Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Miraval
25-03-2025 om 07:50
felija schreef op 24-03-2025 om 22:59:
[..]
Ik ben verder een leek op dit gebied, maar bovenstaande komt op mij over dat je als kapitalistisch land eigelijk in een soort fuik zit: je moet wel mee gaan in de wensen/eisen van de grote bedrijven en hun aandeelhouders, anders dreigen ze met opstappen.
Een gevalletje geld is macht: zij bepalen of we als land economisch gezien interessant kunnen blijven voor andere concurrerende landen. Blegh. Wat zit de wereld wat dat betreft toch rot in elkaar!
Amerika is momenteel wel het grote voorbeeld dat de allerrijksten ook op politiek gebied de dienst zijn gaan uitmaken, wat de democratie ondermijnt en waarvan de gewone burger zoals altijd de dupe wordt.
Tja, dat is zo helaas. Dat is ook heel krom. In Nederland is het nog goed geregeld voor iedereen (nou ja bijna iedereen dan) maar andere (goedkopere) landen zijn de mensen er veel slechter aan toe.
En ja, ik lees veel mensen die werken voor het geld, als ze ergens anders 100 euro meer kunnen verdienen bwvs gaan ze ook voor meer geld. Nou ja, veel mensen dan toch. Dat is hetzelfde maar dan in het klein. Hoe vaak ik niet op fora lees over mensen die nu veel eisen hebben omdat de markt gunstig is voor werknemers. Maar die bedrijven moeten winst maken, daar zijn ze voor. En dat moet terug verdiend worden. Het ondernemersklimaat in Nederland is helemaal niet zo gunstig meer. En dat geldt voor grote bedrijven (maar die kunnen meer invloed uitoefenen op de politiek) maar zeker ook voor kleine bedrijven.
Yumi
25-03-2025 om 18:00
Uitslag EenVandaag opiniepanel
PVV komt deze maand op 31 zetels, VVD op 28 en PvdA-Groenlinks op 27. CDA staat al maanden op winst, en staat op 15 zetels.
PVV stemmers stappen niet over maar haken af, en zouden nu vooral niet gaan stemmen. Als dit kabinet valt willen VVD kiezers het liefst een kabinet rechts van het midden.
VVD-kiezers die liever 'over links gaan' noemen opvallend vaak dat ze wel met de PvdA willen samenwerken, maar niet met GroenLinks.
PVV daalt verder in zetelpeiling, vrijwel gelijk met VVD en GroenLinks-PvdA
De VVD laat juist een stijgende lijn zien. Ten opzichte van eind januari krijgt de partij er zes zetels bij. De partij van Dilan Yeşilgöz wint niet zozeer van de PVV, maar overtuigt vooral mensen die bij de laatste verkiezingen niet hebben gestemd. 'Nieuwe' VVD-kiezers vinden dat de partij stabiliteit uitstraalt en dat dat in tijden van internationale onzekerheid nodig is.
PVV daalt verder in zetelpeiling, vrijwel gelijk met VVD en GroenLinks-PvdA - EenVandaag
Miraval
25-03-2025 om 18:08
Die uitslag had ik niet helemaal verwacht, dan zou de PVV dus boven GL/PvdA eindigen... okee heel nipt maar toch... ik had niet verwacht dat ze erboven zouden komen.
Maar dikke kans dat met nieuwe verkiezingen toch wat PVV stemmers ofwel teruggaan naar VVD of kiezen voor VVD.
Yumi
25-03-2025 om 18:23
Miraval schreef op 25-03-2025 om 18:08:
Die uitslag had ik niet helemaal verwacht, dan zou de PVV dus boven GL/PvdA eindigen... okee heel nipt maar toch... ik had niet verwacht dat ze erboven zouden komen.
Maar dikke kans dat met nieuwe verkiezingen toch wat PVV stemmers ofwel teruggaan naar VVD of kiezen voor VVD.
Ik hoop dat je gelijk hebt, en de VVD (weer) aan top gaat bij volgende verkiezingen.
Daarnaast ben ik blij dat de mening over Yeşilgöz is veranderd, in het begin kreeg ze nogal wat kritiek, en nu zien nieuwe kiezers de VVD een partij die stabiliteit uitstraalt.
Miraval
25-03-2025 om 18:28
Yumi schreef op 25-03-2025 om 18:23:
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt, en de VVD (weer) aan top gaat bij volgende verkiezingen.
