Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

kerstbeer schreef op 30-10-2025 om 12:46:

Waar zou D66 zijn stemmen vandaan hebben gekregen, wat denken jullie?
Ik denk gedeeltelijk NSC. Vooral het gedeelte dat niet zo veel met de C in CDA heeft. En ook denk ik gedeeltelijk Gl-PvdA. Zelfs wat VVDers zijn misschien opgeschoven, terwijl de VVD weer stemmen van de PVV heeft afgesnoept. 

Dst is bekend, op de NOS site hebben ze het neergezet in een figuur: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/

Kiezers die nu op D66 stemmen, hebben tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 gestemd op:

D66 24%

GL/PvdA 20%

NSC 13%

VVD 11%

Niet gestemd 9%

PVV 7%

BBB 3%

SP 2%

CDA 1%

PvdD 1%

Dus vooral PvdA/GL (strategisch dan wel vanwege de inhoud of vanwege de persoon / positieve insteek van Jetten), gevolgd door NSC en VVD. Die 7% PVV stemmers daar verbaas ik me over. Hoe kun je nou de ene keer op PVV stemmen en 2 jaar later op de tegenpool, hoe werkt dat in iemands hoofd? 9% niet gestemd in 2023 vind ik ook relatief veel. Ik ben heel benieuwd of dat vooral jongeren zijn die vorige keer nog niet mochten stemmen, of mensen die vorige keer bewust niet gestemd hebben. Die laatste groep had ik niet in zulke grote mate verwacht bij een partij als D66.

ik kwam gisteren rond 17.30u thuis, toen zat er niks in de brievenbus. Net kwam ik thuis en vond een flyer van Bij1. Lekker op tijd!

Yumi schreef op 30-10-2025 om 16:11:

[..]

Totaal niet, iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Maar ik ben blijkbaar in de Wilders hoek belandt, omdat ik het verschrikkelijk vind dat hij in angst moet leven en de manier waarop men hier hakketakt op Wilders. Het lijkt wel een obsessie, ik vindt dat niet gezond. Ik zal het altijd opnemen voor iemand waar dat bij gebeurt, hier op het forum, en in het dagelijkse leven, of ik het wel of niet eens ben met iemand dat maakt niet uit.

Maar het gehakketak op Timmermans hier is echt niet minder hoor. Timmermans wordt hier echt voor vanalles uitgemaakt en weggezet alsof het een stuk vuil is.

Amber82 schreef op 30-10-2025 om 17:41:

[..]

Maar het gehakketak op Timmermans hier is echt niet minder hoor. Timmermans wordt hier echt voor vanalles uitgemaakt en weggezet alsof het een stuk vuil is.

Nou inderdaad.  Belachelijk die anti-Timmermans-hetze

Ik heb niks tegen Timmermans an sich, de man is voldoende capabel en heeft zich voldoende bewezen, maar hij heeft vanaf het begin al de publieke opinie tegen om welke reden dan ook. Sommigen vinden hem te elitair, te ver van de "gewone" mens afstaan, ja daar kan ik me wel een beetje in vinden. Hij was eerder een GL dan een PvdA'er. In mijn ogen dan toch. 

Als je kijkt naar Kaag, die was ook impopulair en heeft toch een behoorlijke nederlaag geleden, Jetten heeft die gunfactor wel en dat zie je nu heel duidelijk. Yesilgöz heeft het ook niet, Karremans wel. En Wilders heeft hem ook op de een of andere manier. Van Baarle heeft het niet, Jimmy Dijk ook niet, Lillian Marijnissen wel, Bikker heeft het ook, Ouwehand niet. (Maar dat is meer gebaseerd op mijn eigen visie erop)

Bontenbal heeft hem ook, Hoekstra niet. Lidewij de Vos wel, Baudet niet, Klaver heeft hem ook niet, Piri ook niet, maar een Moorman of De Hoop weer wel. Ik zou het ook niet slim vinden om Klaver naar voren te schuiven, dan is Moorman of De Hoop echt een veel betere keuze voor de toekomst. 

