Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
25-07-2025 om 16:59
Daglichtlamp schreef op 25-07-2025 om 15:11:
[..]
Ik vermoed dat de NRC het toch al niet moet hebben van abonnees die de krant weer opzeggen vanwege 1 opinie-artikel waar iemand het niet mee eens is.
En dat jij bij wilt dragen aan de kans dat Timmermans premier wordt is gewoon grappig.

Dan maar goed, ik vermoed dan dat het net op het nippertje was voor het NRC. Door het oog van de naald. Stel je voor dat ik me al had aangemeld. We zijn wel al tig jaren abonnee op een andere krant en geregeld lees ik iets waar ik het niet mee eens ben. Maar het NRC was hier wel erg te gortig om die gasten zo vals te beschuldigen.
Die stelling heb je al eerder genoemd. Ik snap um niet. Raad je me aan om op Timmermans te stemmen en niet op Wilders omdat anders Timmermans premier zal worden??
Jorni
25-07-2025 om 20:15
Wat maakt het trouwens uit wat voor een mening er wordt verkondigd op tv in een of ander programma? Het gaat er denk ik om zelf een mening te vormen en daar een partij voor te vinden die dingen nastreeft met realistische plannen die overeenkomen waar je het zoveel als mogelijk mee eens bent.
Jorni
25-07-2025 om 20:19
Fleurtje_5 schreef op 25-07-2025 om 16:59:
[..]
Dan maar goed, ik vermoed dan dat het net op het nippertje was voor het NRC. Door het oog van de naald. Stel je voor dat ik me al had aangemeld. We zijn wel al tig jaren abonnee op een andere krant en geregeld lees ik iets waar ik het niet mee eens ben. Maar het NRC was hier wel erg te gortig om die gasten zo vals te beschuldigen.
Die stelling heb je al eerder genoemd. Ik snap um niet. Raad je me aan om op Timmermans te stemmen en niet op Wilders omdat anders Timmermans premier zal worden??
Ik zie je best wel regelmatig posten over Timmermans. Ik vraag me af wat je precies tegen hem hebt. Op welke specifieke punten ben je het zo erg met hem oneens dat je zo anti bent? Is het meer gericht tegen de standpunten van zijn partij of heb je meer tegen hoe hij dingen brengt of dingen aan pakt? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Miraval
25-07-2025 om 23:35
De NRC die een verzonnen interview met een Spaanse boer plaatst kan ik echt niet serieus meer nemen.
https://www.geenstijl.nl/5184541/maar-zou-u-dit-doen
Fleurtje_5
26-07-2025 om 13:31
Jorni schreef op 25-07-2025 om 20:19:
[..]
Ik zie je best wel regelmatig posten over Timmermans. Ik vraag me af wat je precies tegen hem hebt. Op welke specifieke punten ben je het zo erg met hem oneens dat je zo anti bent? Is het meer gericht tegen de standpunten van zijn partij of heb je meer tegen hoe hij dingen brengt of dingen aan pakt? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Mijn bericht dat je hebt gequote en waaronder je bovenstaande schreef, was mijn antwoord op een bericht van Daglichtlamp waarin ze dit schreef:
Quote Daglichtlamp: En dat jij bij wilt dragen aan de kans dat Timmermans premier wordt is gewoon grappig.
Dan geef ik daar antwoord op. In dit geval snapte ik de stelling van Daglichtlamp niet en schreef daarom dan ook: Die stelling heb je al eerder genoemd. Ik snap um niet.
Verder, Als je me regelmatig ziet posten over Timmermans weet je vast ook waarom. Je kan me loepen en al mijn berichten teruglezen.
PensioNada
26-07-2025 om 17:37
Miraval schreef op 25-07-2025 om 23:35:
De NRC die een verzonnen interview met een Spaanse boer plaatst kan ik echt niet serieus nemen.
De NRC is onderwijl zelf een onderzoek gestart en meldt bij het artikel dat het artikel niet voldoet aan hun normen. Waar er gewerkt wordt, gaat er weleens wat fout.
Yumi
26-07-2025 om 18:47
Ik had verwacht hier wel het concept verkiezingsprogramma van de VVD te zien? Ik heb nog niet de kans gehad om alles door te nemen, maar tot nu toe ben ik positief.
Sterker uit de storm met 5 missies
Missie 1: Radicale economische groei.
Missie 2: Werken moet meer lonen en een huis voor iedereen die werkt..
Missie 3: De grootste investering ooit in onze veiligheid.
Missie 4: Orde op zaken voor een vrij en veilig Nederland.
Missie 5: Een sterker Nederland door een kleine overheid.
Download hier het hele verkiezingsprogramma.
Sterker uit de storm - VVD
VVD kiest voor ondernemers en defensie, wil snoeien in sociale zekerheid
Daglichtlamp
26-07-2025 om 19:46
Tja ik snap dat jij enthousiast bent. Het is een typisch VVD-programma, waar een leugentje meer of minder niet uitmaakt. Bijvoorbeeld hier:
Gemiddeld krijgen mensen met een uitkering ruim 200 euro per maand aan gemeentelijke regelingen. Bovendien verschillen deze regelingen enorm per gemeente waardoor het een postcodeloterij is of werken voldoende loont. We hervormen deze lokale nivelleringsmachine door meer landelijke voorwaarden te stellen en regelingen waar nodig in te perken of landelijk te organiseren, zodat we ook bureaucratie verminderen. Het mag namelijk niet zo zijn dat werken voor een slechter inkomen zorgt dan een uitkering.
