 augustus 2025

Twee op de drie jonge vrouwen worden op straat lastiggevallen. Om daders te vervolgen, is vaak een ‘heterdaad’ nodig. Professionals in Den Haag proberen met trainingen gedragsverandering te bewerkstelligen.

Home - Veilige Steden
Veiligheidsmonitor | CBS
Bijna helft jonge vrouwen loopt of rijdt weleens om voor eigen veiligheid | CBS

Hieronder de vragenlijsten t/m 2025
Vragenlijst | CBS

Het gevoel van veiligheid onder vrouwen zal ik niet bagataliseren. Dat 2 op de 3 vrouwen wordt lastig gevallen geloof ik helaas direct. Als het meer is trouwens ook.

Via chatgpt kan men alles zelf terugvinden. Anders worden het hele lappen tekst zoals ik hieronder doe. De bronnen zijn o.a. van het CBS en de politie waarbij vanuit mag gaan dat deze gegevens kloppen.

Wat ik wel vreemd vind is bij een andere soortgelijke vraagstelling over intimidatie en aanranding eerst een stijgingspercentage van 1% (vandaar dat ik ‘gering’ aanhield) over een aantal jaren wordt genoemd maar nu ik weer opnieuw de vraag stel het volgende naar bovenkomt op de vraag of intimidatie en aanranding is toegenomen.

Ja — er zijn aanwijzingen dat meldingen van bepaalde vormen van intimidatie en aanranding in Nederland zijn toegenomen, maar met belangrijke nuanceringen.

Eerst de cijfers:

• Het aantal meldingen van seksuele misdrijven door de Nationale Politie steeg in 2024 naar 14.802, ongeveer 800 meer dan in 2023 (14.015). NRC+2Headliner+2
  • In 2024 werden onder andere 3.288 meldingen van aanranding en 3.391 van verkrachting geregistreerd. Headliner+2Politie+2
  • Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaf in 2022 ongeveer 13 % van de 16-plussers aan in de voorafgaande 12 maanden slachtoffer te zijn geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag, tegenover 11 % in 2020. Centraal Bureau voor de Statistiek+1
  • Meldingen van seksuele intimidatie op universiteiten namen bijvoorbeeld toe, en ook op de werkvloer blijkt intimidatie (seksueel getint) hoog te zijn: 42% van de vrouwen in een recent onderzoek gaf aan ooit seksueel geïntimideerd te zijn op het werk.

De nuanceringen:

• De stijging kan grotendeels verklaard worden door veranderde wet- en regelgeving en door grotere meldingsbereidheid. Zo trad op 1 juli 2024 de Wet seksuele misdrijven in werking, waardoor de definitie van aanranding/verkrachting werd aangepast: niet langer dwang centraal, maar het ontbreken van instemming. Politie+1
  • Meer aandacht in de media en bewustwording van slachtoffers spelen waarschijnlijk een grote rol — dat betekent dat een stijging in meldingen niet per se betekent dat er meer feiten (meer daadwerkelijke delictshandelingen) plaatsvinden, het kan ook betekenen dat meer daden gemeld of geregistreerd worden.

Als ik doorvraag naar recentere cijfers van het CBS kom ik dit tegen:

• Volgens de Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaven in 2024 ongeveer 12% van de mensen van 16 jaar of ouder aan in de voorafgaande 12 maanden slachtoffer te zijn geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Dat komt neer op ruim 1,7 miljoen mensen. NRC+1
  • In 2022 was dit aandeel 13% (hoogte­punt) en in 2024 dus iets gezakt naar 12%.
  • Wat betreft meldingen bij de politie: in 2024 registreerde de politie 14.802 meldingen van seksuele delicten (aanranding, verkrachting etc), bijna 800 meer dan in 2023. Politie+1
  • Op de werkvloer: in 2024 gaf 17% van de Nederlandse werknemers aan ongewenst gedrag te hebben meegemaakt; specifiek: 12% meldde intimidatie, 6% pesten, 5% ongewenste seksuele aandacht; in de stad Amsterdam lag dit nog hoger (ongewenst gedrag > 33%). Onderzoek en Statistiek+1

Mijn conclusie, het is zaak om kritisch te blijven op de cijfers omdat het aan verandering onderhevig is zoals wet- en regelgeving (zie 1 juli 2024) en ook eventueel dat van recente jaren (2024/2025) nog niet alle gegevens van alle relevante instanties zijn verwerkt.

