Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-08-2025 om 10:04 Topicstarter

Misschien kunnen jullie het eens worden dat jullie het niet eens worden Fleurtje en Nicole. Iedereen heeft inmiddels jullie standpunten gelezen. Die hoeven echt niet nogmaals herhaald te worden.

Neweve schreef op 19-08-2025 om 19:55:

[..]

Dit stuk gaat over een natuur reservaat beheert door de provincie, niet over boerenland. Kortom, zet het boerenland om naar een weide reservaat met diverse grassen en kruiden. Dat doet veel meer voor de natuur dan het land bij de gemiddelde boer. Bovendien kunnen er er dan ook met zn allen van genieten.

Kortom boeren uitkopen, meer natuur minder stikstof (en misschien ook een paar woningen, per gemiddeld 60 hectare van een melkveebedrijf 1 hectare bebouwen is toch weer 25-75 nieuwe woningen).

https://www.landschapnoordholland.nl/natuurgebieden/weidegebieden

Weet je wel dat ik zelf die link had geplaatst? 

Dit staat er ook in:

Dit oer-Hollandse landschap was al in de 17e eeuw decor voor schilders en is vandaag de dag nog steeds te beleven. Maar niet overal meer. Want ook al bestaat het overgrote deel van de provincie uit agrarisch landschap, door schaalvergroting en intensivering zijn op veel plaatsen de natuurlijke weilanden van vroeger inmiddels verloren gegaan. Maar gelukkig niet overal.

Zulke weilanden bestaan niet alleen in een 'natuurbeheer reservaat'. Ze zijn alleen "niet overal meer". In mijn regio zijn er gelukkig wel nog mooie weilanden. Moet er niet aan denken dat jullie die boeren willen uitkopen voor woningbouw of om vol te plempen met lelijke zonnepanelen. Dat beetje mooi boerenlandschap wat er nog is moeten we koesteren en zuinig mee zijn.

Zorroo schreef op 19-08-2025 om 20:06:

[..]

Gevalletje selectief citeren inderdaad. Dit is een tekst van de site van Stichting Landschap Noord-Holland, een natuurorganisatie. Dus het gaat niet over land van boerenbedrijven. Even verder op hun site staat dan ook:

"Wat wij doen voor natuur op het boerenland

Het gaat niet goed met de natuur in de Noord-Hollandse weilanden. In de strakke percelen van de intensieve landbouw is nog maar weinig plek voor planten en dieren. Des te belangrijker is het dat wij als natuurorganisatie onze weidereservaten in topconditie houden. Zodat zoveel mogelijk vogels, insecten en veldbloemen zich daar thuis voelen. Het allerbelangrijkst zijn de weidevogels. Onze boswachters en vrijwilligers zetten alles op alles om hun broedseizoen succesvol te laten verlopen. Door bijvoorbeeld de waterstand hoog te houden, zodat er meer insecten voor de pullen zijn. Of laat in het seizoen te maaien, pas als de jonge weidevogels kunnen vliegen. En we plaatsen elektrische rasters om roofdieren als de vos buiten een gebied te houden. Waar mogelijk proberen we nieuwe kansen te benutten. Door bijvoorbeeld grond te kopen en onze reservaten uit te breiden. Of door goed samen te werken met onze buren, zoals boeren en particuliere terreineigenaren. Samengevat zijn de belangrijkste thema's:...
etc"

Hun betoog is dus juist dat het met de gangbare weidegronden helemaal niet goed gaat wat betreft natuur.

Niet alleen 'gevalletje selectief citeren' maar ook nog eens erg kortzichtig. 

Lees vooral dat wat je onderstreept hebt, en lees dan mijn berichten nog maar eens terug. En dan schrijft er iemand: 'En ik ruik de zurige geur van koeienmest'. Ik vermoed dat ze niet eens weet hoe een koeienvlaai er uit ziet. Een koeienvlaai is juist heel waardevol voor de natuur.

