Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
05-06-2025 om 13:02
Ies schreef op 05-06-2025 om 12:55:
[..]
ik denk dat dit niet klopt.
Er is nu al een grote groep die niet kiest. Bij minder partijen lijkt me de kans weer groter dat er meer mensen zijn die zich niet (goed) vertegenwoordigd voelen. Dan kan de groep waarvan je niet weet wat ze willen juist groter worden.
Kiezen uit 17 partijen heeft een veel te grote groep partijen die (vinden dat ze) mee mogen praten over een nieuwe coalitie. Dat duurt maanden en levert geen slagvaardige ploeg op dan hebben we straks weer zo'n kleuterklas die allemaal gaan voor hun eigen gelijk en dit land dus niet vooruit helpen.
Ies
05-06-2025 om 13:10
Bakblik schreef op 05-06-2025 om 13:02:
[..]
Kiezen uit 17 partijen heeft een veel te grote groep partijen die (vinden dat ze) mee mogen praten over een nieuwe coalitie. Dat duurt maanden en levert geen slagvaardige ploeg op dan hebben we straks weer zo'n kleuterklas die allemaal gaan voor hun eigen gelijk en dit land dus niet vooruit helpen.
Ik denk dat het aantal partijen niets te maken heeft met kleuterklas niveau en voor eigen gelijk gaan enz.
Ik vind het zelf een enorm groot goed dat zoveel mogelijk mensen zich goed vertegenwoordigd voelen.
Bakblik
05-06-2025 om 13:12
Zilver_gray schreef op 05-06-2025 om 13:00:
[..]
Ja ik realiseerde me dat ik het even toe had moeten lichten.
Wat ik droevig vind is zoals jij omschrijft dat deze mensen hier komen met dromen om hier iets van hun leven te maken, ze graag een positieve bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Maar ze bij voorbaat al door een deel van ons worden uitgekotst. En hoe ze hun best ook willen doen, ze altijd die buitenlander zullen blijven die met argusogen bekeken wordt.
Zo'n Afgaanse tiener met hoofddoek vertelt dan dat ze blij is dat ze hier naar school mag. Dat ze goed haar best doet, omdat ze dokter wil worden dan bijt ik op mijn lip, omdat ik weet dat ze nog een lange weg te gaan heeft vol ongelijke kansen. Niet alleen vanwege die hoofddoek maar ook het feit dat ze vrouw is werkt niet in haar voordeel.
Dan schaam ik mij soms echt dat we al jaren met kabinetten zitten die het maar laten voortduren en niet echt iets aanpakken.
felija
05-06-2025 om 13:55
Bakblik schreef op 05-06-2025 om 12:49:
[..]
Ik heb gisteren weer een extra lange sessie gewerkt aan de integratie van vluchtelingen. Echte vluchtelingen, uit Syrië, Afghanistan en Oekraïne, gevlucht voor oorlog en regimes die echt niet kloppen. Die mensen voelen zich hier veilig en zitten vol dromen over hun eigen ontwikkeling en dat ze daarmee kunnen zorgen dat ze iets terug kunnen doen voor het land dat ze die veiligheid geboden heeft.
Gelukkig kunnen we geen diepgaande gesprekken voeren over de politieke situatie in dit land. Daarvoor heb ik te weinig tijd en is de taalbarrière te groot. Verder dan geruststellen dat 1 man hier nooit zijn ideeën volledig kan uitvoeren kom ik niet.
felija
05-06-2025 om 13:57
Zilver_gray schreef op 05-06-2025 om 13:00:
[..]
Ja ik realiseerde me dat ik het even toe had moeten lichten.
Wat ik droevig vind is zoals jij omschrijft dat deze mensen hier komen met dromen om hier iets van hun leven te maken, ze graag een positieve bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Maar ze bij voorbaat al door een deel van ons worden uitgekotst. En hoe ze hun best ook willen doen, ze altijd die buitenlander zullen blijven die met argusogen bekeken wordt.
Ja, dat is de tragische kant er aan...
felija
05-06-2025 om 13:59
Bakblik schreef op 05-06-2025 om 13:12:
[..]
Zo'n Afgaanse tiener met hoofddoek vertelt dan dat ze blij is dat ze hier naar school mag. Dat ze goed haar best doet, omdat ze dokter wil worden dan bijt ik op mijn lip, omdat ik weet dat ze nog een lange weg te gaan heeft vol ongelijke kansen. Niet alleen vanwege die hoofddoek maar ook het feit dat ze vrouw is werkt niet in haar voordeel.