Je ziet denk ik echt wel dat het "poppetje" een grote rol speelt. Niet (alleen) het programma. Fortuyn was waarschijnlijk premier geworden, de LPF was razend populair, na zijn moord is die partij ook ingestort. En de standpunten waren hetzelfde. 

Daglichtlamp schreef op 30-10-2025 om 15:56:

[..]

Ik dacht dat jij het ook een goed idee vond als de koning hier weer een rol in zou krijgen.

Mijn ideeën zijn niet altijd de norm.

Liveblog
5 minuten geleden
Lezersvraag: Hoe gebruikelijk is het dat de grootste partij initiatief neemt?
De verkenner wordt eigenlijk altijd gekozen door de grootste partij, zegt Henk te Velde aan NU.nl uit. "Dat is eigenlijk altijd zo gegaan en is vanaf 2012 versterkt." Sindsdien heeft koning geen rol meer bij de formatie.

Toch is het niet vastgelegd in de wet, zegt de hoogleraar Nederlandse Geschiedenis. "Het is een soort ongeschreven regel en je moet goede redenen hebben om die te breken."

Er klonken eerder geluiden dat meerdere politici vast wilden starten met verkennende gesprekken terwijl de definitieve uitslag nog niet rond is. PVV-leider Geert Wilders heeft dat tegengehouden en daar is Rob Jetten mee akkoord gegaan. De verkenner zal dinsdag worden aangewezen door de partij die dan het grootste is.

Beter met quote van bericht waar ik op reageer.

Miraval schreef op 30-10-2025 om 18:07:

Ik heb niks tegen Timmermans an sich, de man is voldoende capabel en heeft zich voldoende bewezen, maar hij heeft vanaf het begin al de publieke opinie tegen om welke reden dan ook. Sommigen vinden hem te elitair, te ver van de "gewone" mens afstaan, ja daar kan ik me wel een beetje in vinden. Hij was eerder een GL dan een PvdA'er. In mijn ogen dan toch.

Als je kijkt naar Kaag, die was ook impopulair en heeft toch een behoorlijke nederlaag geleden, Jetten heeft die gunfactor wel en dat zie je nu heel duidelijk. Yesilgöz heeft het ook niet, Karremans wel. En Wilders heeft hem ook op de een of andere manier. Van Baarle heeft het niet, Jimmy Dijk ook niet, Lillian Marijnissen wel, Bikker heeft het ook, Ouwehand niet. (Maar dat is meer gebaseerd op mijn eigen visie erop)

Bontenbal heeft hem ook, Hoekstra niet. Lidewij de Vos wel, Baudet niet, Klaver heeft hem ook niet, Piri ook niet, maar een Moorman of De Hoop weer wel. Ik zou het ook niet slim vinden om Klaver naar voren te schuiven, dan is Moorman of De Hoop echt een veel betere keuze voor de toekomst.

Je ziet denk ik echt wel dat het "poppetje" een grote rol speelt. Niet (alleen) het programma. Fortuyn was waarschijnlijk premier geworden, de LPF was razend populair, na zijn moord is die partij ook ingestort. En de standpunten waren hetzelfde.

Tja, ik kijk vooral naar de inhoud. Dat lijkt me ook veel verstandiger. Maar goed, we leven natuurlijk in het Tiktok/Insta- tijdperk waar oppervlakkigheid troef is.

Amber82 schreef op 30-10-2025 om 17:41:

[..]

Zoals?

Er zijn nou eenmaal mensen die een andere mening hebben. Of benoemen wat niet oké is. Dat is helemaal niet fout en ook niet 'vanalles'.

Miraval schreef op 30-10-2025 om 18:07:

Ik vind Timmermans niet elitair. Bij hem is het toch de inhoud, dingen die hij zegt of deed. 

