Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 30-07-2025 om 20:49:

https://www.ad.nl/politiek/agnes-joseph-keert-nsc-per-direct-de-rug-toe-en-stapt-over-naar-bbb-voelde-onvoldoende-steun~aa41fd14/
https://boerburgerbeweging.nl/fractienieuws/helma-lodders-stapt-over-naar-bbb-ik-kies-voor-een-partij-die-levert/
De BBB zoekt haar Kamerleden weer bij andere partijen.

quote uit link: Tweede Kamerlid Agnes Joseph verruilt per direct NSC voor de BBB. Ze voelt zich onvoldoende gesteund binnen de partij, nadat ze stevig botste met toenmalig partijgenoot en minister Eddy van Hijum over de pensioenkwestie. Dat maakt Joseph woensdag bekend. Bij de verkiezingen op 29 oktober staat ze op plek acht van de conceptkandidatenlijst van de BBB.

Goed zo Agnes Joseph. Je hebt groot gelijk. Blij dat je gewoon nog in de Tweede Kamer bent.

Miraval schreef op 30-07-2025 om 23:09:

[..]

Of ze wil politiek actief blijven wat bij de NSC niet gaat lukken, gezien de 0 zetels in de peilingen....

Is zij actief door de BBB benaderd, of heeft zij de BBB benaderd?

Ik las dit: 

Ze voelt zich onvoldoende gesteund binnen de partij, nadat ze stevig botste met toenmalig partijgenoot en minister Eddy van Hijum over de pensioenkwestie.

En dat was ook echt zo. Agnes weet waar ze het over heeft, ze waarschuwde dat het nieuwe pensioenstelsel nog erger zou uitpakken dan de Toeslagenaffaire. Maar van Hijum bleef het allemaal negeren en haar tegenwerken. EN....

Het partijbestuur van Nieuw Sociaal Contract draagt Eddy van Hijum voor als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025.

Uitgerekend van Hijum die dan ook nog eens lijsttrekker van NSC word. Dat voelt niet goed voor Agnes, denk ik.

https://www.ad.nl/politiek/tweede-kamer-verwerpt-omstreden-pensioenplan-nsc~a9de8145/ 20-05-25
...........
NSC-minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) was tegen de wetswijziging (amendement) die zijn partijgenote Joseph had ingediend.
Hij waarschuwde ervoor dat de pensioenen minder omhoog kunnen als mensen ervoor kiezen om hun opgebouwde rechten in het oude stelsel laten zitten. Daarnaast voorzag hij hogere kosten als er twee systemen naast elkaar in stand gehouden moeten worden. Ook pensioenfondsen, vakbonden, werkgevers en de Raad van State vonden het NSC-voorstel een slecht idee.

............

https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/agnes-joseph-onbegrip-en-bangmakerij-domineren-pensioendebat 18 maart 2024 Agnes Joseph: Onbegrip en bangmakerij domineren pensioendebat. In een opinie artikel in het FD reageert NSC-Kamerlid en woordvoerder Pensioenen Agnes Joseph op een eerder opinieartikel in die krant van Sweder van Wijngaarden. Dat artikel bevat namelijk onjuistheden, welke Agnes weerlegt. Hieronder is het artikel zoals verschenen in de krant te lezen.

https://www.telegraaf.nl/wat-u-zegt/geen-vertrouwen-in-nieuw-pensioen/68025162.html 23 november 2024 NSC-Kamerlid Agnes Joseph luidt de noodklok inzake de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. 

https://www.telegraaf.nl/binnenland/nsc-er-botst-met-eigen-minister-op-pensioendossier-alle-alarmbellen-op-rood/68027354.html NSC’er botst met eigen minister op pensioendossier: ’Alle alarmbellen op rood’ 21 nov. 2024

Daglichtlamp schreef op 31-07-2025 om 11:28:

[..]

Ze waren vorige maand behoorlijk verontwaardigd toen een BBB-senator overstapte naar D66.

https://boerburgerbeweging.nl/eerste-kamer-fractie/senator-robert-croll-verlaat-bbb-sluit-zich-aan-bij-d66/

Fractievoorzitter Lagas benadrukt het belang van representativiteit: “De zetel van de heer Croll is onderdeel van een mandaat dat BBB van de kiezer heeft gekregen. Een overstap naar een partij met een totaal andere ideologische koers had logischerwijs gepaard moeten gaan met het teruggeven van die zetel. Een persoonlijke politieke draai is een eigen keuze, niét van de kiezer.”

