Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zilver_gray schreef op 09-07-2025 om 07:28:

[..]

Niks grappigs aan.

Hier een interessant (al wat ouder) opiniestuk uit de Volkskrant.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-steeds-meer-is-in-nederland-sprake-van-een-systematische-stigmatisering-van-asielzoekers~b2b49ef6/

Dat artikel kan ik niet lezen. En zo te zien gaat dit ook NIET pover datgene waar ik op reageerde. Ik reageerde namelijk op je woorden

Ik heb wel eens het idee dat degenen die de grootste mond hebben over “asielzoekers” er zelf nauwelijks last van hebben, of er überhaupt eentje in het echt hebben gezien.

Als iemand nog nooit een asielzoeker heeft gezien dan wonen ze op een onbewoond eiland

Fleurtje_5 schreef op 09-07-2025 om 10:19:

[..]

Dat artikel kan ik niet lezen. En zo te zien gaat dit ook NIET pover datgene waar ik op reageerde. Ik reageerde namelijk op je woorden

Ik heb wel eens het idee dat degenen die de grootste mond hebben over “asielzoekers” er zelf nauwelijks last van hebben, of er überhaupt eentje in het echt hebben gezien.

Als iemand nog nooit een asielzoeker heeft gezien dan wonen ze op een onbewoond eiland

Jammer dat je het niet kan lezen (en heel bijzonder om dan wel een conclusie over de inhoud te trekken).

Ik vond het artikel wel op jouw reactie van toepassing. 

En zeker heel relevant over wat er hier op het forum besproken wordt, en ook jij hebt daar een aandeel in.

Zilver_gray schreef op 09-07-2025 om 10:43:

[..]

Jammer dat je het niet kan lezen (en heel bijzonder om dan wel een conclusie over de inhoud te trekken).

Ik vond het artikel wel op jouw reactie van toepassing.

En zeker heel relevant over wat er hier op het forum besproken wordt, en ook jij hebt daar een aandeel in.

Onderstaande is alles wat ik van die link kan lezen. Het artikel kan ik verder niet openen/lezen. Dat jij vind dat dit wel op mijn reactie van toepassing is, terwijl ik je heb uitgelegd op welk klein stukje ik reageerde, vind ik pas een conclusie-over-de-inhoud uit z'n verband trekken. Wat weet jij überhaupt van mijn omgeving? Denk je werkelijk dat er mensen zijn die nog nooit één asielzoeker hebben gezien? Heb je enig idee hoeveel asielzoekers Nederland inmiddels binnen zijn gestroomd? Heb je enig idee waarom burgemeesters aan de bel trekken en hulp vragen bij de problemen die ze steeds mee maken?

Telkens weer die beschuldigende vinger als het antwoord je niet aanstaat, om je eigen gelijk aan te dikken, Ik ga daar niet meer in mee.

Tekst uit je link wat ik wel kon lezen:

Opinie: Steeds meer is in Nederland sprake van een systematische stigmatisering van asielzoekers

De huidige ontrechting van asielzoekers in Nederland gaat hand in hand met dehumanisering. Net als dat ook in het verleden gebeurde met de Ieren, Italianen en Joden elders in Europa, betoogt Leo Lucassen.
Dit artikel is geschreven door Leo Lucassen Gepubliceerd op 5 juni 2024, 13:00

[foto: Asielzoekers in opvangcentrum Schiphol-oost zijn in hongerstaking uit protest tegen discriminatie van alleenstaanden ten opzichte van gezinnen met kinderen. Bron Nationaal Archief]

Reactie op wat ónder die foto staat: In hongerstaking omdat gezinnen met kinderen voorrang hebben op alleenstaande mannen??????  Ik zou eerder in hongerstaking gaan als kinderen geen voorrang zouden krijgen op alleenstaande gezonde mannen, en als één man in zijn eentje een gezinswoning krijgt en een gezin met kinderen niet.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-07-2025 om 12:53 Topicstarter