Trouwens, mij valt ook het hoge percentage ongewenste aandacht in Amsterdam op, 33% tegenover 5% landelijk. 

@Yumi, dank je wel, de vragenlijst ga ik doornemen. Ik ben wel benieuwd naar de vraagstelling.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-10-2025 om 14:26 Topicstarter

Wat concreet helpt bijvoorbeeld is malafide uitzendbureaus aanpakken die hier arbeidsmigranten onder abominabele omstandigheden laten werken. In de Tweede Kamer is er recent gestemd over een wetsvoorstel die dat gaat doen (natuurlijk niet zo streng als wenselijk was, maar toch, het is een eerste stap). BBB stemde tegen.
https://www.volkskrant.nl/politiek/factcheck-was-de-bbb-buiten-campagnetijd-minder-enthousiast-over-de-aanpak-van-uitzendbureaus~b6c07628/
Het in juni gevallen kabinet-Schoof had niettemin een ijzer in het vuur: de aanpak van de uitzendsector, de drijvende kracht achter de toestroom van goedkope bulkarbeid uit voornamelijk Oost-Europese landen. Het probleem is bekend: er zijn te veel malafide uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten en die, als er al tegen wordt opgetreden, gewoon weer makkelijk doorstarten met nieuwe constructies die de arbeidswetgeving omzeilen.
--------------------------
Toelating vereist onder meer een Verklaring Omtrent het Gedrag, een waarborgsom van 100 duizend euro en naleving van de arbeidswetgeving. Onderbetaling, overschrijding van de arbeidstijden en illegale tewerkstelling worden bestraft. Periodieke controles zijn verplicht en komen voor rekening van de sector. Overtreders kunnen worden vervolgd. Een speciale Toelatingsautoriteit gaat de vergunningen verlenen, schorsen of intrekken.
-------------
Niet eerder in deze eeuw besloot de Kamer over zulke concrete wetgeving tegen misstanden in de uitzendsector als bij de stemming over de Wtta op 15 april 2025. Dertien fracties stemden voor, FvD en de BBB stemden tegen.

Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 12:58:

[..]

Je meent het.

Weer een kip ei verhaal. Waarom hebben zoveel mensen op dat rechtse kabinet gestemd? Omdat er problemen waren en steeds erger werden.

Problemen waaraan ee VVD een niet onaanzienlijk aandeel had.

Een partij waarmee de rest van de rechtse coalitie desondanks mee in zee ging. 

kerstbeer schreef op 23-10-2025 om 12:05:

[..]

Het is precies om dit soort redenen dat ik het geklaag van "Wilders is tegengewerkt door links" niet begrijp.

Het woord zegt het al "oppositie". Het hele punt is dat die het vaak niet met de regering eens zijn. Echter, de oppositie had niet genoeg zetels om een eensgezinde coalitie tegen te houden, want die hadden de meerderheid.

Het ligt dus echt aan de coalitie zelf, die bestond uit de PVV en andere rechtse partijen waarmee de PVV zelf wilde samenwerken, dat ze gefaald hebben.

Daar komt bij dat de PVV zelf lang in de oppositie heeft gezeten en toen zelf constant de coalities van toen zoveel mogelijk dwars zat. Toen vonden PVV stemmers dat prachtig. Waarom dan nu zeuren dat de oppositie het niet met ze eens is, terwijl ze dit geweldig vonden toen hun partij zelf oppositie was?

En dus stemmen ze weer rechts en worden de problemen nog groter. 