PensioNada schreef op 19-08-2025 om 19:10:

Omdat in dit draadje regelmatig wordt verwezen naar talk-shows even een citaat uit een artikel in het Parool:
Ik zeg dit op persoonlijke titel, maar: terugkerende gasten als Wierd Duk krijgen er alle ruimte om feitenvrij te praten en dat vind ik een uitermate zorgelijke ontwikkeling,” zegt journalist Bart Brouwer die werkte voor NPO-actualiteitenrubrieken als Spraakmakers en Netwerk én als redacteur van Nieuws van de dag, waar hij na een week is opgestapt.
En niet alles wat er gezegd wordt, zal feitenvrij zijn of een verdraaiing van de feiten, er zullen ook feiten die wel kloppen naar voren worden gebracht, maar dat maakt het juist zo gevaarlijk. Dan krijg je 1 feit en 3 meningen voorgeschoteld en een conclusie die vooral op die 3 meningen is gebaseerd.

Link naar het artikel: https://www.parool.nl/kunst-media/zorgelijke-trend-met-babbelaars-in-talkshow-gasten-krijgen-alle-ruimte-om-feitenvrij-te-praten~b24b7947/

Hier ben ik het zo mee eens. Dat stoort me al heel lang.

Fleurtje_5 schreef op 20-08-2025 om 10:17:

[..]

Lees vooral dat wat je onderstreept hebt, en lees dan mijn berichten nog maar eens terug. En dan schrijft er iemand: 'En ik ruik de zurige geur van koeienmest'. Ik vermoed dat ze niet eens weet hoe een koeienvlaai er uit ziet. Een koeienvlaai is juist heel waardevol voor de natuur.

Kansloos!

Denk jij nu serieus dat mensen jouw posts vrijwillig terug gaan lezen? Er is nu al geen doorkomen aan, en dan quote jij jezelf ook nog eens zo’n keertje of 100. Zogenaamd om “uit te leggen” of ter “ verduidelijking”.. 

Nou ik kan je zeggen dat het op deze manier niet overzichtelijker wordt, en prettig om te lezen allerminst.

[..]

Lees vooral dat wat je onderstreept hebt, en lees dan mijn berichten nog maar eens terug. En dan schrijft er iemand: 'En ik ruik de zurige geur van koeienmest'. Ik vermoed dat ze niet eens weet hoe een koeienvlaai er uit ziet. Een koeienvlaai is juist heel waardevol voor de natuur.

Dat van dat ruiken was natuurlijk een grapje, want als je een foto bekijkt, ruik je niets, al kunnen je hersenen wel een associatie maken met een geur. Omdat mij bijstond dat ammoniakuitstoot en verzuring wel degelijk een probleem is van koeienmest, heb ik even gegoogled en kwam dit artikel tegen:  https://degroenewereld.nl/actueel/blog-kwekers-en-koeien

Het is dus de combi urine en mest. En ja,  ik heb wel eens een koe gezien en ook weleens een koe zien poepen en plassen en dat gaat soms tegelijkertijd.

Overigens kwam ik elders tegen dat koeienvlaaien sec ook zuur kunnen zijn door te eenzijdig voedsel.

[..]

Wacht even. Jij citeert een tekst over weidereservaten die je online hebt gevonden en dat doe je om jouw standpunt te ondersteunen dat boeren weilanden in Nederland in belangrijke mate voor in jouw ogen prachtige natuur zorgen. Maar, de tekst die je pakt gaat nadrukkelijk niet over het standaard boerenweiland van tegenwoordig maar over weidereservaten. De tekst is namelijk van een natuurorganistatie. Deze natuurorganisatie (Stichting Landschap Noord-Holland) koopt stukken land op met behulp van donaties en subsidies, om er (tegen de klippen op) natuurweides van te maken. Dit doen ze júíst omdat het zo slecht gaat met de weilanden van boerenbedrijven (en dat leggen ze onder de door jou geciteerde tekst op hun website ook uit). Wat zij doen zou niet nodig zijn als de veeteelt- en zuivelbedrijven, waar jij zo op gesteld bent, zelf al voor gezonde natuur zouden zorgen. 

Dus je citaat onderbouwt je punt niet, het ontkracht het juist. Je hebt een stukje tekst dat je denk ik mooi vond klinken, geknipt uit een langer betoog dat juist het tegendeel bepleit van wat jij wil aantonen. 

Kortom, wie is hier nou kortzichtig? Of om met Louis van Gaal te spreken, ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom? 

