Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
21-06-2025 om 20:13
Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 20:06:
[..]
En heb je verder ook nog een mening over het onderwerp van dit topic?
Zorro heeft heel goede bijdragen aan dit topic geleverd, dat was je ontgaan?
Fleurtje_5
21-06-2025 om 20:15
felija schreef op 21-06-2025 om 20:12:
Dus Coenradie en Agema kregen van Wilders alle ruimte en vrijheid om hun eigen ideeën en voorstellen in te brengen? Hij maakte bijvoorbeeld niet duidelijk hoorbaar ruzie met Coenradie toen ze het waagde tegen hem in te gaan?
In welk parallel universum leef jij?
Waarom heb je het telkens over Timmermans, terwijl je herhaaldelijk een vraag wordt gesteld over Wilders rol binnen de PVV?
Daar kon ik me wel wat bij voorstellen. Dat had niets te maken dat Coenradi geen eigen idee mocht hebben, maar hij was het oneens met Coenradi's voorstel om gedetineerden eerder vrij te laten. Dat wil toch niemand, Coenradi wou dit ook liever niet, maar Coenradi kon niet anders wegens cellentekort (met dank aan de bezuinigingen van Fred Teeven in kabinet Rutte).
Ik zit in geen enkele politieke partij, maar ik merk dat op dit topic (vol met linksen) geen andere mening geduld word, want dan gaat men heel naar op-de-persoon reageren.
Ook mijn berichten mogen wat meer gerespecteerd worden. Of was je dat ontgaan?
Dus doei voor vandaag.
felija
21-06-2025 om 20:20
Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 20:15:
[..]
Daar kon ik me wel wat bij voorstellen. Dat had niets te maken dat Coenradi geen eigen idee mocht hebben, maar hij was het oneens met Coenradi's voorstel om gedetineerden eerder vrij te laten. Dat wil toch niemand, Coenradi zou dit vast ook liever niet willen,maar Coenradi kon niet anders wegens cellentekort (met dank aan de bezuinigingen van Fred Teeven in kabinet Rutte).
Ik zit in geen enkele politieke partij, maar ik merk dat op dit topic (vol met linksen) geen andere mening geduld word, want dan gaat men heel naar op-de-persoon reageren.
Ook mijn berichten mogen wat meer gerespecteerd worden.
Dus doei voor vandaag.
Je berichten zouden gerespecteerd worden als je behalve je gevoel/mening ook eens objectief naar de inhoud zou kijken en echt lezen wat anderen hier meermaals posten. In plaats van alleen je eigen riedeltje te herhalen. Doe er je voordeel mee. Forummers proberen echt tot je door te dringen en we zijn niet allemaal links.
Daglichtlamp
21-06-2025 om 20:22
Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 19:58:
[..]
Kijk, gisteren en vanmiddag las ik de ophef bij GL/PvdA. En even later las ik dat Timmermans EVENGOED bij zijn besluit blijft.
Je bedoelt dat meer dan 6000 leden van GroenLinks-PvdA zelf hebben gestemd of ze het een goed besluit vonden. De overgrote meerderheid vond wel wel. Maar de minderheid heeft zichzelf ook uit kunnen spreken.
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10576457/pvda-congres-stelt-stemming-over-afstand-nemen-israel-motie-kati-piri-uit
Op het congres van de PvdA in Nieuwegein is de motie waarin het PvdA-partijbestuur wordt opgedragen afstand te nemen van de motie-Piri met een grote meerderheid verworpen. Bijna 80 procent stemde tegen, iets meer dan 20 procent stemde voor. Een andere motie, waarin juist werd opgeroepen een ‘onmiddellijk en volledig wapenembargo tegen Israël te eisen’, werd met 83,4 procent van de stemmen aangenomen.
-------
Partijleden die betogen dat een wapenstop tot onschuldige burgerslachtoffers kan leiden, volgen een redenering die 'ook sluitend' is, erkende Timmermans. Daarom is het volgens hem belangrijk dat dit soort meningsverschillen binnen de partij worden besproken. 'We gaan het gesprek aan en we komen er samen uit.'
Daglichtlamp
21-06-2025 om 20:27
Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 20:15:
[..]
Daar kon ik me wel wat bij voorstellen. Dat had niets te maken dat Coenradi geen eigen idee mocht hebben, maar hij was het oneens met Coenradi's voorstel om gedetineerden eerder vrij te laten. Dat wil toch niemand, Coenradi wou dit ook liever niet, maar Coenradi kon niet anders wegens cellentekort (met dank aan de bezuinigingen van Fred Teeven in kabinet Rutte).
Dus Wilders heeft zich hard gemaakt voor extra geld om meer cellen te creëren? Of om meer bewakers aan te nemen?
Nee dat was geen prioriteit voor hem bij de onderhandelingen voor de voorjaarsnota. Zelfs na de van van het kabinet heeft hij tegen een motie gestemd die vroeg om extra geld hiervoor.
Koko67
21-06-2025 om 20:32
felija schreef op 21-06-2025 om 20:20:
[..]
