Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 18:11
Daglichtlamp schreef op 28-12-2025 om 18:04:
Waarom stem je dan niet op een partij die de dakloosheid echt wil aanpakken?
Waarom stem je niet.....? Hoe kom je erbij dat ik dat niet heb gedaan? Dat heb ik gedaan.
Daglichtlamp
28-12-2025 om 18:15
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 18:11:
[..]
Dat heb ik gedaan.
Ik heb je net laten zien hoe de rechtse partijen gestemd hebben op de amendementen die iets hadden kunnen doen aan de dakloosheid van de groepen waar jij voor zegt op te komen. Maar goed misschien vergis ik me, en heb je toch links gestemd.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 18:18
Daglichtlamp schreef op 28-12-2025 om 18:15:
[..]
Ik heb je net laten zien hoe de rechtse partijen gestemd hebben op de amendementen die iets hadden kunnen doen aan de dakloosheid van de groepen waar jij voor zegt op te komen. Maar goed misschien vergis ik me, en heb je toch links gestemd.
Nee ik heb geen rebusspel gedaan, allemaal loze beloftes, en als het er op aan komt zijn het vast weer 'metaforen'.
Ik heb ook niet links gestemd. Ik heb op de enige juiste dame gestemd. Volgens mij heb ik dat al eens genoemd.
https://www.kijk.nl/programmas/de-oranjezondag/hhLBDwGEchFWhE Sam Hagens legt met Monopoly-huisjes woningnood uit na debat Klaver–Keijzer: ‘Daar heeft Mona gelijk in’ Zo 12 okt, 21:44 Politiek verslaggever Sam Hagens legt aan tafel bij De Oranjezondag met Monopoly-huisjes op tafel helder uit hoe het zit met de woningnood – en hoe de standpunten van Jesse Klaver en Mona Keijzer uit het debat bij Pauw & De Wit daarin passen. “Er wordt vaak door linkse partijen gezegd dat slechts zeven tot tien procent van de sociale huurwoningen naar statushouders gaat, en dat klopt,” zegt Sam. “Maar zoals Mona Keijzer ook aangaf: het gaat erom hoeveel woningen er overblijven voor jonge mensen. Dáár zit de echte druk op de woningmarkt", begint Sam.
PensioNada
28-12-2025 om 18:20
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 17:54:
[..]
Achhhh je hebt je paradepaardje weer van stal gehaald. Iemand ultra-rechts noemen is niet meer genoeg om diegene de mond te willen snoeren.Geen spatje empathie voor de problemen dat er steeds meer gewone Nederlandse burgers (met kinderen) dakloos zijn of worden. Geen enkel spatje empathie dat jonge mensen 10 tot 14 jaar op een woning moeten wachten. Hun leven staat stil. Hoe wil je die woningcrisis aanpakken? Door de grenzen wagenwijd open te zetten en de gewone burgers aan hun lot overlaten?
Of zal ik vanaf nu ook zo roepen als jij en zeggen 'ah de afkeer tegen dakloze mensen (én tegen de vergrijzing én de boomers én de hoofddoekloze westerse vrouwen) spat er weer vanaf, ba'h.
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/aanpak-woningnood/berekening-woningbouwopgave
De woningnood in Nederland is groot, met een tekort van ruim 400.000 woningen, vooral door bevolkingsgroei, vergrijzing en verstedelijking, wat leidt tot lange wachtlijsten, hoge prijzen en meer woningdelers.
Verwachting: Zonder ingrijpen kan het tekort oplopen tot circa 450.000 woningen in 2028
Heb je naar het overzicht gekeken dat Daglichtlamp heeft geplaatst zo'n 5 posts geleden van de amendementen op wet versterking regie op de volkshuisvesting en hoe er op gestemd is door verschillende partijen.