Fleurtje_5 schreef op 20-08-2025 om 10:15:

[..]

Weet je wel dat ik zelf die link had geplaatst?

Dit staat er ook in:

Dit oer-Hollandse landschap was al in de 17e eeuw decor voor schilders en is vandaag de dag nog steeds te beleven. Maar niet overal meer. Want ook al bestaat het overgrote deel van de provincie uit agrarisch landschap, door schaalvergroting en intensivering zijn op veel plaatsen de natuurlijke weilanden van vroeger inmiddels verloren gegaan. Maar gelukkig niet overal.

Zulke weilanden bestaan niet alleen in een 'natuurbeheer reservaat'. Ze zijn alleen "niet overal meer". In mijn regio zijn er gelukkig wel nog mooie weilanden. Moet er niet aan denken dat jullie die boeren willen uitkopen voor woningbouw of om vol te plempen met lelijke zonnepanelen. Dat beetje mooi boerenlandschap wat er nog is moeten we koesteren en zuinig mee zijn.

CcDwKP8WEAA97a7.jpg

Oude data maar ik vermoed dat het beeld niet heel veel is veranderd. Kortom met ongeveer 1/4 van de boeren uitkopen kunnen we de hoeveelheid bos+woning terrein verdubbelen. 

ps. Ik ben het wel met je eens zonnepanelen in een weiland zijn lelijk. Daar zijn, mijn inziens genoeg andere plekken voor. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-08-2025 om 14:08 Topicstarter

Stel we schaffen de hypotheekrente aftrek geleidelijk af. Zo geleidelijk dat de stijging van de kosten voor de burgers met hypotheek nooit hoger is dan de stijging van kosten van huurders.
Waarom zou dat zo'n groot probleem zijn?
We vinden de jaarlijkse huurverhoging toch ook geen probleem? (En veel rechtse partijen vinden dat die jaarlijkse huurverhoging nog wel wat hoger kan door de wet betaalbare huur af te schaffen en tijdelijke huurcontracten weer veel vaker mogelijk te maken. Tijdelijke huurcontracten betekent dat bij elke nieuwe ingang van een verhuurovereenkomst de huur de huur nog sneller verhoogd kan worden). 

Ik vind dat GroenLinks-PvdA goede plannen heeft op gebied van wonen. Een dak boven je hoofd is een mensenrecht. De overheid moet daar veel meer in investeren. De overheid moet op huisvesting weer de regie nemen, in plaats van dat het een 'woningmarkt' is. Corporaties worden wat mij betreft weer woningbouwverenigingen, in plaats van de huidige grote organisaties die veel te ver van de huurders afstaan.
Wat ik ook goed in hun plannen vindt is dat de de groep die in aanmerking komt voor sociale huur groter willen maken. Je hebt nu een groep die tussen wal en schip in valt. Die nu zoveel huur moeten betalen dat ze nooit kunnen sparen voor een eigen huis.
https://groenlinkspvda.nl/wp-content/uploads/2025/08/Conceptverkiezingsprogramma-GroenLinks-PvdA-2025.pdf

Neweve schreef op 20-08-2025 om 12:50:

[..]

CcDwKP8WEAA97a7.jpg

Oude data maar ik vermoed dat het beeld niet heel veel is veranderd. Kortom met ongeveer 1/4 van de boeren uitkopen kunnen we de hoeveelheid bos+woning terrein verdubbelen.

ps. Ik ben het wel met je eens zonnepanelen in een weiland zijn lelijk. Daar zijn, mijn inziens genoeg andere plekken voor.

Alsjeblief niet.

Dat gaat net zo fout als met het sluiten van gevangenissen en het ontslaan van tig verpleegkundigen, allemaal vanwege bezuinigingen, om er jaren later achter te komen dat er veel te weinig van alles is en geen terugweg meer is want terug schroeven is zoveel duurder dan wat men dacht uit te kunnen sparen.

Zie je dat kleine groene vakje waar 'bos' in staat? Vind ik best weinig. En dan is jouw plaatje uit 2012. Zie 2024:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/18/minder-natuur-en-bosgebied-in-nederland 3-5-2024

In de periode 2013-2022 is de oppervlakte van natuur- en bosgebieden met bijna 2,5 procent (158 vierkante kilometer) afgenomen. Dat is vergelijkbaar met 1,5 keer de oppervlakte van Den Haag. Ook de hoeveelheid agrarisch gebied nam af. Een groter deel van Nederland is nu bebouwd gebied. Dit blijkt uit de Natuurlijk kapitaalrekeningen van het CBS.