Dan schaam ik mij soms echt dat we al jaren met kabinetten zitten die het maar laten voortduren en niet echt iets aanpakken.
En met een grote groep mensen die vreselijk racistisch is, maar zelf vinden van niet.
Bakblik
05-06-2025 om 14:02
felija schreef op 05-06-2025 om 13:59:
[..]
En met een grote groep mensen die vreselijk racistisch is, maar zelf vinden van niet.
Ja dat ook.
Zilver_gray
05-06-2025 om 14:16
felija schreef op 05-06-2025 om 13:59:
[..]
Klopt de meest racistische uitspraken doen, maar vooral niet willen horen dat wat ze zeggen ronduit racistisch is en ook nog beledigd zijn.
Daglichtlamp
05-06-2025 om 15:48
Fleurtje_5 schreef op 05-06-2025 om 12:47:
[..]
De NSC Kamerleden doen hun werk itt de PVV Kamerleden.
Hij kwam met acht namen die het minste hadden ingebracht. Kamerlid Vincent van den Born spande de kroon. Hij had welgeteld één keer iets in de Kamer gezegd, met elf woorden. Hij is ook gemeenteraadslid in Den Helder en is daar ‘regelmatig’ niet bij vergaderingen aanwezig. Twee keer loon, voor wel heel weinig. En dan nu wachtgeld.
‘Nee nee nee, geen reactie’
Rachel van Meetelen, de nummer twee op de PVV-lijst en voormalig poffertjeskraamhoudster, had in ruim een jaar twee moties en één Kamervraag ingebracht. Dan Robert Rep: in 337 dagen 0 schriftelijke en mondelinge vragen ingediend, 0 amendementen, en één motie, van 252 letters. Wat dóén die mensen? Eric Esser: 547 dagen Kamerlid, en slechts één motie. Hij wilde wel graag tijd blijven vrijmaken voor cafévoetbal. Idem Chris Faddegon en zijn orgel.
Ondertussen snellen deze volksvertegenwoordigers weg bij journalisten die vragen waarom ze zo weinig debatten doen. Arjen Lubach concludeert even simpel als knap: “Dit is de enige baan in Nederland waarin je op de vraag ‘Waarom kom je nooit naar je werk?’ wegkomt met ‘Nee nee nee, geen reactie’.” Kunnen we na kabinet-Schoof alsjeblieft de moraal weer het land in schuiven?
Fleurtje_5
05-06-2025 om 16:17
Daglichtlamp schreef op 05-06-2025 om 15:48:
[..]
Hij kwam met acht namen die het minste hadden ingebracht. Kamerlid Vincent van den Born spande de kroon. Hij had welgeteld één keer iets in de Kamer gezegd, met elf woorden. Hij is ook gemeenteraadslid in Den Helder en is daar ‘regelmatig’ niet bij vergaderingen aanwezig. Twee keer loon, voor wel heel weinig. En dan nu wachtgeld.
Rachel van Meetelen, de nummer twee op de PVV-lijst en voormalig poffertjeskraamhoudster, had in ruim een jaar twee moties en één Kamervraag ingebracht. Dan Robert Rep: in 337 dagen 0 schriftelijke en mondelinge vragen ingediend, 0 amendementen, en één motie, van 252 letters. Wat dóén die mensen? Eric Esser: 547 dagen Kamerlid, en slechts één motie. Hij wilde wel graag tijd blijven vrijmaken voor cafévoetbal. Idem Chris Faddegon en zijn orgel.
Ondertussen snellen deze volksvertegenwoordigers weg bij journalisten die vragen waarom ze zo weinig debatten doen. Arjen Lubach concludeert even simpel als knap: “Dit is de enige baan in Nederland waarin je op de vraag ‘Waarom kom je nooit naar je werk?’ wegkomt met ‘Nee nee nee, geen reactie’.” Kunnen we na kabinet-Schoof alsjeblieft de moraal weer het land in schuiven?
O wacht....ik zag dat je een leeg venster hebt mee gequote. Daarom moest ik even terug kijken wat er in mijn bericht heeft gestaan, zodat ik beter begrijp waarom jij nu bovenstaand bericht plaatst.
Dat is allemaal niet oké, nee zeker niet, dat moet zeker genoemd worden, of je er iets mee opschiet weet ik niet,....maar dat heeft allemaal niets te maken met waarom ik mijn bericht had geplaatst, het waarom Wilders bij de letters NSC een andere uitleg gaf. Het waarom Wilders zich tegengewerkt voelde door NSC.
Ik had namelijk dit geplaatst:
gisteren, 12:00
Wilders noemt NSC 'Nederlandse Sabotage Club'
Luister aub waarom hij dat zegt.
