Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-02-2025 om 15:58 Topicstarter

Ik denk dat Coenradie die al meerdere keren daadwerkelijk langs geweest is bij gevangenissen daarom beter kan inschatten dat twee op een cel niet de oplossing is. 
https://www.ad.nl/politiek/in-de-gevangenis-ziet-pvver-coenradie-wat-haar-partijleider-wilders-wil-kan-eigenlijk-niet~abb3b9b8/

Hoe gaat dit kabinet concreet aan de slag met de enorme personeelstekorten?

Zorgmedewerkers en technici komende jaren niet aan te slepen https://www.nu.nl/economie/6345643/zorgmedewerkers-en-technici-komende-jaren-niet-aan-te-slepen.html

Nicole123 schreef op 11-02-2025 om 11:57:

[..]

Ik snap daar ook niks van. Je hoort gewoon aanwezig te zijn vind ik, daar ben je voor gekozen, toch? En dat het niet altijd lukt als je een partij bent met bijv. 3 zetels en er zijn verschillende vergaderingen tegelijk, dat begrijp ik. Maar met 37 zetels? Lever er dan maar 36 in, als het alleen Wilders is die mag bepalen wat er gezegd wordt en de rest er alleen is om hem aan 37 stemmen in de Kamer en een grote vinger in de pap bij het kabinet te helpen. Als je afwezig was met je 37 zetels en dan daarna een grote mond hebben dat je het niet eens bent met de beslissing die genomen is is natuurlijk helemaal van de zotten. Kans verkeken hoor. Los van het hele onderwerp, want misschien hebben ze een prima punt, maar juist daarom horen ze aanwezig te zijn en de invloed die ze hebben dan ook te gebruiken.

Eens. 

Ze hebben mensen genoeg in de tweede kamer om dat op te vangen.

Daglichtlamp schreef op 12-02-2025 om 15:58:

Ik denk dat Coenradie die al meerdere keren daadwerkelijk langs geweest is bij gevangenissen daarom beter kan inschatten dat twee op een cel niet de oplossing is.
https://www.ad.nl/politiek/in-de-gevangenis-ziet-pvver-coenradie-wat-haar-partijleider-wilders-wil-kan-eigenlijk-niet~abb3b9b8/

Ik vind Coenradi een toffe peer, en ik hoop dat ze niet weg gaat. Bij Oranjezondag vertelde Coenradi dat ze gevangenissen wilde heropenen. Dat vond ik toen een goed idee. Maar gisteravond hoorde ik Coenradi volgende horen zeggen bij Eva Jinek: 

Ook is het voor bewakers niet prettig om de deur te openen naar een meerpersoonscel, zeker als het om gevaarlijke gevangenen gaat.

En dan gaat dit er over dat het voor de bewaker niet prettig is als hij een cel binnen gaat waar twee gedetineerden zitten, het idee van Wilders om twee in een cel te zetten vind ze daarom geen goed idee. Dus onprettig voor de bewaker. Dan maar twee weken eerder vrij? 

Zal het dan wel prettig zijn voor de buren of slachtoffers van die 'gevaarlijke' gevangene als die vroegtijdig vrij komt?

Fleurtje_5 schreef op 12-02-2025 om 18:23:

[..]

Ik vind Coenradi een toffe peer, en ik hoop dat ze niet weg gaat. Bij Oranjezondag vertelde Coenradi dat ze gevangenissen wilde heropenen. Dat vond ik toen een goed idee. Maar gisteravond hoorde ik Coenradi volgende horen zeggen bij Eva Jinek:

Ook is het voor bewakers niet prettig om de deur te openen naar een meerpersoonscel, zeker als het om gevaarlijke gevangenen gaat.

En dan gaat dit er over dat het voor de bewaker niet prettig is als hij een cel binnen gaat waar twee gedetineerden zitten, het idee van Wilders om twee in een cel te zetten vind ze daarom geen goed idee. Dus onprettig voor de bewaker. Dan maar twee weken eerder vrij?

Zal het dan wel prettig zijn voor de buren of slachtoffers van die 'gevaarlijke' gevangene als die vroegtijdig vrij komt?

Voor het vervroegd vrijkomen zijn uitzonderingen gemaakt (o.a. zedendelinquenten). Dat 'twee mensen op 1 cel' gaat niet om een bepaalde groep gevangenen en is dus inderdaad niet werkbaar voor het personeel. 

Herfstappeltaart schreef op 12-02-2025 om 18:29:

[..]