De hoeveelheid bebouwd gebied – grond voor wonen, industrie en infrastructuur – is met 277 vierkante kilometer toegenomen (3,4 procent). Deze toename is ten koste gegaan van de oppervlakte van natuurlijke en agrarische ecosystemen.
De afname van agrarisch gebied was in vierkante kilometers (178) groter dan de afname van de natuur- en bosgebieden, maar relatief gezien kleiner (0,9 procent vergeleken met 2,5 procent).

Natuur- en bosgebieden veranderden vooral in bebouwd en agrarisch gebied. Er ontstond echter ook nieuw natuur- en bosgebied vanuit voornamelijk agrarisch gebied. Per saldo is meer natuur- en bosgebied veranderd in bebouwd en agrarisch gebied dan andersom.

.....etc.etc.etc.........

https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/hoe-gaat-het-nou-echt-met-de-nederlandse-bossen 14 maart 2024
Hoe gaat het nou echt met de Nederlandse bossen?
...........
“Iemand die zegt dat het heel goed gaat met de bomen, moet het rapport nog even goed lezen. Het rapport draagt een gemengde boodschap uit.”
"Bas Lerink, 2023"

...........

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=30564
Enkele conclusies uit het rapport. maart 2023

Met name in duinen, heide en het agrarisch gebied blijft de natuur achteruitgaan.
Talrijke soorten zijn in aantal afgenomen. En belangrijke leefgebieden van dieren en planten dreigen te verdwijnen als we nu niet ingrijpen. Gelukkig laat het rapport ook lichtpuntjes zien. Op sommige plekken werpt herstel van waternatuur vruchten af, denk aan rivieren en laagveenmoerassen. Maar op het land lukt dat niet of nauwelijks. De grootste oorzaken van natuurverlies zijn stikstof, verdroging en versnipperde leefgebieden. Bescherming alleen is niet meer voldoende, grootschalig natuurherstel is nu cruciaal om verder biodiversiteitsverlies te kunnen stoppen.

Zilver_gray schreef op 20-08-2025 om 10:45:

[..]

Kansloos!

Denk jij nu serieus dat mensen jouw posts vrijwillig terug gaan lezen? Er is nu al geen doorkomen aan, en dan quote jij jezelf ook nog eens zo’n keertje of 100. Zogenaamd om “uit te leggen” of ter “ verduidelijking”..

Nou ik kan je zeggen dat het op deze manier niet overzichtelijker wordt, en prettig om te lezen allerminst.

Ik ben voor jou dan niet overzichtelijk, maar ik reageer in ieder geval niet zoals jij. 

Stelling: Met ongeveer 1/4 van de boeren uitkopen kunnen we de hoeveelheid bos+woning terrein verdubbelen.
Antwoord: Nee, dat moet niet gebeuren, want kijk eens hoe weinig bos we maar hebben!

Eh ja, juist daarom moet het dus wel. Woningen + bos/natuur ipv een deel van de van de kassen, megastallen en weilanden en akkers met monocultuur, pesticiden en stikstof. 

En de boeren die al heel goed bezig zijn qua biodiversiteit, natuur en milieu, met een grote diversiteit aan grassoorten en bloemen in het weiland, biologische gewasbescherming, klimaatneutrale kassen, kleinschalige diervriendelijke stallen, etc. vooral stimuleren, financieel en qua regelgeving faciliteren en duidelijkheid en perspectief geven.

Nicole123 schreef op 20-08-2025 om 15:08:

Stelling: Met ongeveer 1/4 van de boeren uitkopen kunnen we de hoeveelheid bos+woning terrein verdubbelen.
Antwoord: Nee, dat moet niet gebeuren, want kijk eens hoe weinig bos we maar hebben!

Eh ja, juist daarom moet het dus wel. Woningen + bos/natuur ipv een deel van de van de kassen, megastallen en weilanden en akkers met monocultuur, pesticiden en stikstof.