Daarnaast ben ik blij dat de mening over Yeşilgöz is veranderd, in het begin kreeg ze nogal wat kritiek, en nu zien nieuwe kiezers de VVD een partij die stabiliteit uitstraalt.
Ik zou het wel fijn vinden wanneer er wat minder kleine partijen zouden zijn denk ik... er zijn nu wel een heel aantal partijen in de peilingen met maar 2 zetels... het is zo versplinterd vind ik.
Yumi
25-03-2025 om 19:00
Miraval schreef op 25-03-2025 om 18:28:
[..]
Ik zou het wel fijn vinden wanneer er wat minder kleine partijen zouden zijn denk ik... er zijn nu wel een heel aantal partijen in de peilingen met maar 2 zetels... het is zo versplinterd vind ik.
Eens
Het is tijd voor een kiesdrempel van minimaal een x aantal zetels.
Daglichtlamp
26-03-2025 om 08:11
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z02551&did=2024D05782
Vorige week werd er dan eindelijk gedebatteerd over de Initiatiefnota van het lid Inge van Dijk over betere bescherming van de rechten van belastingbetalers en toeslagontvangers. Gister werd er gestemd over de moties n.a.v. deze initiatiefnota. Gelukkig zijn deze moties aangenomen met een brede meerderheid in de Tweede Kamer, ze zien op de bescherming van de zwakkeren in deze samenleving (de rijkeren kunnen immers zelf rechtsbijstand betalen).
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P04573&did=2025P04573
Opvallend is alleen dat de PVV bij alle drie moties tegenstemt. Voor wie nog denkt dat de PVV opkomt voor de gewone man, ze laten het in elk geval niet zien in hun stemgedrag.
Nicole123
26-03-2025 om 10:02
Bij stemmingen blijkt vaak het ware gezicht. Voor het voorkomen van een nieuwe toeslagenaffaire moet je niet bij de PVV zijn, die houden het liever bij anderen beschuldigen en harde oneliners dan met concrete daden te komen. Fijn dat de andere partijen wel in grote meerderheid actie willen ondernemen!
Ik heb eens wat meer opgezocht over Inge van Dijk, ze lijkt me voor zover ik kan zien een prettig en oprecht gedreven kamerlid die echt opkomt voor de gewone burger. @Miraval, hierbij moest ik meteen aan jou denken, over wat jij hier vaak schrijft: https://www.cda.nl/nieuws/opinie-inge-investeer-in-de-samenleving-financiering-het-mkb/
Daglichtlamp
26-03-2025 om 10:06
Het CDA heeft sowieso goede Kamerleden, ik wordt ook altijd blij van Eline Vedder, die wat mij betreft veel meer echt voor de boeren opkomt dan de hele BBB. Je voelt en merkt gewoon dat zij echt uit ervaring spreekt. https://www.rd.nl/artikel/1099677-boerin-en-cda-kamerlid-eline-vedder-ik-heb-geen-seconde-getwijfeld-over-een-overstap-naar-bbb
Of Derk Boswijk hun woordvoerder defensie.
Loeki72
26-03-2025 om 10:16
Daglichtlamp schreef op 26-03-2025 om 08:11:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z02551&did=2024D05782
Vorige week werd er dan eindelijk gedebatteerd over de Initiatiefnota van het lid Inge van Dijk over betere bescherming van de rechten van belastingbetalers en toeslagontvangers. Gister werd er gestemd over de moties n.a.v. deze initiatiefnota. Gelukkig zijn deze moties aangenomen met een brede meerderheid in de Tweede Kamer, ze zien op de bescherming van de zwakkeren in deze samenleving (de rijkeren kunnen immers zelf rechtsbijstand betalen).
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P04573&did=2025P04573
Opvallend is alleen dat de PVV bij alle drie moties tegenstemt. Voor wie nog denkt dat de PVV opkomt voor de gewone man, ze laten het in elk geval niet zien in hun stemgedrag.
Dat is bijna altijd zo. Iets roepen op Twitter en dan tegen een motie stemmen die over het onderwerp gaat.
rionyriony
26-03-2025 om 10:42
Tja die wolf, wat doe je daar nou tegen? Vooropgesteld dat de wolf een van mijn meest geliefde wilde dieren is (ik las boeken van Curwood vroeger helemaal stuk, letterlijk), denk ik dat je toch zal moeten kiezen aan wie je meer rechten toekent, en ook zal je er niet aan ontkomen om preventieve oplossingen te vinden.