Voor het vervroegd vrijkomen zijn uitzonderingen gemaakt (o.a. zedendelinquenten). Dat 'twee mensen op 1 cel' gaat niet om een bepaalde groep gevangenen en is dus inderdaad niet werkbaar voor het personeel.

Dan zet ze toch alleen twee 'goeie' (die bijna vrijkomen) in één cel? Komt er een cel vrij voor één 'niet-goeie'.

https://nos.nl/artikel/2555455-coenradie-over-ruzie-met-wilders-pittig-gesprek-maar-ik-stap-niet-op 11 februari 20:33 uur
Coenradie over ruzie met Wilders: 'Pittig gesprek, maar ik stap niet op'
................
Wilders vindt dat Coenradie meer gevangenen op een cel moet zetten. Maar daaraan zit een grens, aldus de staatssecretaris. Een cel is niet meer dan tien vierkante meter, dus meer dan twee gevangenen kunnen er volgens haar niet in. Ook is het voor bewakers niet prettig om de deur te openen naar een meerpersoonscel, zeker als het om gevaarlijke gevangenen gaat. "Ik blijf staan voor mijn personeel."

...............

Fleurtje_5 schreef op 12-02-2025 om 18:23:

[..]

Stel er zitten 2 gevaarlijke criminelen in 1 cel. Er ontstaat onrust in die cel (geruzie bijv). Dan kun je toch niet 1 bewaker daar alleen naar binnen laten gaan? Voor hetzelfde geld bespringen die twee gevangenen de bewaker, daar gaat een bodycam niks tegen doen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-02-2025 om 19:10 Topicstarter

Het is ook niet zo dat er nu geen twee gevangen op 1 cel zitten. Waar dat kan gebeurt dat al. Maar voor niet alle gevangenen is dat een goed idee.
Inspectie bij gevangen die een cel delen is moeilijker, de kans op drugshandel neemt toe, criminelen beramen er plannen om vanuit de tweepersoonscellen hun mensen ‘buiten’ aan te sturen. ,,De lijst nadelen is lang”, zegt medewerker Marian. ,,En als je ‘s morgens de deur opent om 7.30 uur heb je geen idee hoe de sfeer die nacht is geweest. Onlangs gooide een man nog zijn tv van drie hoog naar beneden. Die raakte ons net niet.”

Eens met de analyse van Angela de Jong.
https://www.ad.nl/show/daar-zat-ze-gisteravond-ineens-bij-eva-de-nachtmerrie-van-geert-wilders~a134f6f2/
Heel Nederland weet nu dat Ingrid Coenradie zelf ook bepaald geen fan is van de maatregelen die ze moet nemen, maar dat ze met haar rug tegen de muur staat. Dat als ze moet kiezen tussen Geert Wilders te vriend houden en de veiligheid van haar medewerkers, ze ondubbelzinnig voor die medewerkers kiest. Ik zeg: 5-0 voor haar.

Bovendien heeft ze nog iets glashelder gemaakt: dat Wilders binnen zijn eigen gelederen een opponent heeft om rekening mee te houden. Iemand die hem niet naar de mond praat, maar tegen hem is opgewassen en niet te beroerd is om dat op tv duidelijk te maken. In een talkshow nog wel, van de NPO. Alleen al dat vat ik op als een dikke middelvinger naar Wilders. Kan minister Faber nog wat van leren als ze weer eens braaf zijn zogenaamde spierballentaal staat na te papegaaien.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-02-2025 om 19:15

hearhear

Daglichtlamp schreef op 12-02-2025 om 19:10:

Het is ook niet zo dat er nu geen twee gevangen op 1 cel zitten. Waar dat kan gebeurt dat al. Maar voor niet alle gevangenen is dat een goed idee.
Inspectie bij gevangen die een cel delen is moeilijker, de kans op drugshandel neemt toe, criminelen beramen er plannen om vanuit de tweepersoonscellen hun mensen ‘buiten’ aan te sturen. ,,De lijst nadelen is lang”, zegt medewerker Marian. ,,En als je ‘s morgens de deur opent om 7.30 uur heb je geen idee hoe de sfeer die nacht is geweest. Onlangs gooide een man nog zijn tv van drie hoog naar beneden. Die raakte ons net niet.”

https://www.ad.nl/show/daar-zat-ze-gisteravond-ineens-bij-eva-de-nachtmerrie-van-geert-wilders~a134f6f2/
Heel Nederland weet nu dat Ingrid Coenradie zelf ook bepaald geen fan is van de maatregelen die ze moet nemen, maar dat ze met haar rug tegen de muur staat. Dat als ze moet kiezen tussen Geert Wilders te vriend houden en de veiligheid van haar medewerkers, ze ondubbelzinnig voor die medewerkers kiest. Ik zeg: 5-0 voor haar.