Als men van BBB naar D66 overstapt zou ik ook behoorlijk verontwaardigd zijn.

Dan zou ik me ook 'uit het stof maken' als ik Agnes was:

https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/eddy-van-hijum-voorgedragen-als-lijsttrekker 

Eddy van Hijum voorgedragen als lijsttrekker

17 jun 2025

Het partijbestuur van Nieuw Sociaal Contract draagt Eddy van Hijum voor als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025. In dit artikel licht Eddy zijn motivatie toe, evenals het partijbestuur.

.......etc.etc.etc............

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-07-2025 om 14:34 Topicstarter

Joseph had het ook netjes kunnen doen, en haar zetel teruggeven aan NSC. Zonder NSC zou ze nooit in de Tweede Kamer gekomen zijn. (En wat het afvallen betreft, haar NSC-collega's in de Kamer hebben gewoon voor haar amendement gestemd). 

Daglichtlamp schreef op 31-07-2025 om 14:34:

Joseph had het ook netjes kunnen doen, en haar zetel teruggeven aan NSC. Zonder NSC zou ze nooit in de Tweede Kamer gekomen zijn.

Fleurtje_5 schreef op 31-07-2025 om 13:41:

[..]

Ik las dit:

Ze voelt zich onvoldoende gesteund binnen de partij, nadat ze stevig botste met toenmalig partijgenoot en minister Eddy van Hijum over de pensioenkwestie.

En dat was ook echt zo. Agnes weet waar ze het over heeft, ze waarschuwde dat het nieuwe pensioenstelsel nog erger zou uitpakken dan de Toeslagenaffaire. Maar van Hijum bleef het allemaal negeren en haar tegenwerken. EN....

Het partijbestuur van Nieuw Sociaal Contract draagt Eddy van Hijum voor als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025.

Uitgerekend van Hijum die dan ook nog eens lijsttrekker van NSC word. Dat voelt niet goed voor Agnes, denk ik.

https://www.ad.nl/politiek/tweede-kamer-verwerpt-omstreden-pensioenplan-nsc~a9de8145/ 20-05-25
...........
NSC-minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) was tegen de wetswijziging (amendement) die zijn partijgenote Joseph had ingediend.
Hij waarschuwde ervoor dat de pensioenen minder omhoog kunnen als mensen ervoor kiezen om hun opgebouwde rechten in het oude stelsel laten zitten. Daarnaast voorzag hij hogere kosten als er twee systemen naast elkaar in stand gehouden moeten worden. Ook pensioenfondsen, vakbonden, werkgevers en de Raad van State vonden het NSC-voorstel een slecht idee.

............

https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/agnes-joseph-onbegrip-en-bangmakerij-domineren-pensioendebat 18 maart 2024 Agnes Joseph: Onbegrip en bangmakerij domineren pensioendebat. In een opinie artikel in het FD reageert NSC-Kamerlid en woordvoerder Pensioenen Agnes Joseph op een eerder opinieartikel in die krant van Sweder van Wijngaarden. Dat artikel bevat namelijk onjuistheden, welke Agnes weerlegt. Hieronder is het artikel zoals verschenen in de krant te lezen.

https://www.telegraaf.nl/wat-u-zegt/geen-vertrouwen-in-nieuw-pensioen/68025162.html 23 november 2024 NSC-Kamerlid Agnes Joseph luidt de noodklok inzake de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/nsc-er-botst-met-eigen-minister-op-pensioendossier-alle-alarmbellen-op-rood/68027354.html NSC’er botst met eigen minister op pensioendossier: ’Alle alarmbellen op rood’ 21 nov. 2024

Ze werpt zich op als de enige echte pensioendeskundige maar er zijn genoeg mensen die er ook heel veel vanaf weten die het helemaal niet met haar eens zijn. Misschien moet ze ook erkennen/accepteren dat ze haar zin gewoon niet krijgt. 

Joseph had het ook netjes kunnen doen, en haar zetel teruggeven aan NSC. Zonder NSC zou ze nooit in de Tweede Kamer gekomen zijn. (En wat het afvallen betreft, haar NSC-collega's in de Kamer hebben gewoon voor haar amendement gestemd).