Je berichten zouden gerespecteerd worden als je behalve je gevoel/mening ook eens objectief naar de inhoud zou kijken en echt lezen wat anderen hier meermaals posten. In plaats van alleen je eigen riedeltje te herhalen. Doe er je voordeel.mee. Forummers proberen echt tot je door te dringen en we zijn niet allemaal links.
Ik vind dit zo’n onzin. Iedereen herhaalt zijn eigen riedeltje hier. De riedels van Fleurtje zijn recht georiënteerd en jouw riedels zijn links georiënteerd. Als zij met haar riedels aan de linkerkant zou zitten zou je niet vinden dat ze eens objectief moet lezen.
majorette2005
21-06-2025 om 20:44
https://www.volkskrant.nl/politiek/groenlinks-en-pvda-vieren-de-strengere-israel-koers-uitbundig-terwijl-leden-met-kritiek-worden-uitgejoeld~bcf6ca5f/
Stukje uit dit artikel,
Tegenstanders van de strengere Israël-koers, zoals oud-wethouder Reshma Roopram, worden uitgejouwd als zij hun punt proberen te maken op het podium van het congres. Ze zegt even later haar lidmaatschap op.Grimmige sfeer
Een andere man krijgt een fel ‘hou toch op!’ naar zijn hoofd geslingerd als hij op het podium probeert uit te leggen dat het volledige wapenembargo bijdraagt aan een gevoel van ‘onveiligheid die Israëlische burgers in schuilkelders ervaren’. De zaal begint ook te joelen van afkeuring als PvdA’er Oudkerk 30 seconden extra tijd krijgt om eenzelfde punt te maken.
Ik vind dit echt heel kinderachtig en asiocaal om mensen uit te joelen als die zich bekommeren om mensenlevens. Wat mij betreft zijn PvdA en GL af .
felija
21-06-2025 om 20:47
Koko67 schreef op 21-06-2025 om 20:32:
[..]
Ik vind dit zo’n onzin. Iedereen herhaalt zijn eigen riedeltje hier. De riedels van Fleurtje zijn recht georiënteerd en jouw riedels zijn links georiënteerd. Als zij met haar riedels aan de linkerkant zou zitten zou je niet vinden dat ze eens objectief moet lezen.
Ik snap dat je dat vindt, maar als ik voor mezelf spreek, is het geen links/rechts, maar de tegenstelling feit versus gevoel. Zoals ik al zei: er zitten hier meer rechts georiënteerde forummers wiens inhoudelijke bijdragen ik respecteer.
Waar ik inderdaad moeite mee heb, zijn radicaalrechtse meningen die bol staat van de aannames en vooringenomenheid en alleen daarop hun mening blijven baseren.
Daglichtlamp
21-06-2025 om 20:50
Bedankt voor het delen, dit artikel had ik nog niet gelezen. Er staat ook:
De sfeer is bij tijd en wijlen zo grimmig dat de moderator – GroenLinkser Ineke van Gent – de zaal meerdere keren moet oproepen om zich te beheersen. ‘Zorg dat iedereen zich veilig kan voelen’, zegt ze streng. Kati Piri, het Kamerlid dat donderdag de motie indiende waarmee de nieuwe koers een feit werd, zegt ‘de emoties te begrijpen’, maar maant eveneens tot kalmte. Dat lukt nauwelijks.
Yumi
21-06-2025 om 23:11
’Verdrietig, verbijsterd en vol walging’: Holocaustoverlevende Samuel (83) zegt na 65 jaar zijn PvdA-lidmaatschap op
Amsterdam - „Verdrietig. Verbijsterd. Vol walging.” Zo kijkt Samuel de Leeuw (83), Holocaustoverlevende en voormalig kranslegger op de Dam, terug op het congres van PvdA/GL deze zaterdag in Nieuwegein. Daar werd zijn motie om Nederlandse steun aan het Israëlische verdedigingssysteem Iron Dome te behouden, resoluut weggestemd. De Leeuw was mede-indiener van die motie. Voor hem was dit het breekpunt.
De Leeuw is medeoprichter van een werkgroep van Joodse leden binnen de partij. „We hebben meerdere keren met Timmermans en Piri aan tafel gezeten. Mooie woorden, toezeggingen, beloftes. En vervolgens niks. We werden genegeerd. Steeds opnieuw.”
Antisemitisme GroenLinks
Een gezamenlijke bijeenkomst met GroenLinks-leden werd volgens hem een dieptepunt. „Er werd ronduit antisemitische taal gebruikt. Mensen spraken over ’Lebensraum’. Onze mensen gingen in tranen naar huis. Er was haat. Er was agressie. Er was geen enkel begrip.”
’Verdrietig, verbijsterd en vol walging’: Holocaustoverlevende Samuel (83) zegt na 65 jaar zijn PvdA-lidmaatschap op | De Telegraaf
Yumi
21-06-2025 om 23:12

Kiezers staan massaal negatief ten opzichte van GroenLinks/PvdA in de regering, zoals de grafiek laat zien.