Verder eens.

ps

Lees net dit:

2 uur geleden:
Lahlah wil geen fractievoorzitter GroenLinks-PvdA worden
Esmah Lahlah, de nummer twee op de lijst van GroenLinks-PvdA, wil na het vertrek van partijleider Frans Timmermans niet de fractievoorzitter worden. "Voor nu is dat niet de rol die het beste bij me past", zegt ze voor de camera van Pauw & De Wit.

Vorige week lekte uit dat Lahlah had gesolliciteerd om burgemeester te worden van Tilburg, terwijl haar plek op de kandidatenlijst al bekend was. Timmermans was hierover niet geïnformeerd. Achteraf zei Lahlah dat ze haar sollicitatie had moeten aangeven bij de partij.

Ook niet zoals het hoort dat ze Timmermans niet op de hoogte had gesteld.

Loeki72 schreef op 30-10-2025 om 12:15:

[..]

Ik denk omdat Geert uit Venlo komt. Voor de rest heeft hij volgens mij weinig van zijn beloften voor Limburg waargemaakt. Maar kennelijk is dat ook niet belangrijk.

Misschien kunnen we Limburg afstaan aan België of Duitsland?

Aan wie zullen we Almere afstaan? En als we het over provincies hebben, waar gaan we merDrenthe, Friesland , Overijssel en Zeeland naartoe?

Zorroo schreef op 30-10-2025 om 18:21:

[..]

Tja, ik kijk vooral naar de inhoud. Dat lijkt me ook veel verstandiger. Maar goed, we leven natuurlijk in het Tiktok/Insta- tijdperk waar oppervlakkigheid troef is.

Dit speelt natuurlijk al veel langer, LPF toen was er alleen Hyves, en nog langer geleden stemde je gewoon wat je ouders/familie stemden of uit welke "zuil" je kwam. Het merendeel heeft nooit alle programma's van A tot Z gelezen.

Arbeiders stemden PvdA, ondernemers VVD, Christenen een Christelijke partij, boeren CDA. Er werd nauwelijks buiten de bubbel gestemd. 

Dat heeft niet zoveel met oppervlakkigheid te maken, mensen interesseren zich maar in bepaalde mate echt in de politiek en stemmen de partij waarvan ze denken dat die het beste bij ze past op basis van media of omgeving.

Koko67 schreef op 30-10-2025 om 18:30:

[..]

Aan wie zullen we Almere afstaan? En als we het over provincies hebben, waar gaan we merDrenthe, Friesland , Overijssel en Zeeland naartoe?

Almere geven we terug aan de Zuiderzee. Zeeland wordt in de zomer al zo ongeveer overgenomen door Duitsers, ze mogen het hebben! Friesland kan zijn onafhankelijkheid krijgen. Drenthe en Groningen is nog een beetje ingewikkeld...

Koko67 schreef op 30-10-2025 om 18:30:

[..]

Mag Amsterdam dan ook een eiland worden? Met eigen douane en paspoorten? 😅

Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 18:23:

[..]

Zoals?

Er zijn nou eenmaal mensen die een andere mening hebben. Of benoemen wat niet oké is. Dat is helemaal niet fout en ook niet 'vanalles'.

Ik reageer op Yumi die aangeeft dat ze er wat van vindt dat er hier zo wordt gehakketakt op Wilders. Waarop ik reageer dat dat net zo goed gebeurd op Timmermans.

Waarom stel je Yumi dan niet deze vraag als zij dat over reacties m.b.t Wilders beweert?

Eens dat mensen een verschillende mening hebben, die respecteer ook. Maar als je wat vindt van gehakketak op Wilders hier, verwacht ik dat je er dan ook wat van vindt dat dat ook op Timmermans gebeurd.

En ga nou niet onwetend doen, want zelf doe je het ook. Misschien niet met directe woorden, maar zodra je over Timmermans begon werd meer dan duidelijk dat dat echt de horror (dat woord heb je wel gebruikt) zou zijn voor Nederland. Persoonlijk vind ik dat vrij grote uitspraken. Alleen vind jij jouw manier van communiceren over Timmermans normaal denk ik en die je dat af als een andere mening. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.