Die hongerstaking is het detentiecentrum op Schiphol is al weer even geleden. Die ging niet over het wel of niet krijgen van een huis. Die had er meer mee te maken dat we asielzoekers die aankomen op Schiphol opsluiten tijdens hun procedure, dit in tegenstelling tot asielzoekers die op andere manieren het land binnenkomen.
Maar we sluiten dus mensen op, die niets gedaan hebben. Die geen misdaden hebben gepleegd. Ík zelf zou de plekken die we hebben om mensen op te sluiten liever reserveren voor criminelen.

Zilver_gray schreef op 08-07-2025 om 19:56:

[..]

Exact!

Ik weet niet of de burgemeester van Utrecht er zelf geen last van heeft. Jij?

https://www.duic.nl/algemeen/utrechtse-burgemeester-doet-oproep-aan-kabinet-schiet-te-hulp-bij-overlast-door-syrische-asielzoekers/ 21/5/2025

..................

Burgemeester Sharon Dijksma heeft dinsdagavond in Nieuwsuur een dringende oproep gedaan aan het kabinet om in te grijpen bij de overlast door Syrische asielzoekers in Utrecht. Vooral op en rond het plein bij het Bollendak, tussen het Centraal Station en Hoog Catharijne, zorgen jongeren al langere tijd voor problemen.

Het gaat onder meer om winkeldiefstal, intimidatie, drugsgebruik en vechtpartijen. Dijksma wijst erop dat het asielzoekers uit het hele land zijn die de overlast in Utrecht veroorzaken. “Van de 169 zijn er 94 afkomstig uit 45 andere gemeenten, waar ze een plek hebben bij een COA- of voogdij-instelling”, zegt de burgemeester in de uitzending. “Die horen daar ‘s avonds te zijn.”

......................

De overlast zou dus al JAREN onbeheersbaar zijn. Lang vóór Wilders en Faber dus.

https://www.ad.nl/utrecht/jerry-vraagt-zich-af-waarom-dijksma-nu-pas-om-hulp-vraagt-terwijl-overlast-onder-het-bollendak-al-jaren-onbeheersbaar-is~ac26b7d7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 30-05-25

Jerry vraagt zich af waarom Dijksma nu pas om hulp vraagt terwijl overlast onder het Bollendak al jaren onbeheersbaar is

Fleurtje_5 schreef op 09-07-2025 om 12:41:

[..]

Heb je enig idee waarom burgemeesters aan de bel trekken en hulp vragen bij de problemen die ze steeds mee maken?

extra rot dat de politiek steeds niet luistert om die op te lossen. Dat gerommel rond de spreidingswet, maar ook zeker de nieuwe wetsvoorstellen niet. Aldus de burgemeester van Westerwolde: 

https://dvhn.nl/groningen/westerwolde/Burgemeester-Westerwolde-nu-al-schade-door-einde-voorrang-statushouders-46776114.html

er zijn echte oplossingen nodig. Niet vluchtelingetje pesten voor je campagne  

Fleurtje_5 schreef op 09-07-2025 om 12:56:

[..]

Ik weet niet of de burgemeester van Utrecht er zelf geen last van heeft. Jij?

Dijksma staat ook heel andere oplossingen voor dan de geest die uit jouw berichten blijkt. 

Nogmaals; niemand zegt dat er geen problemen zijn. Echt helemaal niemand. Maar er moeten oplossingen komen. Ons vorige/nu demissionaire kabinet kwam daar ook niet echt mee. En toen er eindelijk iets leek te gebeuren, is de boel opgeblazen. Omdat wat Wilders zijn kiezers steeds voorhoudt (de enige oplossing voor alle problemen zijn grenzen dicht), nooit haalbaar is (en daarnaast geen oplossing, maar dat boeit zijn achterban niet). 