BeesAreCool
22-06-2025 om 13:33
Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 19:16:
[..]
Dat heb je goed bijgehouden. Denk ik. Want zelf heb ik ze niet geteld, maar het kan kloppen.
Dat 4 keer achter elkaar posten van jou hoeft niemand bij te houden.
Je deed het zelfs net weer.
Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 19:16:
[..]
zit niet de hele tijd non-stop op het forum.
![]()
Fleurtje_5
22-06-2025 om 15:24
BeesAreCool schreef op 22-06-2025 om 13:33:
[..]
Dat 4 keer achter elkaar posten van jou hoeft niemand bij te houden.
Je deed het zelfs net weer.
[..]
Ik heb geen zin in een wellus-nietus-spel, maar ik wil je wel uitleggen hoe het wél bedoeld was. Dit is wat ik schreef:
Quote: Dat heb je goed bijgehouden. Denk ik. Want zelf heb ik ze niet geteld, maar het kan kloppen. Ik forum alleen via PC en zit niet de hele tijd non-stop op het forum. Als ik dan weer op het forum kom begin ik te lezen daar waar ik het laatste ben geweest. Meestal is er dan veel bijgeschreven en moet ik nogal wat bij lezen. Ik sla ook soms berichten over omdat het wat veel word om alles te lezen, en dan begin ik per posting antwoord te geven en dat kan op een rap tempo.
Ik schreef toch dat ik....(na een afwezigheid, want ik zit niet non-stop achter de PC) ....eerst alles ga bijlezen en dan begin met antwoorden, en dan kunnen berichten idd in een rap tempo achter elkaar verschijnen.
Dat ik niet non-stop op het forum ben heb ik bedoeld, dus NIET dat ik in eens vier of vijf berichten achter elkaar plaats.
En volgens mij is het mogelijk om mij te negeren en zie je die vier of vijf berichten helemaal niet.
Als er veel is bijgeschreven, moet ik ook veel bij lezen, en dan volgen er uiteraard meerdere antwoorden achter elkaar. Nu zelfs meer dan 5.
Fleurtje_5
22-06-2025 om 15:32
felija schreef op 21-06-2025 om 20:20:
[..]
Je berichten zouden gerespecteerd worden als je behalve je gevoel/mening ook eens objectief naar de inhoud zou kijken en echt lezen wat anderen hier meermaals posten. In plaats van alleen je eigen riedeltje te herhalen. Doe er je voordeel mee. Forummers proberen echt tot je door te dringen en we zijn niet allemaal links.
Wat een ontzettend naar bericht is dit.
Verander jij van mening als je mijn berichten eens echt gaat lezen? Ik hoef helemaal niet jullie riedeltje over te nemen. Echt niet want ik ben het helemaal niet eens met jullie riedeltje. Daar is helemaal geen voordeel bij te halen.
Ik lees jullie berichten aandachtig, ik respecteer jullie mening, en geef er meestal ook een antwoord op. MAAR respecteer ook eens gewoon mijn mening, ook al wijkt die af van jullie mening. En ga alsjeblief mij niets 'tot me door laten dringen'. Schei uit. We zitten hier in Nederland, en niet in een land waar ik verplicht een vers zou moeten opzeggen.
Fleurtje_5
22-06-2025 om 15:35
Daglichtlamp schreef op 21-06-2025 om 20:22:
[..]
Je bedoelt dat meer dan 6000 leden van GroenLinks-PvdA zelf hebben gestemd of ze het een goed besluit vonden. De overgrote meerderheid vond wel wel. Maar de minderheid heeft zichzelf ook uit kunnen spreken.
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10576457/pvda-congres-stelt-stemming-over-afstand-nemen-israel-motie-kati-piri-uit
Op het congres van de PvdA in Nieuwegein is de motie waarin het PvdA-partijbestuur wordt opgedragen afstand te nemen van de motie-Piri met een grote meerderheid verworpen. Bijna 80 procent stemde tegen, iets meer dan 20 procent stemde voor. Een andere motie, waarin juist werd opgeroepen een ‘onmiddellijk en volledig wapenembargo tegen Israël te eisen’, werd met 83,4 procent van de stemmen aangenomen.-------
Partijleden die betogen dat een wapenstop tot onschuldige burgerslachtoffers kan leiden, volgen een redenering die 'ook sluitend' is, erkende Timmermans. Daarom is het volgens hem belangrijk dat dit soort meningsverschillen binnen de partij worden besproken. 'We gaan het gesprek aan en we komen er samen uit.'
En vonden ze het dan ook echt een goed besluit? Ik zag mensen in tranen. Ik heb deze fijne oud-Kamervoorzitter nog nooit zo droevig gezien.
Timmermans gooit schroom overboord in laatste-kans-campagne, met alle risico’s van dien
Ex-PvdA-Kamerlid Rob Oudkerk troost Gerdi Verbeet op het GroenLinks-PvdA-congres.David van Dam / de Volkskrant