Ja dat zou je denken he? Maar ze is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die hun zetel zelf behouden, ofwel voor een andere partij ofwel als eenmansfractie. Er zijn genoeg voorbeelden.

Dat zou wat mij betreft niet moeten kunnen. De zetel hoort wat mij betreft bij de partij en niet bij de persoon. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-08-2025 om 09:28 Topicstarter

Dit is hoe ik er ook over denk. In welke andere partij zou een politicus de kans gekregen hebben om zo  tegen haar eigen minister in te gaan? Denkt ze echt dat bijvoorbeeld in de BBB een amendement dat tegen het beleid van minister Wiersma of minister Keijzer in zou gaan geaccepteerd zou worden? 
Overigens vind ik zelf dat NSC ook klaar is. Ze hadden hierover niet ook nog een keer moeten lekken, dat maakt het voor de partij alleen maar lastiger.
https://www.ad.nl/politiek/onrust-bij-nsc-na-vertrek-agnes-joseph-ze-is-niet-tegengewerkt-werd-als-een-koninginnetje-behandeld~a1003622/

„Dat ze zegt dat ze is tegengewerkt, is een schandalige opmerking. Een leugen’’, stelt een hooggeplaatste NSC’er. Joseph kreeg volgens de bron juist ‘maximaal de ruimte om haar eigen minister dwars te zitten’. „Ze werd binnen de fractie behandeld als een koninginnetje en diva. Ik ben er echt boos over.”

Bovendien, zo stelt de bron, was de kans groot geweest dat Joseph bij NSC op de tweede plek zou zijn gezet op de volgende kieslijst: „Heel vreemde actie, dit.’’

Ik vind het heel netjes dat ze die zetel niet heeft terug gegeven? Ik ben blij dat Agnes Joseph in de Tweede Kamer wil blijven.

De zetel van Pieter ging naar Nicolien. Maar de kiezers van Pieter hadden vast niet op Nicolien gestemd en toch heeft Nicolien de plek van Pieter ingenomen. Boeiuh.

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2025 om 14:40:

[..]

[..]

Ze werpt zich op als de enige echte pensioendeskundige maar er zijn genoeg mensen die er ook heel veel vanaf weten die het helemaal niet met haar eens zijn. Misschien moet ze ook erkennen/accepteren dat ze haar zin gewoon niet krijgt.

Ze werpt zich helemaal niet op. Ze is wel een van de weinigen die bezorgd is en het lef heeft om, terecht, te waarschuwen voor dat nieuwe pensioenstelsel.

Miraval schreef op 31-07-2025 om 16:21:

[..]

Ja dat zou je denken he? Maar ze is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die hun zetel zelf behouden, ofwel voor een andere partij ofwel als eenmansfractie. Er zijn genoeg voorbeelden.

Dat zou wat mij betreft niet moeten kunnen. De zetel hoort wat mij betreft bij de partij en niet bij de persoon.

En toch vind ik het ook een beetje andersom. Ik heb ooit op Emilie Roemer gestemd en ook op Lilian Marijnissen. Maar ik zou dus nooit stemmen om Jimmy Dijk van diezelfde partij.

Daglichtlamp schreef op 01-08-2025 om 09:28:

Dit is hoe ik er ook over denk. In welke andere partij zou een politicus de kans gekregen hebben om zo tegen haar eigen minister in te gaan? Denkt ze echt dat bijvoorbeeld in de BBB een amendement dat tegen het beleid van minister Wiersma of minister Keijzer in zou gaan geaccepteerd zou worden?
Overigens vind ik zelf dat NSC ook klaar is. Ze hadden hierover niet ook nog een keer moeten lekken, dat maakt het voor de partij alleen maar lastiger.
https://www.ad.nl/politiek/onrust-bij-nsc-na-vertrek-agnes-joseph-ze-is-niet-tegengewerkt-werd-als-een-koninginnetje-behandeld~a1003622/

„Dat ze zegt dat ze is tegengewerkt, is een schandalige opmerking. Een leugen’’, stelt een hooggeplaatste NSC’er. Joseph kreeg volgens de bron juist ‘maximaal de ruimte om haar eigen minister dwars te zitten’. „Ze werd binnen de fractie behandeld als een koninginnetje en diva. Ik ben er echt boos over.”

Bovendien, zo stelt de bron, was de kans groot geweest dat Joseph bij NSC op de tweede plek zou zijn gezet op de volgende kieslijst: „Heel vreemde actie, dit.’’

