Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Thora schreef op 29-12-2025 om 10:04:

Het valt mij op dat hier op het forum vaak gezegd wordt dat er al jaren en jaren een rechts kabinet is geweest voordat de PVV de verkiezingen won.

Zelf vond ik de kabinetten niet bepaald rechts en blijkbaar de rest van Nederland ook niet anders had men niet massaal op de PVV gestemd.

Is maar even een opmerking tussendoor waarmee ik niemand persoonlijk aan wil vallen

Precies. Ik vond Edith Schippers ook helemaal niet rechts. Ik vond haar heeeeel links. En zij zat er jaren in.

Waarom vond je Edith schippers heel links? Dit leest voor mij als klassiek liberaal rechts. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de details van haar beleid zelf niet meer zo scherp voor ogen heb en dit zijn natuurlijk maar een paar zinnetjes. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Edith_Schippers

Het beteugelen van de kosten van de zorg was een belangrijke uitdaging van haar ministerschap.[5][6] Daarbij zette de minister in op meer marktwerking, met een sleutelrol voor de zorgverzekeraars. Tegelijkertijd vond ze dat de burger zelf moet weten hoe hij of zij het leven inricht en dat de overheid niet moet 'betuttelen' op het gebied van de gezondheid.[5]

Thora schreef op 29-12-2025 om 10:04:

Het valt mij op dat hier op het forum vaak gezegd wordt dat er al jaren en jaren een rechts kabinet is geweest voordat de PVV de verkiezingen won.

Zelf vond ik de kabinetten niet bepaald rechts en blijkbaar de rest van Nederland ook niet anders had men niet massaal op de PVV gestemd.

Is maar even een opmerking tussendoor waarmee ik niemand persoonlijk aan wil vallen

Mensen stemmen steeds meer op bepaalde standpunten: asiel en migratie. Ze stemmen op partijen die daarin zichtbaar zijn en voor hun passende standpunten hebben. Voor asiel is dat de pvv. 

Voor de woningmarkt (het belangrijkste thema) is er geen duidelijke eigenaar. Dus daarmee zullen mensen veel verdeeldheid stemmen. 

Als economisch/fiscaal als belangrijkste issue werd ervaren dan zou men veel meer links stemmen. Er was ook een onderzoek naar hoe de gemiddelde Nederlander dacht versus de partijen. De meeste mensen dachten op economisch vlak linkser dan groen links/PvdA. Alleen andere standpunten vinden ze belangrijker waardoor ze rechts stemmen. (Kan helaas het stuk niet meer vinden)

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/dit-zijn-volgens-kiezers-de-belangrijkste-verkiezingsthemas-en-de-partijen-waar-ze-dan-aan-denken-160706

Neweve schreef op 29-12-2025 om 12:25:

[..]

Mensen stemmen steeds meer op bepaalde standpunten: asiel en migratie. Ze stemmen op partijen die daarin zichtbaar zijn en voor hun passende standpunten hebben. Voor asiel is dat de pvv.

Voor de woningmarkt (het belangrijkste thema) is er geen duidelijke eigenaar. Dus daarmee zullen mensen veel verdeeldheid stemmen.

Als economisch/fiscaal als belangrijkste issue werd ervaren dan zou men veel meer links stemmen. Er was ook een onderzoek naar hoe de gemiddelde Nederlander dacht versus de partijen. De meeste mensen dachten op economisch vlak linkser dan groen links/PvdA. Alleen andere standpunten vinden ze belangrijker waardoor ze rechts stemmen. (Kan helaas het stuk niet meer vinden)

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/dit-zijn-volgens-kiezers-de-belangrijkste-verkiezingsthemas-en-de-partijen-waar-ze-dan-aan-denken-160706

Hier kan je het 1 en ander vinden: https://www.scp.nl/documenten?filters%5B0%5D%5Bfield%5D=topic&filters%5B0%5D%5Bvalues%5D%5B0%5D=Continu+onderzoek+burgerperspectieven&filters%5B0%5D%5Btype%5D=all

Ik vind dit soort onderzoeken best wel lastig, want op een vraag als "Vind je dat het de goede kant op gaat in Nederland?" Antwoord ik even hard nee als hard core PVV-ers. De reden is echter heel anders. Vaak worden deze verschillen wel belicht, maar in de pers komt vervolgens: " meer dan 50% van de bevolking vindt dat het de verkeerde kant opgaat met Nederland", zonder de nuances.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-12-2025 om 13:05 Topicstarter

Stardust schreef op 29-12-2025 om 12:22:

Waarom vond je Edith schippers heel links? Dit leest voor mij als klassiek liberaal rechts. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de details van haar beleid zelf niet meer zo scherp voor ogen heb en dit zijn natuurlijk maar een paar zinnetjes. 

