Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Snap je punt hoor; iedereen moet stemmen op wie hij wil, en het is logisch dat je soms iets wil laten horen.

Wat ik zelf lastig vind aan een “proteststem”, is dat het systeem dat protest niet herkent: het telt gewoon als steun voor die partij. Dus het protest zit vooral in je eigen gevoel, niet in het effect. en dat schuurt voor mij een beetje met het idee achter verkiezingen. Nu ga ik er vanuit dat je je ook voor een groot deel in de ideeen van de PVV kunt vinden en dat het niet alleen bedoeld is om de anderen “een lesje te leren”

Maar goed, puur een gedachte die even door m’n hoofd ging. fijn dat je gestemd hebt. En elke reden om te stemmen wat je stemt is valide wat mij betreft. 

Mick87 schreef op 29-10-2025 om 08:52:

[..]

Experts willen ook steden erbij op bepaalde plekken. Zuid Limburg, Drenthe en bij Groningen dacht ik. Maar je wil er dus geen steden bij ? Wat wil je dan doen aan de woningnood?

En als we landbouw minderen, dus niet volledig stoppen hoeft er helemaal niet meer ingevlogen te worden. Er is voldoende voor onszelf. Men wil vooral de vervuilende veestapel inkrimpen waarvan het allergrootste deel van het geproduceerde vlees geexporteerd wordt.

Leegstaande winkel- en bedrijfspanden (dat zijn er heel wat, zou een goed begin zijn)  omtoveren tot hoge woonflats. Lelijke panden omtoveren tot mooie hoge woonunits. Alles moet de hoogte in. Dat beetje groene lucht moet men niet vol stouwen met beton. Een tiny-house neemt op de bodem net zoveel plaats in dan een kwart flat, maar in een tinyhouse woont dan maar één persoon in. En grenzen sluiten voor veilige landers en alleen maar echte vluchtelingen binnen laten. Zodra het veilig is in het land van herkomst weer terug naar dat land. Dan kunnen ze helpen aan de wederopbouw van hun vaderland. Punt.

'Er is voldoende voor ons zelf' klinkt toch net hetzelfde als 'beetje meer honger in Afrika maar niet voor ons'

Experts willen ook steden erbij...en dan ook nog in Zuid Limburg ?? Dan bouwen die experts die steden maar in hun eigen omgeving of in hun riante tuinen. 

Makkelijk praten voor Jetten en voor experts die geregeld een vliegtuig of auto nemen om ergens te genieten van een mooi land of de natuur elders op de wereldbol. Ik zou willen dat ons land mooi en natuurrijk blijft. Elke dag verdwijnt er al teveel natuur en landbouwgrond.

https://www.nu.nl/klimaat/6370909/dagelijks-verdwijnen-600-voetbalvelden-aan-natuur-en-landbouwgrond-in-europa.html 1 okt 2025 Tussen 2018 en 2023 gingen dagelijks 600 voetbalvelden aan natuur en landbouwgrond verloren, blijkt uit nieuw internationaal onderzoek. Voor dat groen komt veelal grijs in de plaats, zoals snelwegen en woningen.

Er is nu gruwelijk veel te veel voor onszelf en voor de export, we eten gemiddeld teveel vlees, bij inkrimping van onze gigantische veestapel is er nog meer dan voldoende, dat kun je toch niet met droge ogen vergelijken met Afrika?

Jorni schreef op 29-10-2025 om 07:06:

Als zo ontzettend veel mensen op een partij willen stemmen dan vind ik niet dat zo wat alle partijen op voorhand die partij opzij moeten zetten en er dan niet eens mee in gesprek zouden willen gaan. Afgelopen keer gingen ze ook samen regeren dus het kan gewoon wel. De partijen doen het zo wat allemaal en zo "dwingen" ze kiezers anders te stemmen. Ons systeem is zo dat ze het mogen doen, maar netjes vind ik dat gewoon echt niet. Daarom stem ik uit protest op PVV vandaag.
Ook vind ik dat Wilders premier had moeten zijn vorige keer. En ja ik weet ook dat dat geen verplichting is geweest gelet op hoe ons systeem in elkaar zit, maar ik vond het wel zo netjes geweest als hij premier was geweest. En dat het afgelopen keer een puinhoop werd, lag aan alle coalitiepartijen en aan de rare constructie van het kabinet en zeker niet alleen aan de PVV. Ook nu wordt het weer een puinhoop wie er ook samen gaat regeren. Dus dan maar gewoon een proteststem.