Daglichtlamp schreef op 09-07-2025 om 12:53:

Die hongerstaking is het detentiecentrum op Schiphol is al weer even geleden. Die ging niet over het wel of niet krijgen van een huis. Die had er meer mee te maken dat we asielzoekers die aankomen op Schiphol opsluiten tijdens hun procedure, dit in tegenstelling tot asielzoekers die op andere manieren het land binnenkomen.
Maar we sluiten dus mensen op, die niets gedaan hebben. Die geen misdaden hebben gepleegd. Ík zelf zou de plekken die we hebben om mensen op te sluiten liever reserveren voor criminelen.

Ik ook. 
Behalve bij iemand met een crimineel verleden, en de kans aanwezig is dat men ergens in het illegale 'milieu' zal verdwijnen.

Die link met die foto had ik niet geplaatst, ik heb alleen genoemd wat ik wel kon zien op de link die ik verder niet kon openen.

Stardust schreef op 09-07-2025 om 13:03:

[..]

Dijksma staat ook heel andere oplossingen voor dan de geest die uit jouw berichten blijkt.

Nogmaals; niemand zegt dat er geen problemen zijn. Echt helemaal niemand. Maar er moeten oplossingen komen. Ons vorige/nu demissionaire kabinet kwam daar ook niet echt mee. En toen er eindelijk iets leek te gebeuren, is de boel opgeblazen. Omdat wat Wilders zijn kiezers steeds voorhoudt (de enige oplossing voor alle problemen zijn grenzen dicht), nooit haalbaar is (en daarnaast geen oplossing, maar dat boeit zijn achterban niet).

Zeker weten. Maar welke oplossingen? Onderstaande vind ik ook geen goede oplossing:

Want het zijn inmiddels wel erg hoge getallen. In onze krant van 25 juni 2025 stond:
Gouverneur Emile Roemer jubelde in december nog dat zijn provincie op 1 juli de benodigde 5662 opvangplekken voor asielzoekers ruimschoots zou gaan halen. Een half jaar later blijkt Limburg er nog 1500 tekort te komen, zo blijkt uit inventarisatie van De Limburger.

NL_ST_WK_321_Complete_6000pix-scaled.jpg

Ons mooie landje is maar een stip op de wereldkaart. Limburg is nog een veeeeeeel kleinere stip in die stip. En komt nu al plaatsen tekort. Je hoeft niet paranormaal te zijn, maar je kan toch wel uitrekenen wat er gebeurd als je alle landen in die stip stopt als overlastgevende mannen (vooral uit veilige landen) bij de opvang zich al niet kunnen gedragen.

Geen goede oplossing: De nieuwe bondskanselier Friedrich Merz beloofde de bevolking een steviger migratiebeleid. Als je bedenkt hoeveel migranten er zijn verdronken op zee, dan lijkt mij het meteen terug sturen aan de grens (wat Duitsland doet) niet zo erg als beëindiging financiering van hulp op zee.

https://www.rd.nl/a/1112349-duitsland-stopt-financiering-ngos-die-migranten-op-zee-redden

De Duitse regering beëindigt de financiering van hulporganisaties die migranten op de Middellandse Zee redden. Dat melden Duitse media op basis van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat laat weten er geen geld meer voor vrij te maken.
.............

Fleurtje_5 schreef op 09-07-2025 om 13:12:

[..]

Zeker weten. Maar welke oplossingen? Onderstaande vind ik ook geen goede oplossing:

De nieuwe bondskanselier Friedrich Merz beloofde de bevolking een steviger migratiebeleid. Als je bedenkt hoeveel migranten er zijn verdronken op zee, dan lijkt mij het meteen terug sturen aan de grens (wat Duitsland doet) niet zo erg als beëindiging financiering van hulp op zee.

https://www.rd.nl/a/1112349-duitsland-stopt-financiering-ngos-die-migranten-op-zee-redden

De Duitse regering beëindigt de financiering van hulporganisaties die migranten op de Middellandse Zee redden. Dat melden Duitse media op basis van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat laat weten er geen geld meer voor vrij te maken.
.............