Volgens mij vinden mensen dat vanwege 1 van de laatste dingen die ze politiek heeft gedaan, namelijk de spreidingswet aan een meerderheid helpen in de Eerste Kamer
,

https://nos.nl/artikel/2505413-schippers-schrijft-vvd-leden-brief-met-uitleg-over-ja-stem-spreidingswet

Met mijn opmerking bedoelde ik dat hier op het forum het kabinet van de laatste jaren,  rechts genoemd wordt. Tijdens dit kabinet vierde de woke cultuur hoogtij, werd kerst veranderd naar winterfeest, pasen naar lentefeest en zwarte piet hebben we het maar helemaal niet over. Daarbij werden er tot overmaat allerlei nieuwe gendervormen en seksuele geaardheden bijverzonnen en ons door de strot geduwd. Niet bepaald wat je van een rechts kabinet verwacht. 

Wat mij en veel anderen in Nederland betreft bestond dat rechts alleen op papier.

En anderzijds is er meer racisme/haat naar moslims, neemt de armoede weer toe, draait het meer om individualisme en ieder voor zich.

Het is maar net met welke bril je kijkt.
Ik ontken niet dat hetgeen wat jij zegt is gebeurd, maar is dat regeringsbeleid? Of is dat gewoon de beweging van de maatschappij?
Hetzelfde geldt voor hetgeen ik noem.

Niet alles is direct regeringsbeleid, maar is een tendens/(golf)beweging van de maatschappij, mogelijk wel beinvloed door uitspraken van politieke mensen.
Dus ja enerzijds misschien meer woke, maar anderzijds ook echt meer haat naar moslims.
De tolerantie en het begrip naar en voor mensen die anders zijn dan jijzelf is naar mijn mening aardig gedaald de afgelopen jaren.

Amber82 schreef op 29-12-2025 om 15:13:

En anderzijds is er meer racisme/haat naar moslims, neemt de armoede weer toe, draait het meer om individualisme en ieder voor zich.

Het is maar net met welke bril je kijkt.
Ik ontken niet dat hetgeen wat jij zegt is gebeurd, maar is dat regeringsbeleid? Of is dat gewoon de beweging van de maatschappij?
Hetzelfde geldt voor hetgeen ik noem.

Niet alles is direct regeringsbeleid, maar is een tendens/(golf)beweging van de maatschappij, mogelijk wel beinvloed door uitspraken van politieke mensen.
Dus ja enerzijds misschien meer woke, maar anderzijds ook echt meer haat naar moslims.
De tolerantie en het begrip naar en voor mensen die anders zijn dan jijzelf is naar mijn mening aardig gedaald de afgelopen jaren.

Geldt dat ook voor Surinamers, Indonesiërs, Aziaten, Boedhisten, Hindoestanen of Pagans? Ik denk het niet. Hoe zou dat komen? Zijn die zo minder anders dan wijzelf dan Moslims? Want dat zijn degenen waar het altijd over gaat.

Gek, hoe compleet anders je dingen kunt ervaren. 
Nieuwe gendervormen en seksuele geaardheden bij verzonnen en door de strot geduwd? Ik heb niks gemerkt. Hoe heb jij daar last van? 
Als de betreffende mensen zich daardoor beter voelen en gelukkiger kunnen zijn, wie ben ik dan om daar wat van te vinden? Het blijven toch gewoon mensen met hun eigen karakter? Het is voor ons slechts een uiterlijkheidsdingetje.

Ik heb voornamelijk Pasen en kerst gezien als benaming, als het lente- of winterfeest had geheten, was het me waarschijnlijk niet eens opgevallen. Niemand verbied je om kerst en Pasen te vieren. 