Maar dat is dan de schuld van links.

De PVV had tenminste kunnen zorgen dat hun kamerleden een beetje fatsoenlijk aanwezig waren. 

Het is zeker ook de schuld van links dat PVV kamerleden bijzonder vaak afwezig waren. 

Daglichtlamp schreef op 23-10-2025 om 12:27:

Neem nu die groepen overlastgevende en deels ook criminele Syrische jongeren. Dat is erger geworden onder dit meest rechtse kabinet ooit. Helpt het dan echt tegen deze overlast als we nog rechtser gaan stemmen? Is dat echt rationeel?
Of moeten we toch ook luisteren naar de stemmen die zeggen dat nu nog geen overlast gevende jongeren veel minder kans hebben om tot die overlastgevende groep te gaan behoren als we het nu eens anders gaan doen. Als we wèl zorgen voor stabiele opvang (en nee dat is niet duurder, dus dat kan gewoon), als we wèl zorgen voor direct naar school, voor dagbesteding, voor het niet langer nodig zijn voor werkvergunningen maar dat we asielzoekers direct aan het werk laten gaan.

Die groepen overlast gevende criminele Syrische jongeren, kunnen terug met 'n zak geld. Nu nog vrijwillig, maar over 'n half jaar gedwongen volgen onderstaand artikel.

Minister wil vrijwillige terugkeer van Syriërs, bedrag omhoog
Migranten die op 1 oktober dit jaar in Nederland verbleven in aanmerking komen van herintegratieondersteuning ter waarde van 5.000 euro per volwassene en 2.500 euro per minderjarig kind. Zij kunnen zelf vanaf maandag 17 november aanvraag doen hiervoor.

Vooral voor de asielaanvragen hier zou het veel gevolgen hebben, doordat 35 tot 40 procent van de aanvragen bij het IND bestaan uit Syriërs. Door de verbeterde situatie in het land zouden er ook minder aanvragen er bij het IND erdoor komen.

Overlastgevers

Verwacht wordt dat over een half jaar weer een groep Syriërs teruggestuurd gaat worden. Daarbij wordt gekeken naar mensen die geen recht meer hebben om hier te zijn. Vluchtelingen die overlast hebben gegeven worden als eerste teruggestuurd.

Minister wil vrijwillige terugkeer van Syriërs, bedrag omhoog | Hart van Nederland

Vooral de laatste zin dat overlastgevers die geen recht hebben om hier te zijn als eerste teruggaan lijkt mij een goed plan.

Helpdesk schreef op 23-10-2025 om 16:12:

Vooral de laatste zin dat overlastgevers die geen recht hebben om hier te zijn als eerste teruggaan lijkt mij een goed plan.

Mij ook, ik hoop dat die terugkeer bonus ze over de streep haalt, omdat gedwongen terugkeer waarschijnlijk een hoop gedoe oplevert.

Lollypopje schreef op 23-10-2025 om 13:32:

@Fleurtje ik kan je echte aanraden om het boek te lezen of te luisteren. Via dit linkje kan je dat gratis

https://www.storytel.com/signup/campaign/invitefriend?consumable=12624448

Dank je Lollypopje, ik wil dat boek best lezen. Je bedoeld het ook allemaal goed als je waarschuwt voor fascisme. Maar fascisme komt niet van één kant, het is niet éénrichting. Iemand die een probleem bespreekbaar wilt maken (omdat het toch echt nodig is) weg zetten als een fascist is erg kortzichtig. Zie wat er is gebeurd in landen als Frankrijk, België, Londen, Duitsland.

Ik ben echt banger voor onderstaande dan voor dat wat jij bedoelde. Ik zie mijn eigen omgeving veranderen van een gemoedelijk boerendorp naar een dorp met steeds meer gesluierden alsof ik in een land ben waar ik nooit naar toe zou willen gaan. 