Als je dit soort oplossingen een goed idee vindt, mag je ook niet klagen over de motie over het stoppen van wapens leveren voor de iron dome. Het komt op hetzelfde neer; laat ze maar creperen. 

Oplossingen zitten in meer permanente opvangplekken, snellere afhandeling etc etc. (Nicole en daglichtlamp en meer mensen hebben dit al zo vaak uiteengezet, net als die burgemeesters die je zelf aanhaalt). Niet in de boel op slot zetten. 

Stardust schreef op 09-07-2025 om 13:16:

[..]

Als je dit soort oplossingen een goed idee vindt, mag je ook niet klagen over de motie over het stoppen van wapens leveren voor de iron dome. Het komt op hetzelfde neer; laat ze maar creperen.

Oplossingen zitten in meer permanente opvangplekken, snellere afhandeling etc etc. (Nicole en daglichtlamp en meer mensen hebben dit al zo vaak uiteengezet, net als die burgemeesters die je zelf aanhaalt). Niet in de boel op slot zetten.

Lees effe goed. Ik vind dat GEEN goed idee (stoppen met hulp op zee). Het meteen terug sturen aan de grens vind ik dan nog minder erg dan het stopzetten van financiering voor hulp op zee.

PensioNada schreef op 09-07-2025 om 00:41:

Fleurtje, ( ik mag nog niet linken). Ayaan en Afshin Elian hebben 1 ding gemeen, ze zijn ex-moslim. Elian is verder ex-Fanon. Frantz Fanon is een communistische revolutionair uit de jaren 50. Elian was onderdeel van een groep van communistische revolutionairen tegen de sjah. Zij vonden het gedachtegoed van Fanon belangrijk. De fundamentalistische shiïtische revolutionairen vonden dit ook en wonnen. Ook bij Hamas en Hezbollah zie je hetzelfde huwelijk. Fundamentalistische islam met communistische revolutionaire ideologie. Elian heeft zich afgekeerd van al het oude, zowel communisme als islam. Zover ik weet is Hirshi Ali nooit links geweest, maar uiteindelijk draait het er om dat Ali en Elian het recht hebben om zich tegen de (fundamentalistische) islam te keren, maar je moet ze wat mij betreft zien als de (ex-)islamitische Maarten 't Hart of Jan Wolkers.

Het geloof, leeftijd, afkomst, kleur etc etc etc moet in deze niet uitmaken als ze hun zorgen uiten. Dat ze daar gelijk in heeft ziet een blinde nog. Toch?

https://www.headliner.nl/item/ex-vvd-politica-ayaan-hirsi-ali-55-waarschuwt-voor-islamisme-is-het-westen-gek-geworden-telegraaf-2173302

Fleurtje_5 schreef op 09-07-2025 om 13:21:

[..]

Lees effe goed. Ik vind dat GEEN goed idee (stoppen met hulp op zee). Het meteen terug sturen aan de grens vind ik dan nog minder erg dan het stopzetten van financiering voor hulp op zee.

Haarkloverij, wat mij betreft, komt op hetzelfde neer. (Niet de boel op slot zetten was mijn hint om effe goed te lezen). 

Stardust schreef op 09-07-2025 om 12:57:

[..]

extra rot dat de politiek steeds niet luistert om die op te lossen. Dat gerommel rond de spreidingswet, maar ook zeker de nieuwe wetsvoorstellen niet. Aldus de burgemeester van Westerwolde:

https://dvhn.nl/groningen/westerwolde/Burgemeester-Westerwolde-nu-al-schade-door-einde-voorrang-statushouders-46776114.html

er zijn echte oplossingen nodig. Niet vluchtelingetje pesten voor je campagne

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.