Ik vind eigenlijk dat een wolf niet los in een park (de NL natuur is meer een park dan echte natuur) zou mogen rondlopen. Sommige prooidieren kunnen geen kant op. En die wil je toch daar handhaven. Ik vind de prikpil een rare kunstmatige oplossing. Typisch iets halfzachts voor mensen.
Ik ga dus voor afschieten; een eeuwenoude oplossing. 100% zal niet lukken maar de slimmere wolven die uit het visier van het geweer wisten te blijven worden tegengehouden door de AI d.m.v. verborgen camera's, herkenning van voor vee precaire situaties waarna nare prikkels worden toegebracht die niet levensbedreigend zijn maar wel erg vervelend voor de dieren die geïdentificeerd worden als gevaarlijk door de AI.
De wolf zal zo leren (kan hij prima) om angstig te worden en rechtsomkeert te maken als hij een vervelende prikkel krijgt. Waarna hij het terrein gaat mijden. Je hoeft hem niet veel af te leren dan. Afleren is voor hondachtigen heel moeilijk, zeker als er minder voedsel is. Die herinnering aan prettige prikkels krijg je er haast niet uit en dat gedrag zal hij blijven herhalen totdat hij eindelijk succes heeft.
Ik zal dus niet de meest favo mens zijn voor de Partij vd Dieren. Maar dat is die club ook niet voor mij. 
Nicole123
26-03-2025 om 12:33
rionyriony schreef op 26-03-2025 om 10:42:
De wolf zal zo leren (kan hij prima) om angstig te worden en rechtsomkeert te maken als hij een vervelende prikkel krijgt. Waarna hij het terrein gaat mijden. Je hoeft hem niet veel af te leren dan. Afleren is voor hondachtigen heel moeilijk, zeker als er minder voedsel is. Die herinnering aan prettige prikkels krijg je er haast niet uit en dat gedrag zal hij blijven herhalen totdat hij eindelijk succes heeft.
Is dat een punt dat momenteel concreet aan de orde is in de politiek? Ik ben geen deskundige op dit gebied en heb daarom geen heel duidelijk standpunt de een of de andere kant op. Ik vind het gezien de andere uitdagingen waar ons land voor staat vooral niet nodig om hier een verschrikkelijk groot issue van te maken en heel veel tijd en aandacht aan te besteden, zowel de ene (PvdD) als de andere (BBB ) kant op.
Ik kan een heel eind met je mee, maar in jouw betoog snap ik niet zo goed wat je nou bedoelt met bovenstaande alinea. Je baseert je idee op dat je de wolf iets afleert, maar daarna zeg je dat afleren heel moeilijk is. Dat klinkt nogal tegenstrijdig: kun je hem nou wel of niet iets afleren?
Miraval
26-03-2025 om 13:27
https://nos.nl/artikel/2561165-duizenden-mensen-kregen-mogelijk-onterecht-schadevergoeding-toeslagen
Benieuwd wat ze hier dan weer mee gaan doen. Terugbetalen of laten zitten?
Er worden wel flink wat fouten gemaakt met geld van de belastingbetaler of de rechthebbende. Bij het UWV ook al zo'n zooitje wat flink gaat drukken op de begroting.
Miraval
26-03-2025 om 13:31
Nicole123 schreef op 26-03-2025 om 10:02:
Bij stemmingen blijkt vaak het ware gezicht. Voor het voorkomen van een nieuwe toeslagenaffaire moet je niet bij de PVV zijn, die houden het liever bij anderen beschuldigen en harde oneliners dan met concrete daden te komen. Fijn dat de andere partijen wel in grote meerderheid actie willen ondernemen!
Ik heb eens wat meer opgezocht over Inge van Dijk, ze lijkt me voor zover ik kan zien een prettig en oprecht gedreven kamerlid die echt opkomt voor de gewone burger. @Miraval, hierbij moest ik meteen aan jou denken, over wat jij hier vaak schrijft: https://www.cda.nl/nieuws/opinie-inge-investeer-in-de-samenleving-financiering-het-mkb/
Bedankt voor de link! Positief verhaal, goed dat het CDA daar iets mee wil doen!
Hopelijk worden die plannen serieus genomen in de kamer en wordt er iets mee gedaan.