Voor die sluier hoeven we vast niet bang te zijn, maar wel voor het gedachtegoed dat daar vaak bij hoort. Ik heb het een paar jaartjes geleden zelf gemerkt dat een gesluierde vrouw niet geholpen wilde worden door een hulpverlener zonder hoofddoek OMDAT de hulpverlener geen hoofddoek droeg. Dat heet discriminatie op grond van geloof.

Onderstaande was vorig jaar in onze buurland, in Hamburg en in Beieren. (ik weet niet of er ook nog op andere plaatsen zulke demonstraties waren, maar ik vind dit heel bedreigend):

Dit is ook fascisme:

https://www.geenstijl.nl/5178371/beieren-minbin-islamvideo 

Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 17:33:

[..]

Dank je Lollypopje, ik wil dat boek best lezen. Je bedoeld het ook allemaal goed als je waarschuwt voor fascisme. Maar fascisme komt niet van één kant, het is niet éénrichting. Iemand die een probleem bespreekbaar wilt maken (omdat het toch echt nodig is) weg zetten als een fascist is erg kortzichtig. Zie wat er is gebeurd in landen als Frankrijk, België, Londen, Duitsland.

Ik ben echt banger voor onderstaande dan voor dat wat jij bedoelde. Ik zie mijn eigen omgeving veranderen van een gemoedelijk boerendorp naar een dorp met steeds meer gesluierden alsof ik in een land ben waar ik nooit naar toe zou willen gaan.

Voor die sluier hoeven we vast niet bang te zijn, maar wel voor het gedachtegoed dat daar vaak bij hoort. Ik heb het een paar jaartjes geleden zelf gemerkt dat een gesluierde vrouw niet geholpen wilde worden door een hulpverlener zonder hoofddoek OMDAT de hulpverlener geen hoofddoek droeg. Dat heet discriminatie op grond van geloof.

Onderstaande was vorig jaar in onze buurland, in Hamburg en in Beieren. (ik weet niet of er ook nog op andere plaatsen zulke demonstraties waren, maar ik vind dit heel bedreigend):

Dit vind ik pas echte fascisme:

https://www.geenstijl.nl/5178371/beieren-minbin-islamvideo

Maar dat is een gevoel. Ik heb nachtmerries van die fascistische bruinhemden. En ja, die kans is ook niet zo groot, maar je ziet wel een toename van autocratische leiders ( overigens, soms ook vanuit het geloof (moslim, christelijk, hindoe)). 

En ja, als (westerse) samenleving moet je je proberen te wapenen tegen fascistische en autocratische trends uit elke hoek. Dus dat zijn Hitler groet makende extreemrechtse nationalisten, maar ook fundamentalistische moslims die de sharia willen invoeren.

Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 17:33:

[..]

Ik heb het een paar jaartjes geleden zelf gemerkt dat een gesluierde vrouw niet geholpen wilde worden door een hulpverlener zonder hoofddoek OMDAT de hulpverlener geen hoofddoek droeg. Dat heet discriminatie op grond van geloof.

Voor de zoveelste keer dat N=1 voorbeeld van jaren geleden om een algemene stelling te poneren over wat het gedachtegoed zou zijn van moslims. 

Ik kan er talloze voorbeelden tegenover zetten van patiënten met een oerhollandse achtergrond die niet geholpen wilden worden door collega's van mij met een buitenlandse achtergrond of zich er discriminerend over uitlaten.

In beide gevallen zijn het gelukkig uitzonderingen die je niet moet veralgemeniseren. 

Mensen met een hoofddoek of sluier zijn gewoon mensen, zoals jij en ik. Ik kom ze dagelijks tegen en ze bijten niet. Je hoeft er helemaal niet bang voor te zijn, praat gewoon eens met ze.

Nicole123 schreef op 23-10-2025 om 17:55:

[..]

Voor de zoveelste keer dat N=1 voorbeeld van jaren geleden om een algemene stelling te poneren over wat het gedachtegoed zou zijn van moslims.