Nou, dat is bepaald niet lekker gelukt. Dus dat kon gewoon niet eigenlijk hè.

Duufje schreef op 29-10-2025 om 11:57:

[..]

De coalities daarvoor zijn ook voortijdig gevallen dus toen ging het ook al niet lekker. Ze moeten maar samenwerken, compromissen sluiten en stoppen met bekvechten. Zo hoort dat te werken als je in een coalitie gaat. 

lientje69 schreef op 29-10-2025 om 11:50:

Ik stem als protest dus blanco
Ze maken er allemaal een bende van. Dat gebekvecht, lijken allemaal wel kleuters.
Ik vind dat de grootste partijen gezamenlijk in het kabinet moeten en compromissen moeten sluiten om ons land zo goed mogelijk uit de shit te helpen. Op mijn werk moet ik ook verplicht samenwerken met mensen die me minder liggen. Dan gedraag je je volwassen.

Dat vind ik dus ook. 

Duufje schreef op 29-10-2025 om 11:57:

[..]

Het was één grote bende.

Mick87 schreef op 29-10-2025 om 09:08:

Vele partijen weten toch van tevoren dat ze onverenigbaar zijn met elkaar zijn. Dus waarom daar tijd en energie in steken ? Het land is gebaat bij een snelle formatie zodat we vooruit kunnen.

En als je de grootste partij bent betekent het niet dat je de meerderheid van de bevolking vertegenwoordigt. Als de regering maar 75+1 zetel heeft.

Waar het land bij gebaat zou zijn is jarenlang niet naar omgekeken. Vandaar dat partijen zoals FVD (toen die nog normaal was) de BBB en later de PVV zoveel stemmen kregen.

Jorni schreef op 29-10-2025 om 12:01:

[..]

De coalities daarvoor zijn ook voortijdig gevallen dus toen ging het ook al niet lekker. Ze moeten maar samenwerken, compromissen sluiten en stoppen met bekvechten. Zo hoort dat te werken als je in een coalitie gaat.

Het laatste kabinet dat de rit heeft uitgezeten was Rutte/Asscher. Toevallig een kabinet met de PvdA.

Fleurtje_5 schreef op 29-10-2025 om 11:51:

[..]

Leegstaande winkel- en bedrijfspanden (dat zijn er heel wat, zou een goed begin zijn) omtoveren tot hoge woonflats. Lelijke panden omtoveren tot mooie hoge woonunits. Alles moet de hoogte in. Dat beetje groene lucht moet men niet vol stouwen met beton. Een tiny-house neemt op de bodem net zoveel plaats in dan een kwart flat, maar in een tinyhouse woont dan maar één persoon in. En grenzen sluiten voor veilige landers en alleen maar echte vluchtelingen binnen laten. Zodra het veilig is in het land van herkomst weer terug naar dat land. Dan kunnen ze helpen aan de wederopbouw van hun vaderland. Punt.

'Er is voldoende voor ons zelf' klinkt toch net hetzelfde als 'beetje meer honger in Afrika maar niet voor ons'

Experts willen ook steden erbij...en dan ook nog in Zuid Limburg ?? Dan bouwen die experts die steden maar in hun eigen omgeving of in hun riante tuinen.

Mee eens dat moet worden ingestoken worden op minder migratie. Maar dat lost nu  voor de reeds in Nederland wonende bevolking niets op.

Er wordt al geleken naar ombouwen kantoorpanden hoor. En wordt ook gedaan. Daar is al wat winst te behalen inderdaad. Wordt bij mij in de buurt ook gedaan. Maar het is niet voldoende om de woningnood het hoofd te bieden. Bovendien geeft het problemen met de infrastructuur. Want al die bewoners willen  een auto kwijt, gebruiken wegen gebruiken etc. Bovendien zijn delen van ons land al dichtbevolkt met alle gevolgen van dien.

Vandaag dat door experts gekeken wordt waar in ons land nieuwe plekken bebouwd kunnen worden

Jorni schreef op 29-10-2025 om 12:01:

[..]