En de boeren die al heel goed bezig zijn qua biodiversiteit, natuur en milieu, met een grote diversiteit aan grassoorten en bloemen in het weiland, biologische gewasbescherming, klimaatneutrale kassen, kleinschalige diervriendelijke stallen, etc. vooral stimuleren, financieel en qua regelgeving faciliteren en duidelijkheid en perspectief geven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bevolkingsdichtheid

en deze:

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-dichtbevolkte-landen-ter-wereld/ nov 2024

Top 5 dichtbevolkte landen met meer dan 10 miljoen inwoners

Bovenstaande top 10 van dichtbevolkte landen staat vol met hele kleine landjes met maar relatief gezien weinig inwoners. Maar hoe zit dat met de grotere landen, met meer dan 10 miljoen inwoners? Ook bij deze landen zijn er landen waarin men zeer dicht op elkaar woont, hieronder een top 5:

5. Nederland

nederland.jpg

In Nederland wonen 17.362.019 mensen (18 september 2019) op een oppervlakte van slechts 41.543 km². Dit houdt in dat er per vierkante kilometer zo’n 411 mensen wonen. Hiermee is Nederland het dichtstbevolkte land van de EU (Monaco maakt hier geen deel van uit). En na dwergstaten Monaco en San Marino het dichtstbevolkte land van Europa. Ongeveer 40% van de Nederlandse bevolking woont in de Randstad. De dichtstbevolkte gemeente van Nederland is Den Haag met 6.429 inwoners per km².

4. Rwanda

..............

3. Zuid-Korea

............

2. Taiwan

.............

1. Bangladesh

Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 14:08:

Stel we schaffen de hypotheekrente aftrek geleidelijk af. Zo geleidelijk dat de stijging van de kosten voor de burgers met hypotheek nooit hoger is dan de stijging van kosten van huurders.
Waarom zou dat zo'n groot probleem zijn?
We vinden de jaarlijkse huurverhoging toch ook geen probleem? (En veel rechtse partijen vinden dat die jaarlijkse huurverhoging nog wel wat hoger kan door de wet betaalbare huur af te schaffen en tijdelijke huurcontracten weer veel vaker mogelijk te maken. Tijdelijke huurcontracten betekent dat bij elke nieuwe ingang van een verhuurovereenkomst de huur de huur nog sneller verhoogd kan worden).

Ik vind dat GroenLinks-PvdA goede plannen heeft op gebied van wonen. Een dak boven je hoofd is een mensenrecht. De overheid moet daar veel meer in investeren. De overheid moet op huisvesting weer de regie nemen, in plaats van dat het een 'woningmarkt' is. Corporaties worden wat mij betreft weer woningbouwverenigingen, in plaats van de huidige grote organisaties die veel te ver van de huurders afstaan.
Wat ik ook goed in hun plannen vindt is dat de de groep die in aanmerking komt voor sociale huur groter willen maken. Je hebt nu een groep die tussen wal en schip in valt. Die nu zoveel huur moeten betalen dat ze nooit kunnen sparen voor een eigen huis.
https://groenlinkspvda.nl/wp-content/uploads/2025/08/Conceptverkiezingsprogramma-GroenLinks-PvdA-2025.pdf

Helemaal mee eens. Vreemd inderdaad, als huren die stijgen wel helemaal prima zijn maar aan de HRA geen millimeter getornd zou mogen worden. Dat je het geleidelijk moet doen dat lijkt me logisch, anders komen er mensen door in de problemen. Maar er is volgens mij ook geen partij die plannen heeft die niet geleidelijk zouden zijn (in de ordegrootte van huurstijging) dus doemscenario's zijn eigen verzinsels. In de HRA discussies en argumentatie wordt door tegenstanders van inperking vrijwel altijd de drogreden gebruikt van het zwaar overdrijven van het punt van de ander en dat als schrikbeeld neerzetten en aanvallen. Maar als je zo'n hellend vlak / overdrijving argumentatie gebruikt dan kun je daar elke minieme verandering op welk gebied dan ook wel mee opblazen en affakkelen. Alles wat je 100x overdrijft lijkt verschrikkelijk. Het zegt alleen niets meer over de werkelijkheid. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.