Ik kan er talloze voorbeelden tegenover zetten van patiënten met een oerhollandse achtergrond die niet geholpen wilden worden door collega's van mij met een buitenlandse achtergrond of zich er discriminerend over uitlaten.

In beide gevallen zijn het gelukkig uitzonderingen die je niet moet veralgemeniseren.

Mensen met een hoofddoek of sluier zijn gewoon mensen, zoals jij en ik. Ik kom ze dagelijks tegen en ze bijten niet. Je hoeft er helemaal niet bang voor te zijn, praat gewoon eens met ze.

Heel jammer om te lezen hoe dat nog steeds bij anderen werkt. 1 negatieve ervaring met een moslim maakt gelijk alle moslims verdacht. 

Helaas praten jij en ik een anderen ook tegen dovemansoren. Fleurtje_5 wil het niet horen. 

PensioNada schreef op 23-10-2025 om 17:46:

[..]

Maar dat is een gevoel. Ik heb nachtmerries van die fascistische bruinhemden. En ja, die kans is ook niet zo groot, maar je ziet wel een toename van autocratische leiders ( overigens, soms ook vanuit het geloof (moslim, christelijk, hindoe)).

En ja, als (westerse) samenleving moet je je proberen te wapenen tegen fascistische en autocratische trends uit elke hoek. Dus dat zijn Hitler groet makende extreemrechtse nationalisten, maar ook fundamentalistische moslims die de sharia willen invoeren.

Ben je al zo oud? Heb jij die mee gemaakt?

AI-overzicht

"Bruinhemden" is de bijnaam voor de paramilitaire organisatie van de nazipartij, de Sturmabteilung (SA), vanwege hun bruine uniformen. Ze speelden een cruciale rol in de machtsovername van Adolf Hitler door het uitoefenen van geweld tegen politieke tegenstanders, het bewaken van nazibijeenkomsten en het intimideren van minderheden.

Organisatie:
De Bruinhemden waren een paramilitaire knokploeg van de nazipartij in Duitsland.

Rol:
Ze werden gebruikt als een soort privémilitie om de nazibijeenkomsten te beschermen en oppositie uit te schakelen.

Geweld:
De Bruinhemden voerden gewelddadige acties uit tegen onder andere Joden, vakbondsleden en politieke tegenstanders, wat hielp bij het creëren van een sfeer van angst en instabiliteit.

Oprichting en leiding:
De SA werd opgericht in 1921 en geleid door Ernst Röhm, die zich liet inspireren door de Italiaanse Zwarthemden van Mussolini.

Bakblik schreef op 23-10-2025 om 18:20:

[..]

Heel jammer om te lezen hoe dat nog steeds bij anderen werkt. 1 negatieve ervaring met een moslim maakt gelijk alle moslims verdacht.

Helaas praten jij en ik een anderen ook tegen dovemansoren. Fleurtje_5 wil het niet horen.

Nee, Fleurtje_5 word niet goed gelezen.

Hier word gedaan alsof ik nog nooit met een moslima heb gesproken. Oud-collega's (moslima) waren heel gewoon. Maar die liepen nooit gesluierd, op eentje na, en dat was dan alleen als ze naar werk of naar huis ging.

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8054178#8054178 

........En een hele enkele gesluierde vrouw glimlacht naar me als ik knik of hoi zeg. Maar de meesten zien mij als een of andere zondaar met mijn blote haren. Terwijl ik er altijd netjes en fatsoenlijk bij loop.

Wat respectloos ook naar die moslims die hier hun werk doen, bijvoorbeeld als juf van mijn zoon op school, mijn mondhygiëniste, mijn collega, mijn studiegenoot, gewone mensen die hier zijn geïntegreerd, hard werken, prima Nederlands spreken en gematigd moslim zijn.
Het lijkt me afschuwelijk als je voortdurend als groep ten onrechte onder een vergrootglas ligt en er zelfs een groot aantal mensen stemmen op politici die niets liever zien dan dat de islam hier uitgeroeid en zwart wordt gemaakt, bah. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.