Overigens zijn er zo'n 200.000 woningen in Nederland die leeg staan (en misschien nog wel meer). Daar wat aan doen is overigens niet echt simpel omdat je mensen niet in de problemen wil brengen die tijdelijk niet in hun woning kunnen wonen of waarvan de woning langer dan verwacht te koop staat. Maar het geeft wel aan hoe ingewikkeld deze problematiek is.
Zelfs als we geen enkele asielzoeker meer zouden toelaten, dan is dit probleem niet zomaar opgelost.
Jij laat je steeds weer verleiden om in simpele oplossingen te geloven die echt niet bestaan.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 18:28
felija schreef op 28-12-2025 om 12:17:
Zucht....veruit de meeste arbeidsmigranten wonen niet tijdelijk bij een boer op het erf. Ik geef het weer op, niet te doen.
Zuchttttt.....ik had het over:
seizoensarbeiders die gewoon in een unit op het erf van de boer of tijdelijk in een vakantiehuisje verblijven
Ik had het dus niet over arbeidsmigranten. En wat zijn seizoensarbeiders?
https://ind.nl/nl/verblijfsvergunningen/werken/verblijfsvergunning-seizoenarbeid
Laatste update: 8 juli 2025
Met een verblijfsvergunning voor seizoenarbeid kunt u maximaal 24 weken in Nederland werken in de agrarische sector
Fleurtje_5
28-12-2025 om 18:37
PensioNada schreef op 28-12-2025 om 18:20:
[..]
Heb je naar het overzicht gekeken dat Daglichtlamp heeft geplaatst zo'n 5 posts geleden van de amendementen op wet versterking regie op de volkshuisvesting en hoe er op gestemd is door verschillende partijen.
Overigens zijn er zo'n 200.000 woningen in Nederland die leeg staan (en misschien nog wel meer). Daar wat aan doen is overigens niet echt simpel omdat je mensen niet in de problemen wil brengen die tijdelijk niet in hun woning kunnen wonen of waarvan de woning langer dan verwacht te koop staat. Maar het geeft wel aan hoe ingewikkeld deze problematiek is.
Zelfs als we geen enkele asielzoeker meer zouden toelaten, dan is dit probleem niet zomaar opgelost.
Jij laat je steeds weer verleiden om in simpele oplossingen te geloven die echt niet bestaan.
Mijn tante woonde in een klein huurappartement, onverwachts kwam ze in het ziekenhuis te liggen. Maar ze keek er naar uit om weer naar huis te mogen. Na een poosje kreeg haar dochter telefoon van de verhuurder. Of tante nog wel terug kwam want hij had telefoontjes gekregen van mensen die haar woning wilden huren, en die mensen hadden gezegd dat het slecht ging met tante en waarschijnlijk niet meer terug zou komen. Dat vond ik zó ontzettend aso-ongepast.
Niks simpele oplossingen. Dat kan ook niet. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 18:49
Daglichtlamp schreef op 28-12-2025 om 18:22:
Je weet toch wel wat een amendement is?
Tuurlijk, dat is een chic woord voor een abonnement op de tv-gids, en als men dan amendementlid word krijgt men 10 euro korting op een jaar-abonnement, en men maakt gratis kans op het winnen van een droomreis op een cruiseschip en 500 euro zakgeld.
(Een amendement is het aanpassen van een (wets)voorstel, een wijzigingsvoorstel om een bestaande tekst, zoals een wetsvoorstel of een besluit, te veranderen, aan te vullen of te verbeteren voordat deze definitief wordt goedgekeurd. Kamerleden, raadsleden, of de regering kunnen dit indienen.
Kortom, een voorstel tot wijziging (toevoegen of schrappen) van een wet of een ander officieel document.)
PensioNada
28-12-2025 om 18:51
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 18:37:
[..]