Bovendien heeft ze nog iets glashelder gemaakt: dat Wilders binnen zijn eigen gelederen een opponent heeft om rekening mee te houden. Iemand die hem niet naar de mond praat, maar tegen hem is opgewassen en niet te beroerd is om dat op tv duidelijk te maken. In een talkshow nog wel, van de NPO. Alleen al dat vat ik op als een dikke middelvinger naar Wilders. Kan minister Faber nog wat van leren als ze weer eens braaf zijn zogenaamde spierballentaal staat na te papegaaien.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-02-2025 om 21:52

https://nos.nl/artikel/2555602-huurverhoging-mag-waarschijnlijk-doorgaan-pvv-wil-nu-geen-maatregelen

Alle huurders die op PVV gestemd hebben, komen ook weer bedrogen uit. Wilders had een verlaging van 20% beloofd, en het worden verhogingen. Weer ergens ingetrapt

Friezinnetje schreef op 12-02-2025 om 21:52:

https://nos.nl/artikel/2555602-huurverhoging-mag-waarschijnlijk-doorgaan-pvv-wil-nu-geen-maatregelen

Alle huurders die op PVV gestemd hebben, komen ook weer bedrogen uit. Wilders had een verlaging van 20% beloofd, en het worden verhogingen. Weer ergens ingetrapt

Nou dat weer 

Ik hoop dat het kabinet heel snel valt, wat een rotzooi maken ze overal van. Als ze überhaupt al ooit iets doen. 

Strijkstok schreef op 12-02-2025 om 22:06:

[..]

Nou dat weer

Ik hoop dat het kabinet heel snel valt, wat een rotzooi maken ze overal van. Als ze überhaupt al ooit iets doen.

Het was toch niet zo makkelijk om te regeren dus.

Als het kabinet valt, mogen ze weer de luidst roepende stuurlui aan wal zijn. 

https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/peiling-kiezers-zijn-snoeihard-over-dit-kabinet-ook-pvv-stemmers

Mugske schreef op 12-02-2025 om 18:56:

[..]

Stel er zitten 2 gevaarlijke criminelen in 1 cel. Er ontstaat onrust in die cel (geruzie bijv). Dan kun je toch niet 1 bewaker daar alleen naar binnen laten gaan? Voor hetzelfde geld bespringen die twee gevangenen de bewaker, daar gaat een bodycam niks tegen doen.

Ik schreef ook:

Dan zet ze toch alleen twee 'goeie' (die bijna vrijkomen) in één cel? Komt er een cel vrij voor één 'niet-goeie'.

Als er 'pakweg' 100 gevangenen zijn, 50 gevaarlijker dan de andere 50. De zware criminelen laat je apart zitten, die moeten zich eerst zelf terug vinden, om 'down to earth' te komen. 

Van die 50 'goeie' mogen 'pakweg' 20 bijna naar huis omdat hun straf er bijna opzit. Dan zet je 10 van die bijna-vrije gevangenen met tweeën in één cel. Kunnen ze al beetje wennen aan het leven buiten de muren. Dan komen tien cellen vrij voor nieuwelingen. En de zwaardere gevangene, waar de bewaker zich niet veilig bij voelt, zit nog steeds alleen in één cel.

Daglichtlamp schreef op 12-02-2025 om 19:10:

Precies.

In de gevangenissen op tv zitten meestal twee gevangenen in één cel. Bij inspectie moeten de gevangenen op de gang wachten met de rug tegen de muur.

Daarbij lijkt het me moeilijker voor een gedetineerde om iets te verbergen in zijn matras of een 'nisje in de muur' als er een tweede persoon in zijn cel aanwezig is.

Ik vind het ook prima dat Ingrid Coenradi zich niet weg laat jagen en haar mond open doet. Maar of een talkshow de plek is? Dat vind ik sneeky.

We vonden het ook erg vreemd toen Pieter Omzigt naar Humberto toog nog vóór hij de andere leden had ingelicht.

Lilian Helder 'pakte ook haar momentje' door in de media te klagen terwijl ze dat beter tegen Carolien en Mona had kunnen zeggen.

Mona Keijser werd destijds ontslagen toen ze in de media vertelde het niet eens te zijn met de coronamaatregelen die volgens haar veel te ver gingen. Iedereen was het eens met haar ontslag want 'ze had met één mond mee moeten praten'. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.