Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 10:15:

Probleem is dat ze het zelfs niet eens zijn over hoeveel koek er precies te verdelen valt. Hopelijk vallen ze. De andere optie is dat ze besluiten opnieuw voor zich uit schuiven. Dan zijn nieuwe verkiezingen, en een coalitie die samen wel besluiten kan nemen toch echt in het voordeel van dit land.

Ik hoop ook dat ze over de voorjaarsnota gaan struikelen, al vraag ik me wel af waar nieuwe verkiezingen toe gaan leiden, maar alles beter dan dit rommelkabinet, nou ja, bijna alles.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 10:40 Topicstarter

Ik vraag me altijd af of zo'n gebod op gezichtsbedekking werkt. Want demonstranten mogen nu ook niet vernielen, bezetten, bekladden, maar dat gebeurd ook. Dus ik denk dat je hierbij alleen goedwillende demonstranten die reden hebben om hun zicht te bedekken raakt.
Maar ik ben het in principe met je eens, als je demonstreert voor een rechtvaardige zaak zou je dat met open gezicht moeten doen (maar ja, de lange arm van bijvoorbeeld Iran is lang).

https://www.telegraaf.nl/nieuws/87946789/bestuurders-op-de-radboud-universiteit-laten-zich-een-etmaal-lang-kleineren-door-activisten-jullie-doen-geen-reet
...............
Een Engels sprekende demonstrant met Arafatsjaal spreekt de vertegenwoordigster van Radboud telefonisch kleinerend toe met 'bro' en doet smalend in het Nederlands na als zij om een gesprek vraagt. 'Een gespraaaaaaiiiiikk', persifleert hij haar stem: Alsof we weggaan op jullie voorwaarden. Ook noemt hij het bestuur een 'stel nuttige idioten',
..............

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 10:15:

Probleem is dat ze het zelfs niet eens zijn over hoeveel koek er precies te verdelen valt. Hopelijk vallen ze. De andere optie is dat ze besluiten opnieuw voor zich uit schuiven. Dan zijn nieuwe verkiezingen, en een coalitie die samen wel besluiten kan nemen toch echt in het voordeel van dit land.

Ik denk dan weer: beter geen besluit dan een verkeerd besluit. Ik kan me een paar heel verkeerde besluiten voorstellen waar andere groepen dan weer geen last van hebben. Of die in hun voordeel zijn.

Ik vind macht uit handen geven zonder optie om dat terug te kunnen pakken, heel slecht zoals toentertijd het verdrag van Maastricht. Je kan zeggen dat de EU welvaart heeft gebracht maar ik vind: vooral veel narigheid. De narigheid weegt het zwaarst. En ben niet vol dankbaarheid voor de aardbeien een dubbeltje goedkoper e.d. Het ligt er ook maar aan waar je woont en of je prettige omstandigheden en prettige sociale kringen kan kopen voor je salaris.

Ook het geven van permanente verblijfsvergunningen en het verwennen van nieuwe immigranten vind ik uitermate vervelend. 

Sommige andere besluiten ben ik ambivalent in.

Ook het huidige kabinet heeft akkoorden gesloten die totaal niet in mijn belang zijn maar ik verwacht er niet failliet door te gaan. Ook denk ik dat mensen meer belangstelling hebben gekregen voor politiek. 

Enfin, ik accepteer dat anderen andere belangen hebben. Maar niet mijn keuze, vanzelfsprekend. Wat meer vrede, beleefdheid en minder rotte vis zou wel fijn zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 10:56 Topicstarter

Zoals ik al zei: wat deze demonstranten doen is al verboden. (en wat mij betreft vreselijk ongewenst, omdat het leidt tot een klimaat in Nederland waarin alle demonstraties onderdrukt kunnen worden). Ik zou het eigenlijk niet eens een demonstratie willen noemen.
Net zoals ik vind dat de relschoppers die 'protesteren' tegen asielzoekers geen demonstranten zijn maar relschoppers.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 11:16 Topicstarter

Helaas ze zijn het eens: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5504547/liveblog-voorjaarsnota-onderhandelingen-kabinet-coalitie
Ik ben heel benieuwd welke besluiten nu weer naar voren zijn geschoven.

rionyriony schreef op 16-04-2025 om 10:55:

[..]

Ik denk dan weer: beter geen besluit dan een verkeerd besluit. Ik kan me een paar heel verkeerde besluiten voorstellen waar andere groepen dan weer geen last van hebben. Of die in hun voordeel zijn.