Er bestaan helemaal geen gemeentelijke regelingen speciaal voor uitkeringstrekkers. Deze regelingen zijn altijd ook voor werkenden met een laag inkomen. Dus als de VVD deze inperkt raken ze juist ook de werkenden met een laag inkomen. Maar ja daar zitten hun stemmers niet.
Yumi
26-07-2025 om 20:41
Je hebt gelijk, de regelingen zijn voor mensen met een laag inkomen. Er staat overigens geen uitkeringstrekkers, maar dat klinkt voor jou misschien beter dan mensen met een uitkering.
De meeste politici zijn niet in hun eerste leugen gestikt, daar hoef je geen VVD voor te zijn.
Ik had overigens ook niet verwacht, dat jij enthousiast zou zijn. Waar hun kiezers zitten daar zou jij nog weleens verbaasd over kunnen zijn, vanuit mijn werk weet ik dat het inkomen er niet toe doet. Ook mensen met een laag inkomen stemmen VVD.
Nu de VVD de eerste is met een concept verkiezingsprogramma, kan er nog niks vergeleken worden, maar ik vind het wel prettig om alvast rustig door te nemen.
Neweve
26-07-2025 om 22:13
Ik vind het vvd programma de problemen goed erkennen. Echter zijn de oplossingen regelmatig niet mijn voorkeurs oplossingen.
Het voorbeeld van daglichtlamp:
Ik ben het helemaal eens met dat de gemeentelijke regelingen simpeler moeten. Het vvd plan klinkt echter als een bezuiniging (landelijke voorwaarden, inperken, lokale niveleringsmachine).
Ik zie liever het netto minimumloon + basis uitkeringen omhoog gaan zodat je gewoon geld hebt voor een nieuwe wasmachine en deze niet via een regeling moet aanvragen.
Miraval
26-07-2025 om 22:44
Yumi schreef op 26-07-2025 om 18:47:
Ik had verwacht hier wel het concept verkiezingsprogramma van de VVD te zien? Ik heb nog niet de kans gehad om alles door te nemen, maar tot nu toe ben ik positief.
Sterker uit de storm met 5 missiesMissie 1: Radicale economische groei.
Missie 2: Werken moet meer lonen en een huis voor iedereen die werkt..
Missie 3: De grootste investering ooit in onze veiligheid.
Missie 4: Orde op zaken voor een vrij en veilig Nederland.
Missie 5: Een sterker Nederland door een kleine overheid.
Download hier het hele verkiezingsprogramma.
Sterker uit de storm - VVD
VVD kiest voor ondernemers en defensie, wil snoeien in sociale zekerheid
Eens. Ik kan me ook in veel punten vinden. Behalve het langer doorwerken.... ik hoop dat dat niet gaat gebeuren.
Verder ook eens met het feit dat werken meer moet lonen, en dat er gekeken wordt naar zzpers. De verplichte loondoorbetaling willen ze ook terugbrengen naar 1 jaar en geen verplichte transitievergoeding is ook positief.
Ik ben benieuwd naar de andere programma's.
Yumi
27-07-2025 om 00:40
Neweve schreef op 26-07-2025 om 22:13:
Ik vind het vvd programma de problemen goed erkennen. Echter zijn de oplossingen regelmatig niet mijn voorkeurs oplossingen.
Het voorbeeld van daglichtlamp:
Ik ben het helemaal eens met dat de gemeentelijke regelingen simpeler moeten. Het vvd plan klinkt echter als een bezuiniging (landelijke voorwaarden, inperken, lokale niveleringsmachine).
Ik zie liever het netto minimumloon + basis uitkeringen omhoog gaan zodat je gewoon geld hebt voor een nieuwe wasmachine en deze niet via een regeling moet aanvragen.
Netto minimumloon omhoog betekent hogere lasten voor werkgevers, dus dat betekent dat de prijzen stijgen.
Ik zie het probleem niet dat je een wasmachine moet aanvragen, zo vaak komt dat toch niet voor.
Neweve
27-07-2025 om 08:05
Yumi schreef op 27-07-2025 om 00:40:
[..]
Netto minimumloon omhoog betekent hogere lasten voor werkgevers, dus dat betekent dat de prijzen stijgen.
Ik zie het probleem niet dat je een wasmachine moet aanvragen, zo vaak komt dat toch niet voor.
De wasmachine was een voorbeeld, er zijn in mijn gemeente iets van 30 van die regelingen (wasmachine, sport, schoolboeken etc etc). Wat, volgens het vvd verkiezingsprogramma (niet gecontroleerd), optelt tot gemiddeld 200 euro per maand.
Je kan echter niet alleen de uitkeringen verhogen dus dan zal salaris ook omhoog moeten. (Want werken moet blijven lonen). Ik zei wel bewust netto salaris want ik hoop dat je daar nog iets met belastingen kan doen. En dat dus niet alles op de schouders van de werkgevers komt.
Jorni
27-07-2025 om 08:30
Bedankt voor het delen. Ik vind het programma van de VVD juist niet zo goed. Ik ben het met veel punten oneens met ze. Ook deze keer zal ik daar dus niet op gaan stemmen.