05-06-2025 om 16:29
Daglichtlamp schreef op 05-06-2025 om 15:48:
[..]
En wat dat wachtgeld betreft geef ik je gelijk. Daarover had men het gisteren ook bij Oranjezomer over. (of was het eergisteren bij Vandaag Inside?)
Als mensen hun baan opzeggen om de politiek in te gaan dan moeten ze vaak hun baan opzeggen. Als hun politieke loopbaan dan onverwachts stopt, hebben ze tenminste wel de kans om een andere baan te zoeken. Daar heeft voorheen nog niet eerder een PVV-er gebruik van hoeven maken denk ik. In tegenstelling tot vele anderen. Die er wel gebruik (misbruik) van maakten.
https://www.ad.nl/binnenland/hachchi-verbijstert-d66-met-plotse-vertrek-naar-hillary~a3659413/ 23 januari 2016
...............
Werk voor de campagne van een Amerikaanse presidentskandidaat is heel vaak vrijwillig. Hachchi gaat toch niet - net als destijds de Groningse burgemeester Peter Rehwinkel - met gebruik van wachtgeld haar hobby uitoefenen? Zelf zwijgt ze in alle toonaarden.
Ook in haar woonplaats Breda weigert ze aan de deur te komen. ,,Ze is thuis," zegt haar moeder Fatima aan de telefoon. Maar de deur blijft gesloten, gordijnen zijn dicht.
...............etc.etc.etc...........
En dan deze smoes gebruiken:
Daglichtlamp
05-06-2025 om 16:40
Wat Wilders een 'sabotageactie' noemt was niets anders dan de NSC-fractie die Wilders hield aan de door hem ondertekende rechtsstaatverklaring.
Daglichtlamp
05-06-2025 om 16:49
Fleurtje_5 schreef op 05-06-2025 om 16:29:
[..]
Daar heeft voorheen nog niet eerder een PVV-er gebruik van hoeven maken denk ik. In tegenstelling tot vele anderen. Die er wel gebruik (misbruik) van maakten.
Hoe kom je erbij? De PVV is regelmatig in grootte gewisseld in de Eerste en Tweede Kamer en oud PVV Kamerleden hebben dan ook regelmatig van wachtgeld gebruik moeten maken. Soms ook nog met excuus dat het nu eenmaal lastig een baan te vinden is als oud PVV'er.
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10101352/oud-pvv-ers-komen-niet-aan-de-bak
Ik verwacht overigens dat een aantal van die niets doende PVV-Kamerleden nu gemaand zal worden door Wilders om hun zetel ter beschikking te stellen, zodat Wilders vertrouwelingen die minister waren weer een Kamerzetel kunnen krijgen.
Daglichtlamp
05-06-2025 om 16:54
Overigens met je eens dat er wachtgeld nodig is, maar principieel vind ik dat die nooit rianter mag zijn dan de WW die een werknemer kan krijgen. Dat voorkomt misschien rücksichtslos slopen van de WW als de Kamerleden beseffen dat dat dan ook over hun inkomen gaat als ze stoppen.
Wat mij betreft horen daar dan ook dezelfde voorwaarden en controle bij als hoort bij de WW.
Fleurtje_5
05-06-2025 om 16:55
Bakblik schreef op 05-06-2025 om 13:12:
[..]
Voor Afghaanse vrouwen en meisjes is een asielaanvraag heel begrijpelijk. Schandalig hoe ze daar met vrouwen en meisjes omgaan.
Al die jaren dat we met 'die kabinetten' zitten hoef jij je vooral niet te schamen. Je schrijft het toch al zelf dat het meisjes blij is dat ze hier WEL naar school mag gaan. Stel je voor dat we al die jaren met zo'n regime zitten als in die landen waar de vrouw zo min word behandeld.
De discussies in dit land gaan juist en vooral over de vele wantoestanden van veilige landers. Dat nu zelfs ná de burgemeester van Ter Apel nu ook de burgemeester van Utrecht en Rotterdam klagen over overlast en onveilige situaties. En de vele aanrandingen van jonge meisjes en vrouwen door veilige landers. Dat er op meerdere plaatsen begeleiding mee moet gaan met het openbaar vervoer om de veiligheid van de passagiers te bewaken. Dat bescherming nodig is in het openbaar vervoer, dát is pas iets om je voor te schamen.
We moeten ons schamen dat westerse meisjes in dit mooie vrije landje lastig gevallen worden. Liever zie ik dat alle meisjes veilig over straat naar school kunnen gaan.