Ik vind macht uit handen geven zonder optie om dat terug te kunnen pakken, heel slecht zoals toentertijd het verdrag van Maastricht. Je kan zeggen dat de EU welvaart heeft gebracht maar ik vind: vooral veel narigheid. De narigheid weegt het zwaarst. En ben niet vol dankbaarheid voor de aardbeien een dubbeltje goedkoper e.d. Het ligt er ook maar aan waar je woont en of je prettige omstandigheden en prettige sociale kringen kan kopen voor je salaris.

Ook het geven van permanente verblijfsvergunningen en het verwennen van nieuwe immigranten vind ik uitermate vervelend.

Sommige andere besluiten ben ik ambivalent in.

Ook het huidige kabinet heeft akkoorden gesloten die totaal niet in mijn belang zijn maar ik verwacht er niet failliet door te gaan. Ook denk ik dat mensen meer belangstelling hebben gekregen voor politiek.

Enfin, ik accepteer dat anderen andere belangen hebben. Maar niet mijn keuze, vanzelfsprekend. Wat meer vrede, beleefdheid en minder rotte vis zou wel fijn zijn.

Als je denkt dat wat de EU ons brengt is dat de aardbeien een dubbeltje goedkoper zijn, nieuwe immigranten verwend worden (echt, je meent het, weet je hoe de huidige noodopvang eruit ziet?!) en vooral veel narigheid dan heb je in mijn ogen een heel bizar en verwrongen beeld van de EU. De voordelen van de EU voor een handelsland als Nederland zijn immens, dat gaat niet om dubbeltjes. Economisch gaat het om heel veel meer en daarnaast ook om zaken als veiligheid, criminaliteit, milieu, gezondheid, wetenschappelijke vooruitgang, etc. En als het op het gebied van migratie 'ieder voor zich' zou zijn dan zouden we een stuk slechter af zijn dan als je dat gezamenlijk aanpakt. Zie de Brexit, waarna het daar qua welvaart en qua immigratie alleen maar bergafwaarts is gegaan. Je trapt in de nationalistisch-populistische verhalen die de EU enorm eenzijdig belichten.

Over die belangen: het gaat niet iedereen om persoonlijke belangen, het gaat ook om idealen en hoe je de maatschappij voor je ziet. Armen helpen, zorg voor gehandicapten, vluchtelingen humaan opvangen, het is allemaal niet in mijn persoonlijke belang. Maar als je alleen maar vanuit je pure persoonlijke belang de politiek beziet dan is dat in mijn ogen veel te nauw en veel te veel een ikke-ikke mentaliteit.

Dat minder rotte vis fijn zou zijn ben ik met je eens. Hoe vind je dat dat binnen de coalitie gaat op dat vlak? Ik heb persoonlijk niet eerder een coalitie gezien waarin men op zo'n grove en onbeschofte manier met elkaar omging, afgezien van wellicht het kabinet destijds met de LPF.

Over de voor- en nadelen van de EU:

Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Het antwoord is: ja, absoluut. Het is waar dat Nederland jaarlijks meer geld aan de EU afdraagt dan het ontvangt. Dat maakt Nederland tot een netto-betaler. Toch levert het EU-lidmaatschap Nederland per saldo veel meer op dan het kost. Dat zit ‘m in het geld, maar zeker niet alleen. Nederland heeft als open handelsland veel profijt van de interne markt en de lagere handelskosten binnen Europa, want Nederland verdient bijna 80 procent van zijn nationaal inkomen met Europese handel. Het Centraal Planbureau (CPB ) heeft berekend dat het bruto binnenlands product (bbp) van Nederland dankzij de EU 3,1 procent is gestegen. Nederland is zelfs een van de landen die het meest baat hebben bij de interne markt.
Daarnaast heeft Nederland Europa hard nodig om mondiale vraagstukken als klimaat, energie, migratie en digitalisering aan te pakken. Geen enkel land is in zijn eentje in staat om die grensoverschrijdende problemen op te lossen. Nederland heeft Europa bovendien ook nodig om zijn grondgebied en geopolitieke belangen te verdedigen.

https://www.ser.nl/nl/thema/europa/waarom-europa-belangrijk

NB Ik heb die 3,1% van het BBP dat de EU ons oplevert even omgerekend, dat gaat om ongeveer 30 miljard aan netto profijt van de EU.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 11:16:

Helaas ze zijn het eens: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5504547/liveblog-voorjaarsnota-onderhandelingen-kabinet-coalitie
Ik ben heel benieuwd welke besluiten nu weer naar voren zijn geschoven.