Ik heb een enorme ruk naar rechts ervaren tijdens het huidige kabinet. Oeverloos gezeur over asielzoekers en moslims, loze oneliners op X. Probeerde je het gesprek een andere kant op te krijgen, dan lukt dat niet of heel even en binnen no time werd er weer met de vinger gewezen naar de asielinstroom en moslims. Gebaseerd op gevoel in plaats van op feiten.

Het aartsconservatieve en angstvallig willen vasthouden aan dezelfde vorm van tradities, de eigen cultuur het beste vinden, alle zogenaamde nieuwigheden afdoen als woke,  ik vind het momenteel benauwend ultrarechts, niet alleen in Nederland.

Thora schreef op 29-12-2025 om 15:18:

[..]

Geldt dat ook voor Surinamers, Indonesiërs, Aziaten, Boedhisten, Hindoestanen of Pagans? Ik denk het niet. Hoe zou dat komen? Zijn die zo minder anders dan wijzelf dan Moslims? Want dat zijn degenen waar het altijd over gaat.

Omdat ultrarechts voortdurend beschuldigend wijst naar moslims, niet naar de andere door jou genoemde groepen. Dan krijg je daar reacties op.

[..]

Dat denk ik wel, maar ik had het niet alleen over afkomst, ik bedoelde het veel breder. Dus ook minder tolerantie naar homo of minder tolerantie naar mensen die niet vegetarisch zijn etc etc etc. Ik alle vormen en maten en niet alleen links vs rechts of op afkomst.

[..]

Ik ben waarschijnlijk een stuk ouder dan jij, want ik kan me heel goed herinneren hoe negatief werd gesproken over Surinamers zo halverwege de jaren 70. En mijn Chinese (ex-)collega had ook veel met racisme en pestgedrag te maken gehad. En Molukkers hadden het helemaal verbruid na de treinkapingen halverwege de jaren 70.

Nieuwkomers die flink afwijken worden met wantrouwen bekeken. Zo werkt dat en zo werkt dat overal.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-12-2025 om 15:43 Topicstarter

Ik heb denk ik de wet gemist die het ons verbiedt om kerstfeest kerstfeest te noemen. Of zelfs maar de motie die ons oproept om het niet langer kerstfeest te noemen. 

Aan de andere kant heeft het huidige kabinet wel de wet om het gemakkelijker te maken om ook wettelijk van geslacht te veranderen op de lange baan geschoven, heeft het huidige kabinet alle adviezen over meerouderschap ter zijde geschoven. 
De enige reden dat de embryowet aangenomen is, is omdat dat een initiatiefwetsvoorstel was, achtereenvolgende regeringen waren te behoudend om hier soepeler regelgeving voor te kunnen maken.

Als je rechts gelijk stelt aan conservatief/behoudend zijn (wat het oorspronkelijk natuurlijk juist niet was), dan zie je inderdaad ook in het beleid van de achtereenvolgende regeringen dat het beleid overwegend rechts was.

Amber82 schreef op 29-12-2025 om 15:34:

[..]

Dat denk ik wel, maar ik had het niet alleen over afkomst, ik bedoelde het veel breder. Dus ook minder tolerantie naar homo of minder tolerantie naar mensen die niet vegetarisch zijn etc etc etc. Ik alle vormen en maten en niet alleen links vs rechts of op afkomst.

Homofobie is absoluut toegenomen. Maar minder tolerantie naar mensen die niet vegetarisch zijn?? Overal is nog gewoon vlees de standaard hoor, waar je ook kijkt. Enig tegengas tegen het (aarde verwoestende en dierenleed veroorzakende) vleeseten lijkt me daarom juist geheel op zijn plaats en geen teken van intolerantie. Het is zeker niet vergelijkbaar met de huidige heftige antigevoelens tegen homo's of asielzoekers. 

felija schreef op 29-12-2025 om 15:30:

[..]

Omdat ultrarechts voortdurend beschuldigend wijst naar moslims, niet naar de andere door jou genoemde groepen. Dan krijg je daar reacties op.

En hoe komt het dat niet alleen ultrarechts maar ook gewone middendenkenden dit doen? En dit niet doen naar al die andere religieuze stromingen die "anders" zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.