Ik heb hier gisteren of eergisteren nieuwsberichten geplaatst waarin wel degelijk blijkt dat Agnes Joseph werd tegengewerkt door partijgenoot van Eddy van Hijum, die nu door het partijbestuur is voorgedragen als nieuwe partijleider. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-08-2025 om 20:08 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 01-08-2025 om 19:57:

[..]

Ik heb hier gisteren of eergisteren nieuwsberichten geplaatst waarin wel degelijk blijkt dat Agnes Joseph werd tegengewerkt door partijgenoot van Eddy van Hijum, die nu door het partijbestuur is voorgedragen als nieuwe partijleider.

Jij hebt nog steeds geen idee hoe een regering werkt. Van Hijum moest als onderdeel van het kabinet het kabinetsstandpunt uitdragen. Normaal gesproken zouden de Tweede Kamerleden van NSC dat gesteund hebben. Maar daarentegen kreeg Joseph dus de kans om haar eigen tegengestelde standpunt uit te dragen, gesteund door haar mede Tweede Kamerleden. Er is hoofdelijk gestemd, dus we weten dat alle aanwezige NSC-Kamerleden haar gesteund hebben.

Ik wens haar veel succes in haar nieuwe partij, die uiteindelijk ook gewoon zal verwachten dat ze zich achter de partijstandpunten stelt (en ik denk echt niet dat de BBB gaat accepteren dat ze hun ministers afvalt). 

Fleurtje_5 schreef op 01-08-2025 om 19:53:

[..]

En toch vind ik het ook een beetje andersom. Ik heb ooit op Emilie Roemer gestemd en ook op Lilian Marijnissen. Maar ik zou dus nooit stemmen om Jimmy Dijk van diezelfde partij.

Hoe kies jij op wie je stemt?

Ik kies zelf eerst een partij obv het programma en zoek vervolgens iemand binnen die partij uit die verstand heeft van de voor mij belangrijke issues/voor mij overkomt als een kundig persoon. 

Daglichtlamp schreef op 01-08-2025 om 20:08:

[..]

Jij hebt nog steeds geen idee hoe een regering werkt. Van Hijum moest als onderdeel van het kabinet het kabinetsstandpunt uitdragen. Normaal gesproken zouden de Tweede Kamerleden van NSC dat gesteund hebben. Maar daarentegen kreeg Joseph dus de kans om haar eigen tegengestelde standpunt uit te dragen, gesteund door haar mede Tweede Kamerleden. Er is hoofdelijk gestemd, dus we weten dat alle aanwezige NSC-Kamerleden haar gesteund hebben.

Ik wens haar veel succes in haar nieuwe partij, die uiteindelijk ook gewoon zal verwachten dat ze zich achter de partijstandpunten stelt (en ik denk echt niet dat de BBB gaat accepteren dat ze hun ministers afvalt).

Of misschien weet de regering niet hoe de burger 'werkt'? Die burger heeft namelijk zijn werkzame leven een bedrag betaald om op zijn oude dag een boterham te kunnen eten. Daar moet men van afblijven. Nederland had het beste en grootste pensioenfonds van de hele wereld. Waarom daar dan mee gaan gokken? Waarom de huidige generatie nu wijs gaan maken dat de ouderen-van-nu hun pensioengeld afpakken? Heeft die huidige generatie daar dan ook 40 jaar voor gewerkt en betaald?

Dus van Hijum moest een kabinetsstandpunt uitdragen en verraad dan zijn partijgenoot terwijl die partijgenoot juist heel bezorgd is over dat kabinetsstandpunt waar ook veel deskundigen voor gewaarschuwd hebben. Jij kan dat goed vinden van van Hijum. Ik vind dat 'heel wat anders', als men willens en wetens iets toezegt en zegt 'dat het juist goed is' terwijl men weet dat datgene gewoon niet deugd.

Zie alleen al het verlies in één jaar tijd: 

In 2023 werd duidelijk dat pensioenfonds ABP, onder leiding van Paul Rosenmöller, een aanzienlijk verlies van 96,9 miljard euro (-17,6 procent rendement) had geleden in 2022.

https://www.headliner.nl/item/gepensioneerden-verloren-97-miljard-euro-omdat-paul-rosenmoller-het-klimaat-wilde-redden-ninefornews-2204

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.