Je hebt helemaal gelijk compromissen kunnen sluiten in een coalitie is inderdaad heel belangrijk zonder lukt het gewoon niet.

Als je op 7 van 10 punten je zin krijgt als je met 4 partijen regeert is dat natuurlijk een heel mooi resultaat een mooi compromis. Een ruime voldoende de meeste partijen zijn hier gewoon tevreden mee maar Wilders vond dat een rede om de stekker er uit te trekken waardoor we nu weer naar de stembus kunnen.

PensioNada schreef op 29-10-2025 om 12:19:

[..]

Het laatste kabinet dat de rit heeft uitgezeten was Rutte/Asscher. Toevallig een kabinet met de PvdA.

Het huidige PvdA:

https://www.volkskrant.nl/politiek/gerdi-verbeet-verlaat-de-pvda-diep-gekwetst-en-verbijsterd-dat-niemand-ingreep~bab7d571e/ 23 juni 2025

gerdi-verbeet-zaterdag-op-het-partijcongres-van-gl-pvd-a-voormalig

Gerdi Verbeet zaterdag op het partijcongres van GL-PvdA. Voormalig Tweede Kamerlid Rob Oudkerk slaat een arm om haar schouder. David van Dam / de Volkskrant

Mick87 schreef op 29-10-2025 om 12:36:

[..]

Mee eens dat moet worden ingestoken worden op minder migratie. Maar dat lost nu voor de reeds in Nederland wonende bevolking niets op.

Er wordt al geleken naar ombouwen kantoorpanden hoor. En wordt ook gedaan. Daar is al wat winst te behalen inderdaad. Wordt bij mij in de buurt ook gedaan. Maar het is niet voldoende om de woningnood het hoofd te bieden. Bovendien geeft het problemen met de infrastructuur. Want al die bewoners willen een auto kwijt, gebruiken wegen gebruiken etc. Bovendien zijn delen van ons land al dichtbevolkt met alle gevolgen van dien.

Vandaag dat door experts gekeken wordt waar in ons land nieuwe plekken bebouwd kunnen worden

Klopt, maar als de grenzen wagenwijd open blijven is het dweilen met de kraan open. Zolang men geld verdient aan asielzoekers, gaat het niet veranderen.

https://youtu.be/kGRCBlu2FWg?si=x8i9VcmgTc1UfCMf Socioloog Koopmans maakt zich zorgen om bevolkingsgroei

Tuinfluiter schreef op 29-10-2025 om 12:40:

[..]

Je hebt helemaal gelijk compromissen kunnen sluiten in een coalitie is inderdaad heel belangrijk zonder lukt het gewoon niet.

Als je op 7 van 10 punten je zin krijgt als je met 4 partijen regeert is dat natuurlijk een heel mooi resultaat een mooi compromis. Een ruime voldoende de meeste partijen zijn hier gewoon tevreden mee maar Wilders vond dat een rede om de stekker er uit te trekken waardoor we nu weer naar de stembus kunnen.

Nou, Wilders heeft zo goed als nergens echt zijn zin in gekregen. Het klappen van het kabinet vind ik overigens de schuld van alle partijen samen met de rare constructie. Het was een en al modder gooien over en weer. Daarvoor was het niet veel beter. 

Fleurtje_5 schreef op 29-10-2025 om 12:51:

[..]

Klopt, maar als de grenzen wagenwijd open blijven is het dweilen met de kraan open. Zolang men geld verdient aan asielzoekers, gaat het niet veranderen.

https://youtu.be/kGRCBlu2FWg?si=x8i9VcmgTc1UfCMf Socioloog Koopmans maakt zich zorgen om bevolkingsgroei

Zoals ik al schreef moet er ook worden ingestoken worden op minder migratie. Maar dat is geen knop waarmee de woningnood in 1 klap voorbij is want we hebben nu woningzoekenden die er al zijn zowel migranten als hier geboren Nederlanders. Dus als die grenzen dicht gaan - wat ook niet zo 1.2.3 kan, zijn er niet ineens 0 woningzoekenden meer. Maar neemt de woning nood niet verder toe, maar niet af.

Maar zoals gewoonlijk roep je weer zonder heel diep inhoudelijk ergens op jn te gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.