Als ik de punten zo zie dan zijn volgens mij vooral de boeren en de gevangenisbewakers de klos. Ik ben bang dat het vooruitschuiven daarvan zal betekenen dat boeren nóg langer in onzekerheid zitten met hun volle mestkelders en bouwprojecten nog meer stagneren. En dat criminelen die de cel in zouden moeten op een soort wachtlijst komen tot er een plekje vrij is.

Overigens ben ik niet tegen de punten waar nu wel meer geld voor komt, ook dat zijn allemaal belangrijke punten. Zowel wat betreft gevangenissen als de boeren denk ik ook niet dat (enkel) een pot geld de oplossing is, maar er ook op een ander niveau naar gekeken moet worden. Hoeveel vee, mest en landoppervlak met agrarische bestemming is eigenlijk wenselijk en hoe komen we daar? Wat is de reden dat er zulke problemen zijn op het gebied van gevangenissen (volgens mij voor een flink deel het strenger straffen*), hoe is de balans daarbij tussen voor- en nadelen en kan dat niet anders? Een pot geld erbij is alleen maar korte termijn denken, we hebben op deze beide gebieden politici nodig die visie hebben over de lange termijn en daarop actie kunnen ondernemen.

https://nos.nl/artikel/2561900-code-zwart-in-gevangenis-was-al-jarenlang-in-de-maak

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 11:39 Topicstarter

Uit het liveblog van de RTL:
Dit zijn de uitkomsten van de voorjaarsnota, zoals die nu bij RTL Nieuws bekend zijn:

Energiebelasting wordt met 200 miljoen euro verlaagd

Sociale huren worden bevroren en de huurtoeslag gaat omhoog
⁠Extra geld voor kinderopvang

⁠200 miljoen structureel voor hervorming WIA-stelsel (arbeidsongeschiktheid)
Verhoging btw bij cultuur, sport en media gaat definitief niet door, dat wordt opgelost door de inkomstenbelasting iets minder te verlagen dan gepland.
Defensie krijgt jaarlijks 1,1 miljard euro extra
⁠Extra geld voor de Nedersaksenlijn
⁠Extra geld voor sociale advocatuur
Extra geld voor gemeenten

Ben er blij mee dat er geen nieuwe verkiezingen komen en Nicole123; ik denk dat als men even had gewacht met het ondertekenen van de toetreding er wel weer een andere opties waren gekomen waar men wél voor had kunnen gaan maar men wou zich zo nodig geliefd maken in Brussel. Men had veel betere opties kunnen bedingen.

Nu we in de EU zitten hebben we een andere realiteit dan toen. Alles heeft zich verder ontwikkeld. Engeland zag nog genoeg kans om uit de trein te springen. Dat had nadelen en voordelen maar de meerderheid piekert er tegenwoordig niet over om terug te gaan. Wel wil men meer samenwerking; denk aan Oekraïne. En vanuit deze realiteit moet ieder handelen. Best kans dat er nieuwe samenwerkingsverbanden komen voor het VK zonder zich met huid en haar over te leveren aan de EU.

Iedere tijd heeft zijn kansen. Er komen nog genoeg kansen maar wij zijn te snel geweest in mijn opinie en naar mijn smaak. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 12:09 Topicstarter

Besluiten m.b.t. stikstof lijkt dus 1 van de zaken die vooruit geschoven is. Dus h et land blijft nog langer op slot.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-04-2025 om 12:10

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 12:09:

Besluiten m.b.t. stikstof lijkt dus 1 van de zaken die vooruit geschoven is. Dus h et land blijft nog langer op slot.

nou idd, dat is niet heel slim. Woningtekorten, onzekerheden voor boeren en industrie, allemaal op de lange baan. Schieten we niks mee op

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 10:40:

Ik vraag me altijd af of zo'n gebod op gezichtsbedekking werkt. Want demonstranten mogen nu ook niet vernielen, bezetten, bekladden, maar dat gebeurd ook. Dus ik denk dat je hierbij alleen goedwillende demonstranten die reden hebben om hun zicht te bedekken raakt.
Maar ik ben het in principe met je eens, als je demonstreert voor een rechtvaardige zaak zou je dat met open gezicht moeten doen (maar ja, de lange arm van bijvoorbeeld Iran is lang).

Ik denk dat men iig weet aan wie ze de rekening van de vernielingen kunnen sturen als ze weten wie er achter die vermomming schuil gaat.

Ik vermoed dat niet alleen de arm van Iran lang is.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 12:09:

Er is ook zoveel gedoe.

Het RIVM adviseert dat men geen kippen eieren van de hobby boeren moet eten.

https://nos.nl/artikel/2563687-rivm-eet-geen-eieren-van-hobby-kippen-kan-door-pfas-schadelijk-zijn-voor-gezondheid

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.