Mijn tante woonde in een klein huurappartement, onverwachts kwam ze in het ziekenhuis te liggen. Maar ze keek er naar uit om weer naar huis te mogen. Na een poosje kreeg haar dochter telefoon van de verhuurder. Of tante nog wel terug kwam want hij had telefoontjes gekregen van mensen die haar woning wilden huren, en die mensen hadden gezegd dat het slecht ging met tante en waarschijnlijk niet meer terug zou komen. Dat vond ik zó ontzettend aso-ongepast.Niks simpele oplossingen. Dat kan ook niet. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Dat is dus ook wat ik zeg. Er zijn echter ook speculanten die een woning leeg laten staan, maar als je daar iets tegen wil doen, moet je de regelgeving wel goed dichttimmeren, zodat mensen zoals jouw tante geen slachtoffer worden.
Heb je al naar het lijstje van Daglichtlamp gekeken. De BBB heeft tegen alle amendementen gestemd die het makkelijker moesten maken om mensen in de knel voorrang te geven.
Daglichtlamp
28-12-2025 om 19:19
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 18:18:
[..]
Nee ik heb geen rebusspel gedaan, allemaal loze beloftes, en als het er op aan komt zijn het vast weer 'metaforen'.
Als je weet wat een amendement is, waarom noem je dat dan loze beloftes?
Daglichtlamp
28-12-2025 om 19:51
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 18:28:
[..]
Zuchttttt.....ik had het over:
seizoensarbeiders die gewoon in een unit op het erf van de boer of tijdelijk in een vakantiehuisje verblijven
Ik had het dus niet over arbeidsmigranten. En wat zijn seizoensarbeiders?
https://ind.nl/nl/verblijfsvergunningen/werken/verblijfsvergunning-seizoenarbeid
Laatste update: 8 juli 2025
Met een verblijfsvergunning voor seizoenarbeid kunt u maximaal 24 weken in Nederland werken in de agrarische sector
Het is goed om je te realiseren dat er eigenlijk geen seizoensarbeiders in Nederland zijn met een verblijfsvergunning seizoensarbeid (want de voorwaarde daarvoor is ook dat deze arbeidskrachten niet in de EU te vinden zijn). Het seizoenswerk wordt dus in praktijk gedaan door arbeidsmigranten die niet aan de voorwaarde van maximaal 24 weken in Nederland te hoeven voldoen.
Thora
29-12-2025 om 10:04
Het valt mij op dat hier op het forum vaak gezegd wordt dat er al jaren en jaren een rechts kabinet is geweest voordat de PVV de verkiezingen won.
Zelf vond ik de kabinetten niet bepaald rechts en blijkbaar de rest van Nederland ook niet anders had men niet massaal op de PVV gestemd.
Is maar even een opmerking tussendoor waarmee ik niemand persoonlijk aan wil vallen
Amber82
29-12-2025 om 11:04
Vanaf 2017 hebben alleen maar partijen rechts van het midden in het kabinet gezeten. Dus het zijn gewoon rechtse kabinetten geweest.
Dat kan wel voelen als niet rechts, maar het zijn toch echt partijen die rechts van het midden zitten.
Het kan zijn dat inderdaad een groot deel van de mensen het niet rechts genoeg vonden (of niet anti asielzoekers genoeg vonden) en daarom op partijen zijn gaan stemmen die daar nog rechtser in staan.
Schoondochter
29-12-2025 om 11:10
Thora schreef op 29-12-2025 om 10:04:
Het valt mij op dat hier op het forum vaak gezegd wordt dat er al jaren en jaren een rechts kabinet is geweest voordat de PVV de verkiezingen won.
Zelf vond ik de kabinetten niet bepaald rechts en blijkbaar de rest van Nederland ook niet anders had men niet massaal op de PVV gestemd.
Is maar even een opmerking tussendoor waarmee ik niemand persoonlijk aan wil vallen
Hoe beredeneer je dit? De regering was niet rechts, want mensen hebben nu nog rechtser gestemd?
Stardust
29-12-2025 om 11:21
Thora schreef op 29-12-2025 om 10:04:
Bedoel je (economisch/fiscaal) rechtser of nationalistischer of conservatiever? Of misschien nog iets anders?